Formula 1 - alennustila

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/silverstonen-yksi-mutka-tiukkaan-syyniin/5212446

Tämä on kyllä ihan paskaa. Niin kauan, kun tallit eivät valmista shikaaneja ylittäviä monsteriautoja, pitäisi rataa saada käyttää hyväksi siten kuin siinä parhaiten onnistuu. Tämä olisi yksinkertaista, viihteellistä ja selkeää katsojille. Nyt linjasäännöt vaihtuu kisasta ja mutkasta toiseen, aikoja hylätään jälkikäteen ja vielä tiiraillaan kellosta, että saiko joku kuljettaja etua jollain sektorilla... ihan turhaan. Jos jostain ei haluta ajettavan, tulee rata tehdä sellaiseksi, että siitä ajaminen kostautuu. Nurmikkoa, hiekkaa, korkea kanttari, väliaikainen rengasvalli... ei ole vaikeaa.

Saa nähdä koska koko rata on maalattu valkoisella maalilla suuren lentokentän kokoiselle tasaiselle asfalttialueelle. Noh, ainakin tällöin olisi varmaan kamerat joka mutkassa :rolleyes:
Eikös se ole viime aikoina pätenyt joka kisassa, että kaksi rengasta on oltava valkoisen viivan radan puolella? Sinänsä loogista, radallahan sitä kuuluisikin ajaa.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Eikös se ole viime aikoina pätenyt joka kisassa, että kaksi rengasta on oltava valkoisen viivan radan puolella? Sinänsä loogista, radallahan sitä kuuluisikin ajaa.

Linja on vaihdellut yleensä sen mukaan, että onko tulkittu viivan ylittämisestä saatavan hyötyä. Radalla pitää ajaa kyllä ja esimerkiksi oikaiseminen tuleekin huomioida, mutta tuo mutkien ulostuloissa valuttaminen olisi kaikista helpoin hoitaa rataan tehtävillä muutoksilla tai sitten sallia se. Viivan kyttääminen ei vain sovi formuloihin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Näinhän sen olisi oltava, radan pitää "määrätä" mistä voi ajaa. Siksi juuri tämä nykyinen suuntaus tehdä rata-alueista asfalttikenttiä on täysin väärä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ground effect aerodynamics proposal for Formula 1 2017 revamp:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/119853

Mutta vähän takapuoli edellä puuhun, jos samalla ei pienennetä etusiiven merkitystä, mikä ei oletuksena kuulunut tuohon Red Bullin ehdotukseen. Ja huolimatta miten helppoa ohitus olisi, DRS:stä tuskin päästään ikinä eroon.

Ja tuleeko vähän deja vu? 2010, 2011...
 
Viimeksi muokattu:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
En nyt tiedä onko ehkä se oikein ketju, mutta tulipahan hauska video vastaan.

Mika Häkkinen maailmanmestari - YLE Uutiset

Ylen uutiset Häkkisen ensimmäisestä maailmanmestaruudesta. Porukkaa baarit täynnä ulos asti aamukuudelta formuloita katsomassa. Ei nykyään enää tuollaista huumaa saisi hankittua ei sitten millään :tongue:
Toisaalta ajatkin ovat muuttuneet aivan valtavasti. Nykyään on viihdetarjontaa ja yleisestikin ihmisillä elämässä enemmän mahdollisuuksia tehdä asioita. Mutta taas toisaalta tulihan kisat tuolloinkin maikkarilta ihan ilmaiseksi, joten ihmisillä oli mahdollisuus katsoa se omalta kotisohvaltaan aamun hämärtyessä.

Videolla esiintyy muuten eräs tuleva radiotoimittajakin pienissä sievissä :D Ja ilmeisesti Tony Halme portsarina ajassa 1:35. Hienoja aikoja.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En nyt tiedä onko ehkä se oikein ketju, mutta tulipahan hauska video vastaan.

Mika Häkkinen maailmanmestari - YLE Uutiset

Ylen uutiset Häkkisen ensimmäisestä maailmanmestaruudesta. Porukkaa baarit täynnä ulos asti aamukuudelta formuloita katsomassa. Ei nykyään enää tuollaista huumaa saisi hankittua ei sitten millään :tongue:
.
Aijai. Niin tuli itsekin oltua aikoinaan paikallisessa tuo kisa katsomassa. Poikkeusluvalla auki. Sitten jäätiinkin juhlimaan loppupäiväksi.

Räikkösen mestaruus tuli jotenkin yllättäen. Ennen kisaa mestaruus tuntui niin teoreettiselta. No pitihän sitä lähteä samantien kapakkaan juhlistamaan su-iltana. :alppu:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
90% menestymeisestä johtuu autosta ja tallista ellei enemmänkin ja kuljettajan rooli on hyvin pieni. Tästä seuraa se, että kuljettajan tärkein ominaisuus onkin suhteilla pelaaminen ja olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tästä seuraa se, että nopein tie menestymiseen formula1:ssä onkin ns. "kapinettipeli", missä tallit yrittävät politikoida itselleen mieluisia sääntöjä. Näin teki esim. Mercedes, joka politikoi itselleen suosiollisen turbomoottorisäännön. Tästä seuraa nämä F1:n kaiken maailman jatkuvat sääntömuutokset, joilla ei näytä olevan mitään punaista lankaa, eikä johdonmukaisuutta.

Toinen asia on se, että vaikka Keke Rosberg sanoo mitä niin F1-kuljettajat eivät ole koskaan mitään urheilijoita nähnytkään.

Hiihtäjä Krista Pärmäkoski, joka ei ole edes Suomen maajoukkueen paras juoksija, juoksee coopperin 3500m. Tiettävästi F1:n paras coopperin juoksija on Sebastian Vettel, joka on nuoruusvuosinaan juossut coopperin samoihin lukuihin. Iivo Niskanen juoksee coopperin yli 4000m. Marit Björgen jalkakyykkää 170kg, Kimi Räikkönen saa tuskin edes 70kg jalkakyykystä. Hei Marit Björgen on nainen!

http://www.hs.fi/urheilu/a1414650297491

Jos tykkäät formuloista mikset tykkää myös maastohiihdosta? Konsepti on sama. Nykyään maastohiihdossakin on varikkokäynnit ja kalustolla on suuri vaikutus ja ohituksia tapahtuu. ...ja mikä parasta se on suomalaiskansallinen historiallinenlaji, jossa Suomi on aivan maailman huipulla.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
90% menestymeisestä johtuu autosta ja tallista ellei enemmänkin ja kuljettajan rooli on hyvin pieni. Tästä seuraa se, että kuljettajan tärkein ominaisuus onkin suhteilla pelaaminen ja olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tästä seuraa se, että nopein tie menestymiseen formula1:ssä onkin ns. "kapinettipeli", missä tallit yrittävät politikoida itselleen mieluisia sääntöjä. Näin teki esim. Mercedes, joka politikoi itselleen suosiollisen turbomoottorisäännön. Tästä seuraa nämä F1:n kaiken maailman jatkuvat sääntömuutokset, joilla ei näytä olevan mitään punaista lankaa, eikä johdonmukaisuutta.

Toinen asia on se, että vaikka Keke Rosberg sanoo mitä niin F1-kuljettajat eivät ole koskaan mitään urheilijoita nähnytkään.

Hiihtäjä Krista Pärmäkoski, joka ei ole edes Suomen maajoukkueen paras juoksija, juoksee coopperin 3500m. Tiettävästi F1:n paras coopperin juoksija on Sebastian Vettel, joka on nuoruusvuosinaan juossut coopperin samoihin lukuihin. Iivo Niskanen juoksee coopperin yli 4000m. Marit Björgen jalkakyykkää 170kg, Kimi Räikkönen saa tuskin edes 70kg jalkakyykystä. Hei Marit Björgen on nainen!

http://www.hs.fi/urheilu/a1414650297491

Jos tykkäät formuloista mikset tykkää myös maastohiihdosta? Konsepti on sama. Nykyään maastohiihdossakin on varikkokäynnit ja kalustolla on suuri vaikutus ja ohituksia tapahtuu. ...ja mikä parasta se on suomalaiskansallinen historiallinenlaji, jossa Suomi on aivan maailman huipulla.
Nojaa niin? Michael Schumacher nosti aikoinaan F1:ten kuljettajien kunnon ihan uudelle tasolle ja mitä kuulin yhelt tyypiltä,niin nykyajan F1-kuskit ovat todella kovakuntosia.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Nojaa niin? Michael Schumacher nosti aikoinaan F1:ten kuljettajien kunnon ihan uudelle tasolle ja mitä kuulin yhelt tyypiltä,niin nykyajan F1-kuskit ovat todella kovakuntosia.
Sitä on tosiaan muutakin kuntoa kuin lihaskunto. Eipä siitä olisi hyötyä kuljettajalle, jos jalkakyykkäisi 170kg. Polkimien käyttöön ei moisia voimia edes tarvita ja tuollaiset jalat olisivat turhan painavat ja isot.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nojaa niin? Michael Schumacher nosti aikoinaan F1:ten kuljettajien kunnon ihan uudelle tasolle ja mitä kuulin yhelt tyypiltä,niin nykyajan F1-kuskit ovat todella kovakuntosia.
Eikö jo Senna ollut kova kuntoilemaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eikös tälle aiheelle ole ollut ihan oma toikkikin, jossa aiheesta on väännetty ja kyykätty vähintään 170kg.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Enpä olisi uskonut että mun nelikymppinen pomo on noin lähellä samaa kuntoa kuin kymmeniä miljoonia tienaavat kolmekymppiset ammattilaisurheilijat.
Ainoa ero tuleekin siinä ettei pomosi käännä rattia tarpeeksi hyvin.

Ihan samanlailla joku ammunta lasketaan urheiluksi. Jos jengi fanittaisi sitä intohimoisesti ja se keräisi miljoonia katsojia, niin eiköhän nekin urheilijat tienaisi miljoonia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei nyt ihan avaudu tuo asiasta toiseen pomppiva epälooginen provokaatio.

Vielä kun olisi maininnut mitä jameshuntit ja kekerosbergit juoksi Cooperissa (tupakkatauko laskettuna mukaan aikaan).
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Eikös vanhan sananlaskun mukaan vuorikiipeily, härkätaistelu ja moottoriurheilu ovat ainoita urheilulajeja, loput ovat vain pelejä?

Mitä tohon urheiluun tulee. Ei James Hunt sen huonommassa kunnossa ollut kun aikansa jalkapalloilijat, joilla osalla huipuistakin tuohon aikaan kuului puoliaikarituaaleihin pari norttia. Cruyff näin esimerkkinä. Sit Keken aikana Socrates röyhys ku korsteeni ja juopottelikin päälle.

Tärkeintä ei ole urheilijalle joku "absoluuttinen kunto" mitä ikinä sitten tarkoittaakaan, vaan lajissa tarvittava kunto.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tärkeintä ei ole urheilijalle joku "absoluuttinen kunto" mitä ikinä sitten tarkoittaakaan, vaan lajissa tarvittava kunto.
Eikä sekään riitä, kun pitää olla myös lajitaito, lajivoima ja sekä synnynnäiset ominaisuudet (näkö, tasapaino, refleksit,...) sekä psyykkiset ominaisuudet.

Kaikki nuo pitää olla "riittävällä" tasolla, muuten virhemahdollisuus kasvaa. Äly toimii kirkkaammin kun sykkeet ei ole tapissa tai lihas maitohappotiltissä.

Ja yrittäkää saada lanka neulansilmään 180 sykkeellä. :eek:

T. Huippuvalmentajatutkinnon suorittanut
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Kun puhutaan F1-kuskien kunnosta, ovat hekin kovia. Alla MTV:n Formulafakta osiosta lainaus.
Formulafakta: Missä kunnossa F1-kuskit ovat?



Tietämättömät sanovat, ettei F1 ole urheilua. Kuitenkin ajaminen vaatii erittäin hyvää kuntoa. Minkälainen on F1-kuljettajan päivittäinen kunto-ohjelma? Voiko F1-kuljettajan fyysistä kuntoa verrata esim. triathlonistin kuntoon?

Oskari Saari vastaa: Päivittäinen kunto-ohjelma riippuu paitsi kuskista, hänen henkilökohtaisista ominaisuuksistaan, niin usein myös kilpailuista. Kisaviikonloput voivat olla erilaisia keskenään. Esimerkiksi Jean-Eric Vergnen kuntovalmentaja Antti Kontsas on kertonut, että ohjelmat vaihtelevat paljonkin kisasta toiseen.

Kuskien fyysistä kuntoa on vaikeaa suoranaisesti verrata mihinkään muuhun lajiin. Kuntovalmentajien kanssa käymieni keskusteluiden perusteella he ovat maininneet muun muassa nyrkkeilyn ja jääkiekon sellaisina lajeina, joihin he vertaavat kuskien kuntoa.
Kimi Räikkösen kuntovalmentaja Mark Arnall kertoi muutama vuosi sitten Kimin olevan osapuilleen NHL-huippuammattilaista vastaavassa fyysisessä kunnossa. Tavalliselle kuntourheilijalle parhaan kuvan antaa perinteinen Cooperin testi. Siinä muun muassa hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel on tietojen mukaan painanut yli 3 500 metrin tuloksia.

Jenson Button on muuten painanut triathlonin olympiamatkan aikaan 2:07,02.
http://www.mtv.fi/sport/f1/f1-fakta/artikkeli/formulafakta-missa-kunnossa-f1-kuskit-ovat/3677472
Luullakseni NHL-pelaajat ovat aika kovakuntoisia.
 
Ylös