#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kovalainen ajoi Barcelonan kisassa seinään kaudella 2008 ja sai aivotärähdyksen. Kahden viikon päästä hän kisasi Turkissa. Miksi hänet päästettiin rattiin?
1) Koska alla ei ollut hiljattain sattunutta pahaa kolaria (Bianchi)
2) Ennen kaikkea siksi, että on läpäissyt testit, joita noille potilaille tehdään.

Edelleen, jokainen aivotärähdystapaus on yksilöllinen, eikä toipumisennusteet ym. ole kuin summittaisia arvauksia, jotka voivat osua tai heittää ihan *keleesti.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Harmillinen poisjäänti, olisin halunnut nähdä Alonson rämpimässä takajoukoissa vain keskeyttääkseen kisan jossain välissä.

En usko että Alonsolla on tällä hetkellä minkäänlaista intressiä ajaa tuolla autolla ja poisjäänti avauskisasta on puhtaasti taktinen veto.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Harmillinen poisjäänti, olisin halunnut nähdä Alonson rämpimässä takajoukoissa vain keskeyttääkseen kisan jossain välissä.

En usko että Alonsolla on tällä hetkellä minkäänlaista intressiä ajaa tuolla autolla ja poisjäänti avauskisasta on puhtaasti taktinen veto.
Täysin mahdollista, että Alonsoa säästetään ja pelataan varman päälle. Autolla ei pisteistä taistella.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Pää liikkui eteen-taakse suunnassa. Mutta kyllähän tuo valitteli kanssa päänsärkyä pitkään. Vauhtia 130 kmh ja tajuttomuus iskusta. Normisettiä siis.

http://www.uusisuomi.fi/urheilu/22068-kovalainen-kiitti-auttajiaan
Kovalaisen hidastuvuus jakaantui metrin matkalle, Alonson 300m:n. Jos alku- ja loppunopeudet on samat, niin hidastuvuudessa pitää olla eroa. Normi settiä siis.


Alonson fataalista kolarista on aika vähäiset näytöt. Mielikuvituskolari? Olemassa olevan materiaalin perusteella osuma oli enemmin siisti telemark alastulo kuin vakava kolari.
 
Viimeksi muokattu:

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Täysin mahdollista, että Alonsoa säästetään ja pelataan varman päälle. Autolla ei pisteistä taistella.
No näinhän se takuulla on. Tuskin Hondankaan puolesta oikeasti haluttiin Alonsoa ajamaan, eikä meinattukaan asiasta mitään peeärrää repiä. Ihan varmuuden vuoksi palkkasivat sen, että voivat pitää sitä varalla, turvallisesti muuttolaatikossa koipalloihin pakattuna, kunnes auto on voittoiskussa. Ihan perusteltu oletus. :ahem:

Tilanne etenee juuri niin kuin alunperin oletin/pelkäsin. Lisää salailua ja tutkimuksia. Veikkaan että Alonso ei enää koskaan aja kilpaa.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Oskari Twitterissä: Sain hieman uutta tietoa Alonsoon littyen. Tarkemmin illan Sport Uutisissa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kovalaisen hidastuvuus jakaantui metrin matkalle, Alonson 300m:n. Jos alku- ja loppunopeudet on samat, niin hidastuvuudessa pitää olla eroa. Normi settiä siis.
Niin, että kun se auto osuu seinään, niin se osuu seinään. Isku on tullut suoraan sivulta, eikä auto ole iskua vaimentanut. Ei sillä ole merkitystä, osuuko ekalla vai vikalla kierroksella seinään. Se iskun (impact) kovuus ratkaisee. Kovalaisen auto oli mennyt läsään, Alonso ei ollenkaan iskun kohdasta (eturipustus).
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Tilanne etenee juuri niin kuin alunperin oletin/pelkäsin. Lisää salailua ja tutkimuksia. Veikkaan että Alonso ei enää koskaan aja kilpaa.
Kyllähän tuo Alonson tervehdysvideo vaikutti henkisesti vähän siltä, että kausi ohi. Onko se sitten ohi kuskin terveyden vuoksi vai jonkin muun syyn (Alo/Ron/car) tiedä sitten.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No onhan tässä se keskustelua pitkään rikastava vaikutus, että tappiot Buttonille laitetaan todennäköisesti tämän onnettomuuden syyksi. Ei ole vielä Samurai entisensä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4395
Alonson aasinsilta sysipaskan ja epäluotettavan Mclaren-Hondan välttämiseksi kaudelle 2015? Palkka kuitenkin juoksee kokoajan... :idea:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tämän mukaan takapyörä olisi kolahtnut ensin. Jos piirustus pitää paikkaansa, olisi Alonso kääntänyt vasemmalle ennen törmäystä.

 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No mutta kun niin ei käynyt. Kilpailevien tallien gps-datan mukaan Alonson ongelmat alkoivat 135km/h vauhdissa ja seinäosumussa vauhtia oli 105km/h eli ei Alonso ole jarruttanut kuten McLaren väittää ja mikä näkyy myös noista kuvistakin, renkaat pyörivät.
Miksi Alonson olisi pitänyt jarruttaa pyörät lukkoon ja menettää samalla auton ohjauskyky? Eiköhän siinä ole haluna yrittää välttää seinä, eikä mennä sitä kohden pyörät lukossa.

edit: linkkaamasi kuvasarja on törmäyksen jälkeen joilloin Alonsolla ollee jo taju kankaalla.
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Tämän mukaan takapyörä olisi kolahtnut ensin. Jos piirustus pitää paikkaansa, olisi Alonso kääntänyt vasemmalle ennen törmäystä.[/IMG]
Mielenkiintoinen kuva. Huomionarvoisia asioita ainakin vertailu Buttonin ja Alonson rattien asentoihin, kun Button ajoi kurvin normaalisti ja Alonso seinään. Lisäksi Alonson nopeus oli jo monesti todettu 135 km/h, joka on huomattavasti alhaisempi kuin tuossa kohdassa normaalisti. Takarengas edellä tapahtuva ensimmäinen kontakti verrattain hitaasta vauhdista ei kyllä vaikuta kovin kummoiselta onnettomuudelta.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Kyllä pahalta näyttää että onnettomuus johtui jostain mitä tapahui Alonson päässä, eikä niin että Alonson päässä tapahtui jotain koska onettomuus.
 

El_Ucca

Member
Liittynyt
14.11.2011
Viestit
23
Oisko jotain esimerkkiä?

Ethän tiedä iskun kovuutta ja suuntakin ihan eri kuin normeissa kolareissa.
Kubican kolari kanadassa 2007. Auto osui betoniseinään nopeudella 300 kmh, pyöri ympäri ja osui sen jälkeen sivuttain kaiteeseen. Videossa näkyy miten pää heiluu toisessa osumassa holtittomasti sivulta toiselle. Nopeus ei näytä toisessa törmäyksessä kovalta, mutta sitä saattoi ihan hyvin olla vielä ainakin 100 kmh. Tuloksena lievä aivotärähdys ja nyrjähtänyt nilkka (jalat olivat näkyvissä kolarin jälkeen)

Mies oli ajokunnossa heti seuraavalla viikolla USA:n GP:ssä, mutta varmuuden vuoksi ei ajanut silloin. Palasi rattiin kolmen viikon kuluttua kolarista Ranskan GP:hen ja ajoi neljänneksi.

Mies antoi pian kolarin jälkeen haastattelun, jossa kertoi kolarista ja toivoi lääkäreiden antavan hänelle USA:n GP:hen ajoluvan. Missä viipyy Alonson haastattelu? Ainut on tuo Alonson tervehdysvideo, jossa mies vaikuttaa erittäin vaivaantuneelta.
 
Viimeksi muokattu:

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Mielenkiintoinen kuva. Huomionarvoisia asioita ainakin vertailu Buttonin ja Alonson rattien asentoihin, kun Button ajoi kurvin normaalisti ja Alonso seinään. Lisäksi Alonson nopeus oli jo monesti todettu 135 km/h, joka on huomattavasti alhaisempi kuin tuossa kohdassa normaalisti. Takarengas edellä tapahtuva ensimmäinen kontakti verrattain hitaasta vauhdista ei kyllä vaikuta kovin kummoiselta onnettomuudelta.
Mielenkiintoinen on kyllä. Eli Alonso on kääntänyt tosiaan vasemmalle ennen törmäystä ja ensiksi seinään on osunut takarengas, mistä on hajonnut ripustus. Ekan kontaktin jälkeen on ratti kääntynyt oikealle. Etusiipi hajosi vasta toisesta kontaktista.

En kyllä ymmärrä, miten tämä ajolinja voisi pitää paikkansa:
http://www.newsf1.it/wp-content/uploads/2015/02/fotochhiara.jpg
Selvästi tossa hajoisi ainakin etusiipi jos tuossa kulmassa osuu seinään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tämän mukaan takapyörä olisi kolahtnut ensin. Jos piirustus pitää paikkaansa, olisi Alonso kääntänyt vasemmalle ennen törmäystä.

Mielenkiintoinen kuva. Alonso on tosin pitemmällä kaarteessa kun katsoo tuota betoniseinän sauman kohtaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mielenkiintoinen kuva. Huomionarvoisia asioita ainakin vertailu Buttonin ja Alonson rattien asentoihin, kun Button ajoi kurvin normaalisti ja Alonso seinään.
Autot ei ole kuvissa täsmälleen samassa kohdassa mutkaa ja muutenkin ovat eri ajolinjoilla. Mutkaa ei ajeta niin että, ratti olisi koko ajan samassa asennossa. Tässä Hamiltonin paalukierros viime vuodelta. Hamilton kääntää mutkan lopussa hetkeksi ratin jyrkempään asentoon ennen kuin rata suoristuu.

http://www.formula1.com/video/onboard/2014/spain/
 
Ylös