F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Odotinkin että kohta joku vie ajatuksen äärimmäisyyksiin, lopetan siis tähän.
Itsehän sinä tähän lähdit. Faktahan se on, että tietokoneella nuo suurimmaksi osaksi tehdään. Tuulitunneli tai ratatesti on vain bonusta (lisää dataa, jolla voidaan varmentaa tai hylätä tuotos) ja lisää kuluja. Hyvinpä nuo testailee harkoissakin, UUSIA osia, jotka on tehty ilman metriäkään radalla (tai minuuttiakaan tuulitunnelia?).
 
Viimeksi muokattu:

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Renault-johto päätti ostaa Lotus-tallin

Alla pari lainausta HS uutisista http://www.hs.fi/urheilu/a1442713167448
Renault tulee kolmannen kerran F1-historiassa omalla tehdastallillaan Formula 1:n Grand Prix -kisoihin.
Ranskalaistalli sitoutuu olemaan mukana ainakin vuoteen 2024 asti
Budjetista vastaavat Renaultin lisäksi öljyjätti Total ja Infiniti.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Hyvä juttu. Volsu kun vielä niin tosiaan tehtaita onkin yhtäkkiä todella monta mukana. Ei välttämättä olisi uskonut pari vuotta sitten.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Alla pari lainausta HS uutisista http://www.hs.fi/urheilu/a1442713167448
Renault tulee kolmannen kerran F1-historiassa omalla tehdastallillaan Formula 1:n Grand Prix -kisoihin.
Ranskalaistalli sitoutuu olemaan mukana ainakin vuoteen 2024 asti
Budjetista vastaavat Renaultin lisäksi öljyjätti Total ja Infiniti.
Kerroin (tai siis Autosport kertoi) tuosta jo ennen kisaviikonloppua. Tilanne ei ole siitä muuttunut miksikään, eli edelleen kauppa odottaa Renault'n ja Pöönin neuvotteluiden valmistumista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ilmeisesti Grosjean on jo sopinut Haasille siirtymisestä Renault'n Lotus-kaupoista huolimatta ja talli etsii nyt korvaajaa miehelle. Grosjeanin lähdön syynä olisi ainakin kyllästyminen Lotuksen jatkuvaan epävarmuuteen, ja Haasilta on toki lupa odottaa parempaa suoritusta, kuin edelliseltä uusien tallien aallolta nähtiin. Samalla esitellään uusi hypoteesi siitä, miten Renault-Mercedes-pari toimisi ensi kaudella: Mersu toimittaisi joitakin hybriditekniikkaan liittyviä palasia Renault'lle osaksi Rellun omaa voimanlähdettä.

It is believed Grosjean ultimately lost patience with the perilous waiting-game at Enstone – with lawyers once again set to stave off administration in a week – and accepted an offer from Haas-Ferrari.

Cyril Abouteboul, a Renault official, said that is “a shame”.

“Perhaps it was just a matter of timing, as is often the case,” he told the French broadcaster Canal Plus. “Romain is a great driver and he deserves a great team.”
Niin, ja tilalle siis olisivat tarjolla Prostin tukemana Jean-Eric Vergne ja Mersun junnuohjelmaan kuuluva Esteban Ocon.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Nyt on Dunlopissa viemäröintiä ja järeämpää nosturia.

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Eipä olisi kyllä ulkokurvin viemäröinti pelastanut sisäkurvissa liirtoon joutunutta Bianchia, mutta hyvä yritys.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eipä olisi kyllä ulkokurvin viemäröinti pelastanut sisäkurvissa liirtoon joutunutta Bianchia, mutta hyvä yritys.
Olisi hyvinkin saattanut pelastaa. Ei pääse yhtä paljoa vettä valumaan sisämutkaan ton viemärin oikealta puolelta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Mersun ongelmaan on olemassa yksinkertainen ratkaisu joka on se, että ei lähdetä ajamaan karkuun heti alussa vaan tehdään se vasta kilpailun viimeisillä kierroksilla.

Toinen vaihtoehto on se, että epäonnistutaan tahallaan aika-ajoissa jotta päästään lähtemään kisaan huonoista lähtöruuduista ja itse kisassa noustaan ajamalla kärkipaikoille.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mersun ongelmaan on olemassa yksinkertainen ratkaisu joka on se, että ei lähdetä ajamaan karkuun heti alussa vaan tehdään se vasta kilpailun viimeisillä kierroksilla.

Toinen vaihtoehto on se, että epäonnistutaan tahallaan aika-ajoissa jotta päästään lähtemään kisaan huonoista lähtöruuduista ja itse kisassa noustaan ajamalla kärkipaikoille.
:ahem::p:rolleyes: ei mulla muuta. Hienoa settiä kirjoitat, kaveri :D
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
MTV.fi sanoi:
Red Bullin F1-leirissä ollaan tuohtuneita Ferrarille, joka tarjoaa ensi kaudeksi vain vanhoja moottoreita.

Viime vuosien kestomenestyjä Red Bull on vielä ilman moottorinvalmistajaa ensi kaudeksi, kun Renault on valtaamassa Lotuksen tehdastallikseen.
Red Bullin moottoriurheilukonsultti Helmut Marko totesi viikonloppuna Japanissa, että itävaltalaistalli harkitsee jäävänsä pois F1-sarjasta, mikäli kilpailukykyistä yhteistyökumppania ei löydy.

Ferrari on valmis tekemään yhteistyötä, vaan ei uusilla moottoreilla. Yksi syy voi olla logistiikka, sillä entuudestaan Sauber ja ensi kauden tulokastalli Haas ovat Ferrarin moottoriasiakkaita.
Toinen syy voi olla pelko Red Bullin menestyspotentiaalista Ferrarin parhaiden moottoreiden vauhdittamana.

– He leikkivät meidän kanssamme, Marko tuhisi.
– Mutta me emme halua ryhtyä siihen leikkiin. Harkitsemme entistä enemmän jättäytyvämme pois.
On röyhkeää tarjota meille edellisvuoden moottoreita, samalla kun Sauber ja Haas saavat uudet Ferrarin moottorit.
No, röyhkeää kyllä, mutta myös fiksua.
Sauber ja Haas tuskin haastavat Ferraria koskaan, mutta RedBull saattaa siihen sentään kyetäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kertoi aiemmin tällä viikolla, että saksalaistiimi ei halunnut toimittaa voimanlähteitä kilpailevalle tallille.

Mersun johtoportaaseen kuuluva Lauda kuitenkin sanoi Japanin osakilpailun yhteydessä, että neuvottelut menivät karille Red Bull -omistaja Dietrich Mateschitzin katkaistua neuvotteluyhteyden.

- Christian Horner ja Helmut Marko kirjoittivat meille yhden kirjeen, jossa he kertoivat haluavansa saada moottorit. Sanoin "kyllä, mutta ensin meidän pitää keskustella herra Mateschitzin kanssa", koska Mateschitz ei ole, syystä tai toisesta, koskaan pitänyt Mercedeksestä, Lauda kertoi Sky Sportsille.

- Menin siis itse tapaamaan Mateschitzia, koska tunnen hänet, ja kysyin, ovatko he todellakin kiinnostuneita. Ja hän vastasi "kyllä, mutta, mutta, mutta…" Sen jälkeen emme koskaan jatkaneet neuvotteluita, Lauda lisäsi.

Lauda painotti, että Mercedeksen ja Red Bullin välillä ei käyty vakavia keskusteluja ensimmäisen yhteydenoton jälkeen.

- Uskoakseni Red Bullin ainoa vaihtoehto on nyt Ferrari ja he neuvottelevat keskenään, Lauda totesi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/laudalta-paljastus-red-bull-neuvotteluista-mutta-mutta-mutta/5332016

Aikamoista, jos Red Bull ja Toro Rosso lähtisivät. Missä ajaisivat Ricciardo, Kvyat ja Verstappen - kuljettajat, jotka ansaisevat tallipaikan ainakin 10 kertaa enemmän kuin Maldonado
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Red Bull haastaisi Mersun tämän kauden Ferrari moottorilla, en usko että suorituskyvyssä nähdään tämän kauden mukaista loikkaa ensikaudella. Kehityksen seinä alkaa tulemaan pikku hiljaa vastaan, korkeintaan energiatehokkuutta ja talteenottoa kehitetäään, muutoin kehitys tulee olemaan pientä. Ferrari on ihan kilpailykykyinen paketti Red Bullille myös ensikaudella jos runko on paras kaikista.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
En tiedä, mutta itse olisin lähinnä tyytyväinen, että päästäisiin tuosta tallista eroon. Toki tiimejä olisi silloin liian vähän, mutta muuten en kaipaa Red Bullia ollenkaan. Aina inisemässä ja uhkailemassa, kun oma auto ei ole nopein.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
No kyllä tuosta ei seuraisi mitään hyvää jos RB lähtisi - se olisi samalla kaksi tiimiä vähemmän ja kun noita tiimejä ei muutenkaan tällä hetkellä tungokseksi asti ole niin aika murheelliseen jamaan ajautuisi koko laji. Toki noista raunioista saattaisi lähteä joku tai jotkut uudet yrittäjät jatkamaan, mutta tuskin niistä ainakaan pitkään aikaan mitään juuri Marussiaa kummempaa tulisi.

Ja samalla tavallahan ne muutkin isot uhkailevat koko ajan, kuinka monta kertaa esim. Ferrarikin on käyttänyt tuota "ei kyllä tulla enää teidän hiekkalaatikolle" -korttia kun hommat ei ole menneet ihan oman mielen mukaan. Se on vaan peliä joita nuo isot tallit harrastaa, jokainen kun pyrkii tietenkiin maksimoimaan oman etunsa ennen kaikkea. Tässä suhteessa Red Bull ei ole yhtään sen oksettavampi kuin muutkaan tiimit minun mielestäni.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
No kyllä tuosta ei seuraisi mitään hyvää jos RB lähtisi - se olisi samalla kaksi tiimiä vähemmän ja kun noita tiimejä ei muutenkaan tällä hetkellä tungokseksi asti ole niin aika murheelliseen jamaan ajautuisi koko laji. Toki noista raunioista saattaisi lähteä joku tai jotkut uudet yrittäjät jatkamaan, mutta tuskin niistä ainakaan pitkään aikaan mitään juuri Marussiaa kummempaa tulisi.

Ja samalla tavallahan ne muutkin isot uhkailevat koko ajan, kuinka monta kertaa esim. Ferrarikin on käyttänyt tuota "ei kyllä tulla enää teidän hiekkalaatikolle" -korttia kun hommat ei ole menneet ihan oman mielen mukaan. Se on vaan peliä joita nuo isot tallit harrastaa, jokainen kun pyrkii tietenkiin maksimoimaan oman etunsa ennen kaikkea. Tässä suhteessa Red Bull ei ole yhtään sen oksettavampi kuin muutkaan tiimit minun mielestäni.
Eipä se juu lajille kovin hyvä juttu olisi. Lisäksi tuo Bernien väitetty uhittelu Mersulle sattuu äkkiä omaan nilkkaan, Mersulle kun löytyy muitakin areenoita olla esillä.

Ferrarikin on juu tuota tehnyt, mutta mietin tuossa juuri, että viime kaudella taisivat keskittyä lähinnä sättimään itseään ja keskittyivät auton kehittämiseen ja uuden suunnitteluun? Varmaan jotain kritiikkiä renkaille/testausrajoituksille/tjms oli ilmassa, mutta ei kyllä siinä määrin, mitä Red Bullilta on kuulunut joka kerta, kun joku homma ei ole osunut heille suotuisasti (esim. 2013(?) alkukauden renkaat).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Eipä se juu lajille kovin hyvä juttu olisi. Lisäksi tuo Bernien väitetty uhittelu Mersulle sattuu äkkiä omaan nilkkaan, Mersulle kun löytyy muitakin areenoita olla esillä.
Mersulla on laitettu niin paljon rahaa tallin menestykseen kiinni, etteivät he pienen nokkapokan vuoksi vielä sarjasta lähde.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No kyllä tuosta ei seuraisi mitään hyvää jos RB lähtisi
Eipä se juu lajille kovin hyvä juttu olisi.
OT, mutta pistää vaan silmään (muuten kyllä samaa mieltä). Vähän niin kuin vaikka NHL ja Premier League ovat lajeja, sen sijaan että jääkiekko, jalkapallo ja autourheilu olisivat lajeja?

Jossain (aiemmin) Marko tai Dieter sanoi, että löytäisivät kyllä työntekijöille uutta tehtävää, mutta sen verran erikoistunutta taitaa olla, että ihan mihin tahansa ei voi siirtää ja toisekseen edes mikään muu autourheilusarja ei tarvitse samaa määrää työntekijöitä saati sitten joku Neweyn purjeveneharrastus. Tallien myynti taitaisi olla helpompi ratkaisu vaikka sitten nimelliseen hintaan vaikka niin kuin Honda teki aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
OT, mutta pistää vaan silmään (muuten kyllä samaa mieltä). Tallien myynti taitaisi olla helpompi ratkaisu vaikka sitten nimelliseen hintaan vaikka niin kuin Honda teki aikanaan.
Mikäli tämä tapahtuisi en näkisi mahdottomana, että joku rahoihinsa tukehtuva öljypohatta löisi tiskiin niin paljon paalua, että pystyisivät pitämään suuren osan henkilökunnasta. Talli on sen verran hyvällä pohjalla, että näin uusikin talli pystyisi heti alusta asti olemaan kilpailukykyinen. Näinhän kävi Brawnille, kun talli kuitenkin perustui pitkälti Hondan isolla rahalla luotuun perustaan.

Mutta jos tosiaan Red Bull ja Toro Rosso lähtivät sarjasta niin olisihan se aikamoinen shokki sarjalle. Varsinkin, kun McLaren ja Honda todennäköisesti jatkavat taaperrustaan, olisi sarjassa enää vain kaksi varteenotettavaa tallia ja moottorinvalmistajaa. Tämä ei tekisi hyvää loppupeleissä myöskään Mersulle ja Ferrarille, kun nytkin voittokamppailu on kuin maalin kuivumista katselisi. Kohtalona olisi helposti nykyiseen ralliin verrattava tilanne, jossa luokan markkina-arvo tippuu, kun kilpailua ei ole ja yleisö äänestää jaloillaan.

Red Bullilta sinänsä ihan järkevää, että vaativat kunnon moottoria, sillä tuskin tuon tason talli haluaa antaa tasoitusta muille moottoripuolella. Samaan aikaan on Mercedeksen ja Ferrarin kannalta hyvin ymmärrettävää, että eivät halua antaa samantasoista moottoria tallille, jolla aerodynaamisesti on jopa tämän hetken paras auto. Kuka nyt haluaisi hävitä asiakastallilleen.

Toisaalta jos oletetaan, että Red Bull saa jommalta kummalta moottorin, kannattaisi Ferrarin ehdottomasti olla moottorintoimittaja. Red Bull maksaa melko varmasti laskunsa, toinen huipputalli varmasti keräisi hyödyllistä dataa moottorinkehitykseen ja Red Bullin voittaessa saisi Ferrari kuitenkin mainosta moottorintoimittajana. Tilanne, jossa Red Bull saisi Mercedeksen moottorin, olisi Ferrarin pelkästään haitallinen, kun moottori todennäköisesti olisi vähintään yhtä hyvä Ferrarin koneeseen nähden ja edellä mainitut edut valuisivat Mersulle. Ja ainahan sitä voi unohtaa antaa hiotuimmat moottorikartat asiakkaalle, vaikka motti muuten olisi priimaa :tongue:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös