Kolmannessa kategoriassa ovat tilanteet, joissa takaa tuleva on reilusti perässä, jättää jarrutuksen erittäin myöhään ja syöksyy ohitettavan rinnalle siinä vaiheessa, kun ohitettava on jo kääntämässä mutkaan sisään. Vaikka tällöin ohittaja saakin etupyöränsä ohitettavan takapyörän tasolle, johtaa tilanne käytännössä katsoen aina kolariin ja on vaarallinen. Käytännössä ohittaja siis tunkee ohitettavan ajolinjalle sulkeutuvaan tilaan, johon ohitettava on jo kovaa vauhtia saapumassa, jolloin ohitettava parhaassa tapauksessa ehtii tehdä väistöliikkeen ja ajaa mutkan suoraksi, tai kuten yleensä, ei enää ehdi tekemään mitään, vaan takana tuleva ajaa suoraan kylkeen. Ricciardon ohitus Räikkösestä sijoittuu tähän kategoriaan. Se, että ei jarruta mutkaan ja kolaa kaverin ulos syöksymällä tyhjenevään tilaan ei tarkoita, että pitäisi säästää rangaistukselta vaikka osuma tulisikin rengas rengasta vasten. Näistä on myös FIA perinteisesti rankaissut, vaan jostain syystä ei tällä kertaa.
Oma veikkaukseni on, että koska kisa oli yhtä tylsää katsottavaa kuin puun kasvaminen, tuomarit eivät viitsineet rankaista turhautuneesta sääntöjenvastaisesta ohituksesta, kun joku edes yritti tuoda jotain eloa kisaan. Tämä ei kuitenkaan poista kilpailun ongelmia ja tee siitä parempaa. Ylipäätään, vaikka FIA:n linja on usein paska, niin linjassa tulisi pysyä eikä vetää rangaistuksia hatusta kulloisenkin mielentilan mukaan.