Sääntömuutokset 2015

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
On hyvä sääntö. Saattaa olla joku totaalimoka moottorissa (esim. luotettavuuteen vaikuttava) ja sen saa nyt korjata.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Onko joku vieläkin sitä mieltä, että moottorivalmistaja ei saa tuoda uutta kehitysversiota moottorista kesken kauden?
Itse olen hahmottanut tuon moottoripäivityssäännön siten, että moottori on jaettu FIA:n toimesta 66:een osa-alueeseen (tokeniin), joista ensi kaudelle saa muuttaa 32 (48%). Säännöistä löytyneen porsaanreiän johdosta osa-alueita ei tarvitse kuitenkaan kaikkia päivittää tiettyyn aikarajaan mennessä, vaan niitä voi vapaasti päivitellä kesken kautta. Jos esimerkiksi Ferrari on päivittänyt 20 osa-aluetta kauden alkuun mennessä, voi se vielä kauden aikana päivittää 12 osa-aluetta. Etuna tässä on se, että, jos aika ei riitä päivittämään kaikkea kauden alkuun mennessä, voidaan osa päivityskohteista suosiolla jättää kauden aikana päivitettäviksi. Siitä en ole nähnyt tietoa, voiko saman osa-alueen päivittää uudelleen käyttämällä uuden tokenin jo päivitetyn osan päivittämiseen kauden aikana (token kun voidaan mutkan kautta suomentaa myös "toiminta kerraksi").

Hondalle annetun myönnytyksen johdosta Honda voi siis tuoda täysin uuden myllyn tuolloin helmikuun 28. päivä, jonka jälkeen se voi vielä päivittää moottoriaan niin monta "tokenia", kuin muilla talleilla on keskiarvolta käyttämättä. Eli jos esimerkiksi Ferrari on jättänyt kauden alkuun mennessä päivittämättä 10 tokenia, Renault 15 ja Mercedes 20 saa Honda tällöin päivittää 15 tokenia kauden aikana.

Vaikka Renault ja Ferrari ovat pahiten jäljessä moottorinkehityksessään, on porsaanreikä hyödyllinen myös Mersulla, jolla on kauteen lähtiessään etumatkaa muihin. Se voi jättää enenmmän osa-alueita päivittämättä ja luottaa siihen, että mylly on vielä kilpailukykyinen kauden alussa. Näin jää enemmän pelivaraa päivittää moottoria rauhassa kauden aikana. Tällainen tilanne on edullinen myös Hondalle, joka todennäköisesti Mersun ansiosta saa enemmän päivitysvaraa kuin Renault ja Ferrari.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Jännä nähdä voimasuhteet kauden alussa, kun eikö ainakin noi Ferrari ja Renault moottoriset autot lähde 2015 kauteen vuoden 2014 moottorilla, ottaen sen uuden (vuoden 2015) moottorin käyttöön vasta myöhemmin, Hondan ajaessa koko kauden, alusta asti, kaudelle 2015 suunnitellulla moottorilla. Mercedeksestä ei tiedä pääsevätkö he aloittamaan kauden vuodeksi 2015 suunnitellulla moottorilla vai kauden 2014 moottorilla, mutta heillä kuitenkin pullat melko hyvin uunissa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jännä nähdä voimasuhteet kauden alussa, kun eikö ainakin noi Ferrari ja Renault moottoriset autot lähde 2015 kauteen vuoden 2014 moottorilla, ottaen sen uuden (vuoden 2015) moottorin käyttöön vasta myöhemmin, Hondan ajaessa koko kauden, alusta asti, kaudelle 2015 suunnitellulla moottorilla. Mercedeksestä ei tiedä pääsevätkö he aloittamaan kauden vuodeksi 2015 suunnitellulla moottorilla vai kauden 2014 moottorilla, mutta heillä kuitenkin pullat melko hyvin uunissa.
Miksi aloittais? Kun kerran moottoria saa muuttaa kesken kauden. Kunhan tokenimäärää ei ylitetä. Eikä neljää moottoria.

Token saattais olla valtuutus suomeksi?
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Miksi aloittais? Kun kerran moottoria saa muuttaa kesken kauden. Kunhan tokenimäärää ei ylitetä. Eikä neljää moottoria.

Token saattais olla valtuutus suomeksi?
Luultavasti sen takia, että saavat tuon uuden moottorin kunnolla valmiiksi ennen luokitusta (homologointia).
Mercedes on mitä ilmeisimmin aloittamassa tulevan F1-kauden vanhoilla moottoreillaan, uutisoi thisisf1.com-sivusto.

FIA:n uuden päätöksen jälkeen jokaisella moottoritoimittajalla on mahdollisuus kehittää moottoriaan tietyissä rajoissa ennen sen lopullista luokitusta. Wolff kertoo Mercedeksen valinneen strategiaksi vanhalla voimanlähteellä aloittamisen ja uuden suorituskyvyn parantamisen pikkuhiljaa.

Mercedeksen epäillään ajattavan Lewis Hamiltonia sekä Nico Rosbergia talvitesteissä että kauden neljässä ensimmäisessä kilpailussa vanhalla voimanlähteellä.
http://www.suomif1.com/2015/01/mersu-antamassa-tasoitusta-muille-ei-uusia-moottoreita-alkukaudesta/
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kyllä alkaa ainakin täältä jo palaa päreet tämmöisten ees-taas-sinne-tänne sääntösotkujen ja tulkintojen kanssa. Ihan älyvapaata touhua tämmöinen. Kehitysrajat vaan suosiolla pois niin saataisiin tasaisempi pakka paljon nopeammin. Niistä kehityskuluista hirveästi paasataan mutta jotenkin on minun kyllä vaikea uskoa että ne kulut muka kasvaisivat ihan mielettömän paljon, vaikka tuota kehitystä saisi vapaammin tehdä.

En myöskään ymmärrä sitä että nyt taas mietitään uusia muutoksia 2017 vuodelle. Tästähän niitä kuluja vasta tuleekin kun kokoajan systeemit muuttuu!!! Ei sillä ettenkö kannattaisi esim. vapari V-kymppejä, mutta eikö nyt vaan voitaisi pitää nämä säännöt ja sillä sipuli. Näistä autoista löytyy kuitenkin hirveä määrä potentiaalia jos sitä kehitystä vaan saisi tehdä.

Minusta olisi paljon mielekkäämpää, että näitä nykyisiä sääntöjä vain hieman viilaillaan sieltä täältä. Mietitään tarkasti niitä pieniä muutoksia. Niillä voi olla yllättävän iso vaikutus. Muistatteko kun sutimisenesto kiellettiin vuodelle 2008? Parina ekana kisaviikonloppuna nähtiin ihan mieletön määrä spinnejä. Bensa- ja rengasrajoituksia voisi löysätä, samoin kuin moottoreiden maksimimäärää kauden aikana. Niistä kuluista... ...kumpi olisi mielestänne edullisempaa. Se että talli rakentaa neljän moottorin sijaan esim. kahdeksan, vai että tehdään kehitystä ja simulaatiota ja kehitystä, jotta ne neljä saadaan kestämään saman määrän kuin kahdeksan.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Niin. Eikös ainakin teoriassa:

Jos
1. Säännöt on tarkat.
2. Kehitys on vapaata.
Niin
1. Sääntöjen puitteissa löydettävä maksimi-suorituskyky saavutetaan helpommin ja nopeammin.
2. Kun kaikki alkavat päästä lähelle tuota maksimia, niin koko kentän väliset voimasuhteet tasoittuu automaattisesti ja erot tulevat pienistä detaljeista.

Nykyisillä kehitysrajoituksilla taataan vain se, että se joka on isoimman kehitysharppauksen ennen jäädytyksiä tehnyt, pitää etunsa pitkään (jopa kaudesta toiseen) kun muiden kärjen saavuttaminen on hidasta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
En myöskään ymmärrä sitä että nyt taas mietitään uusia muutoksia 2017 vuodelle. Tästähän niitä kuluja vasta tuleekin kun kokoajan systeemit muuttuu!!! Ei sillä ettenkö kannattaisi esim. vapari V-kymppejä, mutta eikö nyt vaan voitaisi pitää nämä säännöt ja sillä sipuli. Näistä autoista löytyy kuitenkin hirveä määrä potentiaalia jos sitä kehitystä vaan saisi tehdä.
Moottorisääntöjen muutoksia mietitään etunenässä evoluution kannalta, eli tarkoituksena on parannella nykyistä konseptia sen hylkäämisen sijaan.

Minusta olisi paljon mielekkäämpää, että näitä nykyisiä sääntöjä vain hieman viilaillaan sieltä täältä. Mietitään tarkasti niitä pieniä muutoksia. Niillä voi olla yllättävän iso vaikutus. Muistatteko kun sutimisenesto kiellettiin vuodelle 2008? Parina ekana kisaviikonloppuna nähtiin ihan mieletön määrä spinnejä.
Kannattaako sääntöjä lähteä rukkaamaan, jotta ehkä saataisiin parempi show parin ekan kisan ajaksi?

Niistä kuluista... kumpi olisi mielestänne edullisempaa. Se että talli rakentaa neljän moottorin sijaan esim. kahdeksan, vai että tehdään kehitystä ja simulaatiota ja kehitystä, jotta ne neljä saadaan kestämään saman määrän kuin kahdeksan.
Älä pidä meitä jännityksessä – kumpiko on halvempaa? Periaatteessa vanhankin koneen saa kestämään enemmän kisoja, kun ei ruuvata kaikkea tehoa irti ja vahvennetaan joitakin kriittisiä komponentteja.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Niin. Eikös ainakin teoriassa:

Jos
1. Säännöt on tarkat.
2. Kehitys on vapaata.
Niin
1. Sääntöjen puitteissa löydettävä maksimi-suorituskyky saavutetaan helpommin ja nopeammin.
2. Kun kaikki alkavat päästä lähelle tuota maksimia, niin koko kentän väliset voimasuhteet tasoittuu automaattisesti ja erot tulevat pienistä detaljeista.

Nykyisillä kehitysrajoituksilla taataan vain se, että se joka on isoimman kehitysharppauksen ennen jäädytyksiä tehnyt, pitää etunsa pitkään (jopa kaudesta toiseen) kun muiden kärjen saavuttaminen on hidasta.
Kyllä, siis juuri näin. Ja käytännössäkin, kun säännöt ovat tällä hetkellä epätarkat ja kehitys ei ole vapaata, niin juuri sinne toiseen suuntaan on menty.

Ja vaikka tuota kehitystä onkin rajoitettu, niin uskon että siellä tehtaiden uumenissa silti salaa väsätään ja kokeillaan kaikenlaisia juttuja jotta sitten heti kun on vain mahdollista, voidaan tuoda mahdollisimman paljon uutta palikkaa autoon/moottoriin. Tämän takia en usko että kehitysrajoitukset hillitsevät kuluja (ainakaan kovin merkittävästi), ne vain estävät uusien juttujen tuomisen kesken kautta, jolloin tallin nousu kärkitaistoon kesken kauden on mahdotonta.

Tämä nyt tietenkin on vain spekulointia...
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kannattaako sääntöjä lähteä rukkaamaan, jotta ehkä saataisiin parempi show parin ekan kisan ajaksi?
Ymmärsit pointtini hieman väärin. En tarkoita että sääntöjä pitää muuttaa sen takia että ehkä tapahtuu jotain, vaan pointtini oli se, että niinkin pienellä muutoksella kuin yhden elektronisen ajoavun kieltämisellä ajamisen luonne muuttui paljon ja vieläpä parempaan suuntaankin. Nykyään tuntuu että ollaan kokoajan miettimässä valtavia muutoksia jotka ovat toinen toistaan sekavampia, ja vieläpä ennen kuin vanhat kortit on edes katsottu loppuun.

Jos siis nämä tuhatheppaiset myllyt ovat jtn. "evoluutioita" nykyisestä, niin hyvä niin, mutta tuntuu hassulta että pitääkö sitäkin varten järjestää oikein strategia-ryhmän kokous miettimään että halutaanko sellaiset. Kuka ei haluaisi? Ja eikö jos annetaan vain kehityksen rullata, niin kyllähän sieltä varmaan aikanaan jo saadaankin tuollaisia tehomyllyjä ilman mitään sääntömuutoksia. Tietenkin jos esim. iskutilavuutta halutaan hieman nostaa tai vastaavaa, vaatiihan se tietenkin sääntömuutokset, mutta pointtini on siis vain se, että kauhea show on tästäkin saatu nousemaan.

Ja joo, vanhan moottorin saa kestämään jos ei siitä ota kaikkea irti. Kilpa-autoilun ja ylipäätään kilpailemisen luonteeseen nyt vain yleensä kuuluu se että otetaan kaikki irti mitä on otettavissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nykyisten moottorien tilavuutta voitaisiin pienentää 1.6 --> 1.4
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Luultavasti sen takia, että saavat tuon uuden moottorin kunnolla valmiiksi ennen luokitusta (homologointia).

http://www.suomif1.com/2015/01/mersu-antamassa-tasoitusta-muille-ei-uusia-moottoreita-alkukaudesta/
Mersu vissiin myllännyt koneen melkolailla uuteen tikkiin:

Italialainen Omnicorse-lehti kertoo, ettei formula ykkösiä dominoinut Mercedes-talli ole tyytymässä viime vuoden mestarimoottoriinsa, vaan tekee siihen merkittäviä muutoksia.

Lehden mukaan aiemmin esitetyt tiedot siitä, että Mercedes lähtisi kauteen vuoden 2014 moottorilla, eivät pidä paikkaansa. Talli on sen tietojen valossa tuomassa vuoden 2015 moottorinsa jo Jerezin testeihin.

Omnicorse väittää myös, että uusi moottori poikkeaa mestaruuskoneesta selvästi. Mukana on esimerkiksi Boschin ruiskutusjärjestelmä, joka mahdollistaa ruiskutuspaineen nostamisen ylimmälle sallitulle tasolle eli 500 bariin, kun epävirallisten tietojen mukaan kauden 2014 moottori jäi puoleen tästä määrästä.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/lehti-mercedeksen-f1-moottoriin-sittenkin-isoja-muutoksia/4705540

Sitäpaitsi kun moottoria saa muuttaa homogoloinnin jälkeen 'valtuutuksien' (token) salliessa, niin miksei ottaa täyttä hyötyä heti kauden alusta?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Williamsin uusi auto debytoi tänäkin vuonna F1 Racing -lehden kannessa. Samalla voimmekin arvioida sitä, kuinka hyvin FIA onnistui jälleen kerran ryssimään säännöt, joiden tarkoituksena oli viimeinkin päästä eroon rumista nokkapaloista. Vähän kuin se kuuluisa Coulthardin mestaruuvuosi.

 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Joo samaa minäkin ihmettelin että eikö noista "sukuelimistä" pitänyt päästä eroon.

Onko tuo matala keula edes oikeasti turvallisempi kuin vielä 2013 käytetty korkeampi versio? Viime kauden avauskisassa Koban ajettua Massan perään oli puhetta Koban on-board kamerasta missä näkyi, että Massan auto pyrki nousemaan Koban keulan päälle. Samoin Maldonado kun kiepautti Gutierrezin Bahrainissa, näytti hidastus siltä että Gutin auto oikein otti vauhtia tuohon ilmalentoon juuri tuosta matalasta keulasta.

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain törmäystestejä yms.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Miten noita sääntöjä tuon keulan kohdalta edes muutettiin? Koitin tätä toikkia nopeasti selata läpi, ja ainakaan kuvallista selitystä ei löytynyt. Joku varmaan osaa heittää jotain hauskoja millimetrejä jostain vaikka heti, mutta semmoinen kuva jossa selitetään vaikka viimekauden keulaan nähden noita muutoksia olisi oikein havainnollistava. Noita piirroksiahan on kai joku jossain jännässä blogissa joskus tehnyt. Nopealla googlauksella en tosin löytänyt :(

Ja eikös Force Indian pitänyt julkaista oma autonsa tänään? Klo. 17.00 suomen aikaa miläli oikein muistan. Ja kuitenkin jossain oli uutinen että Force Indian uusi auto viivästyy eikä olisi ensimmäisissä talvitesteissä? Jokin tässä nyt kusee, vai mahtavatko julkaista autonsa tuommoisina tietokonekuvina vain.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Miten noita sääntöjä tuon keulan kohdalta edes muutettiin? Koitin tätä toikkia nopeasti selata läpi, ja ainakaan kuvallista selitystä ei löytynyt. Joku varmaan osaa heittää jotain hauskoja millimetrejä jostain vaikka heti, mutta semmoinen kuva jossa selitetään vaikka viimekauden keulaan nähden noita muutoksia olisi oikein havainnollistava. Noita piirroksiahan on kai joku jossain jännässä blogissa joskus tehnyt. Nopealla googlauksella en tosin löytänyt :(

Ja eikös Force Indian pitänyt julkaista oma autonsa tänään? Klo. 17.00 suomen aikaa miläli oikein muistan. Ja kuitenkin jossain oli uutinen että Force Indian uusi auto viivästyy eikä olisi ensimmäisissä talvitesteissä? Jokin tässä nyt kusee, vai mahtavatko julkaista autonsa tuommoisina tietokonekuvina vain.
Tulossa on kun malttaa hetken vielä: https://pbs.twimg.com/media/B74SnSrCUAAUPho.jpg:large Sama ällönokka on tuossakin..
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Toisin kuin lähes mihin tahansa aiemmin, näiden ulokkeiden rumuuteen ei edes totu. Vastenmielistä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
Miten noita sääntöjä tuon keulan kohdalta edes muutettiin? Koitin tätä toikkia nopeasti selata läpi, ja ainakaan kuvallista selitystä ei löytynyt. Joku varmaan osaa heittää jotain hauskoja millimetrejä jostain vaikka heti, mutta semmoinen kuva jossa selitetään vaikka viimekauden keulaan nähden noita muutoksia olisi oikein havainnollistava. Noita piirroksiahan on kai joku jossain jännässä blogissa joskus tehnyt. Nopealla googlauksella en tosin löytänyt :(

Ja eikös Force Indian pitänyt julkaista oma autonsa tänään? Klo. 17.00 suomen aikaa miläli oikein muistan. Ja kuitenkin jossain oli uutinen että Force Indian uusi auto viivästyy eikä olisi ensimmäisissä talvitesteissä? Jokin tässä nyt kusee, vai mahtavatko julkaista autonsa tuommoisina tietokonekuvina vain.


Uusi Foce India tulee radalle 19.2 Barcelonassa
 
Ylös