Caterham F1 Team 2014: Entistä syvemmälle

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Oliko niin että kahdesta kisasta saa jäädä pois. Tämä olisi jo Mamarussialle kolmas ja sarjasta pois sulkeminen kohtalona.
Juu, Bernie on jossain haastattelussaan lähimmän kuukauden sisällä tällaista esittänyt, että Marussialta ja Caterhamilta jäävät palkkiorahat saamatta, jos eivät kilpaile Abu Dhabissa. Entisen Concorde-sopimuksen mukaan olisi ilmeisesti ollut varaa jättää jopa kolme kisaa väliin, mutta nythän ei enää ole kaikille yhteistä Concorde-sopimusta, vaan Bernie on tehnyt kunkin tallin kanssa sopimukset erikseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14196
Mielenkiintoinen juttu. Etenkin mikäli niin on, että Concordea ei sinällään olisi enää olemassa. Silloin F1 olisi palannut tai muodostanut jonkinlaisen uniikin sopimuksen joka olisi sekoitus starttirahan, Bernien edeltäjän Pierre Ugeauxin aikaisia Pariisin sopimuksia ja jotain aivan uuden aikakauden sopimuskuvioita. Olisihan sellaisella sopimuksella juurensa kaukana historiassa, mutta toisaalta Bernie itse aikanaan eräällä tavalla taisteli näistä vanhemman ajan sopimuksista ulos...

Caterhamin ajajat ovat kyllä myös mielenkiintoista nähdä vaikka mitään isompaa toivoa ei juuri näytä olevan. Caterhamin toisaalta oli loppupelissä sama jättää menemättä Brasiliaan vaikka sinällään sinne olisi ennakoissa kannattanut mennä koska Abu Dhabissa mahdollisuudet mihinkään hirveän rajuun kolariin tai muihin erikoisitilanteisiin ei ole kovin suuri. Ja mikäli sade tulee edes teoriassa niin pahimmassa tapauksessa siinä tulisi sellainen kaatosade, että nykyisen melkein yhtä surkean sadekelilinjan tietäen kuin viime kaudella ja noin hieman yli 10 vuotta muutenkin tiedostaen siitä tulisi katastrofi kaikille. Tosin Caterhamin ja Marussian kannattaisi vielä harkita yhdistymistä vain yhdeksi talliksi joskin molemmat vaikuttaisivat olevan täysin lopussa talleina lajissa.:(
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Bernie taisi olla kovin vastahakoinen tarjoamaan Marussialle minkäänlaista sopimusta rahanjaosta. Ja ilmeisesti niin, että kun ei ole sopimusta ei tarvitsisi maksaa tallille mitään.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Mielenkiintoinen juttu. Etenkin mikäli niin on, että Concordea ei sinällään olisi enää olemassa. Silloin F1 olisi palannut tai muodostanut jonkinlaisen uniikin sopimuksen joka olisi sekoitus starttirahan, Bernien edeltäjän Pierre Ugeauxin aikaisia Pariisin sopimuksia ja jotain aivan uuden aikakauden sopimuskuvioita. Olisihan sellaisella sopimuksella juurensa kaukana historiassa, mutta toisaalta Bernie itse aikanaan eräällä tavalla taisteli näistä vanhemman ajan sopimuksista ulos...

Caterhamin ajajat ovat kyllä myös mielenkiintoista nähdä vaikka mitään isompaa toivoa ei juuri näytä olevan. Caterhamin toisaalta oli loppupelissä sama jättää menemättä Brasiliaan vaikka sinällään sinne olisi ennakoissa kannattanut mennä koska Abu Dhabissa mahdollisuudet mihinkään hirveän rajuun kolariin tai muihin erikoisitilanteisiin ei ole kovin suuri. Ja mikäli sade tulee edes teoriassa niin pahimmassa tapauksessa siinä tulisi sellainen kaatosade, että nykyisen melkein yhtä surkean sadekelilinjan tietäen kuin viime kaudella ja noin hieman yli 10 vuotta muutenkin tiedostaen siitä tulisi katastrofi kaikille. Tosin Caterhamin ja Marussian kannattaisi vielä harkita yhdistymistä vain yhdeksi talliksi joskin molemmat vaikuttaisivat olevan täysin lopussa talleina lajissa.:(
Joe Saward valitteli hiljattain blogissaan läpinäkyvyyden puutetta F1:n rahanjaossa, ja mainitsi silloin (kuten joissakin aiemmissakin kirjoituksissaan) ettei Concorde-sopimusta enää ole.

There are published regulations, issued by the FIA, with regard to the technical and sporting rules and there is the International Sport Code that deals with procedural matters. However there are other rules that the general public is not privy to, because they are contained in a commercial contract between the various parties involved in the sport (the governing body, the commercial rights holder and the teams being the three groups of signatories). This used to be known as the Concorde Agreement but this became too difficult to negotiate at the last renewal and so Ecclestone resorted to bilateral agreements with the teams. These agreements, by their very nature, had to include identical stipulations, except in relation to money. The details of these deals are protected by confidentiality clauses.
Minun mielestäni on selvää etteivät Marussia ja Caterham ole kyenneet laatimaan sellaista taloudellista suunnitelmaa, jolla F1-osallistumisen voisi kääntää voitolliseksi liiketoiminnaksi, eikä kummallakaan ole toisaalta varaa törsätä monta kymmentä miljoonaa euroa joka vuosi pelkästään siitä ilosta, että pääsevät mukaan kilpailemaan. Molemmilla talleilla tuntuu olevan intoa osallistua kauden päätöskisaan, mutta siihen se lysti sitten viimeistään loppuu. Jos saavat tämän kauden osallistumisestaan jotain palkkiorahaa, niin sillä palkkiolla voi maksaa erääntyneitä velkoja -- mikä on tietysti sinänsä myönteinen tavoite.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14196
Surullinen juttu. Siinä tapauksessa F1:n tilanne on sopimuksellisesti hypännyt virallisen lääkärin näkyvyyden kanssa vuoteen 1977 ja paljon sitäkin vuotta vanhempaan aikaan sillä vuosien 1978-1979 aikanakin F1:llä oli yhtenäisempi sopimus joskin tallit kuuluivat käytännössä tuolloin FOCA:n tai FISA:n oman järjestelmän etupiireihin jotka sittemmin kaudella 1980 Maranellon sopimuksessa ja sittemmin 1981 Concordessa yhtenäistettiin. Virallisen lääkärin eli Ian Robertsin huomaamattomuuden voin ymmärtääkin, mutta sopimustilanteellisesti nykyinen kuvio jonka juuret taitavat olla kauden 2004-2005 aikaisessa ylimääräisen bonuksen luomisessa Ferrarille tai muulle F1:n suurtallille niin voi tässä taloustilanteessa olla huono lajille. Vielä kun palautuisi vielä starttirahan aikainen maankohtainen suosikkitalli joka saisi jatkuvasti enemmän kuin muut tallit yhteensä per kisa tai kausi niin kyllä saattaisi lajin tulevaisuus olla sinällään vaakalaudalla pahan kerran.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Caterham-tallin konkurssipesän selvitysmies on irtisanonut F1-tiimin 230 työntekijää, uutisoi BBC. Tällä hetkellä Caterhamilla on tarkoitus lähteä Abu Dhabiin 40 työntekijän voimin. O'Connell kertoo neuvottelevansa päätöskisan yhteydessä mahdollisen ostajaehdokkaan kanssa toiminnan jatkamisesta myös ensi kaudella.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Wiki luulee tietävänsä concorden tilanteen: "A new agreement to replace the 2009 agreement was signed in July 2013 and runs to December 2020."

Ja eikös se seniili Berniekin todennut hiljattain jostain sääntöehdotuksesta että valitettavasti concorde on sitonut hänen kätensä siinä asiassa. Tai jotain.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Itse näkisin mielelläni Rubinhon vielä kerran kilpailemassa.
Joo jos se itse niin kovasti vielä haluaa ykkösillä ajaa, niin miksi ei. Mahtaako kiinnostavampiakaan nimiä olla. Ja miksei Rubinjoa kiinnostaisi. Ymmärrän ettei joku stock carin Brasilian sarja ole ollut kovin pitkäaikainen unelmasarja tuossa vaiheessa uraa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Joo jos se itse niin kovasti vielä haluaa ykkösillä ajaa, niin miksi ei. Mahtaako kiinnostavampiakaan nimiä olla. Ja miksei Rubinjoa kiinnostaisi. Ymmärrän ettei joku stock carin Brasilian sarja ole ollut kovin pitkäaikainen unelmasarja tuossa vaiheessa uraa.
Ilmeisesti näitä kuskeja on kahta lajia, ne jotka haluavat kisata ja ne jotka haluavat olla mukana hinnalla ja autolla millä hyvänsä, Lotterer näistä se joka torjui paikan vetoen paskaan autoon. En ymmärrä miksi Barrichellon pitäisi tulla rämpimään raakileella ja likaamaan pitkää uraansa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti näitä kuskeja on kahta lajia, ne jotka haluavat kisata ja ne jotka haluavat olla mukana hinnalla ja autolla millä hyvänsä, Lotterer näistä se joka torjui paikan vetoen paskaan autoon. En ymmärrä miksi Barrichellon pitäisi tulla rämpimään raakileella ja likaamaan pitkää uraansa.
Toisaalta voihan se olla, että Barichellokin haksahtaa. Käsittääkseni sekä Kobayashille että Lottererille tuli yllätyksenä miten megalomaanisen huono Caterham on.

Onko Barichellosta mitään vakavasti otettavaa huhua edes, että haluaisi vielä F1-rattiin?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Toisaalta voihan se olla, että Barichellokin haksahtaa. Käsittääkseni sekä Kobayashille että Lottererille tuli yllätyksenä miten megalomaanisen huono Caterham on.

Onko Barichellosta mitään vakavasti otettavaa huhua edes, että haluaisi vielä F1-rattiin?
A team source told FOX: "We would have run Barrichello in the last three races. We had sponsorship for this, and everything was going the right way. It would have been fantastic for F1."

Barrichello added: "It would have been great to race in front of my people once again and say goodbye properly."


Read more at http://en.espnf1.com/caterham/motorsport/story/182439.html#LRu61lLfro85RjhY.99
Oli se sinne tosissaan pyrkimässä. Olihan sälli kurkkimassa aikoinaan myös HRT:n takapihoilla kolikkopussinsa kanssa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5162
Toisaalta voihan se olla, että Barichellokin haksahtaa. Käsittääkseni sekä Kobayashille että Lottererille tuli yllätyksenä miten megalomaanisen huono Caterham on.
No ei se nyt Lottererille voinut yllätyksenä tulla, jos mies teki taustatutkimusta edes yhden session katsomisen verran. Kobayashin mieliala on varmasti laskenut heti sen tehdasvisiitin jälkeen, kun hänelle on näytetty kilpuria ensimmäistä kertaa. Fernandeshan puhui siihen malliin viime vuonna, että tämä kausi on tallin näytönpaikka ja että siihen olisi myös panostettu. Ei se ainakaan autossa näkynyt.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Caterhamilla ajaa Abu Dhabissa Kamui Kobayashi ja Will Stevens, joka on ajoi tällä kaudella Renault World Series sarjan ja oli nimetty Caterhamin F1 testikuskiksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14196
Mielenkiintoinen debyytti Stevensille vaikkakin valitettavasti voi ehkä jättää myös jäljenkin huonolla onnella.
 
Ylös