Valtterin osalta ajot ovat kaiken kaikkiaan menneet suhteellisen hyvin. On osoittanut olevansa hyvä ja samalla myös erittäinkin hyvä kaksintaistelija (Etenkin pari kautta sitten Esteban Gutierrezin kanssa ajoi monta nautittavaa kaksintaistelua joskin suurin osa näistä jäi usein sivuun kiitos FOM:n kuvaajan ja Tontun laiskuuden ja perseilyn linjan selostamossa sittenkin kun sitä tapahtui.) useita eri kuljettajia vastaan ajaessa.
Ajoittain ajaa kuitenkin kuin Kovalaisen Heikki/Jochen Mass/Mauro Baldi-tason kuljettaja eli ottaa erinomaisen hyviä lähtöjä ja ajaa hyviä kilpailun alkuosioita vain taantuakseen myöhemmin. On vielä paha sanoa, että millainen aivan todella hänestä tulee. Viilähteen Boutsenilla on vielä paljon edessään mikäli kaikki menee hyvin. Voittoja ja paalupaikkoja voi tulla paljonkin ja myös mestaruus on totta hänelle parhaimmassa tapauksessa. Kuten myös aikanaan tämä kaikki oli Belgian Thierry Boutsenillekin mahdollista.
Huonoimmillaan on uran käännekohta edessä ja vajoaminen tasohistoriaansa tai kykyjään vastaamattomaksi kuljettajaksi aivan kaiken mennessä päin mäntyä. Valtterilla ainakin on jonain päivänä uran päätteeksi kerrottavaa vaikka jälkikasvulle tai jälkikasvun toiselle polvelle ennen pitkää, että oli ensimmäinen suomalainen kuljettaja joka käytti sekarengastusta sitten Keken ja kauden 1986.

Tontun ja Ratojen Puusepän (Vilander) mielestä kovinkin ainutkertainen tapahtuma (Vilanderin mukaan varmaan näinkin, mutta Tontun uralla Jean-Eric Vergnekin ehti myös käyttää vahingossa sekarengastusta kisassa.) oli melkoinen spektaakkeli, mutta kiireessä on usein ihme renkaiden selvän järjestyksen löytyminen aivan aina kuten pitäisikin eli virheitä vuodesta 1987 lähtien nykypäivään asti noissa renkaiden oikeissa järjestyksissä yhden tai useamman rengasvalmistajan aikana niin rengassodan kanssa kuin sitä ilman ollut 2-3 kertaa joista 2 on sattunut aivan lähivuosina Bottaksen tuorein tilanne mukaan laskien. Ikävä tapaturma ja kaikkiaan erittäin harvinainen tilanne. Etenkin kilpailuissa.
Aika-ajoissa tai muissa vastaavissa sessioissa olisi selvinnyt vain aikojen nollaamisella ja välittömästi tai myöhemmin yleisellä diskauksella tuomariston mielialasta riippuen takavuosina. Monzassa on omanlaisensa kilpailu edessä sarjan nopeimmalla radalla. Lotus ja Force India ovat nostaneet kuitenkin tasoaan kauden edetessä ja Force India on kyennyt tämän kauden autossa tahdistamaan oman korkeatahtimoottorinsa paremmaksi suhteessa auton runkoon kuin viime kaudella joten Monzassa odotan tallin suorittavan Span kaltaisen suorituksen joko Nico Hülkenbergin tai Sergio Perezin toimesta. Se tietää Bottakselle huonossa tapauksessa kovia aikoja.