F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Bottas väittää ettei lue uutisia tai nettiä. Kaikki lukee ja väittää muuta näyttääkseen coolilta.
Kukapa ei edes vilkaisisi kommentteja jos itse päivittää FB:tä, instaa, twitteriä etc kuten Valtteri tekee.
Nyt vain veikkaus pystyyn, minkä nimimerkin taakse Bottas täällä piiloutuu?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Uusin ehdotus suljetuksi ohjaamoksi: http://http://www.motorsport.com/f1/news/video-latest-fia-proposals-for-closed-cockpits/

Ei taida toimia. :nope: Miten saadaan kuljettaja ulos turvallisesti ja näkyvyys selkeänä?
Onhan siinä suoraan kuskin edessä nykyisinkin ties mitä härpäkettä ja muutenkin istuvat noissa niin matalalla ettei sieltä juuri mitään näkisi kumminkaan. On tuo ainakin omaan silmään ehkä hienoimman näköinen ehdotelma tähän mennessä, käytännön toimivuus voikin sitten olla jotain ihan muuta..
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Jossain oli jonkun visio 2030 vuoden fykkösestä ja siitä heräsi mulle ajatus, että miksei voitaisi tehdä sitä "hävittäjäkupua", mutta jättää se päältä auki? Silloin pääsisi pois sieltä sisältä, mutta kuljettajan pää olisi yhtä hyvin suojattuna kuin umpinaisen kuvun kanssa. Paitsi ylhäältä putoavilta meteoriiteilta, mutta kaikkeen ei oikein voi varautua, joku riski pitää säilyttää kuitenkin tässäkin lajissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Jossain oli jonkun visio 2030 vuoden fykkösestä ja siitä heräsi mulle ajatus, että miksei voitaisi tehdä sitä "hävittäjäkupua", mutta jättää se päältä auki? Silloin pääsisi pois sieltä sisältä, mutta kuljettajan pää olisi yhtä hyvin suojattuna kuin umpinaisen kuvun kanssa. Paitsi ylhäältä putoavilta meteoriiteilta, mutta kaikkeen ei oikein voi varautua, joku riski pitää säilyttää kuitenkin tässäkin lajissa.
Omastakin mielestä joku dragster-tyylinen puolikuomu on järkevin ratkaisu, jos ohjaamo on pakko kattaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jossain oli jonkun visio 2030 vuoden fykkösestä ja siitä heräsi mulle ajatus, että miksei voitaisi tehdä sitä "hävittäjäkupua", mutta jättää se päältä auki? Silloin pääsisi pois sieltä sisältä, mutta kuljettajan pää olisi yhtä hyvin suojattuna kuin umpinaisen kuvun kanssa. Paitsi ylhäältä putoavilta meteoriiteilta, mutta kaikkeen ei oikein voi varautua, joku riski pitää säilyttää kuitenkin tässäkin lajissa.
Mitäs se aukko katossa auttaa, jos auto on katollaan? :) Eihän siinä kuvussa muuta ongelmaa olekkaan, kuin, että jos auto onkin katollaan, nii sitä ei saa auki. Eli pois pääsemiseksi pitää molemmat sivut olla avonaisia. Toinen ongelmahan kuvussa on se, että se kerää paskaa ja pitäis puhdistusmekanismi olla. F1-auto tuulilasinpyyhkijöillä? hahha.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Näissä tilanteissa missä formula on lipsahtanut "katolleen", niin kuinka usein kuljettaja on päässyt sieltä kabiinista luikertelemaan ulos täysin omin voimin? Sillä tavalla että kukaan ei ole ollut auttamassa ja nostamassa autoa ylöspäin. Että jos tämän kuvun suurin ongelma on se että sitä ei saa auki jos auto on ylösalaisin, niin eroaako se loppujen lopuksi kovin paljoa nykytilanteesta? Kun sattuu tällainen tilanne jossa auto kiepsahtaa ympäri niin yleensä siellä on aika nopeasti iso lauma ukkoja ympärillä, ja nuo autot on niin kevyitä että ei tarvita montaa miestä niin sitä autoa saadaan nostettua sen verran että kupoli saadaan auki/irti ja ukko pihalle.

Tuollainen puolikuomu / reilusti korotettu ja sivuille viety tuulilasi jonkinlaisella helposti irroitettavalla lukituksella olisi minusta ehkä järkevin vaihtoehto kuljettajan suojaamiseksi. Ei muuttaisi niin radikaalisti autojen ulkonäköä kuin täysin umpinainen kuomu, suojaisi kuljettajaa suoraan edestä lentävältä roinalta, ympäriajotilanteissa ja myös esim. sellaisissa tilanteissa jossa joku "Grosjean" sinkoutuu toisen auton yli, mutta ei olisi ehkä kuitenkaan kuljettajallekaan niin ahdistava kuin täysin umpinainen kuomu.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näissä tilanteissa missä formula on lipsahtanut "katolleen", niin kuinka usein kuljettaja on päässyt sieltä kabiinista luikertelemaan ulos täysin omin voimin? Sillä tavalla että kukaan ei ole ollut auttamassa ja nostamassa autoa ylöspäin. Että jos tämän kuvun suurin ongelma on se että sitä ei saa auki jos auto on ylösalaisin, niin eroaako se loppujen lopuksi kovin paljoa nykytilanteesta? Kun sattuu tällainen tilanne jossa auto kiepsahtaa ympäri niin yleensä siellä on aika nopeasti iso lauma ukkoja ympärillä, ja nuo autot on niin kevyitä että ei tarvita montaa miestä niin sitä autoa saadaan nostettua sen verran että kupoli saadaan auki/irti ja ukko pihalle.
Edellinen kerta kun auto jäi 'katolleen' taitaa olla Perezin kieppi Unkarissa.Perez itse tuli ulos. En muista tilannetta jossa kuski ei olisi päässyt ulos omin voimin.

Tässä video Perezin tilanteesta https://www.youtube.com/watch?v=ACfGkoJvjzc
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Edellinen kerta kun auto jäi 'katolleen' taitaa olla Perezin kieppi Unkarissa.Perez itse tuli ulos. En muista tilannetta jossa kuski ei olisi päässyt ulos omin voimin.

Tässä video Perezin tilanteesta https://www.youtube.com/watch?v=ACfGkoJvjzc
Minä en muista yhtään miten noissa on yleensä käynyt niin siksi kysyinkin. Tuntui vaan että aika hankala tuolta on nykyisinkin kömpiä ulos varsinkin jos turvakaari on yhtään uponnut maahan tai hajonnut, ja siksi mietin että muuttuuko se tilanne niin merkittävästi jos siinä nyt vielä sellainen "puolikupu" olisikin edessä. Toinen kysymys on sitten että kuinka usein on sellainen tilanne (tulipalo?) jossa kuljettajan pitäisi päästä kabiinista ulos ihan helvetin nopeasti (ne ratatoimihenkilöt on kuitenkin aika nopeasti paikalla auttamassa nykyisin), kun taas sellainen tilanne tuntuu todennäköisemmältä jossa joku auton osa tai auton päälle kiivenneen kilpailijan auton joku osa on osumassa kuljettajan päähän. Että vaikka tuosta kuvusta tulee sellainen riski että kuljettaja ei pääse nopeasti ulos autosta niin olisiko se kuitenkin pienempi paha kuin se että on riski että käy "massat" tai "wilsonit" (minun mielestäni paljon suurempi riski)?
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Voishan tohon kupuun varmaan liittää samankaltaiset panokset, mitä on hävittäjälentokoneiden kuomuissa. Joskin erona olisi, että pelkkä irtoaminen kiinnikkeistä riittäisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös