Talvitestit kaudella 2015

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Oli käytössä mutta ei pakollisena joten vain murto-osa kuskeista käytti sitä. Loput (mm. Earnhardt itse) kieltäytyivät lähinnä sen takia, että se oli kovin epämukava. Kummasti epämukavuustekijät katosivat kun neljä kuskia kuoli 14 kuukauden aikana vammoihin, joita estämään HANS kehitettiin.
Earnhardtin kuoleman jälkeen HANS tuli pakolliseksi Nascarissa, joten silläkin varmasti oli jonkinlainen vaikutus siihen, että kaikki kuljettajat alkoivat käyttää HANSsia.
 

HiPPiNi

Member
Liittynyt
15.2.2015
Viestit
8
Mielenkiintoista että HANS tuki joka käytännössä keksittiin 80 alkupuolella, "yleistyi" vasta 2001 kun NASCAR otti pakolliseksi. Earnhard haukkui hirttosilmukaksi ja muutenkin piti liika turvallisuutta mammanpoikien hommana.
" Earnhardt infamously spoke once about drivers who talked too much about safety, saying, in part: “Put a kerosene rag around your ankles so the ants won’t climb up and eat that candy ass.”

Vaikka hiukan offtopikkia niin tuosta hansista lukaistessani, koin mielenkiintoiseksi luettavaksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Ernie_Irvan kaveri jolla michiganin radalta saldona 2 kallonpohjan murtumaa sekä voitto:) Myös valaisevaa tietoa 80-90 luvun palkintorahoista.

Tässä Earnhardin kuolemattomat ja muitakin tarinoita HANS tukeen liittyen: http://america.aljazeera.com/articles/2014/2/22/13-years-after-earnhardtsdeathheadrestraintsnotuniversallyrequir.html

Mites noissa testeissä. Voiko sama kuski ajaa kaikki päivät vai onko jotain rajoituksia? Meinasin vaan että ajaako Nappula koko seuraavan testin.

kiitos
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kyllähän aivotäräjähdyksen jälkeen menee viikkoja toipuessa.

En yllättyisi, jos jää pois Ausseistakin. Toki tuohon vaivaan kuuluu myös se, että kun lähtee menemään parempaan päin, edistyminen saattaa olla varsin ripeääkin.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tuntuu, että täällä on joillain vähän vääristynyt kuva F1-autosta. Ne on tosi vahvoja, joten jos kulma ei ole liian suuri ym. niin auto kestää ja mahdollistaa selviytymisen. Jos ajat 150 km/h 90 asteen tulokulmassa joustamattomaan esteeseen, niin hidastuvuus on niin valtava, että se on aivan yhdentekevää kestikö auton runko / monokokki iskun. 150 km/h on ihan älytön vauti tollaseen nokkakolariin.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Tuntuu, että täällä on joillain vähän vääristynyt kuva F1-autosta. Ne on tosi vahvoja, joten jos kulma ei ole liian suuri ym. niin auto kestää ja mahdollistaa selviytymisen. Jos ajat 150 km/h 90 asteen tulokulmassa joustamattomaan esteeseen, niin hidastuvuus on niin valtava, että se on aivan yhdentekevää kestikö auton runko / monokokki iskun. 150 km/h on ihan älytön vauti tollaseen nokkakolariin.
Eikös Kimillä ollut 47G:tä Silvestonessa ja suoraan seinään nokka edellä? Totesi että Oh, Fuck! No oli jotain kylkiruhjetta myös...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eikös Kimillä ollut 47G:tä Silvestonessa ja suoraan seinään nokka edellä? Totesi että Oh, Fuck! No oli jotain kylkiruhjetta myös...
Kolari ei ollut lähelläkään sitä mitä minä kuvailin. Kimi oli sivuluisussa osuessaan seinään ja jatkoi matkaa seinän suuntaisesti. Nopeus oli suuri, mutta suurelta osin seinän suuntainen. Eri asia, kuin tulla 150 km/h 90 asteen kulmassa ja pysähtyä siihen. Kyseessä oli myös kaide, joka joustanee jonkin verran.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eikös Kimillä ollut 47G:tä Silvestonessa ja suoraan seinään nokka edellä? Totesi että Oh, Fuck! No oli jotain kylkiruhjetta myös...
Noh tulihan se nokka edellä, mut ei 90 asteen kulmassa 150km/h. https://www.youtube.com/watch?v=XpbaukHqNP0 Veikkaanpa, että olis esimerkiksi Schumacherilta mennyt muutaki rikki jalan lisäksi, jos ois betoniseinään silverstonessa -99 mällännyt. Toki vauhtiakin tais lähemmäs 200kmh olla, mut silti, 150 kmh suoraan seinään on järkyttävän iso tälli.
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Noh tulihan se nokka edellä, mut ei 90 asteen kulmassa 150km/h. https://www.youtube.com/watch?v=XpbaukHqNP0 Veikkaanpa, että olis esimerkiksi Schumacherilta mennyt muutaki rikki jalan lisäksi, jos ois betoniseinään silverstonessa -99 mällännyt. Toki vauhtiakin tais lähemmäs 200kmh olla, mut silti, 150 kmh suoraan seinään on järkyttävän iso tälli.
Sitä se kyllä on, mutta F1-autossa on paremmat mahdollisuudet selvitä kuin tavan henkilöautossa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Noh tulihan se nokka edellä, mut ei 90 asteen kulmassa 150km/h. https://www.youtube.com/watch?v=XpbaukHqNP0 Veikkaanpa, että olis esimerkiksi Schumacherilta mennyt muutaki rikki jalan lisäksi, jos ois betoniseinään silverstonessa -99 mällännyt. Toki vauhtiakin tais lähemmäs 200kmh olla, mut silti, 150 kmh suoraan seinään on järkyttävän iso tälli.
Seinään osuessa olleesta vauhdista olen kuullut saman luvun kuin minkä CCMK tänne laittoi, eli 107 km/h. Sattuneesta syystä se on jäänyt mieleeni.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Sitä se kyllä on, mutta F1-autossa on paremmat mahdollisuudet selvitä kuin tavan henkilöautossa.
Tai sitten mahikset on nolla molemmissa. Jos kiihtyvyys on esim 300-400 g:tä, niin aika bye bye se on. Suurin kiihtyvyys joka on koskaan mitattu ja josta selvittiin hengissä on 214 g:tä. 18 kuukautta kesti parantua vammoista. Auton kestävyydellä ei ole merkitystä, jos kuski kuolee joka tapauksessa kiihtyvyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Luulin, että näyttäisi paremmalle, kun FIA vaati muutoksia nokan kameroihin, mutta rumempihan siitä tuli.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Viimeksi muokannut moderaattori:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Luulin, että näyttäisi paremmalle, kun FIA vaati muutoksia nokan kameroihin, mutta rumempihan siitä tuli.
No juu, kauneus on katsojan silmässä mutta ei tuo esitys ainakaan minusta paremmalta näytä. ;)
Jonkun huhun mukaan Williamssi pitäis näytää tänään uudenlaisen takaspoilerin joka olis vain keskeltä indy-tyyliin kiinni.
Kuinkahan nätti esitys siitäkin on saatu ?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei shcaiba noita mesen kameroita. Näyttää joltain rättisitikan etuvaloilta.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös