Olipa melkoinen kasino Monacossa tälläkin kertaa. Hamiltonilla tuli mystinen silmän kutiaminen tärkeällä hetkellä. Ei toki ole ollut ainoa kuski lajin historiassa. En aio puhua eräästä hauskasta yhtymäkohdasta Hamiltonin ja erään toisen kuljettajan väliltä kun se ei ole sallittua. Joka tapauksessa Adrian Sutil järjesti ohituksia Monacossa silloin kun muilla oli kisailu mitä oli ja Jules Bianchi järjesti Marussialle tärkeitä pisteitä sakkoajasta huolimatta. Caterhamille ainoa mahdollisuus saada pisteitä olisi kenties enää Singaporen radalla ja profiilista riippuen ehkä Venäjän kilpailussa.
Vaatii kyllä myös joukkokolareita ja vesisateita. Renkaat eivät tällä kertaa olleet kovinkaan suuri ongelma, mutta tekninen hauraus tai vaurioituminen oli havaittavissa usean auton osalta (myös niistäkin jotka eivät keskeyttäneet.) ja Kimin tilanne oli hyvin murheellinen ottaen potentiaalin huomioon. Maikkarin vauhkoaminen tilanteesta ja muutkin ongelmat taas asioiden havainnoinnissa, tiimiradioiden päälle puhuminen ja Vilanderin jatkettu syyttely Vergnetä ja Gutierreziä kohtaan sai taas kattilan kiehumaan kotikatsomossa.
Ainoa erikoisuus Kimin tilanteesta puhuttaessa on taas ohjaajien kiinnostumattomuus tilanteesta. Tosin Tele Montecarlo taitaa viimeisenä mohikaanina lajissa tuoda oman kansainvälisen tv-kuvansa kuin nykyään myös Japanissakin lähetysten kuvatuotannosta vastaa FOM. Ohjaajat ovat viimeisen 2 vuoden eli kausien 2012-2014 aikana muuttuneet astetta jopa huonompaan suuntaan kuin ennen. Etenkin kun jatkuvasti missataan tärkeitä tilanteita ja ajoittain joitakin autoja ja kuljettajia näytetään liikaakin. Vilanderikin vain syytteli Gutierrezin osumaa ajajan virheeksi vaikka rengas osui kaiteeseen ja auto lähti käsistä. Taitamattomuutta ehkä oli meksikolaiselta ajoittaa auto liian ahtaaseen rakoon, mutta ei se varsinaisesti ajajan vika ollut.
Jos Vilander ei olisi niin kokematon asioista kuin on niin noottia lähtisi asioiden kärjistämisen tiimoilta ja syyttelyä hänen pitäisi osata pian vähentää. Muuten kaveri on vetänyt omia odotuksiani paremmin osansa keskimäärin Maikkarin selostamossa. Maikkarin ainoa hauska juttu kisapäivänä jatkuvan Räikkös-itkemisen ja tilanteiden havaitsemattomuuden ärsyttävässä päivässä oli Timo Pulkkisen nimeäminen ketteräksi kärpäksi.
Lisäksi muutamalla kuljettajalla oli lähteä ennen Mirabeauta, tunnelin jälkipuoliskolla ja uima-altaalla auto käsistä seinään useaan otteeseen mikä kertoo tämän kauden autojen muuttuneesta vääntöluonteesta. Ja ennen kaikkea Nico Rosberg kesti paineet ja voitti.
Taitaa olla ensimmäinen kerta kun Rosbergin suvun mies voittaa toista kertaa peräkkäin jollakin tietyllä radalla. Ja onhan mutkan kautta tavallaan ensimmäinen kerta kun suomalainen kuljettaja voittaa Monacon toisen kerran. Tosin Nicon kansalliskiistakysymyksessä on aina ihmetyttänyt se seikka, että olisiko Nico välttämättä sen enempää ns. Oikea Suomalainen vaikka ajaisi oikean lipun alla? Koska eihän Nico puhu suomea muuten kuin vain muutaman lauseen, tervehdyksen, hyvästelyn ja tietysti kirosanojen verran
Saisi kyllä välillä Maikkari pyörittää tuota aikanaan MotorForumissa näytettyä Nicon suomipuheen jaksoa uusintana ihan luvan kanssa riittävänkin monta keraa jotta ei koko ajan hoettaisi sitä Nicon epäsuomalaisuutta. Tosin silloinkin sen jakson näyttäminen lopetti puheet kaikkiaan vain muutamaksi päiväksi ja korkeintaan kuukauden ajaksi. Sitten se taas lähti itämään. Tosin joskus Keke itsekin sanoi olevansa enemmän Pohjolan kansalainen tai maailmankansalainen niin Nicosta on esimerkiksi Saksassa jossain määrin puhuttu Monacon kansalaisena.
Eipä Nico kuitenkaan olisi lajin ensimmäinen monikansalainen mies muutenkaan. Ja Monacon lipun alla ajavia kuskeja olisi kyllä kiva nähdäkin f1:ssä. Muutenkin kuin vain GP2:ssa tai alemmissa sarjoissa. Onhan niitäkin toki nähty. Lisäksi tuo polttoaineen spekulointi oli kyllä Maikkarin tiimiltä taas jotenkin hieman ylireagointia Monacoon nähden. Hieman enemmän kuin keskimäärin polttoainetta Rosbergin osalta kului Monacossa, mutta ei kuitenkaan tavattoman paljon eikä säästöajoon vanhojen aikojen malliin kyllä jouduttu. Polttoainesääntö on enemmän koetuksella vasta sarjan pisimmillä radoilla ja suhteellisesti keskimäärin eniten kuluttavimmalla radoilla eli Montrealissa kahden viikon kuluttua.