Kuljetuskustannusten nousu huolettaa sahoja
Pohjois-Suomen sahoilla ollaan huolissaan kilpailukyvyn säilymisestä, kun kuljetuskustannukset nousevat. Kustannuksia nostavat dieselveron korotus ja ensi vuonna voimaan tuleva laivaliikenteen rikkidirektiivi.
Veljekset Vaaran sahalta on lähdössä sahatavaraa Kalajoen satamaan, josta se laivataan maailmalle. Kuva: Riikka Rautiainen / Yle
Sahoilla ennakoidaan, että kuljetuskustannusten nousu heikentää niiden kilpailukykyä. Dieselveron korotus kurittaa erityisesti Pohjois-Suomea, jossa välimatkat ovat pitkiä.
Vientikauppaa tekevien sahojen rasitteeksi tulee myös laivaliikenteen rikkidirektiivi, joka nostaa kuljetuskustannuksia entisestään. Tervolassa Veljekset Vaaran sahalla ei vielä tiedetä tarkkaan, miten paljon rikkidirektiivi vaikuttaa sahatavaran rahtihintoihin.
Toimitusjohtaja Jussi Vaaran mukaan alustavat laskelmat rikkidirektiivin vaikutuksesta on tehnyt Pöyry Oy, joka on saanut toimeksiannon työ- ja elinkeinoministeriöltä.
– Laskelmien mukaan rikkidirektiivin vaikutus on Suomessa neljä euroa sahatavarakuutiota kohden, kun Ruotsissa summa on puolet pienempi ja Saksassa se ei vaikuta ollenkaan, toteaa Vaara.
Omaa toimintaa on tehostettava
Suurin osa vientiin menevästä puutavarasta laivataan Veljekset Vaaran sahalta maailmalle Oulun ja Kalajoen satamien kautta. Osa sahatavarasta siirtyy asiakkaille konteissa, jotka nostetaan laivaan Kotkassa.
Tällä hetkellä vientiin menee yli neljännes vuosittain käsiteltävästä 140 000 sahatavarakuutiosta.
– Kaukoidässä ovat ostajat ja volyymit. Kyllä me odotamme erityisesti, että kun Kiina vaurastuu, niin sahatavaran kysyntä kasvaa siellä, Vaara sanoo.
Kotimaassa yrityksen päämarkkina-aluetta on Etelä-Suomi ja siellä olevat kasvukeskukset.
10.4. Riikka Rautiainen Yle Perämeri