Radioliikenteen rajoittaminen

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
F1-sarja harkitsee radiolla kuljettajille kisan aikana tarjottavan informaation kieltämistä, jotta lajin haastavuutta saadaan lisättyä, kertoo Autosport.

Formulasarjan strateginen työryhmä kokoontui puimaan sääntömuutoksia Italian osakilpailun jälkeen. Yksi pöydälle nostettu asia oli tietyntyyppisen radioliikenteen kieltäminen kisojen aikana.

Sääntömuutos on saanut alkunsa näkemyksestä, jonka mukaan kuljettajat ovat vain sätkynukkeja, jotka seuraavat orjallisesti varikkomuurilta annettuja ohjeita. Kuljettajien myös uskotaan nojaavan entistä enemmän varikolta saamaansa informaatioon.

Sääntömuutosta ajavien tahojen mukaan tämä pätee etenkin tallitoverien väliseen kierrosaikavertailuun, mistä kauden mestaruustaistelua hallinnut Mercedes-kaksikko Nico Rosberg ja Lewis Hamilton tarjoavat hyvän esimerkin.

Autosportin mukaan tiimiradion täydellinen kielto saa osakseen vain vähän kannatusta, mutta tietyntyyppinen kuljettajia auttava radioliikenne halutaan vastaisuudessa kieltää.

Sääntökirjan artikla 20.1 määrää, että kuljettajan on ajettava autoaan yksin ilman apua. Kansainvälinen autoliitto FIA voi määrätä, että jatkossa kuljettajan suorituskyvyn nostamiseen tarkoitettu kommunikaatio varikolta käsin on kilpailun aikana kielletty.

Kattojärjestö ja tallit käyvät parhaillaan keskusteluja muutoksesta. Päätöksiä odotetaan vielä ennen vajaan kahden viikon kuluttua ajettavaa Singaporen osakilpailua.
Idea mielestäni ihan hyvä, mutta toteutus tulee olla aika haastavaa kun nykyään on jos jonkinmoista koodikielta à la liian märät hanskat :wink:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Ihan hullu idea tuo on eikä tule koskaan onnistumaan. On täysin mahdotonta kehittää sellaiset säännöt, ettei niitä voisi mitenkään kiertää. Lajista tulisi vain entistäkin naurettavampaa sekoilua, jos tiimiradioissa ei kuultaisi muuta kuin koodikieltä. Tiimiradio pitäisi kieltää kokonaan. Tallit saisivat korkeintaan asentaa autoon alkeelliset merkkivalot, joilla voitaisiin esimerkiksi ilmoittaa tarpeesta tulla varikolle (keltainen valo) tai pysähtyä välittömästi (punainen valo). Mitään muutahan noilla ei pitäisi olla tarvettakaan tehdä radion välityksellä. Samalla saataisiin lisää säpinää varikolle, kun mahdollinen siiven vaihto tai kulmien säätö voitaisiin päättää vasta auton pysähtyessä ruutuun.

MotoGP:ssäkään ei mitään tiimiradiota ole ja kaikki on siellä erinomaisesti. Mistään helvetin tiimimääräyksistä ei ole koskaan tarvinnut keskustellakaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Tiimiradio tosiaan on jo ehkä vähän liiankin pitkään ottanut liikaa valtaa noissa lähetyksissä. Etenkin kun ne ovat enimmäkseen muuttuneet vielä niin kovin samanlaisiksi ja itseään toistaviksi. Voisi kieltää tai sulkea lähetyksistä vaikka kokonaan. Tai sitten ainakin rajoittaa niitä lähetyksiin. Vaikka onhan niissä joskus mielenkiintoa ja vanhoissa ajoissa eräs harvoja huonoja asioita oli juuri se, että vain hyvin hyvin harvoin oli mitään radiojuttuja julkisuudessa ja nekin olivat olleet enimmäkseen kirjoitetussa muodossa jälkikäteen.

Tosin entiset kuljettajat ja ylipäänsä myös tallin merkkihenkilöt ja kisainsinöörit ovat monesti puhuneet siitä, että aikaisemmin kuljettajia ei myöskään ns. Kiusattu jatkuvalla radiotähteydellä. Osin johtui myös autojen melusta ja yleensäkin vanhempiin aikoihin ilman radiota säännöllisesti ajaneet kuljettajat eivät erityisesti olleet mitenkään puheliaita. Sittemmin kun tiimiradiot yleistyivät ja samalla muuttuivat paljon tärkeämmäksi kuin aiemmin niin sitten alkoi olla melkoisia showmiehiä silläkin puolella.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3493
Sijainti
JKL
Eikös Monzassa ollut juuri kommenttia mm. Nicon muurille ratin napeilla välittämistä tiedoista joten aika helppoa on varmaan antaa tietoa näytölle ilman selväkielistä radiokeskustelua...
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Ennen pärjättiin varikkotaululla.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Kyllähän tuo vaikeasti rajoitettavalta kuulostaa juuri koodikielen takia. Ehkä asiaa voisi lähestyä myös sitä kautta, että auton (live) telemetrian lähetystä rajotettaisiin jolloin varikolla olisi paljon vähemmän infoa esim. renkaiden lämmöstä ja muusta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6037
Ei millään tulisi onnistumaan, ja sitä paitsi, mitä järkeä tuossa olisi? Informaation antaminen kuskille on niin tärkeää ettei ainakaan kuskit tähän millään suostuisi.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Ei millään tulisi onnistumaan, ja sitä paitsi, mitä järkeä tuossa olisi? Informaation antaminen kuskille on niin tärkeää ettei ainakaan kuskit tähän millään suostuisi.
Nykypäivänä kuskit käyttää paljon enemmän varikkomuurin informaatiota kun sitä on tarjolla. Vaikka varikkotaulu olisi ainoa informaatio kanava varikolta kuskille niin kyllä ne kuskit kuitenkin kisapituuden saisi ajettua (no ehkä joltain loppuisi joskus bensa, mutta eipä sekään huono olisi katsojalle). Sinne vaan varikkosuoran päähän yksi tallin tyyppi radion kanssa, joka ilmoittaa koska kuka tallin kuskeista kaartaa varikolle :D Varmasti kuskeissa on eroja miten he asiaan suhtautuisi ja kuinka tämä vaikuttaisi vauhtiin, mutta en kyllä epäile etteikö kisapituus taittuisi ja etteikö tulisi hyvää kisaa sittenkin.

Omasta mielestäni viestintä saisi olla kokonaan julkista kisan aikana ja tarjota faneille esim. verkkosivujen tai mobiili sovellusten kautta. Siinähän tulisi yhteisöllisyyttä kun suomalaiset fanit tulkkaisi espanjalaisille ja päin vastoin radio viestejä. Toisaalta voisi vaikka rajoittaa radioliikenteen pelkästään turvallisuuteen liittyviin asioihin ja kisaan liittyvä viestintä varikkotaululla kuskille.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minun puolestani tuon radioliikenteen voi kyllä kieltää vaikka kokonaan, ja samoin nuo infonäytöt autoissa että ainoaksi kommunikointivälineeksi jäisi varikkotaulut. En tiedä muuttaisiko se lajia ainakaan merkittävästi parempaan suuntaan mutta en minä kyllä usko että se huonompaankaan suuntaan sitä veisi. Kyllähän se ainakin vähän rajoittaisi/hankaloittaisi taktikointia ja ehkä hyödyttäisi sellaisia kuljettajia joilla on itsellä taktista silmää ja hyvä perstuntuma autoon kun ei koko ajan olisi saatavilla niin paljon informaatiota kaikesta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Minun puolestani tuon radioliikenteen voi kyllä kieltää vaikka kokonaan, ja samoin nuo infonäytöt autoissa että ainoaksi kommunikointivälineeksi jäisi varikkotaulut. En tiedä muuttaisiko se lajia ainakaan merkittävästi parempaan suuntaan mutta en minä kyllä usko että se huonompaankaan suuntaan sitä veisi. Kyllähän se ainakin vähän rajoittaisi/hankaloittaisi taktikointia ja ehkä hyödyttäisi sellaisia kuljettajia joilla on itsellä taktista silmää ja hyvä perstuntuma autoon kun ei koko ajan olisi saatavilla niin paljon informaatiota kaikesta.
Lisäksi keskeytysten määrä todennäköisesti kasvaisi räjähdysmäisesti kun insinöörit eivät voisi enää radioitse ohjeistaa kuljettajia monimutkaisten järjestelmien käyttämisestä ongelmatilanteissa. Nythän siellä kerrotaan jatkuvasti mikä moodi pitää laittaa mistäkin systeemistä päälle missäkin tilanteessa jne. Ne ovat niin tilannesidonnaisia ja monimutkaisia juttuja, ettei kuskit pysty niitä itse oppimaan tai järkeilemään.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6037
Jos tämä toteutuisi, niin olisi kiva nähdä ratit. Siellähän näkyisi kaikki bensamittareista lähtien.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Lisäksi keskeytysten määrä todennäköisesti kasvaisi räjähdysmäisesti kun insinöörit eivät voisi enää radioitse ohjeistaa kuljettajia monimutkaisten järjestelmien käyttämisestä ongelmatilanteissa.
Aina vaan parempi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Jos tämä toteutuisi, niin olisi kiva nähdä ratit. Siellähän näkyisi kaikki bensamittareista lähtien.
Ratissa olevalle näytölle voidaan laittaa näkyviin vaikka millaista dataa, joten bensatason lisääminen ominaisuuksiin ei vaadi kuin softapäivityksen. Sehän saattaa jopa olla jo toteutettukin, tiimithän usein kertovat asioista vain muistuttaakseen kuskia ja teroittamisen vuoksi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6037
Ratissa olevalle näytölle voidaan laittaa näkyviin vaikka millaista dataa, joten bensatason lisääminen ominaisuuksiin ei vaadi kuin softapäivityksen. Sehän saattaa jopa olla jo toteutettukin, tiimithän usein kertovat asioista vain muistuttaakseen kuskia ja teroittamisen vuoksi.
Se nyt olikin vain esimerkki, mutta saattaisi mennä kuskit päästä sekaisin siitä nappien määrästä, elleivät jo ole.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Se nyt olikin vain esimerkki, mutta saattaisi mennä kuskit päästä sekaisin siitä nappien määrästä, elleivät jo ole.
Pikemminkin tallien täytyisi vain unohtaa mikro-optimointi, kun aivan kaikkea turhanpäiväistä ei enää voisi tehdä lennosta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Pikemminkin tallien täytyisi vain unohtaa mikro-optimointi, kun aivan kaikkea turhanpäiväistä ei enää voisi tehdä lennosta.
Niin ja osaavat suunnittelijat osaa kyllä käyttöliittymän tehdä mahd. simppeliksi. Äkkiäkös kuljettajalle tärkeimmät resetit opettaa tai pelkästään koko järjestelmän buutin. Spesifisemmät ongelmat sitte iha vaa varikolla kuntoon.

Mut kyllä tuollaiset mun puolesta sais kuljettajalle kertoa. Eihä ne sinänsä itse ajamiseen liity, toisin kuin esim. renkaiden kuluma. Se vaa, että ei tässäki jutussa kaivattais yhtä uutta tuomarointiongelmaa.

Tehtäis radioviestinnästä kieltojen ym sijasta yks taktiikan osa-alue; Rajoitettu määrä radiokontakteja per kisa tai per x-kierrosta. Jokainen viesti laskettais yhdeksi käytetyksi kontaktiksi. Jos limiitit tulis vastaan, nii joutuis lopulta siellä varikolla käymään tai keksiin muuta. Näin ollen radiota käytettäis harkiten eikä jokaisesta yksityiskohdasta informoimiseen.

edit: ja ne hiton turhista vinkumisetki vähenis! :D
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei kuskien viestimistä olla suitsimassa. Vinkumiset saa kyllä pois häiritsemästä kun jätetään vain laittamatta ne lähetykseen.
Yksinäänkö ne juttelis varikolle päin, monologia? Lainaamas kohta liitty muutenkin niin hitosti mainitsemaasi asiaan (lue ko. viestin edellinen kappale)....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksinäänkö ne juttelis varikolle päin, monologia? Lainaamas kohta liitty muutenkin niin hitosti mainitsemaasi asiaan (lue ko. viestin edellinen kappale)....
Luin sen kyllä ja vastasin tuohon fantasiasääntöösi, ettei kuskien radioviestejä ole suunniteltu suitsittavaksi.

Ja juu, kuskit edelleen raportoisivat autosta, renkaista ym. Varikkomuuri ei vain voisi vastata radiolla, vaan pitboardilla ja mahdollisesti rattiviesteillä, mikäli ne edelleen sallittaisiin, pit-to-car radioviestintää nekin tosin on.
 
Ylös