Williams kokeili tuota aikoinaan : http://www.f1network.net/main/s107/st10359.htmKoskahan joku keksii välittää infoa suoraan kuljettajan visiiriin?
No näinhän se tietysti taitaa olla.No eikös kytkimiä käännellä suorituskyvyn muutosten takia.
Kiellettyjen radioviestien aiheet:
– Renkaiden/jarrujen kunto ja lämpötila
– Renkaiden lämmittäminen
– Polttoaineen kulutus ja polttoaineseos
– Moottorikartat
– Energiankierrätysjärjestelmä ERS
– Tasauspyörästön säädöt
– Lämmittelykierroksen ohjeet starttivalmisteluissa
– Vaihdelaatikon synkronoiminen
– Kytkimen puremispiste
Esim. "you need to push" lienee kielletty. Selkeästä listasta huolimattaOnhan tämä lista nyt aika selkeä.
Ei ainakaan Kimi moisia ohjeita tarvitse.Millähän nää kuskit osaa ajaa enää kun ei ole talli sanomassa esimerkiksi että lämmitä renkaita? Jokatapauksessa erinomaisen mielenkiintoinen kokeilu.
Ehdin jo odotellakkin sieltä suunnalta jotain tuollaistaItse en usko, että muutos lainkaan suosii Kimiä koska nyt kuskin merkitys korostuu nimenomaan ajamisen ulkopuolisissa seikoissa kuten taktisessa ja teknisessä ymmärryksessä ja osaamisessa. Sen sijaan Alonson, Bottaksen ja Rosbergin tyyppiset kaverit varmasti saavat etua koska ovat ilmeisen kiinnostuneita ja osaavia noissa asioissa.
Eikös tuossa puhuttu lähinnä kuskin oman suorituksen osalta asiasta. Ainakin lukemieni lainauksien mukaan. Eli ei opastettaisi miten joku mutka pitää ajaa. Se, että joku kusi on 5 tai 6 sekuntia edellä ei opasta ketään ajamaan autoa varsinaisesti tietyllä tapaa. Riippuen tietenkin tulkinnan tiukkuudesta.Mutta jos tämä valvotaan ja sanktioidaan tiukasti, niin tämä on radikaali muutos. Tässä kuitenkin palataan aikaan, jota esim. valtaosa tämän foorumin kirjoittajista ei ole nähnyt kuin vanhoilla videoilla.
En nyt muista pit radion historiaa, joten voi olla, että palataan aikaan, jota edes minä en ole nähnyt, eli 70-luvulle. Kun pit radiot tulivat, niin tietoa vastakilpailijoista alettiin välittömästi antaa.
Kimihän juuri on ollut nihkeä kommunikoimaan ajaessaan. Toki varmaan hänellekin apu kelpaa, mutta jos taktiikkapäätökset tehdään jatkossa varikolla kuskia ohjeistamatta, sen luulis sopivan Kimille ihan hyvin. Ratin asetusten kanssa voi olla vaikeaa. Toivottavasti ei moottori sammu.Itse en usko, että muutos lainkaan suosii Kimiä koska nyt kuskin merkitys korostuu nimenomaan ajamisen ulkopuolisissa seikoissa kuten taktisessa ja teknisessä ymmärryksessä ja osaamisessa. Sen sijaan Alonson, Bottaksen ja Rosbergin tyyppiset kaverit varmasti saavat etua koska ovat ilmeisen kiinnostuneita ja osaavia noissa asioissa. Hamiltonille en myöskään näe, että muutos on hyvästä.