Toukokuu on edennyt siihen vaiheeseen, että uhkaavasti lähestyy se päivä jolloin Indycarkin pääsee uutisiin ilman että kenenkään tarvitsee kuolla.
Huomenna jo mennään ensi kertaa ihan tosissaan ympäri Indianapolisin ovaalirataa. Kyseessä on siis ensimmäinen kahdesta aika-ajopäivästä, joiden formaattia sedät ovat kaikessa viisaudessaan rukanneet jotenkin niin, että heti lauantaina selvitetään ne 33 Dallara-autoa, jotka pääsevät kisaan mukaan, ja vasta sunnuntaina päätetään niiden keskinäinen järjestys.
Sitten odotellaan viikko, ja Indianapolis 500 pärähtää käyntiin Monacon GP:n jälkeen 25. päivä toukokuuta, joskus iltaseitsemältä suomenaikaa. Tietenkin jos ei sada. C More Extreme varmaan näyttää ainakin kisan, aika-ajoista ei mainintaa ohjelmatiedoissa näy.
---
Tällä kertaa jopa Wikipedian ratakartta on oikeassa, joten CCMK:nkaan ei tarvitse sen kauemmin selvittää rataprofiilia.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Indianapolis_Motor_Speedway_-_Speedway.svg/250px-Indianapolis_Motor_Speedway_-_Speedway.svg.png
---
Indycar on siitä hassu sarja että normaalissa kilpailussa on vähintään 20 kuskia jotka voi ihan realistisesti voittaa kilpailuja, ja viissatasessa on vielä vierailevia sankareita jotka voivat hyvinkin voittaa myös. Paljon on kiinni siitä, kumpi saa moottorinsa parempaan trimmiin, Honda vai Chevrolet, ja onnellakin on osansa, sillä turva-autot todennäköisesti sekoittavat pakkaa.
Penske
Juan Pablo Montoya ei esittelyjä kaipaa. JPM voitti Indyn sen ainoan kerran kun siihen on tähän mennessä osallistunut, eli Ganassin autolla vuonna 2000, ja häipyi sitten ykkösiin. Täksi kaudeksi mies päätti yllättäen palata NASCAR-seikkailujen jälkeen takaisin Indycareihin, ja kun Ganassia ei kiinnostanut riittävästi, niin verivihollinen Penske kiitti ja kiinnitti kolumbialaisen riveihinsä koko kaudeksi. Alkukausi on mennyt sählätessä, joten saapi nähdä miten Juan Pablo saa paketin ojennukseen kauden ensimmäiselle ovaalille. Eipä ole ainoan kisaan osaa ottavan kolminkertaisen voittajan
Helio Castronevesin kausi juuri sen paremmin sujunut, mutta nyt kun päästiin Indianapolisiin, demonstroi brassi heti, että ainakaan Pensken kalustosta menestyksen ei pitäisi olla kiinni ja löi taululle harjoitusten kärkiajan. Sarjaa johtava
Will Power on tiimin ykkösase katuradoilla, mutta perinteisesti ovaaleilla on ollut vaikeaa.
Ganassi
Viime vuonna Indyssä Ganassin vauhti oli melkoinen vitsi, joten Chip dumppasi Hondansa ja siirtyi täksi kaudeksi Chevyn leiriin huolimatta siitä, että loppukaudesta Ganassit alkoivat kulkea ja
Scott Dixon lopulta voitti mestaruuden. Tähän mennessä ratkaisu on vaikuttanut suorastaan nerokkaalta, sillä (Dixonia lukuun ottamatta) Ganassit ovat kulkeneet jopa viime kautista hitaammin. Dario Franchittin mittava ura päättyi viime kaudella Houstonin verkkoaitaan, joten hänen autoonsa pestattiin viime vuoden Indy-voittaja
Tony Kanaan, joka on poikkeuksetta nopea Speedwayllä. Jos Ganassin ongelmat saadaan ratkaistua, on siellä pari vahvaa voittajasuosikkia. Kolmannessa autossa
Ryan Briscoen pitäisi löytää viime vuosina hukkunut tasonsa hätyytelläkseen kärkeä ja neljännen auton maksukuski
Charlie Kimball ei taida juuri olla minkään sortin suosikki.
Andretti
Andretti Autosport teki päinvastaisen siirron kuin Ganassi ja siirtyi Hondalle.
Kurt Busch (jonka sopimuksen julkistus
https://www.youtube.com/watch?v=AqqzraBPkjM paljasti että Andretti käyttää samaa PR-toimistoa kuin FC Lahti) yrittää tänä vuonna "tuplaa", eli Indyn 500 mailin jälkeen helikopteri kuljettaa Buschin päristelemään vielä yömmällä 600 mailia NASCAR-autoilla Charlottessa. Vissiin melkein 10 vuotta siitä, kun edellisen kerran tuota tuplaa on yritetty, ja nyt vielä erona edellisiin yrityksiin se, että Indy on Kurtin ensimmäinen monopostokilpailu ikinä. Vakikuskeista
Marco Andretti ei ole isiensä veroinen kuljettaja, paitsi Indianapolisissa kulkee aina. Edellinen Andrettin voitto on vuodelta 68, joten Marco pääsee taas yrittämään "Andretti Cursen" rikkomista, ajaa luultavasti kovaa ja sitten varmaan tapahtuu jotain erikoista mikä pilaa Andrettin kisan.
Ryan Hunter-Reay on viime aikoina sukeutunut ehkäpä sarjan parhaaksi allaround-kuljettajaksi, ja teksasilainen on ehkäpä yksi kisan suurimmista voittajasuosikeista nyt kun viime vuonna näytti, että hyvänä päivänä osaa ajaa myös Indyssä.
Carlos Muñoz, viime vuoden rookie-kakkonen joka ajoi suorastaan pelottavan rohkeaa linjaa koko kisan ajan, on ollut harjoituksissa hiukan ongelmissa.
James Hinchcliffen osanotto on epävarmaa kun kanukki sai päähänsä jostain romusta viime viikonlopun GP:ssä, ja harjoituksissa häntä on sijaistanut
EJ Viso (ensimmäinen sijaistarjokas, Mario Andretti, ei syystä tai toisesta Michaelille kelvannut); saa nähdä, tervehtyykö Hinch vai saako Viso mahdollisuuden - kuljettajaa on mahdollista vaihtaa aika-ajonkin jälkeen, kuski vain siirretään takariviin.
Schmidt
Jacques Villeneuve on aukonut tässä päätään Indycareille samanlaisella frekvenssillä kuin Kimille, joten jonkinmoisena shokkina tuli itse kullekin, kun kyseinen pää ilmestyi Sam Schmidtin esittelytilaisuuteen ja ilmoitti ajavansa Indy 500:n yhdeksäntoista vuoden tauon jälkeen. Villeneuven edelliset sijoitukset ovat 2. ja 1., joten tänä vuonna on mukana yhteensä kolme miestä, jotka ovat voittaneet kisan edellisellä yrittämällään. Jaska saattaakin olla Schmidtin tallin paras toivo tässä kisassa, sillä Grand Prix of Indianapolis-voittaja
Simon Pagenaud ei ole ovaaliradoilla sen suuremmin tähän mennessä vakuuttanut, ja toisen auton
Mihail Aljoshin (vai miten vitussa tuo translitteroidaan suomeksi), vaikka treeneissä onkin mennyt hyvin, on täysi ovaalirookie.
Sentään joku on ymmärtänyt pitää kypäränsä ennallaan...
KV
Sébastien Bourdais kuuluu myös sarjaan "vähempi kova ovaaleilla kuin mutkaradoilla", eikä maksukuski
Sebastián Saavedraan sen enempää odotuksia kohdistu. Kun myös one-off
James Davisonin CV ei kovin vahva ole, taitaa vuosittaisesti Indyn ajeleva
Townsend Bell olla se kaveri jonka harteille Kanaanin poistumisen jälkeen KV:n odotukset voisi ladata.
Carpenter
Ed Carpenter, tiimin omistaja, viime vuoden paalumies ja sarjan ainoa maarata-ovaaleilla ajo-oppinsa saanut kuski, on jättänyt katuradat sikseen ja nyt Indianan paikallinen sankari ajelee pelkästään ovaalit Mike Conwayn hoitaessa mutkaradat. Carpenter on yksi vahvimmista ennakkosuosikeista kisaan, ja harjoituksissa on taas kulkenut kovaa. Kakkosautoon on kisaan kiinnitetty
JR Hildebrand, joka muistetaan aina miehenä joka täräytti johdosta seinään ensimmäisen viissatasensa viimeisessä mutkassa. Saa nähdä miten kalifornialainen käyttää one-offinsa.
Foyt
Tämä Indycarissa kisaava
Takuma Sato on melkoinen karikatyyri siitä hit-or-miss-Takusta, joka Ykkösiä jokusen kauden viime vuosikymmenellä kiersi. Välillä mies dominoi kisoja nopeudellaan ja välillä jää kärjelle kierroksen, vakiona pysyy ainoastaan korkea todennäköisyys romun syntymiselle, ja sama odotusarvo on myös Indianapolisissa.
Martin Plowman ajaa kakkosautossa ja on varmaan hyvä veikkaus takarivin mieheksi.
Fisher
Sarjan varmasti pidetyin tiimi ja yksi sen suosituimmista kuljettajista
Josef Newgarden on aloittanut kautensa pienen budjetin talliksi vakuuttavasti, mutta ovaaleilla ei jenkkilupaus ole tähän mennessä vielä väläytellyt. Kokenut
Alex Tagliani ajaa one-offin, ja quebeciläinen saattaakin olla yksi kilpailun yllättäjistä.
Rahal
Graham Rahalin ura se jatkaa sukeltamistaan. Mistään ei edelleenkään tule mitään vaikka koko insinöörikunta uusittiin täksi kaudeksi, eikä Bobbyn poika ole harjoituksissakaan vakuuttanut sen enempää kuin katalaaniveteraani
Oriol Serviàkaan, joka sentään on aina suht nopea.
Coyne
Justin Wilson on ollut Indycarin omalle Minardille melkoinen lottovoitto. Hujoppi on nopea nykyään ovaaleillakin, ja vie pikkutallinsa järjestään sijoille joille se ei kuulu. Kakkosauton
Carlos Huertas kuuluu maksukuskikategoriaan, eikä tämänvuotisen kisan (luultavasti) ainut naiskuski
Pippa Mann sen ihmeempi ratinvääntäjä ole.
Herta
Rookie
Jack Hawksworth on ollut tämän kauden ilmiö, mutta etukäteen tiedettiin että vaikka hän onkin mutkaradoilla nopea, ovaaleilla ei englantilainen ole ollut niin vakuuttava. Harjoituksissakin ajoi kerran seinään.
DRR
Nippa nappa 19-vee Indy Lights-voittaja
Sage Karam ei saanut koko kauden kattavaa sopimusta mistään, mutta sentään saa ajaa Ganassin satelliittitallissa ensimmäisen Indycar-kisansa Viissatasessa. Tähän mennessä kaveri on ollut nopea jokaisessa nelipyöräisessä pömpelissä mihin on itsensä sitonut, ja Lightseissäkin kulki ovaaleilla. Karam on ehdottomasti yksi kisan mielenkiintoisimpia nimiä.
Lazier
Buddy Lazier, vuoden 1996 voittaja on myös yleisön suosikkeja, mutta tähän mennessä ei ole radalla näkynyt ilmeisesti budjettisyistä. Ihmeitä vaatisi jotta kisan vanhin osanottaja top 20:n selviäisi one-off -tallinsa kalustolla.
Tänä vuonna näyttää vahvasti siltä että kisaan yrittää vain 33 autoa ja kukaan ei karsiudu kisasta, tosin ainakin
Katherine Legge kiertää ympäri varikkoa ja yrittää saada diilin kasaan aika-ajoihin mennessä. Samaten huhutaan, että jos Viso on Hinchcliffeä tuuratessaan erityisen nopea, Andrettilta saattaa löytyä ylimääräinenkin auto venezuelalaiselle.
Eipä montaa urheilutapahtumaa maailmassa ole mille voisin antaa mielenkiintoisuus-takuun, mutta Indy 500 on varmasti yksi niistä.