#77 Valtteri Bottas 2015: Voitot odottavat viime kauden suomalaistähteä

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
No empä tiedä. Bottaksella ei ole sellaista atakkia nopeiden kierrosten puskemiseen. Onko edes tehnyt yhtään ajovirhettä? Nykyaikainen tasaisesti suorittava peruskuski.
Viime vuoden Sochissa yritti riuhtoa, mutta siinä meni vain renkaat piloille ja paalukierros karkasi auton lipsuttua leveäksi.
Sum summarum: nykyautoilla pitää ajaa säästeliäästi ja rauhallisesti, eikä se ole Bottaksen vika että atakkia ei tarvita.:dunno:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Hyvä et Bottakselta löytyy kunnianhimoa,kun totesin olevansa vähän pettynyt kauteensa. Ja Williamsiinsa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
On kyllä jotenkin vähän sellainen kutina, että Bottaksella on jo sopimus taskussa johonkin toiseen talliin, viimeistään kaudelle 2017. Sellaista pientä ryppyä rakkaudessa Williamsin kanssa ollut havaitsevinani kommenteissa viime aikoina.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6151
On kyllä jotenkin vähän sellainen kutina, että Bottaksella on jo sopimus taskussa johonkin toiseen talliin, viimeistään kaudelle 2017. Sellaista pientä ryppyä rakkaudessa Williamsin kanssa ollut havaitsevinani kommenteissa viime aikoina.
Jokainen kuljettaja antaa välillä kritiikkiä omasta tallistaan. Bottasilla on nyt parempi itsetunto, kun hänellä on vientiä ja sopimustilanne avoin. On varaa ollakin hieman kukkopoikaa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jokainen kuljettaja antaa välillä kritiikkiä omasta tallistaan. Bottasilla on nyt parempi itsetunto, kun hänellä on vientiä ja sopimustilanne avoin. On varaa ollakin hieman kukkopoikaa.
Valtterissa on jotain samaaku vuosien 1993-97 Häkkisessä. :doubtful:
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Valtterissa on jotain samaaku vuosien 1993-97 Häkkisessä. :doubtful:
Valtterissa on samaa kuin Salossa 1994-2002 tai Heikissä 2007-2013. Ajetaan kausi tai pari kilpailukykyisellä kalustolla (tai ainakin osa kaudesta), tulosta ei tule kunnolla.. huudellaan... ollaan olevinaan.. ja sitten siirrytään "parempaan" talliin koska "mä itse halusin, ei mua korvattu kenelläkään".. ajetaan pari vuotta ja sitten kukaan ei muistele (paitsi ehkä f1 forumilaiset). Noiden esikuvien urankestoa kun katsoo, niin eiköhän Valtteri ole poistunut sarjasta 2019 kauden jälkeen.

Valtteri on
Liian kiltti
Liian vähän mulkku
Liian harmaa
Liian Nico Rosberg tyyppinen


jos siis vertaat, Hamiltoniin, Vetteliin tai vaikka Verstappeniin (joka on yllättänyt positiivisesti mut)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Valtterissa on jotain samaaku vuosien 1993-97 Häkkisessä. :doubtful:
No nyt täytyy kyllä olla täysin eri mieltä.

Ensinnäkin, oli Häkkinen mallia 91-95 ja Häkkinen mallia 96-00. Välillä siis tietenkin Adelaiden onnettomuus. Ensimmäisen mallin Mika oli kova riskinottaja, maximum attack koko ajan ja romuakin tuli. Nopea kuin mikä mutta välillä maltti olisi ollut valttia. Tyypillinen äärimmäisen lahjakas ja kovalla itsetunnolla varustettu kukonpoika. Vähän kuin Verstappen Jr.

Sitten Mika 96 eteenpäin olikin vähän erilainen tapaus. Nopeus ei ollut kadonnut mutta mukaan oli tullut todella paljon harkitsevuutta siitä, milloin riskejä kannatti etenkin kisatilanteissa ottaa. Aika-ajoissa oli edelleen vain yksi moodi: pedal to the metal, mutta kisoissa Mika ei enää tunkenut autoansa jokaiseen mahdolliseen väliin ja ymmärsi myös, että taktiikka oli tärkeää. Kääntöpuolena sitten se, että tekniset viat jäivät onnettomuudesta johtuen vähän liian voimakkaasti takaraivoon ja pidemmän päälle se johti siihen, että Mikan rakkaus lajiin sammui.

Sitten jos palataan Valtteriin, huomataan, ettei hänellä ole juuri mitään yhteistä kummankaan mallin Mikan kanssa. Valtteri ei ole huippunopea vaan hänen vahvuus on tasaisuus, jopa tasapaksuus. Valtterilla ei sitä maximum attackia ole nimeksikään.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Melkoisia analyytikoita, kun tuskin kukaan on kunnolla Bottasta edes tavannut tai tutustunut häneen saati työskennellyt hänen kanssaan tai edes koko lajin parissa... mitenkään kyseistä kuskia puolustamatta.

Ajotyylejä ja -tapoja ja täten menestysmismahdollisuuksia on varmasti monia. Hyvinhän Valtteri on formuloissa pärjännyt viime ja tällä kaudella autolla, joka ei ole ollut edes toiseksi paras. Tässä kohtaa kaudesta ei kannata vielä tehdä johtopäätöksiä kolmen pisteen takaa-ajoasemasta Massaan. Toisekseen, nopea kuskihan Massa on. Ja niin on Kimikin, joka on viime ja tällä kaudella jäänyt samalla tavalla tallikaverinsa varjoon kuin Felipe Fefe-aikoinaan.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
No nyt täytyy kyllä olla täysin eri mieltä.

Ensinnäkin, oli Häkkinen mallia 91-95 ja Häkkinen mallia 96-00. Välillä siis tietenkin Adelaiden onnettomuus. Ensimmäisen mallin Mika oli kova riskinottaja, maximum attack koko ajan ja romuakin tuli. Nopea kuin mikä mutta välillä maltti olisi ollut valttia. Tyypillinen äärimmäisen lahjakas ja kovalla itsetunnolla varustettu kukonpoika. Vähän kuin Verstappen Jr.

Sitten Mika 96 eteenpäin olikin vähän erilainen tapaus. Nopeus ei ollut kadonnut mutta mukaan oli tullut todella paljon harkitsevuutta siitä, milloin riskejä kannatti etenkin kisatilanteissa ottaa. Aika-ajoissa oli edelleen vain yksi moodi: pedal to the metal, mutta kisoissa Mika ei enää tunkenut autoansa jokaiseen mahdolliseen väliin ja ymmärsi myös, että taktiikka oli tärkeää. Kääntöpuolena sitten se, että tekniset viat jäivät onnettomuudesta johtuen vähän liian voimakkaasti takaraivoon ja pidemmän päälle se johti siihen, että Mikan rakkaus lajiin sammui.

Sitten jos palataan Valtteriin, huomataan, ettei hänellä ole juuri mitään yhteistä kummankaan mallin Mikan kanssa. Valtteri ei ole huippunopea vaan hänen vahvuus on tasaisuus, jopa tasapaksuus. Valtterilla ei sitä maximum attackia ole nimeksikään.
Mitä lie ajattelin,eihän Valtteri tosiaan huippunopea ole niinku Häkkinen. :thumbfh:
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Melkoisia analyytikoita, kun tuskin kukaan on kunnolla Bottasta edes tavannut tai tutustunut häneen saati työskennellyt hänen kanssaan tai edes koko lajin parissa... mitenkään kyseistä kuskia puolustamatta.

Ajotyylejä ja -tapoja ja täten menestysmismahdollisuuksia on varmasti monia. Hyvinhän Valtteri on formuloissa pärjännyt viime ja tällä kaudella autolla, joka ei ole ollut edes toiseksi paras. Tässä kohtaa kaudesta ei kannata vielä tehdä johtopäätöksiä kolmen pisteen takaa-ajoasemasta Massaan. Toisekseen, nopea kuskihan Massa on. Ja niin on Kimikin, joka on viime ja tällä kaudella jäänyt samalla tavalla tallikaverinsa varjoon kuin Felipe Fefe-aikoinaan.
Uransa lopussa oleva Räikkönen ei pärjää uransa huipulla olevalle Vettelille = oikein.

Kolmatta kautta ajava lupaus Bottas ei pärjää uransa lopussa olevalle Massalle = väärin.

Näin se vain on ja todennäköisesti siksi Ferrari ei Bottaksesta vaivautunut liikoja maksamaan.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Näin se vain on ja todennäköisesti siksi Ferrari ei Bottaksesta vaivautunut liikoja maksamaan.
Ei toki kannata liikoja maksella, jos vuoden päästä ei tarvitse maksaa mitään. Kimin media-arvo ja suosio fanien keskuudessa, Kimi tallissa toista vuotta, Kimin ja Sebastianin sopuisa yhteiselo, tallikin kai toimii kuskeineen... - miksi maksaa tällä hetkellä pahimmalle kilpakumppanille Williamsille miljoonia toisesta kuskista?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6151
Uransa lopussa oleva Räikkönen ei pärjää uransa huipulla olevalle Vettelille = oikein.
Kolmatta kautta ajava lupaus Bottas ei pärjää uransa lopussa olevalle Massalle = väärin.
Onhan tuo tyly ero, jos verrataan Bottasin tämän kauden tulosta Räikkösen kolmanteen kauteen (2003). Eivät kaikki suuret mestarit kuitenkaan aina ole kokeneempia tallikavereitaan dominoineet. Alonsokin oli hieman köysissä Trullin kanssa kaudella 2004 (kolmannella kaudellaan!), mutta voitti seuraavilla kahdella kaudella maailmanmestaruuden. Varsinkin kausi 2006 oli mestarillinen suoritus.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Onhan tuo tyly ero, jos verrataan Bottasin tämän kauden tulosta Räikkösen kolmanteen kauteen (2003). Eivät kaikki suuret mestarit kuitenkaan aina ole kokeneempia tallikavereitaan dominoineet. Alonsokin oli hieman köysissä Trullin kanssa kaudella 2004 (kolmannella kaudellaan!), mutta voitti seuraavilla kahdella kaudella maailmanmestaruuden. Varsinkin kausi 2006 oli mestarillinen suoritus.
Ja sehän voitti sen Singaporen kisan mikä ajettiin 28.9.2008.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
296
Pisteet ja aika-ajosijoitukset ei aina kerro koko totuutta. Mielestäni Bottas on ollut viikonloppuisin pääsääntöisesti kuitenkin Massan niskan päällä, vaikka erinäisistä syistä Massa nyt sattuukin olemaan 3 pistettä edellä. Ja esim. aika-ajoissa Bottaksen keskimääräinen sijoitus on 6,09 ja Massan 7.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kolmatta kautta ajava lupaus Bottas ei pärjää uransa lopussa olevalle Massalle = väärin.
Uransa lopussa ≠ hidas. Muistetaan, että Schumikin voitti yli 34 vuotiaana pari mestaruutta ja vielä 37 vuotiaana oli voittaa mestaruuden. Tai Montoya, joka nyt lähes 40-vuotiaana voitti Indy-mestaruuden.

Silloin huolestuisin, jos Bottas häviäisi 40-vuotiaalle Massalle tai 34-vuotiaalle Liuzzille.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6151
Uransa lopussa ≠ hidas. Muistetaan, että Schumikin voitti yli 34 vuotiaana pari mestaruutta ja vielä 37 vuotiaana oli voittaa mestaruuden. Tai Montoya, joka nyt lähes 40-vuotiaana voitti Indy-mestaruuden.
Montoya hävisi mestaruuden. Seniili pappa kun oli, niin törttöili kisassa itsensä pihalle tallikaverinsa kanssa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^Piti kirjoittaa "lähes 40-vuotiaana lähes voitti Indy-mestaruuden". Pointi on, että itseluottamuksen löytänyt Massa on turkasen nopea eikä ole häpeä ajoittain hänelle hävitä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Nämä "kimi hävisi grosjeanille, joten romain>kimi" ja "valtteri häviää massalle, joten felipe>vale" -jannut ovat kyllä noiden autosport- ja muiden ulkomaanforumeiden pahimpia urpoja. Ihan kuin ylipäätään jokin absoluuttinen "paremmuusjärjestys" olisi määritettävissä millään mittarilla, tai että jos joskus häviää tallikaverilleen niin on tuomittu häviämään aina - ja sitten vielä iloisesti unohdetaan kokonaisuus ja katsotaan vain viittä viimeistä kisaa, joiden perusteella päätetään kuka "voitti" tiimikaveri-taiston.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15473
Valtterin osalta ajot ovat kaiken kaikkiaan menneet suhteellisen hyvin. On osoittanut olevansa hyvä ja samalla myös erittäinkin hyvä kaksintaistelija (Etenkin pari kautta sitten Esteban Gutierrezin kanssa ajoi monta nautittavaa kaksintaistelua joskin suurin osa näistä jäi usein sivuun kiitos FOM:n kuvaajan ja Tontun laiskuuden ja perseilyn linjan selostamossa sittenkin kun sitä tapahtui.) useita eri kuljettajia vastaan ajaessa.

Ajoittain ajaa kuitenkin kuin Kovalaisen Heikki/Jochen Mass/Mauro Baldi-tason kuljettaja eli ottaa erinomaisen hyviä lähtöjä ja ajaa hyviä kilpailun alkuosioita vain taantuakseen myöhemmin. On vielä paha sanoa, että millainen aivan todella hänestä tulee. Viilähteen Boutsenilla on vielä paljon edessään mikäli kaikki menee hyvin. Voittoja ja paalupaikkoja voi tulla paljonkin ja myös mestaruus on totta hänelle parhaimmassa tapauksessa. Kuten myös aikanaan tämä kaikki oli Belgian Thierry Boutsenillekin mahdollista.

Huonoimmillaan on uran käännekohta edessä ja vajoaminen tasohistoriaansa tai kykyjään vastaamattomaksi kuljettajaksi aivan kaiken mennessä päin mäntyä. Valtterilla ainakin on jonain päivänä uran päätteeksi kerrottavaa vaikka jälkikasvulle tai jälkikasvun toiselle polvelle ennen pitkää, että oli ensimmäinen suomalainen kuljettaja joka käytti sekarengastusta sitten Keken ja kauden 1986.:eek::D

Tontun ja Ratojen Puusepän (Vilander) mielestä kovinkin ainutkertainen tapahtuma (Vilanderin mukaan varmaan näinkin, mutta Tontun uralla Jean-Eric Vergnekin ehti myös käyttää vahingossa sekarengastusta kisassa.) oli melkoinen spektaakkeli, mutta kiireessä on usein ihme renkaiden selvän järjestyksen löytyminen aivan aina kuten pitäisikin eli virheitä vuodesta 1987 lähtien nykypäivään asti noissa renkaiden oikeissa järjestyksissä yhden tai useamman rengasvalmistajan aikana niin rengassodan kanssa kuin sitä ilman ollut 2-3 kertaa joista 2 on sattunut aivan lähivuosina Bottaksen tuorein tilanne mukaan laskien. Ikävä tapaturma ja kaikkiaan erittäin harvinainen tilanne. Etenkin kilpailuissa.

Aika-ajoissa tai muissa vastaavissa sessioissa olisi selvinnyt vain aikojen nollaamisella ja välittömästi tai myöhemmin yleisellä diskauksella tuomariston mielialasta riippuen takavuosina. Monzassa on omanlaisensa kilpailu edessä sarjan nopeimmalla radalla. Lotus ja Force India ovat nostaneet kuitenkin tasoaan kauden edetessä ja Force India on kyennyt tämän kauden autossa tahdistamaan oman korkeatahtimoottorinsa paremmaksi suhteessa auton runkoon kuin viime kaudella joten Monzassa odotan tallin suorittavan Span kaltaisen suorituksen joko Nico Hülkenbergin tai Sergio Perezin toimesta. Se tietää Bottakselle huonossa tapauksessa kovia aikoja.
 
Ylös