Radioliikenteen rajoittaminen

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Luulisi nyt mistä tahansa teknisestä viasta saavan mainita, vaikka tuo Cooperin bloggaus implikoikin päinvastaista.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Menee jotenki näin tyyliin; Räikkönen huutaa "voin vitun vittu" = säästänkö bensaa. Talli vastaa "rauhotu" = ei tarvitse vielä :D
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
FIA:n päätäntävalta ei taida ulottua esim. mainostoimiston heppuun?

Esim. Singaporen pääsuoralla radan päällää päällä roikkuvaan led -mainostauluun mahtuisi mukavasti infoa:D.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä kuulostaa jo pikkaisen pelleilyltä ennen kuin sääntöä on edes kokeiltu. Bensaa, moottoreita ja muita kuluvia osia pitää säästää tai tulee sakkoa, mutta sakkoja välttääkseen ei saa informoida milloin bensaa pitää säästää tai moottoria käsitellä kuin kipeetä pillua ettei tuu lähtöruutusakkoa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ajoitus tälle sääntömuutokselle on vielä sikälikin erikoinen, että heti ensimmäisenä on vuorossa kisa, jossa radioliikenteelle olisi erityisen suurta tarvetta. Veikkaan että aika monessa tallissa hikoillaan kun mietitään, että miten kisa saadaan vedettyä läpi menestyksellä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tuossa on Monzan radioviestintä ja tuosta vedetty yli kaikki sellaiset, mitä ei uusien sääntöjen valossa sanoa.

http://www.f1fanatic.co.uk/2014/09/17/monza-sounded-team-radio-ban/
:thumbup:

Vertailun vuoksi viime vuoden Singaporen kisan radioviestintä, joka on noin 3 kertaa pidempi: http://www.f1fanatic.co.uk/2013/09/26/2013-singapore-grand-prix-team-radio-transcript/
Joku oikein viitseliäs voisi tehdä tuosta vastaavan version, jossa kielletyt viestit on ylivedetty.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eikös noi listat ole vain niistä viesteistä, jotka on kuultu TV-lähetyksessä eli käytännössä vain hyvin hyvin pieni osa kaikista viesteistä?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Eikös noi listat ole vain niistä viesteistä, jotka on kuultu TV-lähetyksessä eli käytännössä vain hyvin hyvin pieni osa kaikista viesteistä?
Kyllä. Ja luultavasti tällainen nippelimäinen ohjeistaminen ei kiinnosta ohjaajaa, joten suuri enemmistö kaikesta radionviestinnästä on todennäköisesti ollut nykyisin kiellettyjä neuvoja.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tuossa on Monzan radioviestintä ja tuosta vedetty yli kaikki sellaiset, mitä ei uusien sääntöjen valossa sanoa.

http://www.f1fanatic.co.uk/2014/09/17/monza-sounded-team-radio-ban/
Peter Bonnington Lewis Hamilton Learning of gears of the gearbox. Start maps related to clutch position for race start.
So if we can learn all gears, please, all the way up to eighth
Jossain keskustelussahan on ollut puhetta siitä montako vaihdetta Mersulla on laatikossa. Kyllä niitä ainakin löytyy 8 mutta 7 kai ollut käytössä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllä kuulostaa jo pikkaisen pelleilyltä ennen kuin sääntöä on edes kokeiltu. Bensaa, moottoreita ja muita kuluvia osia pitää säästää tai tulee sakkoa, mutta sakkoja välttääkseen ei saa informoida milloin bensaa pitää säästää tai moottoria käsitellä kuin kipeetä pillua ettei tuu lähtöruutusakkoa.
Jos on päättävien tahojen mielestä ollut liian vähän tekniikan pettämisestä johtuvia keskeytyksiä tällä kaudella...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jossain keskustelussahan on ollut puhetta siitä montako vaihdetta Mersulla on laatikossa. Kyllä niitä ainakin löytyy 8 mutta 7 kai ollut käytössä.
Kyllä mun mielestä ainakin Monzassa nähtiin TV-lähetyksessä, kun Mersukuskit ajoivat kasivaihteella. (Siinä grafiikassa, jossa näkyy vauhti, kierrokset, vaihteet, DRS, KERS, jne.)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Nico Rosbergin F1.comissa olevalla aika-ajokierroksella käyttää myös pikaisesti kasilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä mun mielestä ainakin Monzassa nähtiin TV-lähetyksessä, kun Mersukuskit ajoivat kasivaihteella. (Siinä grafiikassa, jossa näkyy vauhti, kierrokset, vaihteet, DRS, KERS, jne.)
Eikös tuosta 'learning the gears' jutussa ollut juuri kyse tuosta 8:ysin käytöstä?
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Miksei voitaisi yksinkertaisesti kieltää telemetriaa tai sen osia autosta varikolle, kun se on liikkeellä? Kuski voisi vielä keskustella radiossa insinöörien kanssa asioista, mitä autosta saa selville. Monitoiminäytön näyttämiäkin voidaan rajoittaa tarpeen vaatiessa. Täysi telemetria historiatiedoin voitaisiin sallia esimerkiksi varikkosuoraa ajaessa vähän vanhan automaattisen bensaläpän tavoin. Lajissa säilyisi tietty hienoteknisyys, mutta sen roolia kavennettaisiin merkittävästi, eikä tulkinnanvaraisuuksia ja tuomioita radiokeskusteluista enää jäisi.

Tällaiset uudistukset voisi muutenkin toteuttaa kauden vaihtuessa. Teknisesti muutos ei kuulosta kovin monimutkaiselta, onhan autoissa jo standardi-ECU:t.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
No ylläri. Aina silloin tällöin Ecclestone ja FIA saavat näitä aivopieruja, että esimerkiksi heti ensi kisasta lähtien jokaisen kuskin pitää varikkopysähdyksen aikana heittää tikkaa, ja tikkakisan tulokset otetaan huomioon loppupisteytyksessä. Sitten seuraavan kisan alla otetaan aikalisä, sammutellaan tulipaloja ja mietitään uudemman kerran, että olivatkohan papat nyt taas ihan loppuun asti miettineet tämän kuningasideansa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös