Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Ferrarin perjantaina julkistamassa ensi kauden SF15-T -kilpurissa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Yksi mielenkiintoinen asia löytyy uuden Ferrarin teippauksista: vuosia Ferrarin keulalla komeillut Fiat-logo on korvautunut sivuponttooniin liimatulla automerkki Alfa Romeon tunnuksella.

Ferrari, Fiat ja Alfa Romeo kuuluvat samaan italialaiseen Fiat Chrysler Automobiles -konserniin.
Mainos (uutinen jatkuu alla)

Italialaisen Autosprint-lehden tietojen mukaan Alfa Romeon tarra on uudessa Ferrarissa sen takia, kun konsernin pääjohtaja Sergio Marchionne haluaa nostattaa Alfa Romeon tunnettuvuutta.

Uutta tulemistaan tekevältä Alfa Romeolta on tekeillä jopa yhdeksän uutta automallia vuosikymmenen loppuun mennessä. Tänä vuonna markkinoille on tarkoitus tulla uusi Giulia-malli.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kuva-mita-tama-tarra-tekee-uudessa-ferrarissa/4741728
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Haalarien suunnittelussa ollaan ainakin onnistuttu kun Kimikin on saatu näyttämään vähän bodarimmalta.:cool: Vettel taas näyttää koulupojalta joka on päässyt poseeraamaan itse mestarin kanssa.
Mad photoshopping. Ei jotenkin istu Vettelin naama punaisiin. En osaa sanoa mikä siinä on, ehkä vietti liikaa aikaa pärinätiimissä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Myös Haasin logo näköjään löytyy. Tuskinpa kuitenkaan Haas on rahojaan sponsorointimielessä Ferkulle työntänyt, talleilla on sen sijaan teknologinen kumppanuus sovittuna. Varmaan kuitenkin siten, että rahaa siirtyy Maranelloon ja teknologiaa Haasille.

Aina muuten jaksaa ihmetyttää näiden tallien virallisten kuvien totaalisen amatöörimäinen Photoshop-työ. Ihan jäätävää kamaa.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Se voi olla, että aika ei olisi riittänyt keulan uudelleen suunnitteluun, mutta eiköhän moottoria ja aerodynamiikkaa suunnittele ihan eri ihmiset. Eli ei moottorin kehittäminen varmasti tätä ole hidastanut, vaan se on ollut tietoinen valinta ihan rationaalisista syistä.
Puhuin resursseista noin yleensä, mikä käsittää ihmisien lisäksi rahan yms. panostuksen. Ja ihmisistäkin puheenollen vaikka osastot ovat erikseen, niin eiköjän poppoossa ole osaavaa porukkaa kohdistaa priorisointimielessä tärkeisiin osa-alueisiin. Allison itse sanoi videolla, että keskittyivät tärkeimpien osa-alueiden suunnitteluun, koska resurssit ovat rajalliset.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Puhuin resursseista noin yleensä, mikä käsittää ihmisien lisäksi rahan yms. panostuksen. Ja ihmisistäkin puheenollen vaikka osastot ovat erikseen, niin eiköjän poppoossa ole osaavaa porukkaa kohdistaa priorisointimielessä tärkeisiin osa-alueisiin. Allison itse sanoi videolla, että keskittyivät tärkeimpien osa-alueiden suunnitteluun, koska resurssit ovat rajalliset.
Niin sanoi myös sen, että heidän mielestä etupää ei ollut niin suuri ongelma, että jousitusta olisi alettu radikaalisti muuttamaan. Se oli siis enemmän tietoinen valinta siksi, eikä siksi ettei ferrarilla olisi resursseja. Ainahan resurssit on rajalliset, mutta enemmän tämä oli suunnittelun ohjaama valinta. Näin minä tuon viestin tulkitsin. Mutta paskaahan ne puhuu, joten mistä sitä tietää.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Niin sanoi myös sen, että heidän mielestä etupää ei ollut niin suuri ongelma, että jousitusta olisi alettu radikaalisti muuttamaan. Se oli siis enemmän tietoinen valinta siksi, eikä siksi ettei ferrarilla olisi resursseja. Ainahan resurssit on rajalliset, mutta enemmän tämä oli suunnittelun ohjaama valinta. Näin minä tuon viestin tulkitsin. Mutta paskaahan ne puhuu, joten mistä sitä tietää.
Jos resurssit olisivat rajattomat niin pienetkin ongelmat korjattaisiin. Todennäköisesti nykyinen ratkaisu on katsottu riittävän toimivaksi ja vaihtoehtoisiin ratkaisujen laajempi tutkiminen olisi ollut pois jostain muualta. Spekuloidaan sen verran, että Räikköselle sopivan etujousituksen tekeminen olisi enemmän hakuammuntaa kuin selkeiden kohteiden parantaminen, jotka nekin parantavat molempien kuljettajien vauhtia. Jousitus taas taas on yksi kolmesta auton pääosa-alueesta, joten se vaikuttaisi niin radikaalisti muihin osa-alueisiin, että järkevämpänä nähtiin parantaa vanhaa versiota sääntömuutoksien ollessa viimevuodesta kuitenkin suht pieniä. Juosten kustusta ratkaisusta ei varmasti olisi hyötyä, joten parempi säilyttää hieman ongelmallinen pullrod-jousitus, joka mahdollistaa alemman painopisteen. Parhaassa tapauksessa Kimin etupääongelma poistuu, kun autojen painopistettä pystytään viemään taaemmaksi ja renkaissakin on muutoksia, jolloin push rodin tuomaa etua säätöjen kanssa ei katsota resurssien puitteissa järkeväksi toteuttaa.

Ja tosiaan, kuten viimeisessä lauseessasi toteatkin niin eihän kukaan auton julkistuksessa sanoisi, että emme ole korjanneet sitä sun tätä ongelmaa ja tuollakin on vähän puutteita. Melbournessa sitten nähdään kuinka käy.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Siirtymävaiheen Ferrarihan tämä SF15-T on.
Jengi vaihtui radikaalisti keskeisillä paikoilla tallin sisällä kesken tämän auton kehitykseen kriittisesti vaikuttavien päätösvaiheiden.
Ja sellainenhan ei johda muuhun kuin kompromisseihin.

....joten on erittäin hienoa jos talli pystyy vaikka yksittäiseenkin osakilpailuvoittoon (kuten tallin johtokin on asian julkisesti ilmaissut).
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248

Jos kuva näkyy tämän yläpuolella niin kertoo lohdutonta sanomaa että Ferrari on lihava köntys ja ei tule pärjäämään.
Allisonin 3 teesiä oli paljo downforcee, paljo hevosvoimii ja paljo ajettavuutta näillä tulee hyvä auto. Tämä on totta, mutta vastassa on liuta kovia talleja ja älykkäitä insinöörei. Luvassa on siis rämpimistä Ferrarilla ja Kimikään ei asettanut mitään tavoitteita.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
McLarenin muotoilu paljon agressiivisempaa, en tiedä miten se sitten näkyy nopeudessa.
Red Bullin muotoja odotellessa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jos tämä uutinen pitää paikkaansa, että Ferrari olisi saanut moottoriinsa lisää tehoa 80 hv viimekauden moottoriin verrattuna, niin se tietänee hyvää tulevan kauden kisoihin. Toki muutkin tallit ovat menneet moottorin kehityksessä eteen päin. Joka tapauksessa hyvä loikka Ferrari tiimiltä. Sunnuntaina saamme esimakua tallien kilpailukyvystä ja nähdään mm. moottorien voimavarat.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-loysi-puuttuvat-hevosvoimat-miten-vastaa-mercedes/4743622
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kimi vs Alonso keskusteluissa/väittelyissähän tuli talven mittaan käytyä läpi sitä oliko Ferrarin Alonso-aikakauden toivottua heikompi menestys kuinka vahvasti Alonson syytä. Olisin voinut kirjoitella tästä Alonso-otsikkoonkin, mutta päädyin kuitenkin tähän jottei asiaa nähtäisi vain alonsolasien läpi. "Vuosikymmenten ajan Ferrarin teknisenä pomona toiminut Mauro Forghieri väittää, että italialaistallin viime vuosien ongelmat ovat Fernando Alonson syytä."

Forghierin suunnittelemilla autoilla Ferrari voitti neljä kuljettajien mestaruutta ja juhli valmistajien MM-sarjan voittoa kahdeksan kertaa. Edellisestä mestaruudesta on kuitenkin ehtinyt kulua jo kahdeksan vuotta, ja Michael Schumacherin aikakauden kaltaisesta kestomenestyksestä puhumattakaan.

Nyt 80-vuotias Forghieri ottaa kantaa Ferrarin taaperrukseen. Forghieri sysää vastuuta Alonsolle, joka viiden vuoden Ferrari-jakson jälkeen siirtyy ensi kaudeksi McLarenille.

– Jos autossa on ollut samat ongelmat kolme-neljä vuotta putkeen, se tarkoittaa että kehitys ei ole mennyt oikeaan suuntaan, ja se on kuljettajan vika. Alonso on loistava kisakuski, mutta ei hyvä testikuski. Joka vuosi kun hänelle annettiin uusi auto, hän sanoi kaiken olleen täydellistä. Sitten parin kuukauden jälkeen hän alkaa valittaa autosta, Forghieri tylyttää.

– Todellinen mestari on se, joka johtaa tallia.

Forghieri uskoo, että Alonson paikan ottava Sebastian Vettel pystyy juuri siihen.

– Mestariksi ei voi tulla neljä kertaa ilman, että löytyy tietty herkkyys autoa kohtaan. Käytössä voi olla maailman kehittyneimmät simulaattorit ja tietokoneet, mutta lopulta kuljettaja tuntee auton radalla.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrarin-ex-tekniikkapomo-vaittaa-auton-ongelmat-alonson-syyta/4740910
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Scarbsin analyysi Ferrarista. Ei ainakaan tyrmää.

http://youtu.be/2w8ebQPS9ag

Paremman näköinen ainakin kuin viimevuotinen.
Jäi huomaamatta etusiivessä tuo 8 elementtiä vaikka niitä laskeskelinkin. Kaikki elementit näyttäs näkyvän vain alla olevasta kulmasta. Tosiaan yllättävää, että Ferrari näyttää niin yksityiskohataisesti uusia juttujaan kuvissa.

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos kuva näkyy tämän yläpuolella niin kertoo lohdutonta sanomaa että Ferrari on lihava köntys ja ei tule pärjäämään.
Toi kuva ei kerro mitään lihavuudesta. Ennemminkin McLaren näyttä tossa lihavalta, kun ponttoonien etuosa on niin leveä ylhäältä. Perän leveydestä ei voi sanoa mitään, kun sitä ei kuvissa näy. Peräosasta näkee vain miten moottorin jäähdytysilma ohjataan. Perän leveyden näkee noiden jäähdytysilman ohjauskanavien alapuolelta. Perän näkyvyys tossa kuvassa kertoo vain erilaisista suunnittelufilosofioista. Ferrari haluaa ohjata moottorin lämmintä jäähdytysilmaa diffuusorin päälle, Mclaren teki samaa vielä isommin viime vuonna. Ferrari pystyisi tekkemään myös lyhyet katteet perään Willaimsin tapaan, jos se haluaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Itse olen aika vakuuttunut jopa ja auto näyttää nopealta. Suoraan sivulta yksi parhaimman näköisiä F1-autoja aikoihin. Vaikka perä näyttää suoraan ylhäältä päin paksulta ei se kerro koko totuutta, koska Ferrarissa perä kapenee hyvin voimakkaasti, ehkä jopa McLarenia enemmän, leveimmän kohdan alapuolella.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Toi kuva ei kerro mitään lihavuudesta. Ennemminkin McLaren näyttä tossa lihavalta kun ponttoonien etuosa on niin leveä ylhäältä. Perän leveydestä ei voi sanoa mitään, kun sitä ei kuvissa näy. Peräosasta näkee vain miten moottorin jäähdytysilma ohjataan. Perän leveyden näkee noiden jäähdytysilman ohjauskanavien alapuolelta. Perän näkyvyys tossa kuvassa kertoo vain erilaisista suunnittelufilosofioista. Ferrari haluaa ohjata moottorin lämmintä jäähdytysilmaa diffuusorin päälle. Ferrari pystyisi tekkemään myös lyhyet katteet perään Willaimsin tapaan, jos se haluaisi.
Ehditkin ensin, juuri tätä itsekin tarkoitin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös