Osaatko eritellä tarkemmin, miksi nuo myöhästyivät?
Nimenomaan tuossa mainitsin, että kun myöhästyy niin käyrä on kiihtyvä, ei lineaarinen ja siksi tuo 10% on liki "normaali" tilanne.
Minä en tiedä mikä noissa tarkalleen on mennyt pieleen, mutta epäilen että kuten lento-onnettomuudet tapahtuvat, ensiksi menee yksi asia mönkään, sitten toinen joka vaikuttaa kahteen muuhun ja ryöps - kaikki kusee.
Tämä on vain yksi osaselitys, mutta oman työhistoriani aikana ole nähnyt saman tyyppisiä asioita (mutta huomattavasti toki pienempiä) ja olen siksi näkevinäni tässä mahdollisesti erään osaselityksen näihin jättiluokan myöhästymisiin isoissakin projekteissa. Niissä kun asiat on sitten isompia, mutta samanlainen mekanismi niissäkin. Vähän semmoinen Pat & Mat eli Hupsisukot ilmiö siinä tapahtuu. Dominoefekti.
Osaamattomuutta, huonoa suunnittelua, suoranaisia mokia, uusia ja ennakoimattomia asioita, asioita joita kukaan ei osannut arvata tapahtuvan ja semmottis ja sitten onkin käsissä tällaista. Jälkikäteen tietenkin on aina helppo sanoa että "olisi pitänyt ja jos ja jos".
Tuollaiset jättiprojekti ovat niin "isoja eläimiä" että niiden hallinta on hyvin, hyvin hankalaa, olkoon minkälaisia guruja tahansa sitä tekemässä.
Se on ainakin selvää että ei niitä paperilla, mahtikäskyllä käsketä pelkästään onnistumaan eli kepillä rakenneta.
Menihän Rantatien tunnelin suunnittelukin tavallaan pieleen, koska se alunperin arvioitiin paljon vaikeammaksi rakentaa, kuin se sitten olikaan. Silti ei kukaan ole ristiinnaulitsemassa projektin suunnittelijoita.
"Ei tässä syyllisiä kaivata vaan Lahtista ja konekivääriä"