Radioliikenteen rajoittaminen

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6755
Sijainti
Täällähä mä
Ne ketkä tulevat kärsimään eniten tästä kun kesken kauden tehdään ovat tiimit jotka eivät käytä nykyaikaista lcd näyttöä näin ainakin uskoisin vaikka fia uskookin ilmeisesti että kaikilla tiimeillä on käytössä lcd näytöllä varustettu ratti.

RB, Williams ja Lotari ei noita lcd näyttöjä ainakaan käytä

Edit tässä vielä Q/A aiheesta FIA:lle http://www.gpupdate.net/en/f1-news/316066/q-a-with-the-fia-on-team-radio-restrictions/
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Onhan tämä lista nyt aika selkeä.

Kiellettyjen radioviestien aiheet:

– Renkaiden/jarrujen kunto ja lämpötila

– Renkaiden lämmittäminen

– Polttoaineen kulutus ja polttoaineseos

– Moottorikartat

– Energiankierrätysjärjestelmä ERS

– Tasauspyörästön säädöt

– Lämmittelykierroksen ohjeet starttivalmisteluissa

– Vaihdelaatikon synkronoiminen

– Kytkimen puremispiste
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Eräällä toisella palstalla oli ajatusjuoksu, jossa kuski epäilee rengasrikkoa ja pyytää päästä varikolle. Talli näkee datasta ettei ole -> ilmoitus kuskille että varikolle ei pääsee ja pian kuski huomaakin ettei rengas olekkaan rikki. Toinen on renkaiden ja jarrujen kunto, joista ei saisi puhua, mutta jossain vaiheessa jos niiden kunto menee liian heikoksi ne on turvallisuusasioita. Mitenkähän moottorin ja vaihdelaatikon kunto? Olisiko niin että käsky säästää moottoria, laskea lämpöjä tms. olisi kiellettyä, mutta käskeminen keskeyttää olisi ok, koska ei ole oikein kenenkään edun mukaista levitellä öljyjä ja autonkappaleita pitkin rataa.

Loppujen lopuksi voi olla aivan hyvä muutos, kunhan selviää mitä saa tehdä ja mitä ei. Talleilla kuitenkin on tietoa todennäköisesti paljon enemmän kuin faneilla, joten ehkä asia ei tule olemaan heille niin epäselvä meille ja onhan tässä aikaa vielä selvitellä tätä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Millähän nää kuskit osaa ajaa enää kun ei ole talli sanomassa esimerkiksi että lämmitä renkaita? Jokatapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen kokeilu.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Itse en usko, että muutos lainkaan suosii Kimiä koska nyt kuskin merkitys korostuu nimenomaan ajamisen ulkopuolisissa seikoissa kuten taktisessa ja teknisessä ymmärryksessä ja osaamisessa. Sen sijaan Alonson, Bottaksen ja Rosbergin tyyppiset kaverit varmasti saavat etua koska ovat ilmeisen kiinnostuneita ja osaavia noissa asioissa. Hamiltonille en myöskään näe, että muutos on hyvästä.

Ja kuten joku jo sanoikin, koodittaminen on aina mahdollista. Aina löytyy keinoja, joita voidaan käyttää tietyn viestin välittämiseen, mutta kysymys onkin siinä, meneekö se liian vaikeaksi potentiaaliseen hyötyyn nähden.

Onhan tässä myös nyt kielletty kuskien valittaminen toisten kuskien ajosta? Chaaaarlie, chaaaarlie -viestejä en haluaisi enää ikinä kuulla.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Itse en usko, että muutos lainkaan suosii Kimiä koska nyt kuskin merkitys korostuu nimenomaan ajamisen ulkopuolisissa seikoissa kuten taktisessa ja teknisessä ymmärryksessä ja osaamisessa. Sen sijaan Alonson, Bottaksen ja Rosbergin tyyppiset kaverit varmasti saavat etua koska ovat ilmeisen kiinnostuneita ja osaavia noissa asioissa.
Ehdin jo odotellakkin sieltä suunnalta jotain tuollaista:D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/316066/q-a-with-the-fia-on-team-radio-restrictions/

Tuota kun luki niin tuli vähän outo fiilis noista vastauksista. "we think", "should be" jne. eivät oikein anna kuvaa siitä, että linjanveto on selkeää ja tulkinnanvaraa ei ole. Edelleenkin pelkään kisojen jälkeisiä protesteja ja muuta turhaa polemiikkia.

Mielestäni on myös erikoista, että näinkin iso muutos tehdään a) keskellä kautta ja b) näin äärettömän lyhyellä varoitusajalla. Onko jossain ollut mainintaa siitä, miten päätös on tehty? Onko FIA vain ilmoittanut, että näin tehdään vai onko tässä ollut joku äänestys tms. tallien puolelta?

PS. Olisiko tätä aihetta varten syytä perustaa oma toikki? Veikkaan, että aika paljon tullaan asiasta kuitenkin puhumaan kauden aikana.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Mutta jos tämä valvotaan ja sanktioidaan tiukasti, niin tämä on radikaali muutos. Tässä kuitenkin palataan aikaan, jota esim. valtaosa tämän foorumin kirjoittajista ei ole nähnyt kuin vanhoilla videoilla.

En nyt muista pit radion historiaa, joten voi olla, että palataan aikaan, jota edes minä en ole nähnyt, eli 70-luvulle. Kun pit radiot tulivat, niin tietoa vastakilpailijoista alettiin välittömästi antaa.
Eikös tuossa puhuttu lähinnä kuskin oman suorituksen osalta asiasta. Ainakin lukemieni lainauksien mukaan. Eli ei opastettaisi miten joku mutka pitää ajaa. Se, että joku kusi on 5 tai 6 sekuntia edellä ei opasta ketään ajamaan autoa varsinaisesti tietyllä tapaa. Riippuen tietenkin tulkinnan tiukkuudesta.

Ja olihan siellä viime kisassakin esimerkki siitä kuinka Nico väänsi jonkin kytkimen tiettyyn asentoon kuvaillakseen renkaiden kuntoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse en usko, että muutos lainkaan suosii Kimiä koska nyt kuskin merkitys korostuu nimenomaan ajamisen ulkopuolisissa seikoissa kuten taktisessa ja teknisessä ymmärryksessä ja osaamisessa. Sen sijaan Alonson, Bottaksen ja Rosbergin tyyppiset kaverit varmasti saavat etua koska ovat ilmeisen kiinnostuneita ja osaavia noissa asioissa. Hamiltonille en myöskään näe, että muutos on hyvästä.
Kimihän juuri on ollut nihkeä kommunikoimaan ajaessaan. Toki varmaan hänellekin apu kelpaa, mutta jos taktiikkapäätökset tehdään jatkossa varikolla kuskia ohjeistamatta, sen luulis sopivan Kimille ihan hyvin. Ratin asetusten kanssa voi olla vaikeaa. Toivottavasti ei moottori sammu.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Kierrosajat ja sektorien delta-ajat tulevat näyttöön FIAn järjestelmästä eikä niitä telemetrialla kai ole puskettu?

Lähdöistä tulee tämän jälkeen vielä enemmän arpomista. Miten kuski arpoo uudet asetukset lämmittelykierroksella jos lähtö vaikutti huonolta? Red Bullilla ja Lotuksella ei ole näyttöjä joista näkisi edes osan menetettävästä datasta
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Joutuvat kuskitkin pitkästä aikaa tuntemaan perseellä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Itseäni ärsyttää radioviesteissä lähinnä nämä: "we need to push", "box, box, box, box, box, box...", "Chaarlie, Chaarlie..." tai "Raikoynön is two second behind you, keep the cap..."
Eiköhän kuski ihan itse tiedä millon pitää painaa ja milloin ei. Ennen vanhaan hyviin aikoihinkin tiedetty. Ja jos pitää mennä varikolle, niin sieltä voi pääsuoralta näyttää infokyltillä sen, eikä huutaa 50 kertaa radioon sanaa box. Mieluiten pois niin, että kuski tulee varikolle silloin, millon renkaat tuntuvat huonoilta. Charlielle itkeminen kaiken pahin. Ja joskus kuulee mm. Lewisin suusta kommentin esim. Rosbergin hipaistuaan hänen autooaan ensin Lewisin kiilattua tämän pois radalta, että "Näittekö mitä hän teki? Hä? Näittekö?"
Sapettaa kyllä moiset. Mieluiten kiinni koko radio.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tää radiojuttu on kyllä pitkään aikaan paras uudstus ykkösissä. Kuskeille on jo pitkään kerrottu että missä tulee takkiin, missä voi jarruttaa myöhemmin, millä vaihteella kannattaa ajaa joku mutka, älä tee silleen tee tälleen. Jos ei kuski itse tajua siellä ratin ja penkin välissä noita niin olkoot sitten tajuamatta ja hitaampi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vitun FIA. Radioliikenne on ollut samanlaista jo 20 vuotta. Vai luuletteko että Mika ja Schumi ilman neuvoja ajeli. Keinotekoista draamaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9286
Sijainti
Helsinki
Radioliikenteen rajoittaminen on hyvä ideä, miten se toimii käytännössä tiedon tallennuksesta huolimatta?
 
Ylös