Neste Oil Rally Finland 2014

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Rallin lamatila johtuu osittain siitä, että se ei ole perustallaajan tiedossa, kahvipöytäkeskusteluissa ja saatavilla helposti, jolloin se lähtisi taas uuteen nousuun. JOSTAIN asioista johtuu nykytilanne rallin kiinnostavuuden heikkous vs. 1980- ja 1990-luvun ajat Suomessa. Kalusto, suomalaismenestys, rallin konsepti yleisesti, mene ja tiedä....
Se on kyllä mielenkiintoista kun miettii, että miksi tosiaan 80-90-luvulla ralli olikin paljon suositumpi yleisölaji suomessa kuin nykyään. Ainakin jos vaan Jyskälästä puhutaan, niin olihan se vielä silloin nimensä mukaisesti SUURajot. Sellainen koko kansan juhla, jossa kierrettiin "puoli suomea" ja tavoitettiin jo laajan reitinkin takia suuri määrä väkeä. Kisa oli ihan kunnon maratonkisa/seikkailu, jossa otettiin miehestä ja autosta mittaa ja kilpailijoitakin oli aina täydet 180. Siinä oli keskivertoturistille todella suuren tapahtuman tuntua. Lehdetkin kirjoitti jo ennen kisaa jotenkin eri sävyyn. Suomalaiskuskeista tehtiin jo ennen kisaa ihan sankareita ja kunnioitus oli jotenkin ihan toista luokkaa. Nykyäänhän Latvalalle, Hirvoselle ja Hänniselle vaan vittuillaan, jos ei kulje.
Vanhoissa suurajoissa oli lisäksi sellanen isältä pojalle-meininki, sellanen katkeamaton perinne. Kisa ajettiin aina samana ajankohtana, elokuun viimeisenä viikonloppuna ja se vaan oli sellanen "itsestäänselvyys", jonka kaikki tiesi. Nykyäänhän "vanha kansa" ei välttämättä edes tiedä että Neste rally on tavallaan sama asia, kun nimikin on menty muuttamaan. Yksittäisillä kisoilla oli ihan toisenlainen arvostus kuin nykyään. Suurajojen voitto oli jo itsessään todella arvokas saavutus, joka saattoi olla se koko vuoden päätavoite monilla kuskeilla. Nykyään se on vaan yksi kisa muiden mm-rallien joukossa ja vain mm-pisteet ratkaisee.
Ja tietysti suomalaismenestys ja monipuolisempi kalusto vaikuttaa kiinnostavuuteen. Yksi ratkaiseva asia on myös se, että ennen yleisö toivotettiin tervetulleeksi ralliin. Joka paikassa ei yritetty rahastaa. Pääsylippujen hinnat oli järkeviä, pysäköinti oli varmasti halvempaa jos ei ilmaista ja katselupaikan valinnassa oli enemmän vapautta. Nykyään kansa yritetään pitää pois rallista keinolla millä hyvänsä. Hintoja nostetaan ja yleisö ohjataan puiden ja pensaiden taakse, jotta vältytään näkemästä ralliautoja. Lisäksi tv-lähetykset on siirretty pois kansan näkyvistä ja katsojaopaskin on siirretty ihmisten kiusaksi tuulilasiin. On siinä varmaan yhdellä jos toisella katsojalla lentänyt reitin varrella Tuulilasi sivulasista ulos:D Tämähän muuttui näköjään taas perinteiseksi saarnaksi, kuinka ennen oli Jyskälässä kaikki paremmin. Tarkoitus ei kyllä ollut, varsinkaan nyt kun tänä vuonna kisa on oikeasti ottanut ison harppauksen oikeaan suuntaan. Joten isot pisteet siitä järjestäjille! Tässähän olikin toki tarkoitus vaan verrata 80-90-luvun katsojien kiinnostusta nykypäivään. Jospa sitten tänä vuonna sitä väkeäkin saapuisi reitille tavallista enemmän, kun reitti on niin loistava. Vielä kun saataisiin aiemmin mainittujen WRC-kuskien lisäksi Tommi mukaan 50vuotisjuhlaa viettämään, niin sittenhän tämän vuoden kisa olisi täydellinen. Ja toivotaan että Nikara saisi Vilssonin Makelta vuokrattua Voortin tämän vuoden kisaan. Sellaiseen päätelmään olen tässä tullut, että vois olla hyvinkin mahdollista.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Eli lisää saman pätkän hiulaamista ja stadionerikoiskokeita, sillähän sitä saa samalla rahalla enemmän näkemistä ja on halvempaa järjestäjillekin?

Vai onko tämä vain sellainen "kaikki pitää saada, mutta mitään se ei saa maksaa"-toive?
Ei nyt tällä kertaa ollut muusta kyse kuin siitä, että vertailtiin keskenään tapahtumaa jossa tapahtumapaikka/alue/katsomopaikka jne. on etukäteen selvillä vs. tapahtuma jonka perässä pitää autolla suhailla ja mielellään ennakkoon suunnitella, että näkee jotain muutakin kuin virvoiketeltan jonon tai VIP-katsojan selän. Ehkä pääsylipun sijaan osuvampi termi olisi 65 €:n osallistumismaksu, seikkailuun.
..

Harjun ajaminen viittaisi siihen, että jossain muuallakin on herätty siihen, että nesterallia pitää vähän markkinoidakin. Koska sitähän Harju on parhaimmillaan, hyvä mainos joka saa lähtemään rallin perässä vähän pidemmällekin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ei nyt tällä kertaa ollut muusta kyse kuin siitä, että vertailtiin keskenään tapahtumaa jossa tapahtumapaikka/alue/katsomopaikka jne. on etukäteen selvillä vs. tapahtuma jonka perässä pitää autolla suhailla ja mielellään ennakkoon suunnitella, että näkee jotain muutakin kuin virvoiketeltan jonon tai VIP-katsojan selän. Ehkä pääsylipun sijaan osuvampi termi olisi 65 €:n osallistumismaksu, seikkailuun.
..

Harjun ajaminen viittaisi siihen, että jossain muuallakin on herätty siihen, että nesterallia pitää vähän markkinoidakin. Koska sitähän Harju on parhaimmillaan, hyvä mainos joka saa lähtemään rallin perässä vähän pidemmällekin.
Jep, pätkänä toki Harju on legenda ja sen paluu lämmittää suuresti mieltä, mutta pr-temppuna sen merkitys vieläkin suurempi..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nykyihminen on liian laiska ja saita lähteäkseen ralleihin.

Soffalta näkee youtuben samalla kuukausimaksulla kuin muunkin netin.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Yleisön majoittuminen on varmaankin yksi isoimmista haasteista ajatellen suurempia väkimassoja reitin varrella. Koska ralli on tiiviisti Jyväskylän ympäristössä, tahtoo majoituskapasiteettia olla rajallisesti saatavilla. Kesähotellit ja leirintäolot eivät ole kaikkien makuun. Ja hinnatkin tosiaan kansainvälisen tapahtuman läsnäollessa varsin suolaiset.

Vaan kesän 2014 rallireitti on mielenkiintoisempi kuin aikoihin. Että josko vaativimmatkin rallikatsojat lähtisivät liikkeelle.
 

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Nykyihminen on liian laiska ja saita lähteäkseen ralleihin.

Soffalta näkee youtuben samalla kuukausimaksulla kuin muunkin netin.
Nythän mainostivat että voisi hotellin ikkunasta nähdä Harjun pikiksen. Kuka ei saita ole vaan ainoastaan laiska.
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/majoitusbuukkaus-kesan-tapahtumiin-jo-vauhdissa/1797501
– Reittikuvien mukaan keskellä ollaan tänä vuonna. Joistakin hotellihuoneista voi katsella rallin kulkua
http://www.jyvaskylahotel.fi/harju/fi/
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ehkä pääsylipun sijaan osuvampi termi olisi 65 €:n osallistumismaksu, seikkailuun.
Aika hyvä kiteytys. Onhan tuossa paljon suuremmasta kyse kuin ajamisesta paikasta a paikkaan b katsomaan rallia. Matka on Jyskälässä lähes yhtä tärkeä kuin määränpää.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Nelivetoiset, WRC- tai FIN R 4WD -luokitellut autot kisaavat Neste Oil Rallin reitillä kahteen kertaan ajettavien erikoiskokeiden ajokertojen välissä niin perjantaina kuin lauantainakin.

Vetomies

Ilmoittautuneet

Pe 1.8.
EK 5 Pihlajakoski 11:20
EK 6 Päijälä 12:28
EK 7 Kakaristo 13:26
EK 8 Painaa 14:44
EK 13 Harju 19:00

La 2.8.
EK 14 Mökkiperä 10:35
EK 15 Jukojärvi 11:33
EK 16 Surkee 13:10
EK 17 Himos 14:38
EK 18 Leustu 15:11
 
Viimeksi muokattu:

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Tuulilasi julkaisee virallisen Katsojaoppaan To 17.7.

Ralli.net

VM: Pe 18.7.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
18.7. on ainakin merkitty sivuille ilmestymispäiväksi. Ei eritelty sitä, että siinä olisi kisaopas, mutta ei se mihinkään muuhunkaan ilmestymispäivään sovi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Säännöt julkaistu ja ilmoittautuminen alkanut. Ilmoittautuneet löytyy Kitistä ja arvatkaa kuka oli eka ilmoittautunut? Oikein arvanneelle letkuomena...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Säännöt julkaistu ja ilmoittautuminen alkanut. Ilmoittautuneet löytyy Kitistä ja arvatkaa kuka oli eka ilmoittautunut? Oikein arvanneelle letkuomena...
Jos De Sanctis osallistuu vielä ensi vuonna Suomen mm-ralliin niin eiköhän se ole jonkinsortin ennätys, 30x samaan ralliin osallistumisia.

De Sanctis on kyllä aika mystinen heppu. Joka vuosi tulee NORF:iin Italiasta asti. Googlettamalla ei oikeen vain muita tietoja tuntunut löytyvän kuin Suomen mm-ralliin osallistumiset.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
De Sanctis on kyllä aika mystinen heppu. Joka vuosi tulee NORF:iin Italiasta asti. Googlettamalla ei oikeen vain muita tietoja tuntunut löytyvän kuin Suomen mm-ralliin osallistumiset.
Täältä löytyy vähän lisää: http://www.ewrc-results.com/profile.php?p=364&t=Fabrizio-de-Sanctis

Ajanut mm. 2003, 2010, 2011 ja 2012 IRC Gecko Ypres rallissa, 1988, 1990 ja 2011 WRC Rally do Portugalin, 1991 ja 1998 Katalonian MM-rallin, 1998 ja 1999 Costa Smeraldan yms yms. Mutta eniten startteja varmaan Suomen MM-rallissa :ahem:
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Onks tietoo onks ajettu kakariston alkua (salavamäentie) jyskäläs aiemmi? taikka mökkiperä noin päi?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Onks tietoo onks ajettu kakariston alkua (salavamäentie) jyskäläs aiemmi? taikka mökkiperä noin päi?
Kakaristo ajettiin 2008 erisuuntaan mutta muuten samana. Jos on ajettu tuohon suuntaan Suurajoissa niin siitä on aikaa. Jos en väärin muista niin Jämsä-rallissa pari-kolme vuotta sitten tuo ajettiin noin päin.
Mökkiperää ei ole noin päin myöskään koskaan isossa rallissa ajettu mutta Kinkkurallissa muistaakseni kyllä...
 
Ylös