K. August
Well-known member
- Liittynyt
- 25.11.2010
- Viestit
- 2406
Edistys on tietyllä tapaa tylsistyttänyt kisoja. Ennen sai eri malliin jännittää jopa kärkiautoja, selviävätkö maaliin. Tämä mahdollisti yllätysnimiä jopa top 6:een, kun samalla aikaerolla ei nykyään olisi mahdollisuuksia top 10:eenkään.Joo Gridi täynnä yli 10 sekuntia kierroksella (klassikkokisaksi täällä mainittu Spa 1988) ja kisamatkalla minuuttikaupalla häviäviä kengännauhabudjeteilla operovia talleja. Siis kärkitallien vertailussa ero tämä. 1988 kokonaista 10 autoa pääsi maaliin, vuonna 2014 17. Jopa viimeisenä sijoituksen saanut Marcus Ericsson olisi voittanut kierroskaupalla Rellun V6:lla varustetulla Caterhamillaan kisan 1988 McLaren-Hondan V6:lla voittaneen Sennan.
En sitten tiedä, miten tuota entisvuosien yllätysmomenttia saisi nykypäivän kisoihin. Moottorien ja vaihdelaatikkojen määrän rajoittaminen on osin parantuneen luotettavuuden taustalla, yleinen tekninen edistyminen toisaalta myös. Ja jos yllätysmomenttia keinotekoisesti lisättäisiin, niin purnaushan siitä syntyisi.
Ehkäpä vaikeammat autot toisivat sitä yllätysmomenttia, kun ajovirheet lisääntyisivät. Sitten vielä volframi-turva-alueet, niin nuo ajovirheet todella maksavat paljon.