Formula 1 - 2014 - Monaco - Kisan jälkihöyryt

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Onhan autoissakin kamerat, kyllä se näkyisi, ei vain ole näytetty. Kimin kisainssi pitäisi vaihtaa, kun ei näytä oikeen mikään onnistuvan.
Tosiaa kameroista on olemassa sääntö :

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/8709/

Sen mukaan joka autossa on oltava 1 kamera kuskin pään yläpuolella ja kaiken kaikkiaan paikat 5:lle kameralle.
Joten jos Reecardon autossa oli "sääntö kamerana" lämpökamera niin olishan tuo sitten Chilttonin
kamerasta pitänyt näkyä tai jonkun muun takana tulevan auton kamerasta.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Kyllähän tuomaristo tuon varmasti jotenkin todentanut on, kun kerran on Chiltonia asian tiimoilta nuhdellut. Räikkösen kertoman mukaan tuomaristoa (ironista kyllä) ei vaan kiinnostanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Olipa melkoinen kasino Monacossa tälläkin kertaa. Hamiltonilla tuli mystinen silmän kutiaminen tärkeällä hetkellä. Ei toki ole ollut ainoa kuski lajin historiassa. En aio puhua eräästä hauskasta yhtymäkohdasta Hamiltonin ja erään toisen kuljettajan väliltä kun se ei ole sallittua. Joka tapauksessa Adrian Sutil järjesti ohituksia Monacossa silloin kun muilla oli kisailu mitä oli ja Jules Bianchi järjesti Marussialle tärkeitä pisteitä sakkoajasta huolimatta. Caterhamille ainoa mahdollisuus saada pisteitä olisi kenties enää Singaporen radalla ja profiilista riippuen ehkä Venäjän kilpailussa.

Vaatii kyllä myös joukkokolareita ja vesisateita. Renkaat eivät tällä kertaa olleet kovinkaan suuri ongelma, mutta tekninen hauraus tai vaurioituminen oli havaittavissa usean auton osalta (myös niistäkin jotka eivät keskeyttäneet.) ja Kimin tilanne oli hyvin murheellinen ottaen potentiaalin huomioon. Maikkarin vauhkoaminen tilanteesta ja muutkin ongelmat taas asioiden havainnoinnissa, tiimiradioiden päälle puhuminen ja Vilanderin jatkettu syyttely Vergnetä ja Gutierreziä kohtaan sai taas kattilan kiehumaan kotikatsomossa.

Ainoa erikoisuus Kimin tilanteesta puhuttaessa on taas ohjaajien kiinnostumattomuus tilanteesta. Tosin Tele Montecarlo taitaa viimeisenä mohikaanina lajissa tuoda oman kansainvälisen tv-kuvansa kuin nykyään myös Japanissakin lähetysten kuvatuotannosta vastaa FOM. Ohjaajat ovat viimeisen 2 vuoden eli kausien 2012-2014 aikana muuttuneet astetta jopa huonompaan suuntaan kuin ennen. Etenkin kun jatkuvasti missataan tärkeitä tilanteita ja ajoittain joitakin autoja ja kuljettajia näytetään liikaakin. Vilanderikin vain syytteli Gutierrezin osumaa ajajan virheeksi vaikka rengas osui kaiteeseen ja auto lähti käsistä. Taitamattomuutta ehkä oli meksikolaiselta ajoittaa auto liian ahtaaseen rakoon, mutta ei se varsinaisesti ajajan vika ollut.

Jos Vilander ei olisi niin kokematon asioista kuin on niin noottia lähtisi asioiden kärjistämisen tiimoilta ja syyttelyä hänen pitäisi osata pian vähentää. Muuten kaveri on vetänyt omia odotuksiani paremmin osansa keskimäärin Maikkarin selostamossa. Maikkarin ainoa hauska juttu kisapäivänä jatkuvan Räikkös-itkemisen ja tilanteiden havaitsemattomuuden ärsyttävässä päivässä oli Timo Pulkkisen nimeäminen ketteräksi kärpäksi.:D Lisäksi muutamalla kuljettajalla oli lähteä ennen Mirabeauta, tunnelin jälkipuoliskolla ja uima-altaalla auto käsistä seinään useaan otteeseen mikä kertoo tämän kauden autojen muuttuneesta vääntöluonteesta. Ja ennen kaikkea Nico Rosberg kesti paineet ja voitti.

Taitaa olla ensimmäinen kerta kun Rosbergin suvun mies voittaa toista kertaa peräkkäin jollakin tietyllä radalla. Ja onhan mutkan kautta tavallaan ensimmäinen kerta kun suomalainen kuljettaja voittaa Monacon toisen kerran. Tosin Nicon kansalliskiistakysymyksessä on aina ihmetyttänyt se seikka, että olisiko Nico välttämättä sen enempää ns. Oikea Suomalainen vaikka ajaisi oikean lipun alla? Koska eihän Nico puhu suomea muuten kuin vain muutaman lauseen, tervehdyksen, hyvästelyn ja tietysti kirosanojen verran:D

Saisi kyllä välillä Maikkari pyörittää tuota aikanaan MotorForumissa näytettyä Nicon suomipuheen jaksoa uusintana ihan luvan kanssa riittävänkin monta keraa jotta ei koko ajan hoettaisi sitä Nicon epäsuomalaisuutta. Tosin silloinkin sen jakson näyttäminen lopetti puheet kaikkiaan vain muutamaksi päiväksi ja korkeintaan kuukauden ajaksi. Sitten se taas lähti itämään. Tosin joskus Keke itsekin sanoi olevansa enemmän Pohjolan kansalainen tai maailmankansalainen niin Nicosta on esimerkiksi Saksassa jossain määrin puhuttu Monacon kansalaisena.

Eipä Nico kuitenkaan olisi lajin ensimmäinen monikansalainen mies muutenkaan. Ja Monacon lipun alla ajavia kuskeja olisi kyllä kiva nähdäkin f1:ssä. Muutenkin kuin vain GP2:ssa tai alemmissa sarjoissa. Onhan niitäkin toki nähty. Lisäksi tuo polttoaineen spekulointi oli kyllä Maikkarin tiimiltä taas jotenkin hieman ylireagointia Monacoon nähden. Hieman enemmän kuin keskimäärin polttoainetta Rosbergin osalta kului Monacossa, mutta ei kuitenkaan tavattoman paljon eikä säästöajoon vanhojen aikojen malliin kyllä jouduttu. Polttoainesääntö on enemmän koetuksella vasta sarjan pisimmillä radoilla ja suhteellisesti keskimäärin eniten kuluttavimmalla radoilla eli Montrealissa kahden viikon kuluttua.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vilanderikin vain syytteli Gutierrezin osumaa ajajan virheeksi vaikka rengas osui kaiteeseen ja auto lähti käsistä. Taitamattomuutta ehkä oli meksikolaiselta ajoittaa auto liian ahtaaseen rakoon, mutta ei se varsinaisesti ajajan vika ollut.
Tätä nyt pitää kyllä vähän ihmetellä. Miten ihmeessä kaiteeseen osuminen Monacossa ei muka ole ajajan vika? Ja kyllähän Vilanderkin sitä paitsi kaideosuman huomasi.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Tätä nyt pitää kyllä vähän ihmetellä. Miten ihmeessä kaiteeseen osuminen Monacossa ei muka ole ajajan vika? Ja kyllähän Vilanderkin sitä paitsi kaideosuman huomasi.
Gutierrez yritti viimeiseen asti estää, mutta jääräpäinen takarengas meni kuitenkin osumaan seinämään. Renkaan vikahan se selkeästi oli.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Vilanderikin vain syytteli Gutierrezin osumaa ajajan virheeksi vaikka rengas osui kaiteeseen ja auto lähti käsistä. Taitamattomuutta ehkä oli meksikolaiselta ajoittaa auto liian ahtaaseen rakoon, mutta ei se varsinaisesti ajajan vika ollut.
.....siis että kuinka? Eikös se Gutierrez ihan itse ajanut autonsa siihen kaiteeseen. Vai alkoiko rengas sooloilemaan, taikka kaide kamppasi? Renkaan ja kaiteen salaliitto meksikolaisia vastaan?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
No ajoihan Kimikin täydellistä ajolinjaa siinä Magnussenin ohituksen yhteydessä. Rata oli vaan hiukan väärässä paikassa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
No Ferraarin (kisainssin) töpäksihän se paljastui kun eivät olleet sanoneet Kimille että
ohitus lupa on myönetty letkan väliin jääville kuskeille ja ne tulee sieltä kohta kovaa ohi.
Ohoijaa en muuta sano.
Ite pistäisin kyllä silti Chiltonin piikkiin vaikken ole tilannetta nähnyt, kuten ei muutkaan. Peräänajajan vastuu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eihän Gutierrez itsessään ajanut ehdoin tahdoin kaiteeseen. Korkeintaan valitsi väärän linjan eli liian ahtaasti yritti mutkasta ulostuloa. Kun linja oli väärä niin hidastuksessa rengas osui kaiteseen ilman kuljettajan virhettä ja siitä seurasi ulosajo. Ja Vilanderilta tämä tietyille kuljettajille kuittailu tai syyllistäminen ei ole ainutkertaista.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Selitä mulle miten kuljettajan valitsema linja ja tästä syystä seinään ajo EI ole ajovirhe? "Teit tossa virheen ja ajoit seinään" "Nääh, valitsin vain väärän linjan". :doubtful:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eli linja oli Gutierrezillä oikea ja ulostulo erittäin tiukka, mutta oikea. Ikävä kyllä rengas hipaisi/osui seinään ja sen seurauksena ilman kuljettajan varsinaista virhettä tai virheentekoa oli pyörähdys ja mahdollisesti ripustus rikki. Varsinaisesti Gutierrez ei tehnyt Vilanderin sanoista huolimatta siis virhettä. Monacossa on olemassa selviä virheitä ja sitten on tuollaisia jossa kaikki menee oikein, mutta silti osutaan ja käy huonosti.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Eli linja oli Gutierrezillä oikea ja ulostulo erittäin tiukka, mutta oikea. Ikävä kyllä rengas hipaisi/osui seinään ja sen seurauksena ilman kuljettajan varsinaista virhettä tai virheentekoa oli pyörähdys ja mahdollisesti ripustus rikki. Varsinaisesti Gutierrez ei tehnyt Vilanderin sanoista huolimatta siis virhettä. Monacossa on olemassa selviä virheitä ja sitten on tuollaisia jossa kaikki menee oikein, mutta silti osutaan ja käy huonosti.
Ei se nyt ihan näin kyllä mene. Jos linja on oikea ja kaikki menee oikein, niin seinään ei osuta. Varsinkaan mutkan sisäreunaan.

