Radioliikenteen rajoittaminen

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
FIA nähtävästi itsekin tiedostaa, että maine on mennyt jo aikoja sitten, joten voivat päättää ihan mitä vain ihan milloin vain. Mutta tällainen pelleily pilaa jo lajin maineen. Menee itseltäkin pian penkkiurheilijan maine, jos tunnustan julkisesti seuraavani moista urheilun irvikuvaa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Massa on jo henkisesti heittänyt pyyhkeen kehään ja lupaa viimeiseen asti vastustaa sääntömuutosta. Heh, Massa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tällaisia muutoksia. Veikkaan, että Hamiltonilla ainakin tulee takarenkaiden kanssa ongelmia.

 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Olisi niin helvetin hyvä juttu että tästä pelleilystä päästäisiin eroon

Muutama kisa sitten olin toisena yrittäen ohittaa Lewisia. Hänen insinöörinsä teki mahtavaa työtä. Aina kun minä lisäsin sähköbuustin tehoa, minkä pystyn tekemään vain parissa mutkassa kierroksen aikana, hänen insinöörinsä näki sen ja käski häntä tekemään samoin. Näin minä en koskaan pystynyt luomaan eroa meidän kahden välille enkä saanut tilaisuutta käyttää etua. Sellaiset tilanteet ovat nyt menneisyyttä. Tästä eteenpäin toinen auto ei tiedä, mitä minä teen - hyökkäänkö vai puolustaudunko, Rosberg arvioi muutoksen vaikutusta.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/rosberg-tukee-muutosta-radio-ohjeet-pilasivat-hamilton-taistoa/4341006
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Miten käy tallimääräysten, onko sallittua sanoa ettei ohita tai päästä ohi?
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Miten käy tallimääräysten, onko sallittua sanoa ettei ohita tai päästä ohi?
Jos ei eilen tullut mitään uutta, niin eikös tallimääräykset ole ok, kuten niistä puhuminen radiollakin.
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
FIA löysentää tiimiradiokieltoa.

"F1-kuljettajille annettavat ajo-ohjeet tulevat kielletyksi tästä viikonlopusta alkaen, mutta talli saa edelleen antaa ohjeita auton kunnosta. Eli ohjeita saa antaa esimerkiksi säädöistä, polttoaineen kulutuksesta, jarrujen kunnosta tai akun varaustasosta. Talli saa myös varoittaa kuljettajaa autoa uhkaavista ongelmista.

Löysempi tiimiradiokielto on voimassa tämän kauden loppuun asti. Alun perin suunniteltu täysi kielto kaikista kuljettajaa ajon aikana auttavista radioviesteistä astuu voimaan ensi kauden alusta.

Kuljettajaa avittavien radioviestien täyskieltoa lykättiin siksi, koska tekstimuotoisten ohjeiden välittäminen auton ratissa olevaan näyttöön pysyy yhä sallittuna ja eri talleilla on erisuuruiset näytöt ratissaan. Näin ollen kesken kauden voimaan astuva kielto olisi suosinut niitä talleja, joilla on ratissaan iso näyttö, josta kuljettajan olisi helppo lukea ohjeita."
Lähde: MTV

Jotenkin FIA:lle tuttua toimintaa. Ensin päämärkänä päätetään, sitten vasta mietitään, kunnes huomataan mitä tuli tehtyä ja päätöstä muutetaan kunnes kukaan ei ole enää perillä mitä oikeen nyt päätettiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miten käy tallimääräysten, onko sallittua sanoa ettei ohita tai päästä ohi?
Tämänhän on koko ajan aivan eksplisiittisesti sanottu olevan sallittua. Ei mitään epäselvää asian suhteen.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
On aivan uskomatonta, että tuollaisella tasolla hoidetaan näitä asioita näin leväperäisesti. Miten FIA voi tuollaiset säännöt ensin julistaa voimaan ja sitten vasta sen jälkeen tavataan tallien edustajat ja huomataan, että "oho, eihän tämä nyt olekaan OK, pitää perua/siirtää koko hommaa"?

En voi käsittää, että sääntöjen muuttamiseen, etenkin kesken kauden, ei muka ole olemassa ihan selkeää protokollaa, jonka mukaan niitä voidaan tehdä. Tämä on täysi vitsi ja kyyninen voisi epäillä, että tällä sekoilulla on saatu vain mukavasti huomiota F1-sarjalle parin päivän juuri sopivasti ennen GP-vkonloppua.

Olen aivan ällikällä lyöty tästä amatöörimäisyydestä.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
FIA löysentää tiimiradio kieltoa.

"F1-kuljettajille annettavat ajo-ohjeet tulevat kielletyksi tästä viikonlopusta alkaen, mutta talli saa edelleen antaa ohjeita auton kunnosta. Eli ohjeita saa antaa esimerkiksi säädöistä, polttoaineen kulutuksesta, jarrujen kunnosta tai akun varaustasosta. Talli saa myös varoittaa kuljettajaa autoa uhkaavista ongelmista.

Löysempi tiimiradiokielto on voimassa tämän kauden loppuun asti. Alun perin suunniteltu täysi kielto kaikista kuljettajaa ajon aikana auttavista radioviesteistä astuu voimaan ensi kauden alusta.

Kuljettajaa avittavien radioviestien täyskieltoa lykättiin siksi, koska tekstimuotoisten ohjeiden välittäminen auton ratissa olevaan näyttöön pysyy yhä sallittuna ja eri talleilla on erisuuruiset näytöt ratissaan. Näin ollen kesken kauden voimaan astuva kielto olisi suosinut niitä talleja, joilla on ratissaan iso näyttö, josta kuljettajan olisi helppo lukea ohjeita." Lähde: MTV

Jotenkin FIA:lle tuttua toimintaa. Ensin päämärkänä päätetään, sitten vasta mietitään, kunnes huomataan mitä tuli tehtyä ja päätöstä muutetaan kunnes kukaan ei ole enää perillä mitä oikeen nyt päätettiin.
Eihän tuossa taas ole mitä j:tä :D Ei varmasti tarvitse mitään esimerkkiäkään, että huomaa ettei tuossa uudessakaan tavassa ole mitään logikkaa. Tavoite on ettei varikolta avustettaisi kuskia, mutta riippuen lähetetäänkö viesti radiolla, varikkotaululla tai auton inforuutuun niin sama viesti voi olla kielletty tai sallittu. Eli sama viesti ei auta kuskia jos lähetetään inforuutuun, mutta auttaa jos sanotaan radiolla. Varmasti näkee ensikaudelle mielenkiintoisia kotiteattereita ohjaamoissa, kun viestiliikennettä pyritään pitämään hyvänä. Kun tätä sääntöä alettiin sorvaamaan, niin mielestäni oli esillä että kiellettyä olisi lähettää mitään sähköisiäviestejä autoon ja auton mittaristoon. Auton parametrien muuttaminen varikolta on kielletty (joka nyt on jo ollutkin), mutta jos miettii niin periaatteessa hyvinkin sama asia lähetetäänkö varikolta viesti moottorinohjausyksikölle vai inforuudulle. Ymmärsin että autoon ei saisi lähettää mitään ohjausviestejä ja uuden säännön myötä inforuudutkin tulisi rajoituksen piiriin. Nyt sitten kuitenkin se on hyväksyttävä tapa... varmaankin ymmärsin asian aluksi väärin ja näinhän se oli alumperinkin tarkoitettu ;)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6755
Sijainti
Täällähä mä
FIA löysentää tiimiradio kieltoa.

"F1-kuljettajille annettavat ajo-ohjeet tulevat kielletyksi tästä viikonlopusta alkaen, mutta talli saa edelleen antaa ohjeita auton kunnosta. .
Mutta sitten taas toisaalta saa myös kertoa jarrubalanssin säädöstä eli ei pelkästään auton kunnosta .
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
Olihan show tuo ensimmäinen vapaa harjoitus. Kenelläkään ei minkäänlaista käsitystä mitä todella saa kertoa ja mitä ei.

Eli kuljettajaa tai ajamista ei saa tiimiradiossa auttaa/helpottaa, mutta autoa käsitteleviä kommentteja saa sanoa. No esimerkiksi Vetteliä käskettiin säätämään jarruja, liittyykö se autoon vai kuljettajaan/ajamiseen?

Caterham kuski valitti auton aliohjaavan mielettömästi, niin tiimi käski tarkistamaan tasauspyörästön säädöt. Eikös tässä nimenomaan ohjeisteta ajamisessa? Mutta toisaalta jos mietitään että aliohjaus ei johdu kuskista vaan autosta niin eikös näin ajateltuna kommentti ole sallittu?

Kuten huomaatte niin tuskin tämän viikonlopun aikana tiimiradion takia tullaan yhtään rangaistusta jakamaan, koska nykyisellä linjalla tuon sirkuksen valvominen on täysin mahdotonta.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Menee oikeasti jo ihan järkyttäväksi pelleilyksi ja sarjan nolaamiseksi koko homma. Oikeat vaihtoehdot olisivat joko radion kieltäminen kokonaan tai sitten kaiken liikenteen salliminen. Pikkulapsikin osaisi päätellä, ettei veteen piirretty viiva toimi ikinä. Ihan sama ratareunusten ylitysten kanssa. Joko reunojen yli ei saa ajaa ollenkaan tai sitten ihan niin paljon sielu sietää. Kesken kauden tulevat muutokset ovat muutenkin lähes aina vähintäänkin kyseenalaisia poislukien esimerkiksi Imolan 1994 jälkeiset muutokset.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Eli kuljettajaa tai ajamista ei saa tiimiradiossa auttaa/helpottaa, mutta autoa käsitteleviä kommentteja saa sanoa. No esimerkiksi Vetteliä käskettiin säätämään jarruja, liittyykö se autoon vai kuljettajaan/ajamiseen?
Jarrut eivät ole mukana rajoituksissa; se on ollut selviö jo pitkän aikaa. Tämä siksi, että jarruvikojen ehkäiseminen on myös turvallisuuden kannalta merkittävä asia.

FP1 antoi viitteitä siitä, että kisassa nähtäneen aivan naurettavia radiokeskusteluita. Minä ainakin toivon, että juuri niin kävisi. Tällaiset FIA:n räpiköinnit pilaavat sarjan ja jostain syystä he eivät vain itse tajua sitä. Tai siis seniili pappa Pöönihän se kuulemma tämänkin sääntömuutoksen FIA:lle saneli. Alkaa miehen ote hieman lipsua.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jarrut eivät ole mukana rajoituksissa; se on ollut selviö jo pitkän aikaa. Tämä siksi, että jarruvikojen ehkäiseminen on myös turvallisuuden kannalta merkittävä asia.
Ei ole ollut. Pikkaisen ku selaat viestejäkin takaisin, niin ihmeteltiin kun ei ois saanut edes ylikuumenevista jarruista varoittaa.

Warning on brake wear or temperatures
http://adamcooperf1.com/2014/09/15/f1s-radio-ban-full-details-of-what-is-and-isnt-allowed/
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
Jarrut eivät ole mukana rajoituksissa; se on ollut selviö jo pitkän aikaa. Tämä siksi, että jarruvikojen ehkäiseminen on myös turvallisuuden kannalta merkittävä asia.

FP1 antoi viitteitä siitä, että kisassa nähtäneen aivan naurettavia radiokeskusteluita. Minä ainakin toivon, että juuri niin kävisi. Tällaiset FIA:n räpiköinnit pilaavat sarjan ja jostain syystä he eivät vain itse tajua sitä. Tai siis seniili pappa Pöönihän se kuulemma tämänkin sääntömuutoksen FIA:lle saneli. Alkaa miehen ote hieman lipsua.
No totta kait ne on osaltaan mukana. Auton, mukaan lukien jarrut, kuntoa saa kommentoida turvallisuuden takia. Eli esimerkiksi "Etujarrut ovat vaarallisen kuumat" ym. mutta miten esimerkiksi kommentti "Vaihda mutkassa kymmenen jarrukartta 3" liittyy jarrujen kuntoon? Tuohan on selvää kuljettajan ohjeistusta.

Esim. "Säädä jarrubalansia taakse, koska etujarrusi ovat ylikuumat." on kielletty, mutta "Etujarrusi ovat ylikuumat." on taas sallittu. Tämä siis yksinkertaisena esimerkkinä.
Näin minä olen asian ymmärtänyt.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1382
Ymmärrän ajatuksen tässä radioviestikiellossa (kuskien roolin korottaminen), muta käytännössä se ei tule toimimaan... ennen kuin autot suunnitellaan uusiksi.
Ties kuinka monennen kerran: radalla kulkee prototyyppejä, joskus jopa kaksi kpl suhteellisen identtisiä. Koko härveli on suunniteltu niin, että se lähettää tietoa varikolle ja sen mukaan miten ajetaan, datasta päätellän miten sitä pitää säätää kisan aikana, että se pysyy nipussa. Jos tuota viesintää aletaan yhtäkkiä rajoittamaan, autot voi alkaa paukkua ihan miten sattuu. Niitä ei ole suunniteltukaan "itsestään" ajettaviksi, vaaan yhdessä insinöörien ja kuljettajan.
Jos radioliikennettä aletaan oikeasti rajoittaa, autoihin aletaan rakentaa huomattavasti enemmän automatiikkaa eri tilanteita varten. Eli, lisää taas kustannuksia, siis juuri päinvastoin kuin on tarkoitus.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ymmärrän ajatuksen tässä radioviestikiellossa (kuskien roolin korottaminen), muta käytännössä se ei tule toimimaan... ennen kuin autot suunnitellaan uusiksi.
Ties kuinka monennen kerran: radalla kulkee prototyyppejä, joskus jopa kaksi kpl suhteellisen identtisiä. Koko härveli on suunniteltu niin, että se lähettää tietoa varikolle ja sen mukaan miten ajetaan, datasta päätellän miten sitä pitää säätää kisan aikana, että se pysyy nipussa. Jos tuota viesintää aletaan yhtäkkiä rajoittamaan, autot voi alkaa paukkua ihan miten sattuu. Niitä ei ole suunniteltukaan "itsestään" ajettaviksi, vaaan yhdessä insinöörien ja kuljettajan.
Jos radioliikennettä aletaan oikeasti rajoittaa, autoihin aletaan rakentaa huomattavasti enemmän automatiikkaa eri tilanteita varten. Eli, lisää taas kustannuksia, siis juuri päinvastoin kuin on tarkoitus.
Miten autot ennen telemetriaa pysyi nipussa?

Digitaaliset näytöt pois, langaton tulemetria pois...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
"The sun is shining" ja "The sky is clear". Toto naureskeli 'uusille' radioviesteille.
 
Ylös