F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Olen kuullut pelottavia huhuja, että kisaformaatista luovutaan ja tilalle tulee 2 lyhyttä kisaa DTM-tyyliin. Tämä pilaisi 65 vuotta vanhan Grand Prix-perinteen täysin. Pölvästit. Ja jos autoista tehdään LMP auton näköisiä, voidaanko enää puhua formuloista?
Mitä pitää tapahtua, että F1-päättäjät ymmärtävät palata vuoden 2000 sääntöihin, tai 1997, tai 2003? Mikä tahansa on parempi kuin nykyinen aivopieruista koostuva ehdotelma.
Ei F1-sarjassa voida palata menneeseen ja parempi on kehittää sääntöjä paremmiksi siten, että ne sopivat nykyaikaan.

Mitä taas tulee tuohon huhuun kisaformaatin muuttamisesta, niin minä en kannata sitä, koska haluan nähdä mieluummin yhden 90 minuuttia kestävän kisan kuin kaksi 45 minuutin kisaa.

Autojen ulkonäköä halutaan muuttaa aggressiivisemmaksi, joten tuskin niistä sentään LMP-auton näköisiä on tulossa vaan pikemminkin ulkonäkö tulee olemaan yhdistelmä nykyisestä F1-autosta ja LMP-autosta, mutta varmuudella uusista F1-autoista tulee sellaisia jotka tarjoavat paremman suojan kuljettajan päälle kuin nykyiset F1-autot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos noi välitankkaukset tulevat takaisin, niin tankin tilavuudeksi pitäisi tulla noin 80 litraa.
No jos välitankkaukset tulevat, niin tallit pienentävät niitä tietysti joka tapauksessa. Jos nytkin maksimikulutus on 100 litraa, niin taitaisivat mennä ehdottamaasikin pienemmiksi.

Tankkauksen detaljit pitäisi tietysti tietää ennen kuin voi ehdotella oikein mitään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
No jos välitankkaukset tulevat, niin tallit pienentävät niitä tietysti joka tapauksessa. Jos nytkin maksimikulutus on 100 litraa,
niin taitaisivat mennä ehdottamaasikin pienemmiksi.

Tankkauksen detaljit pitäisi tietysti tietää ennen kuin voi ehdotella oikein mitään.
Vai 100 kiloa..
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Itse en välitankkausta tervehdi ilolla. Se poistaa käytännössä taktiikkaerot.

F1:n ohitusmäärät olivat köyhimmillään, kun mentiin "aika-ajostintteihin", joissa siis vedettiin käytännössä kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla koko kisa läpi. Autot ovat siis jo nopeusjärjestyksessä aika-ajon jälkeen ja vain tekniset ongelmat muuttavat järjestystä. DRS ja KERS tässä tuskin olennaisesti auttavat.
Välitankkaus poistaa varmasti kaikki taktiikkaerot varikkopysähdyksien määristä. Ei ole mitään järkeä puskea raskaammalla autolla yhtä stoppia vähemmän. Ohitusmäärien väheneminenkin pelottaa, vehkeet ovat nykyään niin luotettavia, ettei yllätyksiä niiden muodossa enää tule.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse en välitankkausta tervehdi ilolla. Se poistaa käytännössä taktiikkaerot.

F1:n ohitusmäärät olivat köyhimmillään, kun mentiin "aika-ajostintteihin", joissa siis vedettiin käytännössä kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla koko kisa läpi. Autot ovat siis jo nopeusjärjestyksessä aika-ajon jälkeen ja vain tekniset ongelmat muuttavat järjestystä. DRS ja KERS tässä tuskin olennaisesti auttavat.
Kyllä tulee taktiiikkaeroja, jos renkaat tulevat pysymään nykyisen kaltaisina niin että niiden väliset erot ovat yli sekunti kierroksella ja eri seoksilla pystytään ajamaan suunilleen samat kierrosmäärät mitä nykyään. Hitaammat autot luultavasti tulevat käyttämään supersofteja useimmiten aika-ajossa. Kärkiautot tuskin tulevat niin tekemään, koska sellaisilla radoilla kuten Spa, Silverstone, Barcelona, Barcelona-Catalunya, Sepang, Bahrain, Interlagos ja Austin eivät supersoftit välttämättä kestä edes yhtä kierrosta, varsinkaan niissä autoissa joissa on paljon downforcea. Nykyäänkin taktiikkaerot tulevat renkaista ja samanlaisena se tulee pysymään, pysähdysten yhteyteen vain liitetään välitankkaus.
 
Viimeksi muokattu:

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Jos välitankkaus palaa, niin toivottavasti ei ainakaan aika-ajon kustannuksella. Oli tyhmää aikaa se, kun bensamäärillä taktikointi vaikutti aika-ajoihin. Aika-ajot kun on kuitenkin oma pieni kisansa tilastoineen kaikkineen ja tuo pilasi sen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
En pidä lainkaan siitä, että open-wheel luokan autosta peitetään pyörät. Sitä varten on prototyyppiluokat.
Eikö tuo ole sama suunnitelma jonka Ferrari julkaisi alkuvuodesta.
Edestä päin kuvattuna näkyy että renkaita ei ole peitetty yläpuolelta. Kyllä toi tulevaisuuden formulaykkösestä menis.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
No mutta. Tuohan nyt oli Ferrarilta julki heitetty provokatiivinen prototyyppi-visio, jonka oli tarkoitus lähinnä herättää keskustelua formulan tulevaisuudesta, eikä mikään todellinen ehdotelma.

Tuskin nyt lähimainkaan noin radikaaleihin muutoksiin ollaan lähivuosina menossa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta mielleyhtymä "formulaan" tuo minulla jonkin tämännäköisen kulkupelin.

Ferrarin konsepti muistuttaa enemmän Radical urheiluautoa


Sen sijaan viimekuinen hollantilaissuunnittelijan näkemys tulevaisuuden F1:stä miellyttää silmää. Pyörien ympärillä ei ole ponttooneja tai muita härpäkkeitä ja auto näyttää enemmän perinteiseltä formulalta kuin urheiluautolta. Tätä kiitos :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä tulee taktiiikkaeroja, jos renkaat tulevat pysymään nykyisen kaltaisina niin että niiden väliset erot ovat yli sekunti kierroksella ja eri seoksilla pystytään ajamaan suunilleen samat kierrosmäärät mitä nykyään.
Nyt kun vielä selität miksi kukaan haluaisi ajaa kovemmilla seoksilla, kun pitkä stintti tarkoittaa raskasta autoa. Ero kevyempään ja pehmeämpään on useampi sekunti. Lisäksi raskaampi auto kuluttaa renkaita enemmän, eli käytännössä stintin mittaetuakaan ei ole niin paljon kuin samanpainoisilla autoilla.
Hitaammat autot luultavasti tulevat käyttämään supersofteja useimmiten aika-ajossa. Kärkiautot tuskin tulevat niin tekemään, koska sellaisilla radoilla kuten Spa, Silverstone, Barcelona, Barcelona-Catalunya, Sepang, Bahrain, Interlagos ja Austin eivät supersoftit välttämättä kestä edes yhtä kierrosta, varsinkaan niissä autoissa joissa on paljon downforcea. Nykyäänkin taktiikkaerot tulevat renkaista ja samanlaisena se tulee pysymään, pysähdysten yhteyteen vain liitetään välitankkaus.
Ei tule pysymään samanlaisena, koska painoero tulee rengaseron lisäksi. Kaikki tulevat ajamaan suht samalla kolmen stopin taktiikalla, koska tietokone kertoo sen olevan nopein. En näe mitään syytä minkään tallin tietoisesti valita huonompaa taktiikkaa. Jos ja kun kahden seoksen käyttöpakko säilyy, tulee kovemman seoksen pakollinen stintti olemaan nykyistä lyhyempi, muu kisa ajetaan pehmeällä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuota tankkauksen pelkoa ihmettelen. Moni teknisesti ala-arvoinen sarja suoriutuu siitä turvallisesti epä-ammattimaisilla mekaanikoillakin, niin miten ykköset joka väittää olevansa huippua ei siitä suoriutuisi. Siitä kyllä mieltä että varikkostopeilla voisi olla kyllä joku vähimmäisaika, vaikka 10s niin jäisi se turha hosuminen pois.

Ja tankkauksessa voisi hyvin olla käytössä muissakin sarjoissa(Nascar, Indy yms) käytössä oleva painovoimalla kannusta valuva niin ei olisi mistään paineistakaan vaaraa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta mielleyhtymä "formulaan" tuo minulla jonkin tämännäköisen kulkupelin.
Makuasia joo. Itselleni etu- ja takasiivetön FF ei kyllä edusta formulaa aidoimmillaan.

Pyörien ympärillä ei ole ponttooneja tai muita härpäkkeitä
Tarkoitatko lokasuojia? Onko jossain autossa ollut pyörien ympärillä ponttoonit vai mitä tarkoitit tuolla?
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nyt kun vielä selität miksi kukaan haluaisi ajaa kovemmilla seoksilla, kun pitkä stintti tarkoittaa raskasta autoa. Ero kevyempään ja pehmeämpään on useampi sekunti. Lisäksi raskaampi auto kuluttaa renkaita enemmän, eli käytännössä stintin mittaetuakaan ei ole niin paljon kuin samanpainoisilla autoilla.
Siksi koska aika-ajon takia on valittava tarpeeksi pehmeä seos ettei joudu starttaa liian takaa. Radoilla joissa on paljon nopeita mutkia pehmeä ja superpehmeä eivät vaan kestä montaa kierrosta vaikka olisi kuinka kevyt auto.

Ei tule pysymään samanlaisena, koska painoero tulee rengaseron lisäksi. Kaikki tulevat ajamaan suht samalla kolmen stopin taktiikalla, koska tietokone kertoo sen olevan nopein. En näe mitään syytä minkään tallin tietoisesti valita huonompaa taktiikkaa. Jos ja kun kahden seoksen käyttöpakko säilyy, tulee kovemman seoksen pakollinen stintti olemaan nykyistä lyhyempi, muu kisa ajetaan pehmeällä.
Uskon että kovemmalla ajetaan enemmän, lukuunottamatta niitä kisoja missä nykyään käytetään kahta pehmeintä rengasseosta. Eihän se ole mennyt nykyäänkään niin, että kevyellä autolla ajetaan pehmeämmällä seoksella. Usein vasta viimeisellä stintillä käytetään kovempi seos vaikka auto on kevyempi.

Aivan vastaavasti kuin nykyään tulee auton rengaskulutus ratkaisemaan mitä seoksia käytetään ja kuinka pitkiä stintit ovat.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Siivet ovat turhakkeet, kun ilmankin pärjää :)


Tosiaan, en usko radikaaleja muutoksia tulevan autojen designiin. Yleensä autot ovat enemmän tai vähemmän edelliskauden kaltaisia, ja suuria muutoksia huomaa vasta mentäessä ajassa taaksepäin. Viime kauden keulatkin ovat vain "kohinaa" evoluutiossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siksi koska aika-ajon takia on valittava tarpeeksi pehmeä seos ettei joudu starttaa liian takaa. Radoilla joissa on paljon nopeita mutkia pehmeä ja superpehmeä eivät vaan kestä montaa kierrosta vaikka olisi kuinka kevyt auto.
Jos ohittaminen vaikeutuu ja aika-ajo nousee taas arvaamattoman tärkeäksi, voisi se neljäs rengassarja toki myös olla varsinaista kisaan valittua seosta pehmeämpi. Itse en tosin tähän usko, koska sillä liian pehmeällä on turhan vähän käyttöä koko muuna viikonloppuna ja valtaosa sen seteistä menisi ihan hukkaan.
Uskon että kovemmalla ajetaan enemmän, lukuunottamatta niitä kisoja missä nykyään käytetään kahta pehmeintä rengasseosta. Eihän se ole mennyt nykyäänkään niin, että kevyellä autolla ajetaan pehmeämmällä seoksella. Usein vasta viimeisellä stintillä käytetään kovempi seos vaikka auto on kevyempi.

Aivan vastaavasti kuin nykyään tulee auton rengaskulutus ratkaisemaan mitä seoksia käytetään ja kuinka pitkiä stintit ovat.
Nykyään tallit ajavat niillä seoksilla mitä Pirelli käskee ja taktiikka on sellainen kuin mikä nopein keino päästä maaliin on (nykyisellä polttoainesäännöllä). Kun tallit itse pääsevät vaikuttamaan valintaan, ne valitsevat varsinaiseksi kisaseokseksi sopivan pehmeän, jolla valtaosa kisasta (eli seoksen kaikki kolme settiä) ajetaan. Näin voidaan ajaa koko kisa suht pehmeällä, suht tuoreella renkaalla ja suht kevyellä autolla. Missään tapauksessa ei ole edullisempää laittaa tuota yhtään kovempaa seosta alle ja ajaa pitempää stinttiä raskaammalla autolla.

Vain jos käy niin, että se kovempi osoittautuu jokseenkin yhtä nopeaksi kuin se pehmeämpi valittu (esim. olosuhteiden muututtua), saatetaan kisassa nähdä kovemmalta seokselta useampi stintti. Siltikään stintin pituudet eivät olennaisesti kasva, koska autoon ei haluta enempää painoa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos ohittaminen vaikeutuu ja aika-ajo nousee taas arvaamattoman tärkeäksi, voisi se neljäs rengassarja toki myös olla varsinaista kisaan valittua seosta pehmeämpi. Itse en tosin tähän usko, koska sillä liian pehmeällä on turhan vähän käyttöä koko muuna viikonloppuna ja valtaosa sen seteistä menisi ihan hukkaan.

Nykyään tallit ajavat niillä seoksilla mitä Pirelli käskee ja taktiikka on sellainen kuin mikä nopein keino päästä maaliin on (nykyisellä polttoainesäännöllä). Kun tallit itse pääsevät vaikuttamaan valintaan, ne valitsevat varsinaiseksi kisaseokseksi sopivan pehmeän, jolla valtaosa kisasta (eli seoksen kaikki kolme settiä) ajetaan. Näin voidaan ajaa koko kisa suht pehmeällä, suht tuoreella renkaalla ja suht kevyellä autolla. Missään tapauksessa ei ole edullisempää laittaa tuota yhtään kovempaa seosta alle ja ajaa pitempää stinttiä raskaammalla autolla.

Vain jos käy niin, että se kovempi osoittautuu jokseenkin yhtä nopeaksi kuin se pehmeämpi valittu (esim. olosuhteiden muututtua), saatetaan kisassa nähdä kovemmalta seokselta useampi stintti. Siltikään stintin pituudet eivät olennaisesti kasva, koska autoon ei haluta enempää painoa.
Joo, ei siinä pitkkiä stinttejä ajeta jos tankkaus kestää 3s ja renkaatkin vaihdetaan löpöä odotellessa. Tilanne olisi eri, jos tankkaus olisi reilusti hitaampaa. Ja ehkäpä tankkaus ja renkaidenvaihto vielä erilleen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tosiaan, en usko radikaaleja muutoksia tulevan autojen designiin. Yleensä autot ovat enemmän tai vähemmän edelliskauden kaltaisia, ja suuria muutoksia huomaa vasta mentäessä ajassa taaksepäin. Viime kauden keulatkin ovat vain "kohinaa" evoluutiossa.
Tuskin F1-autojen ulkonäköön ainakaan niin radikaaleja muutoksia on tulossa, että ne eivät muistuttaisi lainkaan nykyisiä F1-autoja, mutta väkisinkin ulkonäköön tulee normaalia suurempia muutoksia, koska muuten autoista on hankala tehdä aggressiivisen näköisiä mikä tavoitteena on.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sen sijaan viimekuinen hollantilaissuunnittelijan näkemys tulevaisuuden F1:stä miellyttää silmää. Pyörien ympärillä ei ole ponttooneja tai muita härpäkkeitä ja auto näyttää enemmän perinteiseltä formulalta kuin urheiluautolta. Tätä kiitos :alppu:
Tuohan on yllättävän realistinen/uskottava. Yleensä nämä renderit kun on ihan täyttä Wipeout-fantasiaa, mukaan lukien tuo Ferrarin design-tiimin oma lapsellisuus.

http://andriesvanoverbeeke.com/399419/6049449/gallery/future-formula-1-concept
http://www.tuvie.com/echoes-of-a-nearby-future-formula-1-concept-car-by-andries-van-overbeeke/

 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Häijyn näkönen ja suht realistinen tuo hollantilaisen visio. Peukkua sille. :thumbup:
Mä niin toivoisin että F1:sten takarenkaista tehtäis jälleen läskimmät kun eturenkaista. Se tois elukkaa auton ulkonäköön...
Mutta kaikenlaisen auton/renkaiden leventämisenkin ja muut uudistukset mitä luvattiin vuodelle '17 otan innolla vastaan (se välitankkaus on tosin hieman kyseenalainen juttu, enkä oikein osaa muodostaa siitä mielipidettä suuntaan tahi toiseen...).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös