Verizon Indycar Series 2015

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Coynen Tristan Vautier 4:eljäs.

Mitä olisi Dracone samalla autolla tehnyt? :D
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eipä olisi uskonut että Montoya on 14. ja 10. kisoissa ja mm-johto kutistuu vaivaiset 4pistettä ja johto kolmanteen sijaan suurenee.

Siinä sitä Indycaria parhaimmillaan :cool:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Eipä olisi uskonut että Montoya on 14. ja 10. kisoissa ja mm-johto kutistuu vaivaiset 4pistettä ja johto kolmanteen sijaan suurenee.

Siinä sitä Indycaria parhaimmillaan :cool:
Emme tunnusta IndyCarille MM-arvoa.

t: FIA:n sedät
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9512
Sijainti
Helsinki
Emme tunnusta IndyCarille MM-arvoa.

t: FIA:n sedät
MM-arvon saadakseen sarjassa pitää olla tehdastalleja, sekä kilpailuja ympäri maailman. Tämä antaa sarjalle World Championship-liitteen. esim. Formula E ei ole maailmanmestaruussarja.

E: Sade teki viikonlopun kisoista viihdyttäviä
 
Viimeksi muokattu:

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Uskomatonta ajatella että kausi on jo puolivälissä. :thumbdown

Jäljellä viisi ovaalia, yksi katurata, ja kaksi moottorirataa. Näyttää siltä, että Montoya on erittäin vahvoilla mestaruustaistelussa. Enpä olisi uskonut.

Niin, ja eiliselle kisalle 10/10. :alppu:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Honda saattaa joutua turvautumaan sääntöön 9.3, joka sallii kilpailukyvyttömän aerokitin muutokset kesken kauden sarjan edun nimissä.

http://www.racer.com/more/viewpoints/item/117513-pruett-it-s-time-for-rule-9-3

Vaikka erilaiset aerokitit onkin sinällään hyvä idea, niin toteutus on minusta epäonnistunut. Kun miettii normaalia kilpailutilannetta, niin jos joku ottaa turpiinsa liikaa, niin sitten se pian jättää sarjan. Jos kilpailijoita on kuitenkin vain kaksi, niin sitten toisen lähdettyä sarjasta tulee yksityyppiluokka. Joten mun mielestä IndyCarin olisi pitänyt yrittää pitää säännöt sellaisina, että valmistajien välille ei syntyisi tuollaisia eroja. Eri asia sitten, jos valmistajia olisi 4-5, sitten ei tarvitsisi pelätä yhden poistumista, ja sarja olisi tod.näk. niin houkutteleva, että uusiakin olisi tulossa.

Parempi vaihtoehto olisi kenties ollut aerokittien erilläänpitäminen moottorintoimittajista. Näin heikompi moottori paremmalla aerokitillä tai päinvastoin olisi ihan kilpailukykyinen kombinaatio. Tai sitten jatkaa spec-aerolla, aerokiteistä tuli talleille lisää kuluja.

Mun mielestä IndyCarille olisi tärkeää saada kolmas automerkki moottorintomittajaksi, mielellään neljäskin. Varmasti lisäisi sarjan tunnettuvuutta ja lisäksi yksi heikompi merkki vastaisi vain neljännestä autoista. Mutta aerokitin kehittäminen(/kehityksen rahoittaminen kolmannelle osapuolelle) on kasvattanut kynnystä mukaantulolle.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Varmasti aerokitti on jonkunlainen rasite kun se pitäisi kehittää oheistuotteena. Jos miettii valmistajia, niin esimerkiksi Ford sopisi hyvin IndyCar-moottorivalmistajaksi EcoBoost-konseptinsa vuoksi. Tällä hetkellähän eurooppalaisissa Formula Fordeissa käytetään 1.0-litraista kolmosta ja Rileyn DP-rungon jatkeena 3.5-litraista V6:sta. Tosin edelliset perustuvat tuotantoauton lohkoon, joten 2.2-litrainen V6 vaatisi kuitenkin aikalailla kehittelyn tyhjästä.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Jees. Tämän viikonlopun näyttämö on eräs suosikkiradoistani maailmassa. Texas Motor Speedway. Wau. Olen kai sanonut tämän ennenkin, mutta sanon sen taas: Tämä on ainut rata maailmassa, jossa kisa on jouduttu perumaan liiallisten G-voimien takia. Respect!

Rataennätys on huikea. 380.896 km/h. Pahoja onnettomuuksia on myös nähty aika paljon. Kenny Bräckin Great Escape lienee niintä kuuluisin.

Harkat alkavat ihan pian, ja aika-ajot sitten myöhemmin tänään. Texasissa kuitenkin kisa on tietysti se, missä taika tapahtuu, vaikka myönnettäköön se, että viime vuoden kisa oli murhaavan tylsä.
Näin ei tapahdu kuitenkaan tänä vuonna - lyön vetoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Texas on muuten yksi sarjan pitkäikäisimpiä ratoja, vuodesta 1997 asti ajettu joka vuosi. Avopyöräisten kahtiajaon aikana siis IRL-osakilpailu. CART-kisalle taas kävi kuin kävi.

Miksiköhän imheessä Youtubessa on tuollainen ikkuna, mikä muistuttaa vanhan Kolmoskanavan triangeli-grafiikoita?
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18428
Will Power paalulle Texasissa, toiseen ruutuun Simon Pagenaud ja kolmanteen Helio Castroneves.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Harkat alkavat ihan pian, ja aika-ajot sitten myöhemmin tänään. Texasissa kuitenkin kisa on tietysti se, missä taika tapahtuu, vaikka myönnettäköön se, että viime vuoden kisa oli murhaavan tylsä.
Näin ei tapahdu kuitenkaan tänä vuonna - lyön vetoa.
Itse muistan olleeni haltioissani kisan aikana miten upea kisa oli. :D

Toki oli mun ensimmäinen kisa jonka siellä näin, joten ehkä siksi.
Aivan loistava rata.
Tänä vuonna ei ajettu kuin 350km/h keskivauhtia. Indy laittoi vähän rajoituksia tälle vuodelle autojen kanssa tähän rataan eikö vain?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Täytyy muuten ihmetellä, miten usein lukee fanien kommentteja, että IndyCarin pitäisi mennä COTA:lle, vaikka TMS:n menettäisi.

Ei hyvänen aika! Että sarjan pitäisi menettää yksi ovaaleistaan. Ja Tilkedromille maassa, jossa on Road American, Watkins Glenin tai Laguna Secan kaltaisia helmiä. Tietysti noihinkin ratoihin liittyy ongelmansa, Road America Milwaukeen lähellä, Laguna Seca Sonoman lähellä ja Glen ISC:n omistuksessa. Jos suunnitelmat ulkomaankisoista lähivuosina toteutuvat, niin sarjalla tulee olemaan road courseja jo ihan tarpeeksi, ovaaleita saisi olla enemmän jos mahdollista.

Asiasta kolmanteen. Mun mielestä Hondalta kelpo panos aika-ajossa. Munoz Penskejen välissä eikä Rahalinkaan edessä muita Chevyjä kuin Pensket. Munozia kannatankin jo siitä syystä, että Kolumbialla olisi huippukuski vielä sittenkin, kun Montoya sarjan jättää, se kun tuntuu maalta, jossa menestyksen perusteella IndyCar voisi olla jopa ykkösmoottoriurheilusarja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18428
Jos suunnitelmat ulkomaankisoista lähivuosina toteutuvat, niin sarjalla tulee olemaan road courseja jo ihan tarpeeksi, ovaaleita saisi olla enemmän jos mahdollista.
En laittaisi vastaan jos ovaaleita tiputettaisiin pois kalenterista, en niistä liiemmin välitä, mutta Indy500 toki saa olla, näyttää että enempi CC suuntaan toi kalenteri mene IndyCarilla, onkin jollain tapaa Champ Car 2.0
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Huomenta! Kohta taas mennään!

Mitä tulee ratoihin, niin CotA:n ongelmahan on läheisyys TMS:n kanssa. Se on ongelma nyt, mutta kyllä sinne CotA:lle kisa saadaan kun F1:set Yhdysvalloista lähtevät. En tiedä koska, mutta F1:set ovat ennenkin sieltä lähteneet milloin mistäkin syystä. Eri asia sitten, halutaanko suoraa kierrosaikavertailua tehdä. Testaavat siellä aerokittejä, dataa toki jo on vaikkei julkista.

CotA totta kai on Tilken luomus, muttei mielestäni pahimmasta päästä. Kliseisestä neulansilmä-ykkösestä huolimatta siellä on jopa jotain korkeuseroja.

Road American mukanaoloa, Milwaukeen läheisyyden lisäksi, jarruttelee myös se että rata mielletään nimenomaan CART/Champ Car -konseptin radaksi eikä niinkään Indy-perinteen mukaiseksi. CART-konseptihan kesti vain kymmenkunta kautta.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4579
Sijainti
Salo
Kisan aloitusaika on vähän venynyt, mutta eipä sillä näytä olevan suurempaa merkitystä kun kyseessä kuitenkin lauantaikisa ja ilta-aikaan.
 
Ylös