Radioliikenteen rajoittaminen

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Ihan hullu idea tuo on eikä tule koskaan onnistumaan. On täysin mahdotonta kehittää sellaiset säännöt, ettei niitä voisi mitenkään kiertää. Lajista tulisi vain entistäkin naurettavampaa sekoilua, jos tiimiradioissa ei kuultaisi muuta kuin koodikieltä. Tiimiradio pitäisi kieltää kokonaan. Tallit saisivat korkeintaan asentaa autoon alkeelliset merkkivalot, joilla voitaisiin esimerkiksi ilmoittaa tarpeesta tulla varikolle (keltainen valo) tai pysähtyä välittömästi (punainen valo). Mitään muutahan noilla ei pitäisi olla tarvettakaan tehdä radion välityksellä. Samalla saataisiin lisää säpinää varikolle, kun mahdollinen siiven vaihto tai kulmien säätö voitaisiin päättää vasta auton pysähtyessä ruutuun.

MotoGP:ssäkään ei mitään tiimiradiota ole ja kaikki on siellä erinomaisesti. Mistään helvetin tiimimääräyksistä ei ole koskaan tarvinnut keskustellakaan.
Kuvittele tilanne, että sensori menee sekaisin ja antaa punaisen valon kuljettajalle, vaikka autossa ei olisi mitään vikaa :D

Mielestäni radioliikenteen voisi kieltää kokonaan, ainoastaan varikkotaulu ja sitten rattiin juurikin ilmoitus että varikolle seuraavaksi tms. Tosin sitten pitäisi tekniikkaa yksinkertaistaa, kun siellä on muutenkin nappuloita melko paljon...
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kuvittele tilanne, että sensori menee sekaisin ja antaa punaisen valon kuljettajalle, vaikka autossa ei olisi mitään vikaa :D

Mielestäni radioliikenteen voisi kieltää kokonaan, ainoastaan varikkotaulu ja sitten rattiin juurikin ilmoitus että varikolle seuraavaksi tms. Tosin sitten pitäisi tekniikkaa yksinkertaistaa, kun siellä on muutenkin nappuloita melko paljon...
Mites sit kun halutaan valkoinen visiiri tai tämä nykyään yleinen asia että olen nopeampi kuin edellä oleva tallikaveri, nappulat näille toiminnoille rattiin. Ja toinen valo syttyy tallikaverilla että nyt on nopeempi takana.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Mielestäni radioliikenteen voisi kieltää kokonaan, ainoastaan varikkotaulu ja sitten rattiin juurikin ilmoitus että varikolle seuraavaksi tms. Tosin sitten pitäisi tekniikkaa yksinkertaistaa, kun siellä on muutenkin nappuloita melko paljon...
Softaa on kuitenkin helppo tehdä ja eri karttoja koodin vääntäjät tekevät kun heiltä pyydetään. Nykypäivänä jos asetuksia on 10 niin melkein sama vaikka olisi 99, kunhan varikkomuurilla tiedetään mitä mikin tekee ja kerrotaan kuskille mihin asentoihin vivut pitää vääntää. Vaihtoehtojen erot voi olla hyvinkin pienet käytännössä, mutta kun niitä on helppo tehdä niin miksei tee, jos sillä voi voittaa jonkun sadasosan joskus jollain kierroksella. Tämän voisi tosiaan tehdä paljon yksinkertaisemmin karsimalla vaihtoehdot muistettaviin.

Renkaat on mielestäni ehkä ongelmallisimmat, koska kuskin pitäisi jotenkin välittää kokemuksia niistä varikolle, jos kaikki radio liikenne kiellettäisiin. Toisaalta jos renkaat kuskin mielestä on loppu niin tulee varikolle ilman kutsua, jolloin tulee varikolle vähän säpinää. Kuskin ajamis perusteen mukaanhan kuskin pitäisi vaatia mitkä renkaat missäkin tilanteessa alle ja koska, joten kuskin pitäisi vielä ilmaista jotenkin mitkä renkaat haluaa alle.

Jokainen radioviesti maksaisi 0.2sec varikolla odottomista tai kuten ehdotettu että tietty määrä per kisa esim. 10 julkista viestiä, jonka jälkeen rangaistus.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jokainen radioviesti maksaisi 0.2sec varikolla odottomista tai kuten ehdotettu että tietty määrä per kisa esim. 10 julkista viestiä, jonka jälkeen rangaistus.
Toivottavasti toi oli vitsi:D.

Mites jos Live-lähetyksiin lisättäisin äänestys. Kuski saisi hauskaksi äänestetystä viestistä pisteen ja ärsyttävästä viestistä menettäisi. Viestien määrä rajattu kymmeneen. Saako kannatusta? anyone?
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Yksi idea voisi olla että radiokeskustelut menisi keskitetysti FIAn tyypin/tyyppien kautta, eli ei voisi olla mitään personoitua. Hyvä idea olisi tuo, sanon minä itselleni.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
FIA on nyt sitten virallisesti kieltänyt "suorituskykyä koskevan keskustelun" tiimiradiossa. Muutos voimassa jo Singaporen GP:ssä.

"In order to ensure that the requirements of Article 20.1 of the F1 Sporting Regulations is respected at all times we intend to rigorously enfoce this regulation with immediate effect," [Charlie Whiting] wrote. "Therefore no radio conversation from pit to driver may include any information that is related to the performance of the car or driver."
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jos radioliikennettä jollain tapaa aletaan rajoittamaan, pitäähän siihen joku sanktio määrätä. Ja kilpailun lopputulemaan vaikuttava sanktio on se mikä aidosti vaikuttaa toimintaan.
Noi ehdotetut sanktiot toimis kyllä hyvin:thumbup:.

Viimeisellä stintillä radioviestille tulisi siis hinnaksi ylimääräinen stoppi ja +0,2sek vai vaatiiko jokainen viesti ylimääräisen viestistopin ja +0,2sek. Vai oliko tarkoitus, että viestirangaistuksen voi hoitaa normi stopin yhteydessä:D?

Jos radio-ohjeiden kieltämisellä halutaan korostaa kuljettajan roolia yleisön silmissä, niin miten esim. ehdotettu kymmenes tai yhdestoista radioviesti eroaa ko. asian edistämiseksi toisistaan? Muuta kuin penaltin osalta? Toisaalta onhan siinä tosifanille seurattavaa, kun pitää kirjanpitoa kunkin viestien määrästä:D. Mielenkiintoista.

Ehkä varikkotaulu, radiohiljaisuus, hienosäätömahdollisuuksien vähentäminen tms. voisi olla sellaisia luonnollisia keinoja. Mekatsut vois sitten stopin yhteydessä optimoida setuppia, niin pysähdyksestäkin tulisi ADHD Euromasterin sijaan taas oikea varikkokäynti.
Turvallisuuden takia radiota ei tarvita, siellä on kuitenkin liput ja valot. Ja jos turvallisuutta varten tarvitaan radio, niin se kuuluu FIAlle.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ei oikein mene sovi mun logiikaan, että yritys saada kilpa-auto kulkemaan nopeammin on yhtäkkiä sääntöjen vastaista. Toinen järjettömyys tässä on säännön valvonta. Kolmas on se, että eihän tästä ole oikein mitään hyötyä, kun kuljettajalle voidaan lätkäistä telemetriapaperit tallikaverin tiedoilla kouraan heti tämän tultua pilttuuseen.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
FIA on nyt sitten virallisesti kieltänyt "suorituskykyä koskevan keskustelun" tiimiradiossa. Muutos voimassa jo Singaporen GP:ssä.
Meinasin kirjoittaa että aika suuri osa keskusteluista kielletty, mutta kyllähän sitä aika paljon jäi mistä voi rupatella. Taktiikoistako saa vielä puhua ("vaihdetaanko suunnitelmaan b"), mutta mitenkäs renkaiden kunnosta keskustelu (kuski-talli "renkaat on loppu - tahtoo vaihdon" tai talli-kuski "kuoriiko renkaat?")? Varikolle kutsu tai pyyntö päästä, erikois- ja vaara tilanteet, säästä puhuminen taitaa olla sallittua. Muista kuskeista valittaminenkaan ei taida mennä oman tai auton suorituskyvyn piikkiin, joten sallittua. Yleistä tilannetta radalla taitaa saada kertoa - eroa kumpaneihin ja ketä vastaan ajetaan kilpaa. No jäihän noita :D Suoraan kiellettyä nyt taitaa olla käskeä kuskin vääntää jotain nappuloita tai neuvoa ajamaan eri tavalla?
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
FIA on nyt sitten virallisesti kieltänyt "suorituskykyä koskevan keskustelun" tiimiradiossa. Muutos voimassa jo Singaporen GP:ssä.
Mihkähän raja vedetään. Lähes kaikki viestit kuitenkin liittyy suoraan tai välillisesti suorituskykyyn. Paitsi ne ITKEMISET.


Kuullaanko enään esim. "box, box, box" yms. Ajaako kuski silloin yksin ja normi stoppi tehdään suorituskyvyn takia?

edit: tiedotteessa ei taidettu puhua vielä valvonnasta ja rankuista
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
No mun mielestä "box, box, box" ei vielä ole suorituskykypuhetta. Sen sijaan renkaiden kunnosta puhuminen on samoin kuin myös muistutukset tyyliin: "Use overtake if needed."

Ei tästä seuraa kuin vinkumista, jonka seurauksena sääntöjä tullaan muuttamaan ensi kaudeksi. Joko niitä kiristetään tai sitten lievennetään sallimaan tuonkin tyyppinen keskustelu.

Olisi ollut parempi kieltää tiimiradiossa vinkuminen. Määritelmäksi vaikka tietty äänen korkeusaste, jota ei saa alittaa eikä ylittää. Lisäksi desibeliraja vihaista huutamista varten. Ainakin noita voi mitata objektiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mun puolesta saisivat kieltää kaiken viestinnän auton ja varikon välillä. Telemetriankin suhteen riittäisi, kun varikolle tultua tiedot voisi siirtää autosta koneelle. Varikkotaulu riittäisi varikkostoppien ilmoittamiseen. Turvallisuussyistä radioyhteys autojen ja race controllin välillä voisi toki olla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Noi ehdotetut sanktiot toimis kyllä hyvin:thumbup:.

Viimeisellä stintillä radioviestille tulisi siis hinnaksi ylimääräinen stoppi ja +0,2sek vai vaatiiko jokainen viesti ylimääräisen viestistopin ja +0,2sek. Vai oliko tarkoitus, että viestirangaistuksen voi hoitaa normi stopin yhteydessä:D?

Jos radio-ohjeiden kieltämisellä halutaan korostaa kuljettajan roolia yleisön silmissä, niin miten esim. ehdotettu kymmenes tai yhdestoista radioviesti eroaa ko. asian edistämiseksi toisistaan? Muuta kuin penaltin osalta? Toisaalta onhan siinä tosifanille seurattavaa, kun pitää kirjanpitoa kunkin viestien määrästä:D. Mielenkiintoista.

Ehkä varikkotaulu, radiohiljaisuus, hienosäätömahdollisuuksien vähentäminen tms. voisi olla sellaisia luonnollisia keinoja. Mekatsut vois sitten stopin yhteydessä optimoida setuppia, niin pysähdyksestäkin tulisi ADHD Euromasterin sijaan taas oikea varikkokäynti.
Turvallisuuden takia radiota ei tarvita, siellä on kuitenkin liput ja valot. Ja jos turvallisuutta varten tarvitaan radio, niin se kuuluu FIAlle.
:D Ai että kun hassua. :D

-Jos viestiliikennettä aletaan rajoittamaan määrällisesti tai sisällöllisesti, on säännön rikkomisesta tultava kilpailullinen rangaistus. Olipa se sitten drive through tai +0,1sec loppuaikaan. Taikka suoraan pisteisiin. Ne on ainoita mitkä talleja rajoittavat. Rahalla jos niistä selviää niin ne on talleille ihan evvk.
-Itse en näe mitään iloa siitä, ettäkö radioliikennettä alettaisiin rajoittamaan
-Jos sitä nyt jostain syystä pitää rajata, puolestani ottaisivat radiot pois tyystin.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Olen periaatteellisella tasolla ehdottomasti tämän kiellon kannalla, mutten käytännössä ymmärrä lainkaan sitä, miten rajanveto tullaan tekemään ja miten valvonta ja mahdolliset sanktiot hoidetaan.

Tuo "related to the performance of the car or driver" on kyllä niin tulkinnanvarainen määritelmä, että pakkohan tuohon on tulla jotain ihan konkreettistakin tarkennusta. Muutenhan tästä seuraa ihan täydellinen kaaos ja uskomaton määrä itkemistä (!), protesteja, vastaprotesteja ja vastaprotestinprotesteja jne.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuo "related to the performance of the car or driver" on kyllä niin tulkinnanvarainen määritelmä, että pakkohan tuohon on tulla jotain ihan konkreettistakin tarkennusta. Muutenhan tästä seuraa ihan täydellinen kaaos ja uskomaton määrä itkemistä (!), protesteja, vastaprotesteja ja vastaprotestinprotesteja jne.
FIA:n tuntien, juuri näin tulee tapahtumaan. Muutaman kisan protestitulvan jälkeen aletaan miettimään oliko tässä nyt taas järkeä vaiko ei.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Edit: Liian vanhaa juttua, joten pois ja anteeksi!
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4289
Sijainti
Maalla
Voi luoja sentään noita FIA:n touhuja. Siellä ei ole ilmeisesti kellään
enään järjen hitustakaan päässä. Kuten joskus aikaisemminkin totesin
niin FIA ei kehitä sääntöjä vaan reagoi erillaisiin tapahtumiin.

Tuo suorituskyky keskustelun kielto ja sen mukana tulevat tiimien uudet koodit
tulee taatusti teettämään tuomaristolle töitä ja paljon.

Jos jotain sääntömuutosta olis voinut tähän ajatella niin K.Agustin ajatelmassa
olis jotain tolkkua.

Muuten mä en näe mitään syytä rajoittaa radio keskusteluja. Näin katselijan
kannalta ne kaikki on lopulta aika viihdyttäviä ja joskus tosi hauskoja juttuja.
Oli ne "itkuja" tai ei niin kiva niitäkin on kuulla.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Ovatko nämä: "laita se ja se kytkin siihen ja siihen asentoon" (ei nyt tule mitään esimerkkiä mieleen) suorituskykyyn vaikuttavia viestejä?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Maikkarin mukaan vain edessä olevasta liikenteestä ja varikkokäynneistä saa antaa tietoa. Jos näin tosiaan on, niin sehän karsisi aika tehokkasti kaiken koodikielen. Jos radioon huudellaan jotain mikä ei ole totta tai muuta ylimääräistä, niin silloinhan sen voi varmasti tulkita koodikieleksi.

Jännä nähdä mitä tästäkin tulee.

Edit: Varmasti myös turvallisuusasioista saa puhua, kuten turva-auto tai keltaiset liput.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös