Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
No nyt on aivan jäätävän hyvän näköinen auto ilman suomikuskilasien läpi katsomistakin, mutta onko se nopea? Pitkälle viisto keula ja varsin taakse korkea moottorimöykky aika takaa ei ole ihan tätä päivää.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Etusiipi näyttää kyllä todella pelkistetyltä kipailijoihin verrattuna, pari vuotta tuntuvat olevan sen kehityksessä jäljessä. Etenkin päätylevyt ja siiven alapinnan virtauksien hyödyntäminen näyttävät puuttuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Viimevuotista paljon nätimpi koko paketti.
Tosin tuo keula on taas sellainen, että nohhh ehkä siihen silmä tottuu.

Toivottavasti on nopea!!
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Etusiipi näyttää kyllä todella pelkistetyltä kipailijoihin verrattuna, pari vuotta tuntuvat olevan sen kehityksessä jäljessä. Etenkin päätylevyt ja siiven alapinnan virtauksien hyödyntäminen näyttävät puuttuvan.
Jospa etusiipi ei ole lopullinen versio? Saattaa auto vielä jonkin verran muuttua seuraaviin testeihin. No, sunnuntaina se nähdään.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Näyttää kyllä siltä että jos Honda ei ole täysin ryssinyt konetta niin tämä viritys katsoo mäkkärin perävaloja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Etusiipi näyttää kyllä todella pelkistetyltä kipailijoihin verrattuna, pari vuotta tuntuvat olevan sen kehityksessä jäljessä. Etenkin päätylevyt ja siiven alapinnan virtauksien hyödyntäminen näyttävät puuttuvan.
Siipi on viimevuotinen ellei vanhempikin. Ferrari käyttää aina julkistuksissa vanhoja siipiä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siipi on viimevuotinen ellei vanhempikin. Ferrari käyttää aina julkistuksissa vanhoja siipiä.
Viimevuotinen uusilla päätylevyillä.

Oikeastaan koko viime vuosi oli odotusta josko Ferrari sais aikaiseksi muiden tavoin monimutkaisemman siiven, mutta tollaisena se pysy koko kauden pikku viilauksia lukuunottamatta.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tämän kauden menesty(mättömyy)s menee .. Alfa Romeon piikkiin?
Sinänsä mielenkiintoista että Alfan myötä Fiatin mainokset ovat Ferraista samalla poistuneet. Viime kauden malli oli kuitenkin nimetty Fiatiin viittaavasti F14T. Kai 2014 menestymättömyys ainakin meni sitten Fiatin piikkiin ja se halutaan unohtaa.
Hyi vittu tuota keulaa :yuck:
Keulahan on sulavalinjainen ja suoraviivainen vailla outoja ulokkeita ja pykäliä. Komein Ferrari vuosiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näinköhän ovat lopulliset nokat kummallakaan Ferrarilla ja McLarenilla ?. Toi on sellainen "tästä aita on matalin" -nokka, täyttää säännöt ja on helppo saada törmaystestistä läpi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Siis etupäähän on muuttunut hyvinkin täydellisesti. Ainoastaan vetotankojousitus jäänyt, mutta muuten tyystin erilainen. Esimerkiksi tukivarsigeometria on ihan eri mitä viime vuonna.
Siis saatiinhan se etupää viime vuonnakin ihan hyväksi mutta takapäästä loppui kaikki pito, nyt on tehty takapäähän iso työ ja etupäähän jotain. Jos se nyt lähtisi toimimaan paremmin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mielenkiintoinen havainto nokan alapinnasta videolta, nokka muistuttaa muodoltaan Kimin Lotusta, alapinnassa on "tippa" aivan kuin Räkä (LOL) valuisi nenästä. Tippa näyttäisi muodostavan venturin etusiiven ja nokkakartion väliin joka kiihdyttää ilmavirtausta etusiiven yli ja virtaus purkautuu etusiiven takana, tilassa jossa se ei häiritse muita laminaarisia virtauksia.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/video-nain-uusi-ferrari-viimeisteltiin/4741670
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mielenkiintoinen havainto nokan alapinnasta videolta, nokka muistuttaa muodoltaan Kimin Lotusta, alapinnassa on "tippa" aivan kuin Räkä (LOL) valuisi nenästä. Tippa näyttäisi muodostavan venturin etusiiven ja nokkakartion väliin joka kiihdyttää ilmavirtausta etusiiven yli ja virtaus purkautuu etusiiven takana, tilassa jossa se ei häiritse muita laminaarisia virtauksia.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/video-nain-uusi-ferrari-viimeisteltiin/4741670
Tarkoitat siis tota.

 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tarkoitat siis tota.

Tai sitten se on vain siksi siinä, että nokan pitää käydä noin alhaalla, eli täyttää vain säännöt. En ole lukenut sääntöjä nokan muodosta, korkeudesta ja pinta-alasta, joten en osaa sen tarkemmin kommentoida.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ihan näni niinkun BTW, onko tuo Alfa Romeon logo tuossa sentakia että on vain sponssi vaikko tekeekö SF yhteistyötä Alfa ROmeon kanssa?
Tietääkö kukaan? Ei ollut viimevuoden autossa. (kai)
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Ihan näni niinkun BTW, onko tuo Alfa Romeon logo tuossa sentakia että on vain sponssi vaikko tekeekö SF yhteistyötä Alfa ROmeon kanssa?
Tietääkö kukaan? Ei ollut viimevuoden autossa. (kai)
Noi kuuluu Ferrari, Fiat ja Alfa Romeo samaan konserniin ja Ferrarin nykyinen pääjohtaja, Sergio Marchionne, halusi tälle Alfa Romeolle enemmän mainosta, ja näin ollen Fiat poistui auton kyljestä ja tilalle tuli Alfa Romeo.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
James Allison on Kimi: " I hope that the SF-15T will be much more comfortable for him" "....with both a stronger front end in mid corner and more support from the rear under braking."

Toivossa on hyvä elää
...sanoi lapamato.

Pat Fry kommentoi aikanaan, että Kimi tarvitsi seitsemän eri jousitusratkaisua kauden aikana McLarenilla ja oli erittäin tarkka etupään jousitussäädöistä. Vaikka kuinka Allison kehuu tuota pullrod jousitusta, jotenkin siihen silti suhtautuu skeptisesti Kimin osalta, kun sitä on rajallisempi säätää kuin push rodia. Tästä taas tulee vaikutelma, että autoa suunnitellaan enemmän paperilla nopeaksi kuin kuskien ehdoilla. Tai sitten pahempi skenaario, että aika ei ole riittänyt paremman jousituksen suunnitteluun, kun nokkakin näyttää olevan melko basic etusiivestä puhumattakaan... eli kaikki resurssit lyöty koneen kehittämiseen.

Joo, ehkä pitää lopettaa pirujen maalaaminen seinälle ja odottaa ensimmäisiä testejä. Niiden jälkeen tiedetään jo jonkin verran enemmän. Positiivisena seikkana Ferrari on usein ensimmäisen muutosvuoden jälkeen petrannut aika roimasti, kun on ehtinyt kopioimaan muiden inventiot. :cool:
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615


Haalarien suunnittelussa ollaan ainakin onnistuttu kun Kimikin on saatu näyttämään vähän bodarimmalta.:cool: Vettel taas näyttää koulupojalta joka on päässyt poseeraamaan itse mestarin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tai sitten pahempi skenaario, että aika ei ole riittänyt paremman jousituksen suunnitteluun, kun nokkakin näyttää olevan melko basic etusiivestä puhumattakaan... eli kaikki resurssit lyöty koneen kehittämiseen.
Se voi olla, että aika ei olisi riittänyt keulan uudelleen suunnitteluun, mutta eiköhän moottoria ja aerodynamiikkaa suunnittele ihan eri ihmiset. Eli ei moottorin kehittäminen varmasti tätä ole hidastanut, vaan se on ollut tietoinen valinta ihan rationaalisista syistä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös