Radioliikenteen rajoittaminen

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Miten autot ennen telemetriaa pysyi nipussa?

Digitaaliset näytöt pois, langaton tulemetria pois...
Etkö lukenut postaustani?
Autot on suunniteltu siten, että niitä voi säätää vaikka miten varikon ohjeiden mukaan (kun sinne on radioteitse välitetty autosta dataa). Ennnen ei varikolle lähetetty telemetriaa = autot suunniteltiin, siten ,että ne pysyy niillä säädöillä nipussa, kun kisaan mennään. Kun käytettiin vielä kaasuttimia (joskus 60- luvulla?) ei niidenkään seosuhdetta käsiittäkseni voinut säätää ohjaamosta. Ei ollut laajakaista lambdaa, ei sitä ja tätä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Autot on suunniteltu siten, että niitä voi säätää vaikka miten varikon ohjeiden mukaan (kun sinne on radioteitse välitetty autosta dataa). Ennnen ei varikolle lähetetty telemetriaa = autot suunniteltiin, siten ,että ne pysyy niillä säädöillä nipussa, kun kisaan mennään.
Kyllä ne nyt "nipussa" pysyisi nykyäänkin ilman varikon ohjeita. Jatkuva neuvominen on tuloksen maksimointia. Ilmankin pärjää, muttei yhtä hyvin. Kun ei voitaisi reagoida autosta saatavaan dataan, niin vedettäisiin vähän enemmän varman päälle moottorisäätöjen ym. suhteen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Odotetaan jotain huikeaa kisaan vielä. "The sky is clearer in turn 8 20m before".
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
TV-kuvan perusteella eihän Williamsilla ole ratissa mitään näyttöä... Voiko oikeasti pitää paikkansa vai onko se jossain kameralta piilossa muualla ohjaamossa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
TV-kuvan perusteella eihän Williamsilla ole ratissa mitään näyttöä... Voiko oikeasti pitää paikkansa vai onko se jossain kameralta piilossa muualla ohjaamossa?
Se on "kojelaudassa". Red Bullilla on ainakin aiemmin ollut sama juttu.

 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Nikko eiku Timo oli radio-ohjattavien ykkönen.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Onko tätä radioliikennettä rajoitettu mahdollisten kolaritilanteiden suhteen? Tuli vain mieleen, että olisiko Jules Bianchin kolari voitu välttää, jos Marussialta olisi ilmoitettu radion välityksellä Bianchille, että Sutil ajoi ulos ja että ulosajopaikalla on tuplakeltaiset liput.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Onko tätä radioliikennettä rajoitettu mahdollisten kolaritilanteiden suhteen? Tuli vain mieleen, että olisiko Jules Bianchin kolari voitu välttää, jos Marussialta olisi ilmoitettu radion välityksellä Bianchille, että Sutil ajoi ulos ja että ulosajopaikalla on tuplakeltaiset liput.
Radioliikenteen rajoittaminen ei tietääkseni koske kolaritilanteita. Eiköhän Bianchi itse tiennyt ennen kolarin sattumista, että radalla on tuplakeltaiset liput. Bianchi ei vaan ajanut tarpeeksi hiljaa, vaan menetti auton hallinnan kohtalokkain seurauksin.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Radioliikenteen rajoittaminen ei tietääkseni koske kolaritilanteita. Eiköhän Bianchi itse tiennyt ennen kolarin sattumista, että radalla on tuplakeltaiset liput. Bianchi ei vaan ajanut tarpeeksi hiljaa, vaan menetti auton hallinnan kohtalokkain seurauksin.
Ok, kyllä Bianchi varmasti näkikin nuo keltaiset liput ja tottakai niitä tulee aina noudattaa, mutta mietin vain että olisiko Bianchin tilannenopeus ollut asianmukaisempi siinä tapauksessa jos kisainsinööri olisi saanut pyytää Bianchia hidastamaan.

Oletetaan, että sääntöjen puitteissa insinööri on saanut ilmoittaa että kyseisessä mutkassa on tapahtunut ulosajo. Mutta jos insinööri olisi saanut sanoa sen lisäksi esimerkiksi "there's a double yellows, you have to slow down", ehkä se olisi saanut kuskin ymmärtämään asian paremmin. Kisatilanteessa kun kukaan tuskin haluaa hidastaa erityisemmin. Tottakai loppupeleissä vastuu on aina kuskilla ja tässä tapauksessa suurin kärsijä tästä liian suuresta tilannenopeudesta on Bianchi itse.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös