carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Se on kyllä mielenkiintoista kun miettii, että miksi tosiaan 80-90-luvulla ralli olikin paljon suositumpi yleisölaji suomessa kuin nykyään. Ainakin jos vaan Jyskälästä puhutaan, niin olihan se vielä silloin nimensä mukaisesti SUURajot. Sellainen koko kansan juhla, jossa kierrettiin "puoli suomea" ja tavoitettiin jo laajan reitinkin takia suuri määrä väkeä. Kisa oli ihan kunnon maratonkisa/seikkailu, jossa otettiin miehestä ja autosta mittaa ja kilpailijoitakin oli aina täydet 180. Siinä oli keskivertoturistille todella suuren tapahtuman tuntua. Lehdetkin kirjoitti jo ennen kisaa jotenkin eri sävyyn. Suomalaiskuskeista tehtiin jo ennen kisaa ihan sankareita ja kunnioitus oli jotenkin ihan toista luokkaa. Nykyäänhän Latvalalle, Hirvoselle ja Hänniselle vaan vittuillaan, jos ei kulje.Rallin lamatila johtuu osittain siitä, että se ei ole perustallaajan tiedossa, kahvipöytäkeskusteluissa ja saatavilla helposti, jolloin se lähtisi taas uuteen nousuun. JOSTAIN asioista johtuu nykytilanne rallin kiinnostavuuden heikkous vs. 1980- ja 1990-luvun ajat Suomessa. Kalusto, suomalaismenestys, rallin konsepti yleisesti, mene ja tiedä....
Vanhoissa suurajoissa oli lisäksi sellanen isältä pojalle-meininki, sellanen katkeamaton perinne. Kisa ajettiin aina samana ajankohtana, elokuun viimeisenä viikonloppuna ja se vaan oli sellanen "itsestäänselvyys", jonka kaikki tiesi. Nykyäänhän "vanha kansa" ei välttämättä edes tiedä että Neste rally on tavallaan sama asia, kun nimikin on menty muuttamaan. Yksittäisillä kisoilla oli ihan toisenlainen arvostus kuin nykyään. Suurajojen voitto oli jo itsessään todella arvokas saavutus, joka saattoi olla se koko vuoden päätavoite monilla kuskeilla. Nykyään se on vaan yksi kisa muiden mm-rallien joukossa ja vain mm-pisteet ratkaisee.
Ja tietysti suomalaismenestys ja monipuolisempi kalusto vaikuttaa kiinnostavuuteen. Yksi ratkaiseva asia on myös se, että ennen yleisö toivotettiin tervetulleeksi ralliin. Joka paikassa ei yritetty rahastaa. Pääsylippujen hinnat oli järkeviä, pysäköinti oli varmasti halvempaa jos ei ilmaista ja katselupaikan valinnassa oli enemmän vapautta. Nykyään kansa yritetään pitää pois rallista keinolla millä hyvänsä. Hintoja nostetaan ja yleisö ohjataan puiden ja pensaiden taakse, jotta vältytään näkemästä ralliautoja. Lisäksi tv-lähetykset on siirretty pois kansan näkyvistä ja katsojaopaskin on siirretty ihmisten kiusaksi tuulilasiin. On siinä varmaan yhdellä jos toisella katsojalla lentänyt reitin varrella Tuulilasi sivulasista ulos Tämähän muuttui näköjään taas perinteiseksi saarnaksi, kuinka ennen oli Jyskälässä kaikki paremmin. Tarkoitus ei kyllä ollut, varsinkaan nyt kun tänä vuonna kisa on oikeasti ottanut ison harppauksen oikeaan suuntaan. Joten isot pisteet siitä järjestäjille! Tässähän olikin toki tarkoitus vaan verrata 80-90-luvun katsojien kiinnostusta nykypäivään. Jospa sitten tänä vuonna sitä väkeäkin saapuisi reitille tavallista enemmän, kun reitti on niin loistava. Vielä kun saataisiin aiemmin mainittujen WRC-kuskien lisäksi Tommi mukaan 50vuotisjuhlaa viettämään, niin sittenhän tämän vuoden kisa olisi täydellinen. Ja toivotaan että Nikara saisi Vilssonin Makelta vuokrattua Voortin tämän vuoden kisaan. Sellaiseen päätelmään olen tässä tullut, että vois olla hyvinkin mahdollista.