kouvotsvoni
Banjottu
Verstappenilla sensaatiomainen voitto, suomalaiset 2. ja 5., silti vain urputetaan radasta.
Ei ne muut kisat sen tapahtumarikkaampia ole. Nytkin tuolla nähtiin heti kärkikaksikon kunnon kolari, siinä oli jo enemmän viihdettä kuin monessa muussa kisassa.Eli joko ajetaan radalla vaan fykkösillä kilpaa kerran vuodessa tai heivataan rata kalenterista. Siinä vaihoehdot.
Noi tapahtuu ihan radasta huolimatta.Ei ne muut kisat sen tapahtumarikkaampia ole. Nytkin tuolla nähtiin heti kärkikaksikon kunnon kolari, siinä oli jo enemmän viihdettä kuin monessa muussa kisassa.
Niinpä. Joillakin on valmiit viestipohjat Espanjan ja Monacon geepeitä varten. Valitetaan vaikka millainen kisa olisi. Span kisaa kehutaan jo lämppärikierroksen jälkeen.Verstappenilla sensaatiomainen voitto, suomalaiset 2. ja 5., silti vain urputetaan radasta.
Ei tuo sarja voi kovin persoonallisilla radoilla ajaa. Ihme, että vielä ajetaan Melbournessa ja Montrealissa. Jotkut koppiautosarjat voi vaihdella ratoja mielinmäärin kausittain, ajaa brandshatchit, nordschleifet sun muut. Bakun rata on kyllä mielenkiintoinen uutuus.Toi paikka on vaan niin hajuton ja mauton
Catalunyan pääsuora on tosin yli kilometrin mittainen ja oli koko sarjan pisin ennen kuin Tilke laittoi suorapituusstandardit uuteen muottiin.Radan tunteminen, sen paremmin kuin myytitkään ei mahda liittyä erityisen paljon siihen jos radan suorat on liian lyhyitä F1:llä ohittamiseen.
Ja silti selkeä parannus aikaan ennen DRS:ää. Catalunyassa on käyty nollan ohituksen kisakin. Minusta tuo hieman enemmän kuin yksi ohitus / ajettu kierros on F1:lle ihan mukavasti. Jos ne tuosta selvästi lisääntyy, niiden arvo vähenee samassa suhteessa.Surkee määrä noin pitkissä kisoissa.
Niin viihdearvoa toki lisää enemmän epäonnistuneet selvät ohitusyritykset kuin onnistunut ohitus jonkun helkutin pitkän suoran varrella, niitä näkee moottoritielläkin.Jos ne tuosta selvästi lisääntyy, niiden arvo vähenee samassa suhteessa.
Paitsi 2005 GP:stä tuli varsin viihdyttävä kun kisan lopussa tietyillä kärkikuskeilla suli renkaat.Seuraava kisa onkin mun 'suosikkiradalla' mitä tulee ohituksiin.:thumbfh:
Kyllähän tuolla voisi ohittaa, mutku sikaanista ulostulo Kimin heikoin mutka.Kyllähän tuolla voisi ohittaa jos olisi hitaampi ensimmäinen ja viimeinen mutka.
Ei se ulostulo vaan se viimeinen mutka, joka on pitkä nopea kaarre.Kyllähän tuolla voisi ohittaa, mutku sikaanista ulostulo Kimin heikoin mutka.
Sikaanista pitäis tulla kovempaa ja sivuttain ulos viimeiseen mutkaan lievää puskemista oli havaittavissa..Ei se ulostulo vaan se viimeinen mutka, joka on pitkä nopea kaarre.
Catalunyan viimeisen mutkan ongelma ohittamisen kannalta on se, että se on liian nopea = vaatii hyvän aeropidon. Ja takaatulijalla se on väkisin huonompi kuin edelläolijalla. Asiaa korjaamaan tehty shikaani ei korjannut asiaa käytännössä lainkaan.Sikaanista pitäis tulla kovempaa ja sivuttain ulos viimeiseen mutkaan lievää puskemista oli havaittavissa..
Sikaani oikeastaan huononsi asiaa, koska sikaanissa ajetaan hitaasti peräkkäin, ja vauhtiin kiihdyttäessä pienikin ero kasvaa suureksi, eikä asiaa auta se, että kiihdytys tapahtuu mutkassa. Vanhassa mallissa tuli sentään näyttäviä virheitä toisinaan.Catalunyan viimeisen mutkan ongelma ohittamisen kannalta on se, että se on liian nopea = vaatii hyvän aeropidon. Ja takaatulijalla se on väkisin huonompi kuin edelläolijalla. Asiaa korjaamaan tehty shikaani ei korjannut asiaa käytännössä lainkaan.
Niin no, shikaania ei kyllä tehty pelkästään ohitusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Aiempi viimeistä edellinen mutka haluttiin muuttaa turva-alueen pienuuden takia. Turva-aluetta ei ollut mahdollisuutta kasvattaa kuin purkamalla katsomo, mitä ei haluttu tehdä (koska ainakin MotoGP vetää täysiä tupia).Sikaani oikeastaan huononsi asiaa, koska sikaanissa ajetaan hitaasti peräkkäin, ja vauhtiin kiihdyttäessä pienikin ero kasvaa suureksi, eikä asiaa auta se, että kiihdytys tapahtuu mutkassa. Vanhassa mallissa tuli sentään näyttäviä virheitä toisinaan.