F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Selittäkää nyt tyhmälle miten kuski voi autossa istuessaan saada sähköiskun, jos ei koske mihinkään muuhun kuin autoon itseensä? Sehän vaatisi ainakin suljetun virtapiirin kuskin läpi? Omalla opillani ymmärrän, että auton ja kuskin välillä tulis olla potentiaaliero, joka taas ois mahdollista mikäli kuski koskis vaikka maahan.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin kyllä se maa tai maadoitus kulkee ihan autossa mukana. (Samoin kuin esim Laivassa ja Lentokoneessakin)
Runko ja moottori on maadoitettu toisiinsa. Toki korkejänniteiset kaapelit vedetään vielä erikseen niin että vaihe ja maa menee erikseen omina kaapeleina esim Kers akulle. Jotta ei tulis häiriöitä auton muihin sähkölaitteisiin. Tietokone systeemit kun on herkkiä häiriöille ne kun on taas matalajännitteisiä.

Joten kun kers-moottori/laturit on maadoitettu auton runkoon/moottoriin niin kyllä siellä on mahdollista
tulla tälli pelkästään korkeajännite vaihe kaapelin läpilyönnistä. (Näitä on juuri nuo Kers syysteemin kaapelit)
Sinne vielä sopivaan paikkaa kosteutta/vettä joukkoon niin kaikki on mahdollista.

Toki näillekin on erillaisia suojaus systeemeitä mutta miten hyvin ne aina toimii tälläisissä prototyypeissä jää arvailujen varaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Selittäkää nyt tyhmälle miten kuski voi autossa istuessaan saada sähköiskun, jos ei koske mihinkään muuhun kuin autoon itseensä? Sehän vaatisi ainakin suljetun virtapiirin kuskin läpi? Omalla opillani ymmärrän, että auton ja kuskin välillä tulis olla potentiaaliero, joka taas ois mahdollista mikäli kuski koskis vaikka maahan.
Jos rungon maadoitus ei ole kunnossa, niin potentiaalieroja voi syntyä periaatteessa minne tahansa päin autoa. Lisäksi rungon hiilikuiturakenne on sellainen, että siihen voi varastoitua sähköä kuin kondensaattoriin, jos maadoituksessa on häikkää.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Jos maadoituksessa olisi häikkää tai jotain vastaavaa tallivarmasti tietäisi siitä välittömästi ? Ja silloin auto pysäytettäisiin heti eikä koitettais "no ehkä se kestää varikolle asti ni säästyy bensarahoi ku ei tarvii kuljetuksesta maksaa". Tämä sähköisku juttu on 100% huuhaata uskokaa ny jo ;) Tosin ei tuohon taida uskoa kuin pari pahinta salaliittoteorikkoo. Mut näyttää siltä ettei Allu aja kyllä vielä Malesiassakaan.

Tiedä vaikka ura oli nyt tässä ja saa vaan muutaman euron korvaukseksi kun ajoi testei muutaman päivän. Tai niitäkii ilman jää jos paljastuu jotain, ettei ole kertonut omasta terveydestään tallille jotain. Mistä sitä tietää jos kaverilla on terveyden kanssa ollut nyt jotain ongelmia ? Ei se niistä huutelisi ympäriinsä varsinkii jos ongelma olisi sellainen mikä esiintyisi erittäin epätodennäköisesti. Toivottavasti joskus saamme tietää mikä on totuus ja kuka puhui paskaa. Tuulenpuuska on ainakii täyttä paskaa et siitä olisi ulosajo johtunut. Jotain muuta on käynyt luultavasti jo ennen kuin kuuluisa "puuska" iski kiinni ja sit Alonso ei vaan terveyden takia kyennyt tekemään normaali f1-kuljettajan korjausliikkeitä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Olisko tässä toivon kipinää että Alonso olis saanut sähköiskun ja turvallisuussyistä palattaisiin kersittömiin moottoreihin? Vähän iskutilavuutta lisää ja kaks turboa, olis jo aika makia.
Tuossa ihmetyttää se, että jos Alonso olisi saanut sähköiskun niin miksi ihmeessä McLaren antoi Buttonin jatkaa testaamista, koska jos he tiesivät Alonson saaneen sähköiskun olisi uskomattoman typerää toimintaa lähettää siitä huolimatta Button radalle.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jos rungon maadoitus ei ole kunnossa, niin potentiaalieroja voi syntyä periaatteessa minne tahansa päin autoa. Lisäksi rungon hiilikuiturakenne on sellainen, että siihen voi varastoitua sähköä kuin kondensaattoriin, jos maadoituksessa on häikkää.
Varaus mitä hiilikuiturunkoon voi varastoitua on samaa luokkaa kun sähköisku minkä saat hangattuasi ilmapalloa villapaitaan ja sen jälkeen nappaat lämmityspatterista kiinni. Vähän kihelmöi sormenpäässä. Toki sellainenkinhan voi riittää ajovirheen aikaansaamiseen. Minkäänlaisen tajuttomuuden tai rytmihäiriön jne. taas ei.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Varaus mitä hiilikuiturunkoon voi varastoitua on samaa luokkaa kun sähköisku minkä saat hangattuasi ilmapalloa villapaitaan ja sen jälkeen nappaat lämmityspatterista kiinni. Vähän kihelmöi sormenpäässä. Toki sellainenkinhan voi riittää ajovirheen aikaansaamiseen. Minkäänlaisen tajuttomuuden tai rytmihäiriön jne. taas ei.
BMW:n mekaanikon sähköisku johtui tästä. Mekaanikko kosketti rattia ja runkoa yhtä aikaa jotka olivat eri virtapiireissä. Rungon energia purkaantui ja ukko lensi perseelleen. Ei hengenvaarallinen, mutta onnettomuuden voi aiheuttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=__DpDTDyc4g
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
BMW:n mekaanikon sähköisku johtui tästä. Mekaanikko kosketti rattia ja runkoa yhtä aikaa jotka olivat eri virtapiireissä. Rungon energia purkaantui ja ukko lensi perseelleen. Ei hengenvaarallinen, mutta onnettomuuden voi aiheuttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=__DpDTDyc4g
Jos noin on, nii erittäin kummallista. Luulis ratin olevan samassa potentiaalissa rungon kanssa. Oliko tosiaan vain runkoon varauteesta sähköstä vai vuosiko kers näpeille? Videosta ei oikeen saa selvää, mut uskoisin sähkärin iskeneen sillä hetkellä ku runkoon koski, reaktiot vaa tuli viiveellä, nii kerkes (ainaki melkein) rattiakin koskettaa. Lähes samaan aikoihinhan kontaktit tuli.

On tuota itsekin kyllä joskus staattisen sähköpurkauksen vuoksi perseelleen lentänyt. Painikisojen jälkeen kun molskin vaahtomuoveja keräiltiin, nii nappas semmoinen ~20cm pitkä "salama" käteen. Mites se nyt menikään, 1cm vaatii ~1kv => 20kv isku.

edit: pieleen meni muistelmat.. kilovolteista puhutaan jo millimetreissä. Mut mites, jos tuo runko keräis isonkin määrän staattista sähköä, nii napsahtaishan se sormille ennen kosketustakin? Paitsi tietenki, jos ja kun heillä on eristävät kengät, nii potentiaalierot ei niin isoja välttämättä olekkaan, kunnes kosketaan rattiin, joka jostain syystä on eristetty muusta autosta..
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oho! njps. Olikohan tosiaan kyse vain runkoon jääneestä latauksesta?

Jos noin on, nii erittäin kummallista. Luulis ratin olevan samassa potentiaalissa rungon kanssa. Oliko tosiaan vain runkoon varauteesta sähköstä vai vuosiko kers näpeille? Videosta ei oikeen saa selvää, mut uskoisin sähkärin iskeneen sillä hetkellä ku runkoon koski, reaktiot vaa tuli viiveellä, nii kerkes (ainaki melkein) rattiakin koskettaa. Lähes samaan aikoihinhan kontaktit tuli.

http://www.formula1.com/news/headlines/2008/8/8247.html
Q: What exactly happened in Jerez?
Markus Duesmann: The mechanic suffered an electric shock after touching the sidepod and steering wheel of the car. There was a high-frequency AC voltage between these contact points, the cause of which has been traced back to the KERS control unit and a sporadic capacitive coupling from the high-voltage network to the 12-volt network. The voltage ran through the wiring of the 12-volt network to the steering wheel and through the carbon chassis back to the control unit.
Kapasitiivinen kytkeytyminen syynä. Ei kait siinä muuta mahdollisuutta ole kuin, että kerssin sähkö on kytkeytynyt kapasitiivisesti/induktiivisesti runkoon josta se on purkaantunut mekaanikon näpeille. Suora yhteys kerssiin se ei voi olla koska puhutaan kapasitiivisesta kytkeytymisestä. Mekaanikko ei saanut suurempaa tälliä, koska vain rungon energia purkaantui.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Perjantaina klo18 alkaen Radio Novalla Emma Kimiläisen vieraana F1-illassa Oskari Saari, Erkki Mustakari, Mika Salo ja Toni Vilander.
Onkohan Yleltä (puheelta) tulossa F1-iltaa, viime vuonna (vai toissa vuonna) taisi ainakin olla, Mildh ja Saari ainakin vieraina. Kuunnellut tässä koneen ääressä nyt tuota Novan iltaa ja 45 minuutissa Salo ja Saari puhuneet yhteensä varmaan 3 minuuttia. Ihan hyvä F1-ilta. Tosin taitaa olla ihan kaupallisten radioiden "ominaisuus", en tiedä kun en yleensä kuuntele... :yuck:
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Onkohan Yleltä (puheelta) tulossa F1-iltaa, viime vuonna (vai toissa vuonna) taisi ainakin olla, Mildh ja Saari ainakin vieraina. Kuunnellut tässä koneen ääressä nyt tuota Novan iltaa ja 45 minuutissa Salo ja Saari puhuneet yhteensä varmaan 3 minuuttia. Ihan hyvä F1-ilta. Tosin taitaa olla ihan kaupallisten radioiden "ominaisuus", en tiedä kun en yleensä kuuntele... :yuck:
Veikkaan/toivon, että tulee tuonne sivulle podcastina jossain vaiheessa. Tämä on melko kuuntelukelvotonta kun enemmän tulee rasittavia mainoksia ja rasittavia piisejä kuin lätinää.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Joko siellä on tullut se puoli tuntia sitten mainostettu Räikkösen haastattelu?
 

azetus

Active member
Liittynyt
10.4.2009
Viestit
35
Sijainti
Jyväskylä
Olikohan ti-ke välinen yö kun yle puheelta tuli muutaman tunnin lähetys F1- historiasta näin suomalaisten näkökulmasta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös