#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei. Mutta juurikaan edistystä ei ole tapahtunut McLarenin vauhdissa vrt. muut, vaikka Hondan kone on jo parantunut/siitä saadaan jo enemmän irti.
Allisonko se oli, joka juuri vasta sanoi, ettei kuskit vaikuta auton kehitykseen, vaan ainoastaan jo valmiin auton säätöihin?

-Edit- No sepä olikin tässä ketjussa edellisellä sivulla.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Allisonko se oli, joka juuri vasta sanoi, ettei kuskit vaikuta auton kehitykseen, vaan ainoastaan jo valmiin auton säätöihin?
Kaipa kuljettajilla nyt joku sanansa siihen on sanottavanaan? Miksi sitten testataan (edes vähän), jos insinööri tietää kaiken?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaipa kuljettajilla nyt joku sanansa siihen on sanottavanaan? Miksi sitten testataan (edes vähän), jos insinööri tietää kaiken?
Insinöörit tekevät autosta "paperilla" mahdollisimman nopean, sitten vain kuskien palautteen perusteella sitä luotua peruskonseptia muokataan sopivaksi ja nopeammaksi kuskien käsissä. Testaaminen on juuri sitä säätöjen hakemista ja datan hankkimista kauden aikaisia hienosäätöjä (kuten siipikehitystä) silmälläpitäen. Peruskonseptiin kuskit eivät vaikuta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vaikka sen rakentais stidiaskiin, niin pitäis sen saada laulamaan ilman jatkuvaa röpötystä.
Sulla on jokin pakkomielle röpötyksen suhteen?

Kyllä sille varmasti on ihan järjellinen selitys, ehkä testaavat esim. sylinterien lepuutusta tms.

Ehkä Hondalla on ongelmia polttoainetalouden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Insinöörit tekevät autosta "paperilla" mahdollisimman nopean, sitten vain kuskien palautteen perusteella sitä luotua peruskonseptia muokataan sopivaksi ja nopeammaksi kuskien käsissä. Testaaminen on juuri sitä säätöjen hakemista ja datan hankkimista kauden aikaisia hienosäätöjä (kuten siipikehitystä) silmälläpitäen. Peruskonseptiin kuskit eivät vaikuta.
Mitenkäs sitten auton ajettavuus. Kimin ja mm. Fernandon ajotyylieroista on puhuttu paljon. Pakkohan kuljettajan näkemys on otettaa huomioon seuraavassa autossa, yritettävä muuntaa se luvuiksi ja muiksi teknisiksi arvoiksi, jotta auto saataisiin sopimaan kuljettajan käteen paremmin ja täten parempia tuloksia. Siinä ei pelkät siipien muuttamiset auta.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mitenkäs sitten auton ajettavuus. Kimin ja mm. Fernandon ajotyylieroista on puhuttu paljon. Pakkohan kuljettajan näkemys on otettaa huomioon seuraavassa autossa, yritettävä muuntaa se luvuiksi ja muiksi teknisiksi arvoiksi, jotta auto saataisiin sopimaan kuljettajan käteen paremmin ja täten parempia tuloksia. Siinä ei pelkät siipien muuttamiset auta.
"If one likes a front ride height or a spring stiffness a bit different to another, well there’s very... you’ve got a whole range of springs and dampers that you can fit to either car. It’s only flavours of set-up that change, not fundamental design parameters of the car and that would be true whether it was Kimi, Fernando or Sebastian."

Niin. Luulisi tuon Allisonin kuitenkin jotain asiasta tietävän...

Myös Ossi Oikarinen on muistaakseni joskus kommentoinut, ettei ajotyyleillä yms ole mitään vaikutusta auton suunnitteluun, mutta en nyt tähän jaksa alkaa linkkiä kaivamaan.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mitenkäs sitten auton ajettavuus. Kimin ja mm. Fernandon ajotyylieroista on puhuttu paljon. Pakkohan kuljettajan näkemys on otettaa huomioon seuraavassa autossa, yritettävä muuntaa se luvuiksi ja muiksi teknisiksi arvoiksi, jotta auto saataisiin sopimaan kuljettajan käteen paremmin ja täten parempia tuloksia. Siinä ei pelkät siipien muuttamiset auta.
Miten sitten selität sen että tällä kaudella kaikki uudet kuskit vieraassa tallissa ovat tähän sakka olleet vahvempia, Alonso, Vettel, Kvyat ja Nasr? Missä näkyy se "autonkehitykseen" osallistuneiden kotietu?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
"If one likes a front ride height or a spring stiffness a bit different to another, well there’s very... you’ve got a whole range of springs and dampers that you can fit to either car. It’s only flavours of set-up that change, not fundamental design parameters of the car and that would be true whether it was Kimi, Fernando or Sebastian."

Niin. Luulisi tuon Allisonin kuitenkin jotain asiasta tietävän...
Tossa puhutaan auton perusperiaatteesta johon kuskilla ei ole vaikutusta. Auton kehityksen suuntaan kuskin mieltymyksillä kuitenkin on vaikutusta, kuten on jo tämänkin kauden Ferrarissa nähty. Ferrari ei ole vaihtanut lyhempään nokkaan koska pitkä on parempi molempien kuskien ajomieltymysten kohdalla. Barcelonassa Ferrari uusi koko aeropaketin, Räikkönen kuitenkin jatkoi vanhalla koska luulivat sen sopivan paremmin Kimille. Tuo luulo kuitenkin myöhemmin osoittautui vääräksi ja myös Räikkönen otti seuraavassa kisassa uuden paketin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Miten sitten selität sen että tällä kaudella kaikki uudet kuskit vieraassa tallissa ovat tähän sakka olleet vahvempia, Alonso, Vettel, Kvyat ja Nasr? Missä näkyy se "autonkehitykseen" osallistuneiden kotietu?
Alonso ei kyllä ole ollut juuri sen nopeampi kuin Buttonikaan. Kaverusten nopeus on vaihdellut kisasta toiseen ja ovat suunnilleen tasoissa. Ericsson on lyönyt Nasr'n viime kisoissa ja molemmat olivat uusia Sauber-tallissa tämän kauden alussa. Myöskään Kvyat ei ole ollut Ricciardoa vahvempi, aika tasoissa ovat painineet, vaikka pientä heittoa siellä täällä onkin ilmentynyt. Ainoa poikkeus mainitsemistasi kuljettajista on Vettel, joka on toden totta Kimin lyönyt kanveesiin. Nopeus heilläkin tosin on yleensä suht samaa luokkaa, mutta joko Kimi on mokaillut, joku muu osunut häneen, talli mokannut tai sitten tekniikka pettänyt selvästi useammin.

Mutta katsotaan, mihin suuntaan Ferrarin ja McLarenin autot menevät ensi kaudella, kun kultapojat ovat ajaneet yhden kauden.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Alonso ei kyllä ole ollut juuri sen nopeampi kuin Buttonikaan. Kaverusten nopeus on vaihdellut kisasta toiseen ja ovat suunnilleen tasoissa. Ericsson on lyönyt Nasr'n viime kisoissa ja molemmat olivat uusia Sauber-tallissa tämän kauden alussa. Myöskään Kvyat ei ole ollut Ricciardoa vahvempi, aika tasoissa ovat painineet, vaikka pientä heittoa siellä täällä onkin ilmentynyt. Ainoa poikkeus mainitsemistasi kuljettajista on Vettel, joka on toden totta Kimin lyönyt kanveesiin. Nopeus heilläkin tosin on yleensä suht samaa luokkaa, mutta joko Kimi on mokaillut, joku muu osunut häneen, talli mokannut tai sitten tekniikka pettänyt selvästi useammin.

Mutta katsotaan, mihin suuntaan Ferrarin ja McLarenin autot menevät ensi kaudella, kun kultapojat ovat ajaneet yhden kauden.
Joo unohdin Ericssonin debyytin olleen Caterhamilla. Mutta kuitenkin trendi tuntuu olevan tällä kaudella että uusi kuski vie niukasti ja vanha vikisee, ainakin jos katsoo pisteitä. Siitä näkökulmasta autonkehittäjän kotietu loistaa poissaolollaan. Ehkä vielä selvempi tapaus on kaudelta 2007 kun Räikkönen, Alonso ja Hamilton istahtivat vieraaseen autoon joiden kehitykseen heillä ei ollut mitään osaa ja niin vain nämä heput voittivat kisoja läpi kauden ja Räikkönen venysi vielä mestaruuteen. Mutta mites sitten Alonson mestaruudet Rellulla, eikö autonkehityskrediittejä haluta antaa hänelle silloin kun menestytään, huonot autot voidaan noteerata Alonson kehittymättömiksi taideteoksiksi?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Mutta kuitenkin trendi tuntuu olevan tällä kaudella että uusi kuski vie niukasti ja vanha vikisee, ainakin jos katsoo pisteitä. Siitä näkökulmasta autonkehittäjän kotietu loistaa poissaolollaan. Ehkä vielä selvempi tapaus on kaudelta 2007 kun Räikkönen, Alonso ja Hamilton istahtivat vieraaseen autoon joiden kehitykseen heillä ei ollut mitään osaa ja niin vain nämä heput voittivat kisoja läpi kauden ja Räikkönen venysi vielä mestaruuteen.
Pisteiden katsominen on väärin Red Bullin tapauksessa kun Ricciardolle on iskenyt kaikenlaisia ongelmia kun RB:llä on ajettu isommista pinnoista, McLarenilla Jenson oli alkukaudesta niskan päällä ja tunnetusti Alonsollahan on vähän samantyyppinen ajotyyli kuin Buttonilla - ja Kimin osalta vauhti on riittänyt hyvin.

Myös ymmärtänet että 2007 on surkea esimerkki, koska kyseiset kolme hermannia + suht lähellä väijynyt Massa olivat aivan ylivoimaisesti nopeimmissa autoissa, joten tottakai ne voittivat paljon kisoja. Lisäksi Alonso ja Kimi kärsivät tuolloin siitä, että rengasmerkki vaihtui Michelinistä Bridgestoneen, mikä tasoitti heti alussa kortteja Hamiltonin osalta kun kaikkien piti "opetella" uus rengas.

Jossain luki, että Alonson suosimalla ajotyylillä (aikaisin "väkisin" kääntäminen sisälle mutkaan) autosta saatiin nopea urarenkailla, mutta näillä slikseillä se ei ole "optimaalinen" kehityssuunta autolle, vaikka Alonso siihen ajotyyliin sopeutetuilla autoilla nopeasti ajeleekin. Mikä korreloi ainakin tulosten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Pakkohan noiden tämän kauden "kehitysuutisten" on olla täyttä fuulaa tai jotain sairasta vitsiä. Kyllä jokaikisen pelimerkin pitäisi olla jo sijoitettuna ensi kauteen. Tämä siis McLarenin osalta, Hondalla on riittänyt kotiläksyä mottinsa kanssa niin paljon että kehitystyön on pitänyt olla ympärivuorokautista. Aika yhdentekevää, onko MM-sijoitus yhdeksäs vai kahdeksas.

Alonso viihtyi Flavion seurassa Monzassa, keräisikö vielä viimeiset pennit Ronin taskuista ja loikkaisi parin vuoden päästä takaisin Renault'lle vanhan mentorin alaisuuteen? Kostonhimoinen Pelle-Ron luuli nöyryyttävänsä Samuraita umpisurkealla autolla, mutta hymy hyytyy Macin taantuessa 2006-2013 Williamsin tasoiseksi asiakasjuhdaksi. No, ehkä sieltä joku podium ehtii ennen eroa tulla.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kaipa kuljettajilla nyt joku sanansa siihen on sanottavanaan? Miksi sitten testataan (edes vähän), jos insinööri tietää kaiken?
Kuskeja ja testejä tarvitaan ainoastaan siihen että päästään vertaamaan miten reaalimaailma osuu tietokonemallien ja tuulitunneliin kanssa yhteen. Käytännössä siis testataan menetelmiä, ei autoa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sulla on jokin pakkomielle röpötyksen suhteen?

Kyllä sille varmasti on ihan järjellinen selitys, ehkä testaavat esim. sylinterien lepuutusta tms.

Ehkä Hondalla on ongelmia polttoainetalouden kanssa.
On vähän tosiaan pakkomielle tuolle. Ei se terveelle kuullosta, toisin kuin muut autot, jotka eivät sentään suoralla ajettaessa röpötä.

Voihan sille olla joku järjellinen selitys sutimisenestosta talouteen, mutta naurettavalle kuulostaa ainakin live-yleisön joukossa. Hämmästyneitä katseita toisiin, että mitä helvettiä???:eek:

Kuten Vilanderi sanoi, niin kaikki kuvitteli, että Hondalla on selkeä etulyöntiasema, kun tulivat vuoden myöhemmin mukaan noihin polettilaitteisiin. Penkissä vinkui puolitoista vuotta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenkäs sitten auton ajettavuus. Kimin ja mm. Fernandon ajotyylieroista on puhuttu paljon. Pakkohan kuljettajan näkemys on otettaa huomioon seuraavassa autossa, yritettävä muuntaa se luvuiksi ja muiksi teknisiksi arvoiksi, jotta auto saataisiin sopimaan kuljettajan käteen paremmin ja täten parempia tuloksia. Siinä ei pelkät siipien muuttamiset auta.
Säätäminen on paljon muutakin kuin "siipien muuttamista". Kuten Allisonkin yllä toteaa, tarjolla on paljon vaihtoehtoja mm. ripustusten ja ajokorkeuden säätöön. Edelleen Allison sanoi, että oli kyseessä sitten Vettal, Alonso tai Kimi, niin vain "säätömausteet" muuttuvat, itse auto ei.
Tossa puhutaan auton perusperiaatteesta johon kuskilla ei ole vaikutusta.
Nimenomaan tästä oli kyse.
Auton kehityksen suuntaan kuskin mieltymyksillä kuitenkin on vaikutusta, kuten on jo tämänkin kauden Ferrarissa nähty. Ferrari ei ole vaihtanut lyhempään nokkaan koska pitkä on parempi molempien kuskien ajomieltymysten kohdalla. Barcelonassa Ferrari uusi koko aeropaketin, Räikkönen kuitenkin jatkoi vanhalla koska luulivat sen sopivan paremmin Kimille. Tuo luulo kuitenkin myöhemmin osoittautui vääräksi ja myös Räikkönen otti seuraavassa kisassa uuden paketin käyttöön.
Miten kuskit siis vaikuttivat lyhyemmän nokan tai uuden aeron kehityksen suuntaan? Heillehän tuotiin valmista tavaraa eteen. Kuskien mieltymyksillä oli vain merkitystä sen kanssa otetaanko uusi versio käyttöön (ja siinäkin vain jos uudet osat eivät tuo selkeää etua kierrosaikoihin).
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miten kuskit siis vaikuttivat lyhyemmän nokan tai uuden aeron kehityksen suuntaan? Heillehän tuotiin valmista tavaraa eteen. Kuskien mieltymyksillä oli vain merkitystä sen kanssa otetaanko uusi versio käyttöön (ja siinäkin vain jos uudet osat eivät tuo selkeää etua kierrosaikoihin).
Ferrari ei ole edes testannut lyhyempää nokkaa radalla. Ovat vain todenneet syyksi, että kumpikaan kuskeista ei sitä halua. Lyhyempi nokka siirtäisi auton aerobalanssia enemmän taakse. Eli ihan kuskin mieltymysten mukaan on menty auton kehityksen suunnassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrari ei ole edes testannut lyhyempää nokkaa radalla. Ovat vain todenneet syyksi, että kumpikaan kuskeista ei sitä halua.
Joku syyhän heillä on olla sitä mieltä, eli ilmeisesti simun perusteella sitten.
Lyhyempi nokka siirtäisi auton aerobalanssia enemmän taakse. Eli ihan kuskin mieltymysten mukaan on menty auton kehityksen suunnassa.
Tai oikeammin ollaan oltu menemättä, koska pysyttiin vanhassa. Paikallaanolo ei ole suunta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Alonso viihtyi Flavion seurassa Monzassa, keräisikö vielä viimeiset pennit Ronin taskuista ja loikkaisi parin vuoden päästä takaisin Renault'lle vanhan mentorin alaisuuteen? Kostonhimoinen Pelle-Ron luuli nöyryyttävänsä Samuraita umpisurkealla autolla, mutta hymy hyytyy Macin taantuessa 2006-2013 Williamsin tasoiseksi asiakasjuhdaksi. No, ehkä sieltä joku podium ehtii ennen eroa tulla.
Eikös Flavio ole yhä Alonson manageri? Tietääkseni hänellä ei ole ainakaan mitään tekemistä Renaultin talliprojektin kanssa.

Eiköhän se Rellu-paluu liene mielessä - jos Rellu siis tehdastallina palaa ja Laren rämpii ensi kaudenkin. Ei Fernandolla kai sen jälkeen sopparia vielä olekaan?

Siellähän sitä olisi sopiva kuskikin siihen kakkosmiehen rooliin - mitä todennäköisimmin Grosjean nimittäin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
On mielenkiintoista oikeasti nähdä kuinka kauan Samurai jaksaa Laarenilla jos Honda ei saa konettaan edes Renaultin tasolle. Toisaalta Renaultin takamatka Fefeen ja Mersuun ei varmaan hirveästi houkuttele myöskään Renaultin leipiin.
 
Ylös