Samalla logiikallahan vaikka Kanadassa mestareiden muuriin osumiset ei ole myöskään ajovirheitä, vaan linja on vaan himpun verran liian leveä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eli linja oli Gutierrezillä oikea ja ulostulo erittäin tiukka, mutta oikea. Ikävä kyllä rengas hipaisi/osui seinään ja sen seurauksena ilman kuljettajan varsinaista virhettä tai virheentekoa oli pyörähdys ja mahdollisesti ripustus rikki. Varsinaisesti Gutierrez ei tehnyt Vilanderin sanoista huolimatta siis virhettä. Monacossa on olemassa selviä virheitä ja sitten on tuollaisia jossa kaikki menee oikein, mutta silti osutaan ja käy huonosti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Montrealin rata on taas aivan eri juttu. Ja jos Gutierrezin linja olisi ollut huonompi kuin mitä oli niin osuma olisi tullut heti eikä aivan viime hetkellä aiheutuneesta kolahduksesta seinään mikä myös sotki ohjauksen ja aiheutti pyörähdyksen.

Ja kuten jo aiemmin totesin niin Vilanderilla tuo huomioiden kärjistäminen ja tiettyjen kuljettajien syyttely ei ole rajoittunut vain Monacoon vaan sitä on tapahtunut myös aiemminkin. Tosin kyllä kerran Vilanderkin myönsi, että Vergnestä hän ei tiedä juuri mitään mikä sitten vähän auttoi ymmärtämään tietämättömyyttä. Tosin ei sitten sitä syyttelyä tai herjailua. Ehkä hän siitä vielä oppii. On ainakin vielä Oskari Saaren huonoimpiin puusilmäilyihin ja herjailuihin vielä paljon matkaa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Montrealin rata on taas aivan eri juttu. Ja jos Gutierrezin linja olisi ollut huonompi kuin mitä oli niin osuma olisi tullut heti eikä aivan viime hetkellä aiheutuneesta kolahduksesta seinään mikä myös sotki ohjauksen ja aiheutti pyörähdyksen.
Tottakai Montreal on eri juttu, mutta huonojen/väärien ajolinjojen takia ulos usein ajetaan oli rata mikä tahansa.

Sillä nyt ei liene mitään merkitystä tuleeko kolahdus heti vai viime hetkillä. Jos tilanteessa ei ole muita osapuolia ja auto toimii normaalisti, niin kuin Gutierrezin tapauksessa, niin päivänselvä kuskin oma kämmihän se on.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vai niin. Ilmeisesti tuota tilannetta halutaan siis pitää omana virheenä. Ulosajojen johtuminen omista virheistä tai kuten nykyään muotisanana käytettävästä ns. Lapasesta lähdöstä on sitten enemmän jo avoimesti kyse omasta virheestä. Muistanpa tuonkin sitten kun Bottas tai Räikkönen ajaa vastaavasta hipaisusta ulos.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Kai se sit menee niin, että kuljettajat ajavat koko ajan täydellisesti. Autot (tai niiden osat) ja radat vaan toisinaan mokailee.
 
Ylös