Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onko tämä nyt Allisonin ansiota että auton suunnittelussa on lähdetty täysin eri kulmasta toteuttamaan konseptia?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Varmasti isolta osin Allisonin ansiota.
Ja suora reaktio sille, miten viimekauden autolla kynnettiin.

Eikä tulosten valossa voi vielä tietty mitään sanoa,
mutta Kimin kommentit auton ajettavuuden paremmuudesta on varmasti paras indikaattori siitä että eteenpäin on menty.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tällä hetkellä näyttää, että olivat oikeassa siinä, että ongelmat etupäässä eivät johtuneet jousitusratkaisusta sinänsä, vaan muualta. Eli tuollakin systeemillä (kumpi niillä nyt olikaan, veto- vai työntötanko, eri kuin muilla) voidaan saada tarkka etupää :thumbup:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Varmasti isolta osin Allisonin ansiota.
Ja suora reaktio sille, miten viimekauden autolla kynnettiin.

Eikä tulosten valossa voi vielä tietty mitään sanoa,
mutta Kimin kommentit auton ajettavuuden paremmuudesta on varmasti paras indikaattori siitä että eteenpäin on menty.
Näin on, Kimillä ei ole tapana antaa turhaan positiivisia kommentteja.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tällä hetkellä näyttää, että olivat oikeassa siinä, että ongelmat etupäässä eivät johtuneet jousitusratkaisusta sinänsä, vaan muualta. Eli tuollakin systeemillä (kumpi niillä nyt olikaan, veto- vai työntötanko, eri kuin muilla) voidaan saada tarkka etupää :thumbup:
No niinpä. Toki tukivarsien kulmiakin on fixattu, mutta toteutustapa kuitenkin sama.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Tällä hetkellä näyttää, että olivat oikeassa siinä, että ongelmat etupäässä eivät johtuneet jousitusratkaisusta sinänsä, vaan muualta. Eli tuollakin systeemillä (kumpi niillä nyt olikaan, veto- vai työntötanko, eri kuin muilla) voidaan saada tarkka etupää :thumbup:
Tuossa jonkun aiemmin linkkaamassa jutussa oli ihan hyvää pohdiskelua viimekauden ongelmista ja miten niistä on pyritty eroon: http://www1.skysports.com/f1/news/22058/9695979/mark-hughes-on-ferrari-and-mclarens-search-for-downforce-in-2015

Jutussa sanotaan, että etupääongelmat olisivat johtuneet pitkälti huonosta takapään downforcesta, jolloin etupään potentiaalia ei voitu ottaa käyttöön, koska silloin auton balanssi kärsi. Tämä taas aiheutti sen, että eturenkaita oli hankala pitää lämpimänä. Nykyisessä autossa ilmaa ohjataan enemmän auton takaosaan, mikä parantaa takapään downforcea ja näin ollen korjaa tuota ongelmaa, vaikka siinä samalla uhrataan hieman etupään downforcea (jota ei aiemmin kuitenkaan pystytty käyttämään). Etupään menetettyä downforcea pystytään myös kompensoimaan Mersulta kopioidulla jousitusratkaisulla. Uusi auto siis mahdollistaa suuremman balanssissa olevan kokonaisdownforcen ja tätä kautta myös eturenkaiden pitäisi pysyä paremmin lämpiminä.

Toivotaan, että olisi jotakuinkin näin ja Kimi pysyisi vauhdissa viileämmilläkin radoilla :) Vielä kun tämän vuoden renkaat sopisivat paremmin Kimin ajotyyliin niin alettaisiin näkemään taas vanhaa kunnon Räikköstä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrarissa melkein kaikki kuskista eteenpäin on eri tavalla kuin viime vuonna. Keulan ylä ja alareuna ovat matalemmalla kuin viime vuonna. Keula laskee loivasti pitkän matkaa nokan päähän asti ja kun alapuoli on lähempänä radan pintaa toimii myös venturi paremmin, nämä lisäävät etupäähän downforcea. Keulalla en tarkoita nokkaa vaan monokokin etuosaa. Ferrarilla oli viime vuonna täsmälleen samoilla mitoilla oleva keula kuin vuonna 2013, sen tarkoitus oli saada enemmän ilmaa sen alle ja siitä siirtyä perään, se oli kuitenkin pois etupään downforcesta. McLaren on toiminut keulan kohdalla toisin päin, kun heillä oli "liikaa" downforcea edessä. Mclaren on nostanut keulaa ylemmäs, jotta perään tulisi enemmän ilmaa. Ferrarin aerobalanssi on ollut liikaa takana ja McLarenissa edessä.

Ferrari on myös muuttanut kokonaan eturipustuksen geometrian, kopioinut alemman tukivarren Mersusta jolloin se toimii paremmin lisäsiipenä. Myös jarrusatula on siirretty jarrulevyn alapuolelle painopisteen alentamisesksi.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Keulan ylä ja alareuna ovat matalemmalla kuin viime vuonna. Keula laskee loivasti pitkän matkaa nokan päähän asti ja kun alapuoli on lähempänä radan pintaa toimii myös venturi paremmin, nämä lisäävät etupäähän downforcea. Keulalla en tarkoita nokkaa vaan monokokin etuosaa. Ferrarilla oli viime vuonna täsmälleen samoilla mitoilla oleva keula kuin vuonna 2013, sen tarkoitus oli saada enemmän ilmaa sen alle ja siitä siirtyä perään, se oli kuitenkin pois etupään downforcesta. McLaren on toiminut keulan kohdalla toisin päin, kun heillä oli "liikaa" downforcea edessä. Mclaren on nostanut keulaa ylemmäs, jotta perään tulisi enemmän ilmaa. Ferrarin aerobalanssi on ollut liikaa takana ja McLarenissa edessä.
Tuossa ylle linkkaamassani jutussa väitetään Ferrarin ja McLarenin osalta juuri päinvastoin. Tiedä sitten mikä on totuus :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuossa ylle linkkaamassani jutussa väitetään Ferrarin ja McLarenin osalta juuri päinvastoin. Tiedä sitten mikä on totuus :)
Eipä siinä ollut juuri mikään toisin. Siinä puhuttiin enemmän miten viimevuotiset nokkaratkaisut vaikuttivat aeroblanssiin. Mutta tuskin nokat olivat kovinkaan suuri tekijä, kun sitä ei kumpikaan talli muuttanut kokonaan toisenlaiseksi ratkaistaakseen ongelmiaan
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No aikalailla toisin.. :rolleyes:
Kuten jo sanoin, siinä keskityttiin nokkaan. Ferrarin viime vuotinen nokka paransi etupään downforcea, menetti takaa ja McLarenin nokkalla sitä menetti etupäästä, sai takse enemmän. Itse puhuin keulan korkeudesta.

Näin itse miellän.

 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5727
Muuten ehkä joo, mutta ainakin mulle "takaosa" sisältää nuo kaksi ensimmäistä aluetta ja "keula" kaksi viimeistä.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Miksi keula suunnitellaan sellaiseksi, että se työntää paljon ilmaa auton alle, jos sitä ei saada nokasta läpi? Tässä on nyt jotain mätää :rolleyes:

Ferrarilla oli viime vuonna täsmälleen samoilla mitoilla oleva keula kuin vuonna 2013, sen tarkoitus oli saada enemmän ilmaa sen alle ja siitä siirtyä perään, se oli kuitenkin pois etupään downforcesta.
Skysport sanoi:
Last year Ferrari had quite a narrow gap between the nose and wing. This restricted flow to the rear but helped the front.
... Ja miten näet, väitteesi että McLarenilla oli liikaa downforcea edessä samansuuntaisena artikkelin kanssa, kun siinä sanotaan, että Mäkin etupää ei kyennyt tuottamaan tarpeeksi downforcea?

McLaren on toiminut keulan kohdalla toisin päin, kun heillä oli "liikaa" downforcea edessä.
Skysport sanoi:
Similarly, the McLaren was unable to take advantage of what may potentially have been the highest rear downforce of all (if the camber and departure angle of the rear wing was any guide) simply because the front proved stubbornly immune to generating good levels of downforce.
ps. ei sillä, että artikkeli olisi sen oikeammassa asiassa... kuitenkin väite, että artikkelissa ei ollut juuri mikään toisin on vähän paksua.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miksi keula suunnitellaan sellaiseksi, että se työntää paljon ilmaa auton alle, jos sitä ei saada nokasta läpi? Tässä on nyt jotain mätää :rolleyes:
Ilma tulee keulan alle vain osittain nokan ja etusiiven liitoksen välistä. Sinne tulee ilmaa myös etusiiven alta, keulan ja nokan sivuilta. Alla oleva kuva myös osoittaa, että ilmaa tulee myös nokan päältä keulan alle.





Ja miten näet, väitteesi että McLarenilla oli liikaa downforcea edessä samansuuntaisena artikkelin kanssa, kun siinä sanotaan, että Mäkin etupää ei kyennyt tuottamaan tarpeeksi downforcea?
Olet irroittanut ton asian yhteydestä. Koko tekstin kappale koski keulaa ja sen vaikutuksia downforceen.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös