F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuollaiset muotoilufantasiat ovat siinä mielessä pebasta, että autojahan ei tuon näköisiksi saada ilman että autojen ulkomuoto määritellään hyvin tarkasti säännöissä. Eli mennään aina vaan tiukempiin ja tiukempiin raameihin autojen suunnittelun suhteen.

Ja välitankkauksista en tykkää. Antakaa niille kunnon renkaat niin voivat ajaa täysillä. Muutenkin huomiota pitäisi mielestäni kiinnittää enemmän radalla tapahtuvaan kilvanajoon kuin taktisiin kuvioihin. Sirkusrenkaiden ja kahden seoksen käyttöpakon päälle kun lisää vielä vaihtelevat bensakuormat niin siinähän on niin Osku, Timppa kuin katsojakin ihmeissään että mitä siellä kisassa oikein tapahtuu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Ja kun mikäli välitankkaukset palaavat lajiin niin sitten saakin taas kuulla Timpan tiedusteluja, että millaisella polttoainekuormalla lähdetään liikenteeseen. Se sitten joka kisassa niin...:yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä niin toivoisin että F1:sten takarenkaista tehtäis jälleen läskimmät kun eturenkaista.
Juuri niinhän ne aikovatkin tehdä.

"There would be an increase in the rear tyre width, from 360mm to 420mm, which would increase grip, and again aid the increase in speed."

(aiemmin tänne postatusta Autosportin linkistä)
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Juuri niinhän ne aikovatkin tehdä.

"There would be an increase in the rear tyre width, from 360mm to 420mm, which would increase grip, and again aid the increase in speed."

(aiemmin tänne postatusta Autosportin linkistä)
Ahaa tuo mulla meni ohi. Luulin että kaikkia neljää läskinnetään saman verran. No hitto, hyvä jos/kun näin! :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ahaa tuo mulla meni ohi. Luulin että kaikkia neljää läskinnetään saman verran. No hitto, hyvä jos/kun näin! :thumbup:
Jos tarkkoja ollaan, niin on ne takarenkaat nytkin leveämpiä. Säännöt näköjään tarjoavat aika suuren mittahaarukan (eturenkaat 305-355 mm, takarenkaat 365-380 mm), enkä tiedä mitä mittoja Pirelli tarkalleen käyttää.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Jos tarkkoja ollaan, niin on ne takarenkaat nytkin leveämpiä. Säännöt näköjään tarjoavat aika suuren mittahaarukan (eturenkaat 305-355 mm, takarenkaat 365-380 mm), enkä tiedä mitä mittoja Pirelli tarkalleen käyttää.
Ok. Enpäs ollut näistä nykyisistä millisäännöistä perillä, ja paljaalla silmällä en ole edes kiinnittänyt huomiota eroon nykyisten etu- ja takarenkaiden välillä.

Old school meiningillä huomattavasti(!) läskimpiä takasia siis toiveissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mikä tekee seuraamisesta vaikeaa nopeassa mutkassa? Takasiipi vai diffuusori? Se on hienos jos ja 2017 säännöissä muutetaan aerodynamiikkaa siten, että seuraaminen olisi helpompaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mikä tekee seuraamisesta vaikeaa nopeassa mutkassa? Takasiipi vai diffuusori? Se on hienos jos ja 2017 säännöissä muutetaan aerodynamiikkaa siten, että seuraaminen olisi helpompaa.
Taitaa aikalailla olla kiinni etusiiven roolista ja miten ison osan se tuottaa kokonaisdownforcesta. Ts. jos etusiipeä isonnetaan, ero puhtaan ja likaisen ilman välillä kasvaa... Eli huonompaan suuntaan menee säännöt tältä kantilta.

Hankkiutuisivat eroon etusiivestä kokonaan, niin pystyisi seuraamaan paljon lähempänä ongelmitta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Taitaa aikalailla olla kiinni etusiiven roolista ja miten ison osan se tuottaa kokonaisdownforcesta. Ts. jos etusiipeä isonnetaan, ero puhtaan ja likaisen ilman välillä kasvaa... Eli huonompaan suuntaan menee säännöt tältä kantilta.
Voidaanhan sitä siiven fyysistä kokoa kasvattaa, mutta samalla rajoittaa sitä edelleen paljon yksinkertaisemmaksi.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Eikös nuo kaavaillut uudet säännöt nimenomaan korostaisi mekaanista pitoa suhteessa aerodynaamiseen, jolloin perässähiihtämisen pitäisi helpottua? :confused:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
FIA on avannut tarjouskilpailun rengastoimittajalle ja yhteensattumana tai ei Martin Brundle ajeli Pirellin testirenkailla GP2-autolla Monacossa:



Tämä oli tietenkin pelkkää demoa, ja noita on testattu yksityisesti Barcelonassa. Pirelli ainostaan miettii ja testaa, mutta Michelin sen sijaan vaatii matalan profiilin renkaat. Tarjouskilpailu jättää asian avoimeksi:

The tyre tender document makes clear that the FIA is open to making wheel diameters larger than the current 13-inches. In the documents, the FIA has said: "It should be noted that, whilst the wheel diameter is currently set at 13 inch. This should not preclude an increase in diameter if the tyre manufacturer feels there may be advantages to the COMPETITORS by doing so. Full details should be provided."

Michelinin toinen vaatimus voikin olla vaikeampi paikka nykytyylisen keinotekoisuuden ystäville:

"We want to offer a tyre that a driver can use at the limit at all times. A driver should be pushing at all times and the tyres at the moment mean they are holding back to make them last."

Se tarjouskilpailu on single supplierille, mutta tuon mukaan Michelin on valmis olemaan ainoa toimittaja, mutta "mieluummin kilpailulla". Vastaavasti Pirellin Hembery sanoi ettei Pirelli vastusta mahdollista kilpailua sinänsä ja päätös riippuu siitä mitä "F1 haluaa".

http://www.motorsport.com/gp2/news/brundle-to-test-18-inch-pirelli-gp2-car-at-monaco
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-opens-up-tyre-tender-process
http://www.crash.net/f1/news/219074/1/michelin-confirms-interest-in-f1-return.html
http://www.crash.net/f1/news/219091/1/pirelli-open-to-width-and-war.html
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Asiasta toiseen. Bernie Ecclestonella on taas vaikeuksia.
Ecclestonelta viedään taskurahat – yli miljardin mätkyt?


Formula ykkösten voimahahmo Bernie Ecclestone on vaikeuksissa tällä kertaa Britannian veroviranomaisten kanssa.

Veroviranomaiset katsovat, että Ecclestone on salannut tietoja liittyen Bambino Holdings -rahastoon, joka on perustettu Ecclestonen ex-vaimoa ja tyttäriä varten. Tiedottajana toimineen tuomarin Kenneth Parkerin mukaan sanktio on peräti miljardi puntaa eli noin 1,4 miljardia euroa.

Uusi käänne liittyy lahjusjupakkaan, johon Ecclestone joutui Saksassa vuonna 2008. Siitä mies selvisi 60 miljoonan punnan maksulla. Ecclestone kieltää olleensa koskaan itse tekemisissä rahaston kanssa. Hän katsoo maksaneensa kaikki verot, joihin on ollut velvollinen.
Taskurahaa taitaa Bernielle tuollaiset summat olla:D.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Oikeestaan ei. Toi alkaa tuntumaan jo Bernielläkin. Ainakin tossa joku vuosi Forbes oli listannut omaisuuden arvoksi vähän reilun 4 miljardia dollaria.
Ny rupes oikeen säälittään vanhaa Bernie herraa, ei jäis enään kun kolmemiljardia omaisuudeks :)
 

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
279
Jokos tätä oli jossain spekuloitu? Eli Hamiltonin äärimmäistä turhautumista ja pettymystä henkinyt kehonkieli olikin joko suunnattu hänelle itselleen, tai sitten jotain ihan muuta.

http://yle.fi/urheilu/tallipomo_paljasti_hamilton_teki_katastrofiin_johtaneen_paatoksen/8020657
Tallipomo paljasti: Hamilton teki katastrofiin johtaneen päätöksen
Mercedes käski alun perin Lewis Hamiltonia pysymään radalla. MM-sarjan kärkimies oli eri mieltä tallin kanssa.

Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan Lewis Hamilton teki kohutun päätöksen Monacon GP:n viimeisestä varikkokäynnistä. Tähän asti päätöstä on pidetty vain Mercedeksen varikkotiimin kömmähdyksenä.

Hamilton tuli vaihtamaan renkaat turva-auton saavuttua radalle. Brittikuskin laskettiin ehtivän palaamaan kärkipaikalle varikkokäynnistä huolimatta. Hamilton palasi kuitenkin radalle vasta kolmanneksi ja menetti varmana pidetyn voiton.

- Sanoimme hänelle, että kannattaa pysyä radalla. Lewis vastasi kuitenkin, ettei se olisi hyvä ratkaisu ja valitti renkaiden menettäneen lämpöä. Meillä oli sekuntia aikaa reagoida, ja kun tämä yhdistettiin virheelliseen aikadataan, otimme hänet virheellisesti varikolle, Wolff kommentoi Twitterissä.

Hamiltonin tallikaveri Nico Rosberg ajoi lopulta kilpailun voittoon. Rosberg kavensi Hamiltonin johdon MM-sarjassa kymmeneen pisteeseen.
Minkä vuoksi Wolff sitten aluksi kertoi tallin pyytäneen Hamiltonilta anteeksi tallin arviointivirhettä? Odotettavissa lähiaikoina paksua paskapilveä kohti tuuletinta ja sen läpi?
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Minkä vuoksi Wolff sitten aluksi kertoi tallin pyytäneen Hamiltonilta anteeksi tallin arviointivirhettä? Odotettavissa lähiaikoina paksua paskapilveä kohti tuuletinta ja sen läpi?
Jospa ei sekoitettaisi eri asioita keskenään. Päätös tulla varikolle oli Hamiltonin oma ja myös siltä osin virhekin oli Hamiltonin. Talli kuvitteli varikkopysähdyksen onnistuvan ajallaan ja se oli tallin virhe. Juuri tuota virhearviota talli pahoitteli kilpailun jälkeen. Se ei poista mitenkään Hamiltonin omaa osuutta voiton menettämisessä. Mies panikoi eikä kommunikaatio tallin ja kuskin välillä ilmeisesti toiminut, sillä hänen väärää mielikuvaansa Ferrarin ja Nicon stopeista ei korjattu (jos sitä edes koskaan toi esiin radiossa).
 
Viimeksi muokattu:

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
279
Jospa ei sekoitettaisi eri asioita keskenään. Päätös tulla varikolle oli Hamiltonin oma ja myös siltä osin virhekin oli Hamiltonin. Talli kuvitteli varikkopysähdyksen onnistuvan ajallaan ja se oli tallin virhe. Juuri tuota virhearviota talli pahoitteli kilpailun jälkeen. Se ei poista mitenkään Hamiltonin omaa osuutta voiton menettämisessä. Mies panikoi eikä kommunikaatio tallin ja kuskin välillä ilmeisesti toiminut, sillä hänen väärää mielikuvaansa Ferrarin ja Nicon stopeista ei korjattu (jos sitä edes koskaan toi esiin radiossa).
Jooh totta, muistelin väärin Wolffin anteeksipyynnön muotoilua :eek:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös