Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
No mitä meinaat että startissa olisi pitänyt tehdä toisin? https://www.youtube.com/watch?v=3QRdNiSQS8A
Tossa kyllä näkyy se minkä joku jo totesi, olikohan kisatopikissa, että yksi suuri syy huonoon starttiin oli Bottas. Autot tuli kolmea kaistaa pitkin kaks ekaa mutkaa ja siitä ei päässy kaistaa vaihtamaan mihinkään. Bottas kun otti vähän varovaisesti siinä edessä, niin menetti Kimikin sijoja. Kolmanteen mutkaan sitten sinkos ulkokautta kahden auton ohi vapauteen.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ferrarilla oli toki tuuria turva-auton suhteen, kun Vettel pääsi karkaamaan ruuhkaan juuttuneilta Mersuilta ja Kimi sai letkan kiinni jonka ansiosta pystyi nousemaan neljänneksi rengasrikosta huolimatta, mutta kyllä Ferrari silti lähellä Mersua on ainakin Malesian kaltaisissa olosuhteissa ajettaessa.
Oli kyllä viivalla 20s letkan perässä turva-auton poistuessa. Kiitos jonkun amatöörin, mutta mitä nyt pienistä. Eihän 20 sekuntia tälläisessa lajissa ole ero eikä mikään...

Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä Ferrarin suuresta kehitys hyppäyksestä. Mersulla oli jopa yllättävän vakavan näköistä porukkaa kisan jälkeen.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
521
Voisihan sitä veikata että jos Ferrari jatkaa hyvin, aletaan pian huhuta Alonson paluusta.:ahem:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei hyvää päivää tätä keskustelun tasoa. Ranteet auki vaan ja osalle pientä tippaa tuohon heijarin päähän pukannu... Jospas nyt katottais ihan seuraavat kisat.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Oli kyllä viivalla 20s letkan perässä turva-auton poistuessa. Kiitos jonkun amatöörin, mutta mitä nyt pienistä. Eihän 20 sekuntia tälläisessa lajissa ole ero eikä mikään...

Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä Ferrarin suuresta kehitys hyppäyksestä. Mersulla oli jopa yllättävän vakavan näköistä porukkaa kisan jälkeen.
Ei Kimi nyt sentään 20 sekuntia ollut letkan perässä turva-auton lähtiessä, koska hän mahtui samalle suoralle letkan viimeisten autojen kanssa ja Malesiassa suora ei niin pitkä ole, että sen ajaminen veisi 20 sekuntia.

Minä väittäisin, että tuo 20 sekuntia oli pikemminkin Kimi ero kärjessä ajaneeseen Vetteliin turva-auton lähdettyä radalta eikä Kimin ero letkan viimeiseen autoon.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei Kimi nyt sentään 20 sekuntia ollut letkan perässä turva-auton lähtiessä, koska hän mahtui samalle suoralle letkan viimeisten autojen kanssa ja Malesiassa suora ei niin pitkä ole, että sen ajaminen veisi 20 sekuntia.

Minä väittäisin, että tuo 20 sekuntia oli pikemminkin Kimi ero kärjessä ajaneeseen Vetteliin turva-auton lähdettyä radalta eikä Kimin ero letkan viimeiseen autoon.
Tällaista kommenttia niiltä Buttonin kanssa mielestäni kisan jälkeen tuli. Voin olla väärässäkin tarkasta etäisyydestä, mutta ei ne sitä letkaa joka tapauksessa kiinni saaneet ja ero oli ihan merkittävä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13804
Kunnolla letkassa, turva-auton lähtiessä, olivat:
1. Vettel
...
13. Alonso +8,7

Sitten:
14. Button +14,0
15. Merhi +14,2
16. Räikkönen +19,9 (ohitti Nasrin ilmeisesti ns. turva-autoviivan jälkeen, ennen maalilinjaa kuitenkin)
17. Nasr +20,1
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://www.motorsportmagazine.com/f1/reports/2015-malaysian-grand-prix-report/

Further developments since Melbourne had endowed the Ferrari power unit with Mercedes-comparable grunt. It was flying down the straights, consistently the fastest in the straight-dominated sectors one and three. It was surrendering around 0.6sec of lap time to the Mercedes through the downforce-demanding sweeps of the middle sector, but its aero-efficiency was allowing it to make up around 0.4sec of that on the straights.
Tämän arvostetun toimittajan mukaan Ferrarin PU sai lisää tehoa Australian jälkeen.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Päivityksen piti tulla vasta Barcelonen GP:hen, mutta kysymys lienee rakenteellisesta päivityksesta (token), ohjelmallisesti pakettia on voitu päivittä heti Australian jälkeen.
Tai sitten kyse on vaan suhteellisesta parannuksesta verrattessa muihin, kun muut joutuivat kuumuudessa vääntämään tehoja enemmän alas... Ferrarilla kun on Allisonin mukaan innovatiivinen uusi jäähdytysratkaisu :idea:

Jossain näin myös juttua, että Sauberilla olisi ollut Barcelonan testejen viimeisinä päivinä tehokkaampi moottori, jota ei vielä Melbourneen tuotu. Olisiko tuo sitten tullut jo Malesiaan? Noh, joka tapauksessa Barcelonan kisaan on huhuiltu jälleen lisää tehoja. Toisaalta myös muut varmasti kehittävät moottoreitaan.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Eikö ne voi käyttää vaikka neljässä ekassa kisassa neljää uutta mottia ja lopuissa kierrättää käytettyjä jos haluavat? Malesian rata on nähdäkseni yksi niistä radoista joissa tarvis saada tehoa moottorista ja Monacossa voikin taas käyttää tehottomampaa käytettyä konetta.

En osaa kyllä sanoa mitä säännöt sanoo eri kehitysversoiden vaihtelusta edestakaisin
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kunnolla letkassa, turva-auton lähtiessä, olivat:
1. Vettel
...
13. Alonso +8,7

Sitten:
14. Button +14,0
15. Merhi +14,2
16. Räikkönen +19,9 (ohitti Nasrin ilmeisesti ns. turva-autoviivan jälkeen, ennen maalilinjaa kuitenkin)
17. Nasr +20,1
Näinhän se meni, myös Button ohitti Merhin jo ennen maaliviivaa. Noin 10 sekuntia Kimi tuossa maksimissaan hävisi, koska 16. sijalla ei millään voi olla lähempänä kärkeä kuin esim. Alonso.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eikö ne voi käyttää vaikka neljässä ekassa kisassa neljää uutta mottia ja lopuissa kierrättää käytettyjä jos haluavat? Malesian rata on nähdäkseni yksi niistä radoista joissa tarvis saada tehoa moottorista ja Monacossa voikin taas käyttää tehottomampaa käytettyä konetta.

En osaa kyllä sanoa mitä säännöt sanoo eri kehitysversoiden vaihtelusta edestakaisin
No ei voi, jos haluaa niitä pelimerkkejä käyttää.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
http://www.motorsportmagazine.com/f1/reports/2015-malaysian-grand-prix-report/
Arvostettu toimittaja sanoi:
Further developments since Melbourne had endowed the Ferrari power unit with Mercedes-comparable grunt. It was flying down the straights, consistently the fastest in the straight-dominated sectors one and three. It was surrendering around 0.6sec of lap time to the Mercedes through the downforce-demanding sweeps of the middle sector, but its aero-efficiency was allowing it to make up around 0.4sec of that on the straights.
Tämän arvostetun toimittajan mukaan Ferrarin PU sai lisää tehoa Australian jälkeen.
Tässä on jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, miten heikoin perustein toimittajat arvostuksensa saavat. Kaveri on pihalla kuin lumiukko.
Käsittääkseni Ferrarit ajoivat samoilla kilkkeillä kuin melburnessa. Täällä oli jossain se käytettyjen moottorien/osien taulukko, josta voi tarkistaa.
Jos Ferrari olisi saanut koneestaan "Mercedes-comparable grunt" eli mersuuun verrattaavaa rutistusta, olisivat myös he voineet ajaa lähes yhtä suurella downforcella kuin Mersu, jolloin nuo sektori ajat olisi varmaan olleet ihan erinäköiset.

Mä veikkaan, että Ferrari yllätti Mersun ajamalla pienellä downforcella, saaden kuitenkin renkaat kestämään. Tähän Mersu ei pystynyt Malesian kuumissa oloissa vastaamaan. Kiinassa ovat varmaan jo ihan eri tavalla hereillä. Käsittääkseni jo viime kaudella puhuttiin Mersun ajavan suuremmalla downforcella parempien tehojen turvin. Ovat varmaan jatkaneet samalla linjalla tämän kauden ensimmäisissä kisoissa.

Tietysti mitä minä mistään tiedän, kun en ole arvostettu toimittaja. En taida olla kovin arvostettu edes tällä foorumilla.:rolleyes:
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Mä veikkaan, että Ferrari yllätti Mersun ajamalla pienellä downforcella, saaden kuitenkin renkaat kestämään. Tähän Mersu ei pystynyt Malesian kuumissa oloissa vastaamaan. Kiinassa ovat varmaan jo ihan eri tavalla hereillä. Käsittääkseni jo viime kaudella puhuttiin Mersun ajavan suuremmalla downforcella parempien tehojen turvin. Ovat varmaan jatkaneet samalla linjalla tämän kauden ensimmäisissä kisoissa.
Joo näin Mersu ilmeisesti tekee. Tehokkaamman moottorin mahdollistamana autossa on enemmän downforcea.
Mutta tuo Ferrarin rengastaloudellisuus voi jäädä Mersulta saavuttamatta vaikka olisivat kuinka hereillä.
Toissakaudellahan Mersu oli alkukaudesta aivan pulassa kun renkaat suli aina kisassa alle. Sitten sarjassa siirryttiinkin kovan lobbauksen ja Silverstonen tapahtumien jälkeen konservatiivisempiin renkaisiin.

Mersun rengaspeikko on nyt ehkä hieman palannut eikä tuollaista asiaa sormia napsauttamalla korjata. Ferrari on renkaiden hallinnan suhteen edellä, kuten Malesia osoitti, ja Kimi ja Seb tulevat käyttämään tätä vielä jatkossakin edukseen!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Joo näin Mersu ilmeisesti tekee. Tehokkaamman moottorin mahdollistamana autossa on enemmän downforcea.
Mutta tuo Ferrarin rengastaloudellisuus voi jäädä Mersulta saavuttamatta vaikka olisivat kuinka hereillä.
Toissakaudellahan Mersu oli alkukaudesta aivan pulassa kun renkaat suli aina kisassa alle. Sitten sarjassa siirryttiinkin kovan lobbauksen ja Silverstonen tapahtumien jälkeen konservatiivisempiin renkaisiin.

Mersun rengaspeikko on nyt ehkä hieman palannut eikä tuollaista asiaa sormia napsauttamalla korjata. Ferrari on renkaiden hallinnan suhteen edellä, kuten Malesia osoitti, ja Kimi ja Seb tulevat käyttämään tätä vielä jatkossakin edukseen!
Ferrarilla varmaan lobataan parhaan mukaan renkaita edullisiksi, enkä usko että Pirelliäkään hyödyttää jos mersut ajaa aina maisemaan. Toisaalta Hamiltonin itku huonoista renkaista ei ole mukavaa mainosta sekään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös