Moottorikonfiguraatio 2016->

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117300

(lyhennelty)

Formula 1 has moved a step closer to the return of 1000 horsepower turbo cars, following a meeting in Geneva this week by key figures to discuss future rules.

AUTOSPORT has learned that the discussions between the Power Unit Working Group and the FIA were positive, although it is unlikely that any of the changes being talked about will come in to force until 2017.

Instead, an increase to the fuel flow rate, higher revs, minor design tweaks such as to crank firing, plus increasing the maximum fuel allowance beyond 100kg, would be enough for the current engines to hit the 1000hp target.

The FIA is already discussing with teams the possibility of ramping up downforce, having bigger wheels and more aggressive-looking cars for as early as 2016.
Pikkuisen jää hämäräksi, että miten paljon nopeampia voi tulla realistisesti ajalteltuna kun kaikki noista tähtää siihen. Samalla lisää painoa? Vai onko tämä jotain Böönin ja Laudan fantasiaa.

Tulee jo deja vu vuodelta 2010, jolloin oli suuria ajatuksia, mutta ne päättyi tiimien vastustukseen ja taka-ajatuksena status quon pitämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
^^

The FIA is already discussing with teams the possibility of ramping up downforce, having bigger wheels and more aggressive-looking cars for as early as 2016.
Tämä ainakin olisi omaan mieleen. Lisäksi ERS-komponentteja ollaan standartoimassa.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Vai että nyt on aerodynamiikan lisääminen tarpeellista kilpailun parantamiseksi, kun viimeiset 15 vuotta on puhuttu sen vähentämisen puolesta... Paradoksaalista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vai että nyt on aerodynamiikan lisääminen tarpeellista kilpailun parantamiseksi, kun viimeiset 15 vuotta on puhuttu sen vähentämisen puolesta... Paradoksaalista.
"ramping up" tarkoitttanee vain suurempaa muutosta tässä kohtaa?. Eiköhän downforcea olla kuitenkin vähentämässä, jos renkaatkin suurenee -> pysytään nykyisissä kierrosajoissa.

Täällä asia ilmaistaan näin:
https://twitter.com/tgruener/status/552069110205792257
Look of #F1 cars to be more aggressive in future. Bigger tires. Less aero. Harder to drive. Changes probably not before 2017.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ei se sitä tarkoita, joten kyse on silloin kirjoitusvirheestä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
On näitä isoja muutoksia ennenkin tehty, eikä ainakaan vuoden 2014 moottorimullistus ratkaissut yhtään mitään. Päin vastoin nyt on helvetillinen kiire ratkomaan kyseisen uudistuksen aiheuttamia ongelmia. Monet ovat varmasti vastustaneet myös Bernien visiota ikälopuista V10-koneista kovilla hepoilla, mutta tuossa artikkelissa sanotaan, että nykyiseltä pohjalta olisi mahdollista kehittää tuhatheppaisia hirmuja harkituin muutoksin ja mm. keventämällä bensarajoitusta. Toista vallankumousta ei siis tarvittaisi. Ainoastaan selkeä loikka taaksepäin pois ekologisesta hössötyksestä. (Mitä kuitenkin itse arvostan jossain määrin.)
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
HAHAHAHAHAH *huutonaurua*

nyt alkaa meikäläisen erittäin kosteat..jopa märät... päiväunet käymään toteen.. ääntä, OIKEAA voimaa (ei mitään sähkövehkeillä tuotettua surinaa)... :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
Ei lisähepat pelkästään ratkaisekkaan. Mersussa sanotaan olevan nyt 900 hp, mitä extra 100 hp toisi? No ei mitään, ei vaikka tulisi 300 hp lisää. Tässä ollaankin tekemässä paljon muita muutoksia. Selvä aeron vähentäminen ja mekaanisen pidon kasvattaminen saattaaa muuttaa kilpailua, ainakin sen pitäisi tasoittaa sitä ja helpottaa auton säätämistä.

Itse uskon, että tietyt rajat moottorinohjaussoftaan vaikeuttaa selvemminen itse ajamista.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tää on nyt just sitä mitä Kimi halusi, lisää tehoja ja aeroa pois :thumbup: Vaikka joillekin nykyinen on enemmän kuin riittävästi. Jos nää toteutuu niin toivottavasti Kimi on vielä vormuloissa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Itse uskon, että tietyt rajat moottorinohjaussoftaan vaikeuttaa selvemminen itse ajamista.
Niinpä. Heppoja voi olla miljoona, mutta softalla voi helposti rajoittaa tehoa eri vaihteilla ja kierroksilla. Pahimmillaan (en tiedä onko sallittua) ohjelma voisi kontrolloida kuinka nopeasti moottori voi kerätä kierroksia ja siten toimia passiivisena luistonestona.
FIA:n pitäisi määrätä, että kausi ajettaisiin yhdellä jäädytetyllä kartalla kokonaan. Tai ainakin kieltää niiden muuttaminen kesken kisan. Samoin lukon säätö pitäisi kieltää. Mitä iloa katsojille on näistä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
En ole kirjautunut foorumille päiviin, mutta kommentoidaan nyt sitten, kun erikseen pyydetään.

En sinällään vastusta 1000-heppaisia myllyjä, en vain pidä niitä millään tavalla tarpeellisina (ja ne ovat väärän asian korostamista). Aero/mekaaninen pito -suhdetta saadaan muutettua oikeaan suuntaan pelkästään aeroa karsimalla ja renkaita muuttamalla, tehoa ei nykyiseen verrattuna tarvita yhtään lisää. Nytkin on tilanne, että sitä on pitoon nähden ylimääräistä, joten erilaisilla systeemeillä hoidetaan, ettei tehoa käytetä liikaa (koska hukkaanhan se menisi, kun ei välity tiehen).
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
Lisää tehoa ja vähemmän ajamista helpottavaa elektroniikkaa. :ahem:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
En ole kirjautunut foorumille päiviin, mutta kommentoidaan nyt sitten, kun erikseen pyydetään.

En sinällään vastusta 1000-heppaisia myllyjä, en vain pidä niitä millään tavalla tarpeellisina (ja ne ovat väärän asian korostamista). Aero/mekaaninen pito -suhdetta saadaan muutettua oikeaan suuntaan pelkästään aeroa karsimalla ja renkaita muuttamalla, tehoa ei nykyiseen verrattuna tarvita yhtään lisää. Nytkin on tilanne, että sitä on pitoon nähden ylimääräistä, joten erilaisilla systeemeillä hoidetaan, ettei tehoa käytetä liikaa (koska hukkaanhan se menisi, kun ei välity tiehen).
Jonkun pitäisi kertoa niille että 1000hp on liikaa ja ovat tekemässä virheen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9755
Sijainti
Helsinki
Tuskin menneeseen palaamisella tehdään formuloita paremmaksi. Indycarista kopioitu tupla-turbo kelpaa hyvin, rajoituksia saisi höllentää.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Missä ovat nyt ne yli 1000 heppaisia myllyjä vastustavat jampat, mitkä ei ratkaisisi mitään? Webslave?
Vaikutusta tuohon voi olla sillä, että nyt ei enää puhuta vapaasti hengittäviin moottoreihin palaamisesta vaan nykyisten turbomoottoreitten muokkaamisesta tehokkaammiksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos FIA on tuomassa ykkösiin lisää tehoa ja leveyttä, niin suunta on oikea. Slicksit ymmärrettiin tuoda takaisin mutta kanoottimallista ei palattu oikeaan leveyteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jonkun pitäisi kertoa niille että 1000hp on liikaa ja ovat tekemässä virheen.
Jonkun pitäisi kertoa niiille (ja satunnaisille F1-faneille) että 1000 hp on paitsi liikaa, täysin tarpeetonta. Lisäteholla ei saavuteta mitään. No, paitsi jotain imagojuttuja. Mediahöpöä, jos minulta kysytään. Mutta ainahan sen joku uskoo, faktoista viis.
 
Ylös