#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Minä kun tiedän, mikä on pushrod ja pullrod suomeksi, niin käytän niitä näin suomenkielisellä forumilla.

Ferrarin käyttämä vetotankojousituksen tanko on paljon jyrkemmässä kulmassa kuin työntötankojousituksessa. Tämä aikaansaa sen, että Ferrarin käyttämässä järjestelmässä myös renkaan kulma suhteessa asfalttiin muuttuu enämpi. Samalla pitokin muuttuu.
Hieno homma Jone, että tiedät mitä noi tarkoittaa suomeksi. Sulla ois pointti tossa jos englannin käyttö olisi kiellettyä täällä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Olen kuullut jostain, että vaikka säilyttävät pullrodit niin tällä kertaa laittavat tukivarret enemmän vaateriin minkä pitäisi lieventää ongelmia, joten kyllä ne siellä ratkaisuja yrittää keksiä.

Jotain tähän tyyliin
Ilmeisesti koko iskunvaimennus on menossa kokonaan uusiksi, sekä edestä että takaa. Allisson on tuonut iskunvaimennukseen tapoja, mitä Lotus on käyttänyt.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ferrarin käyttämä vetotankojousituksen tanko on paljon jyrkemmässä kulmassa kuin työntötankojousituksessa. Tämä aikaansaa sen, että Ferrarin käyttämässä järjestelmässä myös renkaan kulma suhteessa asfalttiin muuttuu enämpi. Samalla pitokin muuttuu.
Jousituksen tanko ei vaikuta pyöränkulmiiin millään tavalla. Ferrarin keulassa toki pyöräntuennan tukivarret ovat suuremmassa kulmassa kuin useimmilla kilpailijoilla mutta se ei vaikuta renkaan kulmiin eikä renkaat luistele savuten asfaltilla sen johdosta kuten faktoina jossain on esitetty, eikä sen todistamiseen tarvitse kuin matemattiikkaa millä voi kulmamuutokset ja sivuttaissiirtymät laskea helposti ja sataprosenttisen varmasti, ei ole mikään ongelma myöskään Ferrarin insinööreille.

Ne tukivarret on siinä kulmassa missä ovat jotta keula on saatu korkealle ja saavutettu aerodynaamiset tavoitteet, jos keula halutaan laskea alemmas kärsitään aerodynamiikassa. Mitä huhut soveltavat Ferrarin keularatkaisuun nyt on että käyttöön otetaan vastaava alatukivarren aerodynaaminen muotoilu kuin esimerkiksi Mersulla oli viime kaudella, mutta siinäkin etua haetaan aerodynamiikkaan eikä jousituksen toimivuuteen.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Jousituksen tanko ei vaikuta pyöränkulmiiin millään tavalla. Ferrarin keulassa toki pyöräntuennan tukivarret ovat suuremmassa kulmassa kuin useimmilla kilpailijoilla mutta se ei vaikuta renkaan kulmiin eikä renkaat luistele savuten asfaltilla sen johdosta kuten faktoina jossain on esitetty, eikä sen todistamiseen tarvitse kuin matemattiikkaa millä voi kulmamuutokset ja sivuttaissiirtymät laskea helposti ja sataprosenttisen varmasti, ei ole mikään ongelma myöskään Ferrarin insinööreille.

Ne tukivarret on siinä kulmassa missä ovat jotta keula on saatu korkealle ja saavutettu aerodynaamiset tavoitteet, jos keula halutaan laskea alemmas kärsitään aerodynamiikassa. Mitä huhut soveltavat Ferrarin keularatkaisuun nyt on että käyttöön otetaan vastaava alatukivarren aerodynaaminen muotoilu kuin esimerkiksi Mersulla oli viime kaudella, mutta siinäkin etua haetaan aerodynamiikkaan eikä jousituksen toimivuuteen.
Raideväli levenee keulan painuessa alas vauhdin lisääntyessä tai jarruttaessa ja kääntäessä puolittain. Jo parin millin raidesiirtymillä voi olla tuntuvaa vaikutusta ajettavuuteen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Raideväli levenee keulan painuessa alas vauhdin lisääntyessä tai jarruttaessa ja kääntäessä puolittain. Jo parin millin raidesiirtymillä voi olla tuntuvaa vaikutusta ajettavuuteen.

Onhan sillä todella paljon vaikutusta - ja sen takia ne alustageometrian suunnittelussa suunnitellaan millin osilleen käyttäytymään juuri niin kuin kussakin joustotilanteessa halutaan. Se että tukivarsien kulma vaikuttaisi suoraan raideleveyteen joustoissa monimutkaisen monen tukivarren pyöräntuennassa on ihan yhtä fiksu päätelmä kuin sen C6-veten takajousituksen vertaaminen hevoskärryn akseliin sen perusteella että kummastakin löytyy lehtijousi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hieno homma Jone, että tiedät mitä noi tarkoittaa suomeksi. Sulla ois pointti tossa jos englannin käyttö olisi kiellettyä täällä.
Ihan vaan selkeyden vuoksi ajattelin käyttää suomalaisia termejä. Eihän nyt mitenkään kiellettyjä missään nimessä ole, mutta tyre, däck, gomma, reifen puhuttaessa renkaasta antaisi vähän aasin kuvan kirjoittajasta.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ihan vaan selkeyden vuoksi ajattelin käyttää suomalaisia termejä. Eihän nyt mitenkään kiellettyjä missään nimessä ole, mutta tyre, däck, gomma, reifen puhuttaessa renkaasta antaisi vähän aasin kuvan kirjoittajasta.
No joo. Itse lähinnä ulkomaalaisilla foorumeilla jauhanut näistä teknisistä asioista, niin jäänyt noi termit. Tästä lähin suomeksi. :thumbup:
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ilmeisesti koko iskunvaimennus on menossa kokonaan uusiksi, sekä edestä että takaa. Allisson on tuonut iskunvaimennukseen tapoja, mitä Lotus on käyttänyt.
Jep, eikös se ollut Lotuksen vahvuus. Media tuntuu tyylille uskollisena yksinkertaistavan asiaa ja viittaa ongelmien johtuvan ainostaa veto-työntötanko jousitusperiaatteesta. Eiköhän siellä olla Kimin viimekauden jälkeen perehdytty ongelmaan kunnolla. Muistaakseni Rellulta/Lotukselta kiellettiin jotain jousitusinnovaatioita ("massavaimentajan" lisäksi)?

Jospa sieltä tulis rakaisu, jota muut sitten joutuvat kopioimaan. Jotenkin sellainen fiilis, ettei FIA kovin helpolla Ferrarin ratkaisuja kiellä? Eikös Todilla ja uudella tallipäälliköllä ole pitkä yhteinen historia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Onhan sillä todella paljon vaikutusta - ja sen takia ne alustageometrian suunnittelussa suunnitellaan millin osilleen käyttäytymään juuri niin kuin kussakin joustotilanteessa halutaan.
En olisi niin vakuuttunut etujousitusgeometrian ongelmien ratkaisun täsmällisyydestä, kun katseli vaikeuksia saada autoa Kimin hanskaan viime kaudella.
Se että tukivarsien kulma vaikuttaisi suoraan raideleveyteen joustoissa monimutkaisen monen tukivarren pyöräntuennassa on ihan yhtä fiksu päätelmä kuin sen C6-veten takajousituksen vertaaminen hevoskärryn akseliin sen perusteella että kummastakin löytyy lehtijousi.
Niin.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Saapas nähdä miten Alonsolle rakennettu vahva takapotkuauto, muuttuu Newey tyyppiseen ajettavaan keulaan?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onhan sillä todella paljon vaikutusta - ja sen takia ne alustageometrian suunnittelussa suunnitellaan millin osilleen käyttäytymään juuri niin kuin kussakin joustotilanteessa halutaan. Se että tukivarsien kulma vaikuttaisi suoraan raideleveyteen joustoissa monimutkaisen monen tukivarren pyöräntuennassa on ihan yhtä fiksu päätelmä kuin sen C6-veten takajousituksen vertaaminen hevoskärryn akseliin sen perusteella että kummastakin löytyy lehtijousi.
Pyörän tuennat kun ei ole monimutkaisia, vaan hyvinkin yksinkertaisia. Siellä ei ole käytössä ei toivottavaa liikettä korjaavia niveliä. Alustaa on mahdotonta saada toimimaan kuten halutaan kussakin joustotilanteesssa ilman aktiivijousitusta, passiivisena se toimii usean kompromissin summana.

Tällä videolla näkyy hyvinkin selvästi ja suoraan auton raidevälin ja camberkulman muutos auton joustaessa.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=siEtDXwi76U#t=137
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Mikähän se syy on miksi Ferrari käyttää erilaista jousitusta kuin muut huipputallit? Mitä hyötyä se tarjoaa?
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Mikähän se syy on miksi Ferrari käyttää erilaista jousitusta kuin muut huipputallit? Mitä hyötyä se tarjoaa?
Parempi aerodynamiikka, enemmän vapaata ilmaa keulan alla, joka sitten menetetään siinä kun jousitus ei toimi aeron kanssa yhteen mutkissa.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Mikähän se syy on miksi Ferrari käyttää erilaista jousitusta kuin muut huipputallit? Mitä hyötyä se tarjoaa?
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http://www.f1analisitecnica.com/2015/01/quale-il-segreto-annunciato-da-turrini.html?refresh&edit-text=&act=url

Tämän mukaan Ferrarilla oli keväällä kaksi projektia ensi vuodelle. Fry-Tombazis valittiin kesällä ja siinä on pullrod kun Lotus miesten projektissa olisi ollut pushrod. Fry-Tombazis saivat kenkää ja vasta nyt Allisonilla on oikeasti valtaa

Tämän mukaan uusi auto on datan mukaan helpompi ajaa ja downforcea on saatu takaisin.. http://www.omnicorse.it/magazine/45975/f1-la-nuova-ferrari-si-vedra-fra-il-28-e-il-30-gennaio

The data of the simulator are now more positive: the first feed back testers indicate the birth of a car easier to drive than the F14 T and sincere in the reactions, a sign that they would correct the mistakes that have heavily influenced the performance of the Red last year.

The "spider" , the simulator that was just developed a new software , there is a more positive climate, because the data that emerge is that the new Ferrari would have recovered much of the downforce missing last year. Among the technical Horse,Among the technical Horse, in short, there is a moderate optimism for the undeniable leap in quality that would be done.

But the climate seems to have changed in Sports Management: Maurizio Arrivabene would bring a wave of optimism which is good, giving valid reasons in many technicians who had been sidelined with management Fry-Tombazis . And 'as if he had taken a ... cap the growth of some engineers who will now have the opportunity to show what they are really capable of.

Later this week should get to Maranello an engineer of the second band that worked Brixworth on power units 106A of the Mercedes . It is Cedric Cornebois , the man of the three-pointed star specializing in combustion which can provide useful information on the development of the 6-cylinder turbo Horse that, finally, will go with a ' injection to 500 bar , while the 059/3 was was approved with a much lower threshold (say 350 bar) to avoid compromising the reliability of some parts.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Arrivabenen viimeisten kommenttien mukaan tallilla ja Kimillä menee aika hyvin ja työmotivaatio on huipussaan. Kimi on ollut poikkeuksellisen iloinen ja puhelias. Yhden jutun mukaan Kimi oli mukana mekaanikkojen hommissa. Onhan sekin merkki sitoutumisesta ja osallistumisesta työhön omaksi ja koko tallin eduksi. Toivottavasti kulkee myös kisoissa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Olisihan se hienoa, jos tänä vuonna Kimikin pääsisi lähemmäs kärkeä taas. Viime vuonna kriitikot sai valitettavan paljon siimaa nihkeistä tuloksista, mutta nyt näyttäisi mututuntuman perusteella olevan sauma lyödä taas luita kriitikoiden kurkkuun.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Olisihan se hienoa, jos tänä vuonna Kimikin pääsisi lähemmäs kärkeä taas. Viime vuonna kriitikot sai valitettavan paljon siimaa nihkeistä tuloksista, mutta nyt näyttäisi mututuntuman perusteella olevan sauma lyödä taas luita kriitikoiden kurkkuun.
No kriitikot muistavat varmasti viime vuoden, sanovat että Alonso olisi puoli sekuntia edellä, Vettelkin sai nenille Ricciardolta jne. Paitsi siinä tapauksessa, että Alonsolla ilmenee yllättäviä vaikeuksia Buttonin nujertamisessa, mitä en pidä tässä vaiheessa vielä ollenkaan poissuljettuna vaihtoehtona. No toisaalta en odota sitäkään, etteikö Alonso suurin piirtein Buttonin vauhtiin ehtisi, joten sieltä taholta tuskin suurempaa selittelyä on luvassa, muuten kuin McLaren Hondan mahdollisen surkeuden osalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisihan se hienoa, jos tänä vuonna Kimikin pääsisi lähemmäs kärkeä taas. Viime vuonna kriitikot sai valitettavan paljon siimaa nihkeistä tuloksista, mutta nyt näyttäisi mututuntuman perusteella olevan sauma lyödä taas luita kriitikoiden kurkkuun.
Ne, jotka Kimin suorituksia viime kaudella kritisoivat (ainakin tällä foorumilla), kritisoivat Kimin sopeutumattomuutta itselleen sopimattomaan autoon. Tilanne tällä kaudella on nähdyn ja kuullun perusteella toinen. Ajotaitoja ei Kimin osalta ole sinällään muistini mukaan kritisoitu. Edes "lapsi hidastaa kuskin"-korttia ei ole vielä kukaan vetänyt.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös