Antsa Rieppo
Well-known member
On hyvä sääntö. Saattaa olla joku totaalimoka moottorissa (esim. luotettavuuteen vaikuttava) ja sen saa nyt korjata.
Eikös viimevuonnakin moottorin luotettavuutta saanut kesken kauden parantaa?On hyvä sääntö. Saattaa olla joku totaalimoka moottorissa (esim. luotettavuuteen vaikuttava) ja sen saa nyt korjata.
Itse olen hahmottanut tuon moottoripäivityssäännön siten, että moottori on jaettu FIA:n toimesta 66:een osa-alueeseen (tokeniin), joista ensi kaudelle saa muuttaa 32 (48%). Säännöistä löytyneen porsaanreiän johdosta osa-alueita ei tarvitse kuitenkaan kaikkia päivittää tiettyyn aikarajaan mennessä, vaan niitä voi vapaasti päivitellä kesken kautta. Jos esimerkiksi Ferrari on päivittänyt 20 osa-aluetta kauden alkuun mennessä, voi se vielä kauden aikana päivittää 12 osa-aluetta. Etuna tässä on se, että, jos aika ei riitä päivittämään kaikkea kauden alkuun mennessä, voidaan osa päivityskohteista suosiolla jättää kauden aikana päivitettäviksi. Siitä en ole nähnyt tietoa, voiko saman osa-alueen päivittää uudelleen käyttämällä uuden tokenin jo päivitetyn osan päivittämiseen kauden aikana (token kun voidaan mutkan kautta suomentaa myös "toiminta kerraksi").Onko joku vieläkin sitä mieltä, että moottorivalmistaja ei saa tuoda uutta kehitysversiota moottorista kesken kauden?
Miksi aloittais? Kun kerran moottoria saa muuttaa kesken kauden. Kunhan tokenimäärää ei ylitetä. Eikä neljää moottoria.Jännä nähdä voimasuhteet kauden alussa, kun eikö ainakin noi Ferrari ja Renault moottoriset autot lähde 2015 kauteen vuoden 2014 moottorilla, ottaen sen uuden (vuoden 2015) moottorin käyttöön vasta myöhemmin, Hondan ajaessa koko kauden, alusta asti, kaudelle 2015 suunnitellulla moottorilla. Mercedeksestä ei tiedä pääsevätkö he aloittamaan kauden vuodeksi 2015 suunnitellulla moottorilla vai kauden 2014 moottorilla, mutta heillä kuitenkin pullat melko hyvin uunissa.
Luultavasti sen takia, että saavat tuon uuden moottorin kunnolla valmiiksi ennen luokitusta (homologointia).Miksi aloittais? Kun kerran moottoria saa muuttaa kesken kauden. Kunhan tokenimäärää ei ylitetä. Eikä neljää moottoria.
Token saattais olla valtuutus suomeksi?
http://www.suomif1.com/2015/01/mersu-antamassa-tasoitusta-muille-ei-uusia-moottoreita-alkukaudesta/Mercedes on mitä ilmeisimmin aloittamassa tulevan F1-kauden vanhoilla moottoreillaan, uutisoi thisisf1.com-sivusto.
FIA:n uuden päätöksen jälkeen jokaisella moottoritoimittajalla on mahdollisuus kehittää moottoriaan tietyissä rajoissa ennen sen lopullista luokitusta. Wolff kertoo Mercedeksen valinneen strategiaksi vanhalla voimanlähteellä aloittamisen ja uuden suorituskyvyn parantamisen pikkuhiljaa.
Mercedeksen epäillään ajattavan Lewis Hamiltonia sekä Nico Rosbergia talvitesteissä että kauden neljässä ensimmäisessä kilpailussa vanhalla voimanlähteellä.
Moottorisääntöjen muutoksia mietitään etunenässä evoluution kannalta, eli tarkoituksena on parannella nykyistä konseptia sen hylkäämisen sijaan.En myöskään ymmärrä sitä että nyt taas mietitään uusia muutoksia 2017 vuodelle. Tästähän niitä kuluja vasta tuleekin kun kokoajan systeemit muuttuu!!! Ei sillä ettenkö kannattaisi esim. vapari V-kymppejä, mutta eikö nyt vaan voitaisi pitää nämä säännöt ja sillä sipuli. Näistä autoista löytyy kuitenkin hirveä määrä potentiaalia jos sitä kehitystä vaan saisi tehdä.
Kannattaako sääntöjä lähteä rukkaamaan, jotta ehkä saataisiin parempi show parin ekan kisan ajaksi?Minusta olisi paljon mielekkäämpää, että näitä nykyisiä sääntöjä vain hieman viilaillaan sieltä täältä. Mietitään tarkasti niitä pieniä muutoksia. Niillä voi olla yllättävän iso vaikutus. Muistatteko kun sutimisenesto kiellettiin vuodelle 2008? Parina ekana kisaviikonloppuna nähtiin ihan mieletön määrä spinnejä.
Älä pidä meitä jännityksessä – kumpiko on halvempaa? Periaatteessa vanhankin koneen saa kestämään enemmän kisoja, kun ei ruuvata kaikkea tehoa irti ja vahvennetaan joitakin kriittisiä komponentteja.Niistä kuluista... kumpi olisi mielestänne edullisempaa. Se että talli rakentaa neljän moottorin sijaan esim. kahdeksan, vai että tehdään kehitystä ja simulaatiota ja kehitystä, jotta ne neljä saadaan kestämään saman määrän kuin kahdeksan.
Kyllä, siis juuri näin. Ja käytännössäkin, kun säännöt ovat tällä hetkellä epätarkat ja kehitys ei ole vapaata, niin juuri sinne toiseen suuntaan on menty.Niin. Eikös ainakin teoriassa:
Jos
1. Säännöt on tarkat.
2. Kehitys on vapaata.
Niin
1. Sääntöjen puitteissa löydettävä maksimi-suorituskyky saavutetaan helpommin ja nopeammin.
2. Kun kaikki alkavat päästä lähelle tuota maksimia, niin koko kentän väliset voimasuhteet tasoittuu automaattisesti ja erot tulevat pienistä detaljeista.
Nykyisillä kehitysrajoituksilla taataan vain se, että se joka on isoimman kehitysharppauksen ennen jäädytyksiä tehnyt, pitää etunsa pitkään (jopa kaudesta toiseen) kun muiden kärjen saavuttaminen on hidasta.
Ymmärsit pointtini hieman väärin. En tarkoita että sääntöjä pitää muuttaa sen takia että ehkä tapahtuu jotain, vaan pointtini oli se, että niinkin pienellä muutoksella kuin yhden elektronisen ajoavun kieltämisellä ajamisen luonne muuttui paljon ja vieläpä parempaan suuntaankin. Nykyään tuntuu että ollaan kokoajan miettimässä valtavia muutoksia jotka ovat toinen toistaan sekavampia, ja vieläpä ennen kuin vanhat kortit on edes katsottu loppuun.Kannattaako sääntöjä lähteä rukkaamaan, jotta ehkä saataisiin parempi show parin ekan kisan ajaksi?
Mersu vissiin myllännyt koneen melkolailla uuteen tikkiin:Luultavasti sen takia, että saavat tuon uuden moottorin kunnolla valmiiksi ennen luokitusta (homologointia).
http://www.suomif1.com/2015/01/mersu-antamassa-tasoitusta-muille-ei-uusia-moottoreita-alkukaudesta/
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/lehti-mercedeksen-f1-moottoriin-sittenkin-isoja-muutoksia/4705540Italialainen Omnicorse-lehti kertoo, ettei formula ykkösiä dominoinut Mercedes-talli ole tyytymässä viime vuoden mestarimoottoriinsa, vaan tekee siihen merkittäviä muutoksia.
Lehden mukaan aiemmin esitetyt tiedot siitä, että Mercedes lähtisi kauteen vuoden 2014 moottorilla, eivät pidä paikkaansa. Talli on sen tietojen valossa tuomassa vuoden 2015 moottorinsa jo Jerezin testeihin.
Omnicorse väittää myös, että uusi moottori poikkeaa mestaruuskoneesta selvästi. Mukana on esimerkiksi Boschin ruiskutusjärjestelmä, joka mahdollistaa ruiskutuspaineen nostamisen ylimmälle sallitulle tasolle eli 500 bariin, kun epävirallisten tietojen mukaan kauden 2014 moottori jäi puoleen tästä määrästä.
Tulossa on kun malttaa hetken vielä: https://pbs.twimg.com/media/B74SnSrCUAAUPho.jpg:large Sama ällönokka on tuossakin..Miten noita sääntöjä tuon keulan kohdalta edes muutettiin? Koitin tätä toikkia nopeasti selata läpi, ja ainakaan kuvallista selitystä ei löytynyt. Joku varmaan osaa heittää jotain hauskoja millimetrejä jostain vaikka heti, mutta semmoinen kuva jossa selitetään vaikka viimekauden keulaan nähden noita muutoksia olisi oikein havainnollistava. Noita piirroksiahan on kai joku jossain jännässä blogissa joskus tehnyt. Nopealla googlauksella en tosin löytänyt
Ja eikös Force Indian pitänyt julkaista oma autonsa tänään? Klo. 17.00 suomen aikaa miläli oikein muistan. Ja kuitenkin jossain oli uutinen että Force Indian uusi auto viivästyy eikä olisi ensimmäisissä talvitesteissä? Jokin tässä nyt kusee, vai mahtavatko julkaista autonsa tuommoisina tietokonekuvina vain.
Miten noita sääntöjä tuon keulan kohdalta edes muutettiin? Koitin tätä toikkia nopeasti selata läpi, ja ainakaan kuvallista selitystä ei löytynyt. Joku varmaan osaa heittää jotain hauskoja millimetrejä jostain vaikka heti, mutta semmoinen kuva jossa selitetään vaikka viimekauden keulaan nähden noita muutoksia olisi oikein havainnollistava. Noita piirroksiahan on kai joku jossain jännässä blogissa joskus tehnyt. Nopealla googlauksella en tosin löytänyt
Ja eikös Force Indian pitänyt julkaista oma autonsa tänään? Klo. 17.00 suomen aikaa miläli oikein muistan. Ja kuitenkin jossain oli uutinen että Force Indian uusi auto viivästyy eikä olisi ensimmäisissä talvitesteissä? Jokin tässä nyt kusee, vai mahtavatko julkaista autonsa tuommoisina tietokonekuvina vain.
Näyttää nopeelta.
Uusi Foce India tulee radalle 19.2 Barcelonassa