Formula 1 - 2015 - Kiina: Aika-ajot

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Sellainen aika-ajo sitten taas. On se vain jumalauta, kun ei voi ikinä osua kunnolla!!! Nytkin koko viikonlopun oli mielissä se, että tulee ainakin se nelossija sieltä, mutta ei. Pitihän ne Williamsit päästää väliin.
Huomenna sitten kisassa lähdössä alas kaksi sijaa ja taktiikoiden avulla noustaan neljänneksi kisan puolivälissä. Tässä kohtaa eroa edellä olevaan todennäköisesti Vetteliin on 25 sekuntia ja loppukisa ajetaan näin maaliin. Loppusijoitus neljäs ja kaikilla sellainen "ihan jees"-fiilis. :dunno:

Ei Kimi enää ole vuosiin ollut yhden kierroksen stara. Ei sieltä enää löydy se "maximux attack" yhdellä kierrokselle vaan tulos on tasaista suorittamista, joka kilpailussa vielä toimii ja hyvä niin.

Kimi ja renkaat. Montakohan vuotta tätäkin perustelua saa kuunnella. "Ei noi renkaat sovi Kimille". Omasta mielestäni himmentää kuskin tähtiarvoa aika radikaalisti, jos syynä on edelleen se että renkaat eivät vain sovi Kimille. Silloin pitää SOPEUTUA!
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tuskin Kimi siellä Williamsien takana montaa kierrosta viitsii nussia, ohi vaan ja muiden perään. Vähän arveluttaa mikä on muiden vauhti, että pääsisi kunnon undercutilla pakottamaan Mersuja aiemmalle stopille tai sitten suoraan eteen kun menevät vaihtoon...
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Avain taisi olla tuo "maine yhtenä aikansa parhammista". Ja se maine alkaa nyt olla aika pitkälti rapissut pois. Kimi oli kirkkainta kärkeä about viiden vuoden ajan tyyliin 2002-2007, mutta se on taakse jäänyttä elämää. Monet tuntuvat nostavan noita tuon aikakauden suorituksia esiin ikään kuin todisteena siitä, että miehen on pakko edelleen olla huippukuski. Ei kuskien hyvyys suinkaan ole mikään muuttumaton tekijä. Kimin kohdalla suorituskyky on niin absoluuttisesti kuin suhteellisestikin pudonnut kauaksi siitä, mitä se joskus oli ja nyt ollaan tilanteessa, jossa suoritukset vaikuttavat täysin keskinkertaisilta kokonaisuutena. Ajat muuttuvat, sellaista se on. Välillä tulee väläyksiä, mutta useimmiten ratkaisevilla hetkillä enemmänkin niitä rimanalituksia.

On kyllä aika surullista, että nykyään Kimin kisaviikonlopun kohokohdat tuntuvat olevan pitkät vedot perjantaina ja sitten kisassa jonkun pistesijan tasoa 4.-10. pelastaminen hyvällä rengasmanagementilla. Aika-ajot ja kisojen startit sitten ovat sellaista facepalm-meininkiä.
Aika pitkälti samaa mieltä. Itse tiputtaisin noista kirkkaimman kärjen vuosista tuon mestaruusvuoden 2007 myös pois. Silloinkin tuntui jatkuvasti olevan ongelmissa, loppukausi meni toki paremmin. Uran alkuaikoina Kimi oli räiskyvän nopea kuski ja todellinen taistelija. Nyt siitä ei ole kuin rippeet jäljellä. Toki varmuus on ollut nykyvahvuus, tuo auton aina maaliin kun mahdollista.

Valitettavasti miehen kannattajanakin joudun toteamaan, että Kimi on 2000-luvun yliarvostetuin kuljettaja.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Niin kaksinkertaista ja nelinkertaista maailmanmestaria vastaan, ei kait maine voi huonontua jos heille häviää? Kyllä Räikkösellä on ainoastaan voitettavaa, jos tällä kaudella päihittää Vettelin.
Mikäli Vettel jää pisteissä taakse, niin ehdottomasti se tekee maineelle hyvää. Jos taasen tulee kuokkaan niin vaikutus riippuu pitkälti lopullisesta erosta. Kaksi vuotta putkeen paha tappio kahdelle eri tallikaverille ei joka tapauksessa näytä kovin hyvältä jälkeenpäin tarkasteltuna (tulosten taakse katsomatta). Aikansa parhaimpiin lukeutuvat kuskit harvemmin kuitenkaan joutuvat moiseen tilanteeseen.

No jos vaikka Lotuksen aikoja katotaan 2012-2013, aika-ajot meni Kimille 19-17 Grosjeania vastaan, ja tuskinpa Grosjeania voisi väittää kovin huonoksi aika-ajoissa. Joten ei se nyt ihan niin synkkää menoa ole ollut aika-ajoissa kuin joidenkin mielikuviin on voinut jäädä tietyt epäonnistumiset elämään.
Viittasin enemmän kärkisijoista taisteluun aika-ajoissa silloin kuin niihin olisi kaluston puolesta ollut mahdollisuuksia.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Omalta kohdaltani muistelisin, että kaudesta 2008 asti on ollut selvää Räikkösen olevan ns. huippukuskeista aina eniten vaikeuksissa aika-ajojen ratkaisevilla hetkillä. Pettävätkö hermot sitten aina tiukassa paikassa?
Ai Jäämiehellä? Eikös Kimi ole tunnettu siitä että hermot kestää huomattavasti keskiverto formula-ammattilaista paremmin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Molemmat ajo samalla rengastaktiikalla: 1 kova ja 1 pehmeä Q1, Q2 yhdet vedot uusilla pehmeillä ja Q3 eka vanhoilla yksi ja uusilla yksi. Kaikki käytettiin.
Q3:een saa yhden uuden setin pehmeitä joita ei enää saa käyttää kisassa. Eli Ferrari säästi yhden setin pehmeitä kisaan, nähtävästi kisataktiikka on renkaiden osalta on 2* pehmeät kerran kovat.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ferrari mielestäni turhaan säästeli renkaita, kun käytännössä jokaisessa osiossa ajettiin vain yksi nopea pehmeillä. Molemmille kuskeille taisi jäädä yksi kokonaan uusi satsi pehmeitä?
No ei niitä turhaan säästellä, mersuja vastaan ei olisi kuitenkaan pärjätty joten uuden setin säästäminen kisaan on fiksu veto, Kimi tosin ryssi ratkaisevan kierroksen mutta silti uudesta setistä on todennäköisesti enemmän iloa kisassa kuin parissa lähtöruudukon sijasta.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Q3:een saa yhden uuden setin pehmeitä joita ei enää saa käyttää kisassa. Eli Ferrari säästi yhden setin pehmeitä kisaan, nähtävästi kisataktiikka on renkaiden osalta on 2* pehmeät kerran kovat.
Aaaa okeii kiitos tiedosta. Mutta siis ainoastaan Vettelillä tuo tuore setti kisassa vai säästikö Kimikin?
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Näyttää olevan Kimillä pysyväisyys ongelma tuo renkaiden lämpöjen saavuttaminen kun on viileämpää jo sieltä 2008-2009 ajalta asti. Yhdellä kierroksella ei meinaa millään onnistua, mutta kisamatkalla pystyy tahkoamaan todella hyviä kierrosaikoja peräjälkeen kun ajotyyli on hellä renkaille. Eli samalla kaavalla mennään, kuumemmissa kisoissa voi odotella parempaa tulosta, kylmemmissä heikompaa.

Minkälaiset renkaat oli Kimin McLaren vuosina verrattuna nykyisiin, koska silloin pärjäsi todella hyvin myös aika-ajossa. Toki myös Lotuksella meni todella hyvin, kunnes renkaita muutettiin kesken kauden, kun muilla renkaat hajoili.

No oli miten oli, paska kierros oli taas tänään, ei sillä että tulisi yllätyksenä, ettei aika-ajo osu kohdalleen, tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näyttää olevan Kimillä pysyväisyys ongelma tuo renkaiden lämpöjen saavuttaminen kun on viileämpää jo sieltä 2008-2009 ajalta asti. Yhdellä kierroksella ei meinaa millään onnistua, mutta kisamatkalla pystyy tahkoamaan todella hyviä kierrosaikoja peräjälkeen kun ajotyyli on hellä renkaille. Eli samalla kaavalla mennään, kuumemmissa kisoissa voi odotella parempaa tulosta, kylmemmissä heikompaa.
Onko tästä mitään infoa Ferrarin suunnalta, vain onko itse pääteltyä kun yksi aikakierros meni pipariksi ? Silloin kun Räikkösellä on ollut ongelmia renkaiden lämpenemisen kanssa on se näkynyt joka ikisessä osiossa ja kisoissakin aina renkaiden vaihdon jälkeen. Nyt en ole huomannut mitään vastaavaa ongelmaa, mitä aiemmin on ollut renkaiden lämpöjen kanssa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No ei niitä turhaan säästellä, mersuja vastaan ei olisi kuitenkaan pärjätty joten uuden setin säästäminen kisaan on fiksu veto, Kimi tosin ryssi ratkaisevan kierroksen mutta silti uudesta setistä on todennäköisesti enemmän iloa kisassa kuin parissa lähtöruudukon sijasta.
Tuota lähinnä tarkoitan, että luotetaan vain yhteen vetoon ja sen onnistumiseen. Säästämisen hyöty nähdään huomenna.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Onko tästä mitään infoa Ferrarin suunnalta, vain onko itse pääteltyä kun yksi aikakierros meni pipariksi ? Silloin kun Räikkösellä on ollut ongelmia renkaiden lämpenemisen kanssa on se näkynyt joka ikisessä osiossa ja kisoissakin aina renkaiden vaihdon jälkeen. Nyt en ole huomannut mitään vastaavaa ongelmaa, mitä aiemmin on ollut renkaiden lämpöjen kanssa.
Ei ole itse pääteltyä, Vettel kertoi tästä haastattelussa ja jälkihöyryissä puhuivat asiasta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei ole itse pääteltyä, Vettel kertoi tästä haastattelussa ja jälkihöyryissä puhuivat asiasta.
Vettelkin vain puhui tuosta yhdestä kierroksesta ja epäonnisuudesta lämmityskierroksella. Räikkönen on saanut harjoituksissa ja aiemmissa aika-ajoissa kierroksen aikaiseksi yhdellä kierroksella. Ei ole tarvinnut kahta kierrosta samoilla renkailla, mitä se silloin on ollut kun on ollut rengaslämpöjen kanssa ongelmia. Vaikka tuossa yhdessä kierroksessa olisi rengaslämpöjen kanssa ollut ongelmia, ei se tarkoita että se olisi yleinen ongelma. Lämpöongelmat ovat aiemmin olleet eturenkaissa ja Räikkönen puhui aika-ajon jälkeen perän luistamisesta.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Vettelkin vain puhui tuosta yhdestä kierroksesta ja epäonnisuudesta lämmityskierroksella. Räikkönen on saanut harjoituksissa ja aiemmissa aika-ajoissa kierroksen aikaiseksi yhdellä kierroksella. Ei ole tarvinnut kahta kierrosta samoilla renkailla, mitä se silloin on ollut kun on ollut rengaslämpöjen kanssa ongelmia. Vaikka tuossa yhdessä kierroksessa olisi rengaslämpöjen kanssa ollut ongelmia, ei se tarkoita että se olisi yleinen ongelma. Lämpöongelmat ovat aiemmin olleet eturenkaissa ja Räikkönen puhui aika-ajon jälkeen perän luistamisesta.
Liipalaapa, mitä sitten, mystisiä mukamaste pointteja. NYT aika-ajo kierroksella renkaiden lämpöjen kanssa ongelmia, kylmempi keli, aika-ajoissa ongelmia jo useia vuosia.. Mikä kohta tuossa jäi epäselväksi?
Niin ja vielä selvennyksenä, että myös takana on renkaat, aika oleellista että nekin on oikeassa toimintalämpötilassa.. Bottaksella väärät paineet takarenkaissa ja luisteli pirusti, nuo on tosi pikku jutuista kiinni.

Enemmän ja vähemmän ollut Kimillä vaikeaa aika-ajoissa jo monta vuotta ja taas oli.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Liipalaapa, mitä sitten, mystisiä mukamaste pointteja. NYT aika-ajo kierroksella renkaiden lämpöjen kanssa ongelmia, kylmempi keli, aika-ajoissa ongelmia jo useia vuosia.. Mikä kohta tuossa jäi epäselväksi?
Niin, sanoit että Räikkösellä olisi pysyvyysongelma renkaiden lämpöjen kanssa. Sille se ei ole tällä kaudella näyttänyt, eikä myöskään Räikkönen ole asiasta puhunut. Yksi lämmittelykierros ei kerro mitään.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Niin, sanoit että Räikkösellä olisi pysyvyysongelma renkaiden lämpöjen kanssa. Sille se ei ole tällä kaudella näyttänyt, eikä myöskään Räikkönen ole asiasta puhunut. Yksi lämmittelykierros ei kerro mitään.
No kerroppa nyt sitten mistä ne Kimin aika-ajon yhden kierroksen vaikeudet on tässä viime vuosina johtuneet, yleensä kylmässä kelissä korostunut tuo ongelma ja taas oli.. Monta kautta ollut ja näyttää jatkuvan..

Kimi nyt ei paljoa noissa haastatteluissa analysoi, nytkin tieto tuli Vetteliltä tuosta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No kerroppa nyt sitten mistä ne Kimin aika-ajon yhden kierroksen vaikeudet on tässä viime vuosina johtuneet, yleensä kylmässä kelissä korostunut tuo ongelma ja taas oli.. Monta kautta ollut ja näyttää jatkuvan..

Kimi nyt ei paljoa noissa haastatteluissa analysoi, nytkin tieto tuli Vetteliltä tuosta.
Lotuksella se usein johtui rengaslämmöistä, mutta ei aiemmilla vuosilla ole mitään vaikutusta tähän kauteen. Kimi kyllä silloin sanoi usein kun ei saanut rankaitaan lämpimiksi.

Ei ollut Räikkösellä tuota ongelmaa tällä kaudella Australissa, ei nyt Kiinassa, eikä eritoten tänään ensimmäisessä ja toisessa aika-ajoissa. Jos yhdessä lämmittelykierroksessa se on ongelma, ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että se olisi jatkuvaongelma, varsinkaan kun sitä ei ole yhdessäkään osiossa aiemmin ollut havaittavissa.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Renkaat ja jousitusgeometria on ne mitkä vaikuttaa yhdessä renkaan lämpeämiseen ja Kimin vahvuus ollut aina renkaskuluman hallitseminen ja pehmeät ajolinjat joilla pystynyt ajamaan kisoissakin aika-ajo kierroksia putkeen sen 20-30 kun muut ajaa 10...voidaankin sanoa että se mikä teki kimistä suuruuden on kääntynyt nykyrenkailla ja sit jousitusgeometrian rajotusten takia kimiä vastaan.Rengaskulmaa ei saa kimille enää tarpeeks nykyrenkaille,SIKSI eturenkaiden lämpöikkuna on hankala saavuttaa tai pitää
Eikös noi Kimin aika-ajo ongelmat alkanut jo Lotuksella kun tuli FIA:lta rajoitus pyöränkulmiin (camber?) ettei Pirellit poksahda? :eek:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Lotuksella se usein johtui rengaslämmöistä, mutta ei aiemmilla vuosilla ole mitään vaikutusta tähän kauteen. Kimi kyllä silloin sanoi usein kun ei saanut rankaitaan lämpimiksi.

Ei ollut Räikkösellä tuota ongelmaa tällä kaudella Australissa, ei nyt Kiinassa, eikä eritoten tänään ensimmäisessä ja toisessa aika-ajoissa. Jos yhdessä lämmittelykierroksessa se on ongelma, ei siitä voi tehdä johtopäätöstä että se olisi jatkuvaongelma, varsinkaan kun sitä ei ole yhdessäkään osiossa aiemmin ollut havaittavissa.
Niin että monta vuotta on ollut aika-ajoissa yhdellä kierroksella ongelmia ja taas oli, niin se ei ole mikään jatkumo kun tällä kaudella ei ole vielä aikaisemmin pahemmin vaivannut, kunnes nyt kolmannessa kisassa viileämmissä olosuhteissa taas yllättäen tuli ikään kuin menneisyydestä..

Aivan sama, minä olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyisen tyylisillä renkailla Kimi ei tule saamaan parastaan irti yhdellä kierroksella, kun ajotyyli on pitkissä vedoissa hellä renkaille=ei rasita renkaita=renkaat eivät ylikuumene=ongelmia aika-ajoissa...

Jos et näe näissä mitään yhtäläisyyttä niin aivan sama, minun osalta tämä keskustelu loppui tähän.
 

Spidey

Well-known member
Liittynyt
12.3.2015
Viestit
193
Kimillä tuppaa menemään aina yliyrittämiseen. Muistatteko kun Mclarenilla Ron Dennis hermostui Kimin aika-ajo tsokkailuihin niin paljon että poisti häneltä monitorin. Kimi ajoi siinä kilpailussa paalulle. Joku samanlainen herätys olisi paikallaan. Tästä vielä puuttuu että Kimi yrittää huomenna paikata epäonnistunutta aika-ajoa ja missaa startin totaalisesti.
 
Ylös