Formula 1 - 2014 - Australia - Kisa

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Samaa hämmästelen ma. V8:n vingunta lähinnä ärsytti, ja turbomoteillahan ajettiin ne asiantuntijapiirien ja yleisön rakastamat kultaiset 1980-luvun kamppailut. Kisa itsessään oli täyttä timangia kun vertaa siihen kuraan mitä 2013 loppupuoliskolla oli tarjota.
Joo, mutta ysäri sekä 2000-luku on vedetty vapareilla. Tunnelma noilla nykyisillä moteilla vaan lähtee, ei niissä muuten vikaa ole.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Joo, mutta ysäri sekä 2000-luku on vedetty vapareilla. Tunnelma noilla nykyisillä moteilla vaan lähtee, ei niissä muuten vikaa ole.
Onhan se nyt ihan selvä, että ei kukaan ensimmäisessä GP:ssä kerkeä tottua kaikkeen uuteen, äänet mukaanlukien. En itsekkään, vaikka kuutosen murinan ja ahtimen tuoman voiman yhdistelmästä tykkäilenkin. Veikkaan, että kauden puolivälin jälkeen kukaan ei enää kiinnitä ääniin sen suurempaa huomiota.

Hieno kausi kaikkinensa tulossa, kun muut tallit vielä kaventavat Mesen etumatkaa. :thumbup:
 

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Bensamittauksissa on ollut joitakin pulmia ja Vettelin autossa sensori ei toiminut kunnolla perjantaina. Katsokaapa, kun Horner ja Newey vielä poistuvat tuomarien toimistosta hymyssä suin à la Ricciardo.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Joo, mutta ysäri sekä 2000-luku on vedetty vapareilla. Tunnelma noilla nykyisillä moteilla vaan lähtee, ei niissä muuten vikaa ole.

Omasta mielestäni tunnelmaa oli nyt enemmän, kuin aikoihin. Renkaiden ulina, autojen muut äänet ja yleisön mölinät kuului paremmin kuin koskaan! :cool:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Omasta mielestäni tunnelmaa oli nyt enemmän, kuin aikoihin. Renkaiden ulina, autojen muut äänet ja yleisön mölinät kuului paremmin kuin koskaan! :cool:
Lisäksi kuuluivat kanttareihin osumiset, autojen pohjaaminen ym.

F1Updaten sivustolla taisi olla kuvaus aiemmasta aikakaudesta tyyliin "V10 and V8 era wall of sound". Hyvin kuvaava nimitys mielestäni.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Bensamittauksissa on ollut joitakin pulmia ja Vettelin autossa sensori ei toiminut kunnolla perjantaina. Katsokaapa, kun Horner ja Newey vielä poistuvat tuomarien toimistosta hymyssä suin à la Ricciardo.
Joko tämä veivaus taas alkaa? Ovela veto energiajuomalaisilta ajattaa kotikuski podiumille, FIA:n paine olla hylkäämättä kansansankaria on tapissaan. Sinänsä ihan jees, että tuomaristo pannaan todella koville heti alussa, jotta saadaan linja selville.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Omasta mielestäni tunnelmaa oli nyt enemmän, kuin aikoihin. Renkaiden ulina, autojen muut äänet ja yleisön mölinät kuului paremmin kuin koskaan! :cool:
Täsmälleen tätä mieltä olen itsekin, mutta en viitsinyt sitä sanoa, koska äänikeskustelu on lakaistu vapaan puolelle. Joka tapauksessa kaikki muut äänet, jotka ovat nyt päässeet kuuluviin, korvaavat omalla kohdallani sen mitä moottoriäänissä menetettiin. Paikan päällä moottorit kehräävät varmasti kivasti.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
En tiedä olenko ainoa, mutta mulle jäi tästä ensimmäisestä kisaviikonlopusta fiilis, että en tykkää yhtään mihin tämä sarja on menossa. En siis pätkääkään. Pelkkää säästelyä säästelyn perään ja tämä säästely tuppaa vain kasvamaan edellisvuosista. Kaiken lisäksi nyt kuulostaa jo autotkin mopoilta + lisäksi näyttävät GP2 vehkeiltä. Minulle ei tullut kertaakaan viikonlopun aikana fiilis, että nyt ajetaan F1:siä. :( Viikonlopun kruunasi vielä se, että kilpailu oli todella tylsä.
Juup. Ajaako siellä enää kuljettajat keskenään kilpaa vai määräytyykö nyt voittava auto pelkästään auton ominaisuuksien mukaan, kuten bensakulutus/teho ja aerojutut?

Puoleen väliin jaksoin hieman sairaana kisaa kattella, pelkkää säästelyä ja ohitukset tuntuivat johtuvat vain siitä, että toinen otti ko. hetkellä enemmän tehoja myllystä irti. Lisäksi kun ennen oli KERS-nappi, niin edes tiedettiin milloin kukakin tämän ekstrapowerin sai. Nyt ei tiedetä.

Pelottavan mitään sanomaton kisa. Miten nyt tässä enää ketään kuljettajaakaan viitsii hehkuttaa, jos ohitukset tulee ainoastaan bensasäästösyistä, eikä liity varsinaisesti ajotaitoihin (tällä tasolla) paljoakaan?

DRS:nkin merkitys tuntui olevan aivan olematon enää, koska ohitukset tapahtuivat käytännössä jollain suoralla, ja jopa ilman DRS:n apua.

Äänimaailmasta mullakaan ei ole valittamista, mutta se on varsin pieni seikka, kun muuten kisat ovat naurettavia säästelyajoja ilman kunnon kilvanajoa. Huono, huono, huono valinta FIA:lta... :(
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Juup. Ajaako siellä enää kuljettajat keskenään kilpaa vai määräytyykö nyt voittava auto pelkästään auton ominaisuuksien mukaan, kuten bensakulutus/teho ja aerojutut?

Puoleen väliin jaksoin hieman sairaana kisaa kattella, pelkkää säästelyä ja ohitukset tuntuivat johtuvat vain siitä, että toinen otti ko. hetkellä enemmän tehoja myllystä irti. Lisäksi kun ennen oli KERS-nappi, niin edes tiedettiin milloin kukakin tämän ekstrapowerin sai. Nyt ei tiedetä.

Pelottavan mitään sanomaton kisa. Miten nyt tässä enää ketään kuljettajaakaan viitsii hehkuttaa, jos ohitukset tulee ainoastaan bensasäästösyistä, eikä liity varsinaisesti ajotaitoihin (tällä tasolla) paljoakaan?

DRS:nkin merkitys tuntui olevan aivan olematon enää, koska ohitukset tapahtuivat käytännössä jollain suoralla, ja jopa ilman DRS:n apua.
Eikös voittava auto ole aina määräytynyt auton ominaisuuksien mukaan. :rolleyes:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eikös voittava auto ole aina määräytynyt auton ominaisuuksien mukaan. :rolleyes:
Toki, mutta.

Viime kaudella vielä ohitettava pystyi vähän laittamaan kampoihin, jopa DRS-alueellakin ja KERS:n kanssa kikkailemalla, mutta nyt näyttää siltä että mitään keinoa laittaa kampoihin ei ole, koska bensaa täytyy säästää.

Mun mielestä tuo homma näytti melkein siltä, että jokainen kuski voisi vetää yksinään sellaisen 1,5h mittaisen vedon "rallihenkisesti" ja katottais sit vaan kellosta, kuka veti tuon pätkän pienimmässä ajassa. Tuntuu että ne ajelee siellä porukassa enää ainoastaan muodun vuoksi. Missä on se kilvanajo?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mutta täytyy toivoa, että olen tässä nyt vaan väärässä ja kun hieman sairaana tosiaan toinen silmä auki katsoin puolet kisasta ja olin muutenkin pihalla, niin Malesiassa homma toimiikin jo paremmin.

Mersulla on pelottava ylivoima ja Kimi ei päässyt mihinkään. Valtterikin tyri autonsa seinään. Vituttaa ja on paha olla!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta täytyy toivoa, että olen tässä nyt vaan väärässä ja kun hieman sairaana tosiaan toinen silmä auki katsoin puolet kisasta ja olin muutenkin pihalla, niin Malesiassa homma toimiikin jo paremmin.
Eiköhän tuo flunssa parissa viikossa helpota.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Mersun ylivoiman suuruudesta on paha sanoa vielä mitään. Aika-ajo oli märkä ja Red Bull livahti Mersujen väliin. Kisassa toinen hajosi ja toinen ajoi yksin kärjessä. Varmasti Nico vain piti väliä Ricciardoon sopivana, mutta emme voi tietää paljonko siellä autossa oli reservissä. Tämän kisan perusteella näytti, että ainakin Williams ja McLaren ovat hyvin iskuetäisyydellä ja Red Bullkin tietyin varauksin. Kaikilla on kaksi viikkoa aikaa laittaa autoaan kuntoon ja toivotaan, että luonnon lakien mukaan konvergenssia tapahtuu. Seuraavassa kisassa saadaan taas uutta "dataa".
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Mersun ylivoiman suuruudesta on paha sanoa vielä mitään. Aika-ajo oli märkä ja Red Bull livahti Mersujen väliin. Kisassa toinen hajosi ja toinen ajoi yksin kärjessä. Varmasti Nico vain piti väliä Ricciardoon sopivana, mutta emme voi tietää paljonko siellä autossa oli reservissä. Tämän kisan perusteella näytti, että ainakin Williams ja McLaren ovat hyvin iskuetäisyydellä ja Red Bullkin tietyin varauksin. Kaikilla on kaksi viikkoa aikaa laittaa autoaan kuntoon ja toivotaan, että luonnon lakien mukaan konvergenssia tapahtuu. Seuraavassa kisassa saadaan taas uutta "dataa".
Niin. Noinhan se on, suurinpiirtein.

Nico ja Bottas tulevat ajamaan voittoja tänä vuonna. Hämis on kysymysmerkki. Hämis vähän jäätyi lähdössä. Mielenkiintoista seurata, parantaako Lewis jatkossa. Jos ei paranna, niin Nico nöyryyttää virheettömällä, nerokkaalla ajamisellaan.

Kun Bottas saa lähtönsä onnistumaan, niin tie on auki ihan palkintopallisijoituksille.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Vaikka aiemmin olen ollut sitä mieltä, että autojen äänillä ei ole mitään merkitystä, niin nyt täytyy myöntää, että kyllähän nuo tunnelmaa latistivat.
Ei itse äänen voimakkuus niinkään, vaan äänen korkeus. Vauhtia ei kotisohvalta pysty arvioimaan, mutta kun äänestä puuttuu tuttu yläkireys vaihtojen tapahtuessa matalilla kierroksilla, niin jotain jää fiiliksestä uupumaan.
Eikä noi bensan virtaussäännöt ja kierrosrajoituksetkaan asiaa yhtään paranna.
Kaikkeen tietty tottuu, mutta ekan kisan jäljiltä jäi pettynyt olo, vaikka itse kisassa tapahtuikin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kierrosrajoitukset eivät nykyään vaikuta, koska bensavirtauksen rajoituksesta johtuen noi autot kiertää tällä hetkellä n. 12500 RPM. Aika teoreettinen on siis tuo asetettu yläraja.

Tai näin kuulin Oikarisen kertovan, kun kummatkin omat silmät olivat vielä kiinni. Saattoi kyllä olla untakin. En ole aivan varma.
 
Ylös