Toyota Gazoo Racing

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Minä sanoin heti työkaverille kun katseltiin kuvia Toyotan autosta ja noista takapuskurin härpäkkeistä siinä esittelytilaisuudessa, että noita takapuskureita saavat alkaa valmistamaan Puuppolassa kolmessa vuorossa kunhan Jari-Matti pääsee Yariksen rattiin.
"Tekniset viat" tainneet testeissä vaivata, ainakin ekan videon loppupuolella osat irtoilee autosta ihan itsestään :rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=2XBd-oI9lx4

https://www.youtube.com/watch?v=TqItOuzIElE
 

eikka91

Well-known member
Liittynyt
5.10.2016
Viestit
73
Sijainti
KS

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun aerodynamiittiset osat näyttelevät noinkin isoa roolia auton ajokäyttäytymisessä, kuin mitä 2017 WRC:ssa, niin pieni kolhu johonkin etusplitteriin, puhumattakaan takasiiven putoamisesta matkalle, tekee varmasti ns. nannaa ajo-omituisuuksille. Impretzassa ei aikanaan ollut niin ihmeellisiä nuo ilmanohjaimet, mutta kun Suulperi onnistui tiputtamaan omastaan koko takaluukun johonkin, niin auto tuli hypyistä alas aivan nokalleen. Nyt ilmiö vain korostuu potenssiin 3.5
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ei sattumaa että useimmat keski/eteläeuroopan nopeat asfalttikuskit osaavat tarvittaessa myös radalla ajon. Suomesta ei ole enää aikoihin ollut kuskeja joilla
olisi myös rata-ajon vaatima tarkkuus hanskassa. Ehdottomasti yksi asia jota pitäisi junnuille opettaa.
 

Renaultisti

Active member
Liittynyt
15.12.2016
Viestit
28
Lappi on nuorempana ajanut mikroautoilla, mutta jossain vaiheessa ratapuoli tuli liian kalliiksi ja siirtyi ralliin eli siellä on onneksi suomalaista osaamista asvaltille. Aikalailla näyttää Fiestankin perä luistavan, että joutuu varmaan Ogier opettelemaan melko erilaista ajotekniikkaa, kuin muutamana viime vuonna.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7579
Aikalailla näyttää Fiestankin perä luistavan, että joutuu varmaan Ogier opettelemaan melko erilaista ajotekniikkaa, kuin muutamana viime vuonna.
No ei opettele vaan autoa säädetään. Ekat kunnon testit uudella autolla ja vielä lumella, niin ei voi ihan kliinistä suoritusta odottaakaan.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Lappi on nuorempana ajanut mikroautoilla, mutta jossain vaiheessa ratapuoli tuli liian kalliiksi ja siirtyi ralliin eli siellä on onneksi suomalaista osaamista asvaltille. Aikalailla näyttää Fiestankin perä luistavan, että joutuu varmaan Ogier opettelemaan melko erilaista ajotekniikkaa, kuin muutamana viime vuonna.
Eikös Suninenkin ole tullut ratapuolelta? Ainakin kartingia ajanut junnuna, en muista sitten ehtikö jotain muutakin veivata ennen kuin ralliin siirtyi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ketäs nämä keski- etelä-euroopan nopeat asfalttikuskit sitten on joista aina nimiä mainitsematta puhutaan?
Kyllä ne on harvassa jotka esim. Latvalan kepittää asfaltilla.
Olikohan Lappi tai sitten joku muu joka tällä kaudella mainitsi ettei ratakokemuksesta hirveästi ole hyötyä kun ralli on luonteeltaan vähän erilaista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ketäs nämä keski- etelä-euroopan nopeat asfalttikuskit sitten on joista aina nimiä mainitsematta puhutaan?
Kyllä ne on harvassa jotka esim. Latvalan kepittää asfaltilla.
Olikohan Lappi tai sitten joku muu joka tällä kaudella mainitsi ettei ratakokemuksesta hirveästi ole hyötyä kun ralli on luonteeltaan vähän erilaista.
Onhan se toki luonteeltaankin erilaista, mutta ennenmuuta kyse on siitä, että ralli- ja rata-autot ovat eriytyneet niin etäälle toisistaan verrattuna Rauno Aaltosen ja Leksa Kinnusen aikoihin. Olihan Maximum Attakkikin aivan hukassa kun piti ajaa Helsingissä DTM-Alfalla. Vilanderi tai Palttala ei ole koskaan varmaan ralliautoa kokeilleetkaan (ainakaan kisamielessä) ja joku Häkkinen oli ralliautossa aivan yössä (Nissani seljällään ensimmäisessä kurvissa).
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Rallissa asfaltilla nopeasti ajaminen vaatii samanlaista millimetrien tarkkuutta mutka mutkan jälkeen, kuten radalla ajaminen. Joka vai roiskii ei koskaan pärjää asfaltilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4371
Veikkaan että noit takapyörän jälkeisen aerohärpäkkeet " aka kotelot" saa kyytiä rallissa kuin rallissa ainakin L-M:llä.

Ja kun ne ei ole downforcea tuottamassa kuin murto-osalla pätkistä kyseenalaistaisin koko härpäkkeiden olemassa olon.

Mikä lie härpäkkeiden tehokkuus? Rata-autossa noi vielä ymmärtää mutta rallia en.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15991
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun aerodynamiittiset osat näyttelevät noinkin isoa roolia auton ajokäyttäytymisessä, kuin mitä 2017 WRC:ssa, niin pieni kolhu johonkin etusplitteriin, puhumattakaan takasiiven putoamisesta matkalle, tekee varmasti ns. nannaa ajo-omituisuuksille. Impretzassa ei aikanaan ollut niin ihmeellisiä nuo ilmanohjaimet, mutta kun Suulperi onnistui tiputtamaan omastaan koko takaluukun johonkin, niin auto tuli hypyistä alas aivan nokalleen. Nyt ilmiö vain korostuu potenssiin 3.5
Saman huomasi Mikkola Jyväskylässä 85 kun Audista siiven irrotti. Ja Alen seuraavana vuonna Lancian kanssa takakate repsottaen kaasutellessa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Noista aerodynaamista ominaisuuksista on hyötyä ainostaan nopeissa ralleissa, kuten Suomen.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Noista aerodynaamista ominaisuuksista on hyötyä ainostaan nopeissa ralleissa, kuten Suomen.
Joo täällä Suomessa ei mitään vuorenrinteitä kierrellä, oikea jalka suorana saa painaa menemään jos meinaa pärjätä. Ylipäätään paskapuhetta, ettei suomalaiset osaisi ajaa asfaltilla, ovat osanneet ajaa Timo Mäkisen ja Rauno Aaltosen ajoista asti. Alen, Henkka, Kankkunen, Mäkinen, Latvala etc. Ei ralliin välttämättä tarvita mitään rata-auto taustaa, toki se on eduksi. Ylipäätään näillä uuden säännön wrc-autoilla tullaan näkemään enempi sladeja aeropaketista huolimatta, kun autojen tehoa nostettiin ja painoa myös kevennettiin jonkin verran.

Toyotaa on ehditty testata suunnilleen 7 kuukautta ennen Monten ensimmäistä kisastarttia. Kun tätä verrataan esim. Volkswagen Polo R:ään, niin sitä rakennettiin ja testattiin kuin Iisakin kirkkoa puolitoista vuotta Ogierin & Sainzin toimesta ja auto oli tullessaan niin valmiiksi kuin olla ja voi rakennettu Ogierin ajotyylille sopivaksi, nyt on mielenkiintoista nähdä miten saa Fordin tehtyä mieleisekseen.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Moni suomalainen rallikuljettaja on ajanut uransa aikana maailman suurimman autonvalmistajan Toyotan eri malleilla mm-osakilpailuja joko tehdaskuljettajana tai yksityisellä kalustolla. Ove Andersson antoi monelle suomalaiselle näyttöpaikan ja oli osaltaan edistämässä heidän uraansa. Latvala, Hänninen & Lappi jatkavat tätä perinnettä.
https://www.youtube.com/watch?v=lEk5IFpdrUU

Suomalaisista mm-osakilpailuja Toyotalla ovat ajaneet ainakin seuraavat kuljettajat:

Hannu Mikkola: 75-77 Corolla Levin TE 27, -80 Celica 2000 GT & uran viimeinen kisa -93 Celica Turbo 4WD (ST185)
Pentti Airikkala: -77 Celica 2000 GT
Timo Mäkinen: -79 Celica 2000 GT
Tapio Rainio: 78-81 Celica 2000 GT
Juha Kankkunen: 83-85 Celica TwinCam Turbo, 88-89 Supra Turbo, Celica GT-4 (ST165), 93-96 Celica Turbo 4WD (ST185), Toyota Celica GT-Four (ST205)
Markku Alen: 92-93 Celica GT-4, Celica Turbo 4WD (ST185),
Marcus Grönholm: 90-98 Celica GT-4 (ST165), Celica Turbo 4WD (ST185), Celica GT-Four (ST205), Corolla WRC
Janne Tuohino: 00-01 Corolla WRC
Juuso Pykälistö: 01-02 Corolla WRC
Jussi Välimäki: -02 Corolla WRC
Jari-Matti Latvala: 05-06 Corolla WRC
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Moni suomalainen rallikuljettaja on ajanut uransa aikana maailman suurimman autonvalmistajan Toyotan eri malleilla mm-osakilpailuja joko tehdaskuljettajana tai yksityisellä kalustolla. Ove Andersson antoi monelle suomalaiselle näyttöpaikan ja oli osaltaan edistämässä heidän uraansa. Latvala, Hänninen & Lappi jatkavat tätä perinnettä.
https://www.youtube.com/watch?v=lEk5IFpdrUU

Suomalaisista mm-osakilpailuja Toyotalla ovat ajaneet ainakin seuraavat kuljettajat:

Hannu Mikkola: 75-77 Corolla Levin, Celica & uran viimeinen kisa -93 Celica Turbo 4WD (ST185)
Pentti Airikkala: -77 Celica
Timo Mäkinen: -79 Celica
Juha Kankkunen: 83-85 Celica TwinCam Turbo, 88-89 Supra Turbo, Celica GT-4 (ST165), 93-96 Celica Turbo 4WD (ST185), Toyota Celica GT-Four (ST205)
Markku Alen: 92-93 Celica GT-4, Celica Turbo 4WD (ST185),
Marcus Grönholm: 90-98 Celica GT-4 (ST165), Celica Turbo 4WD (ST185), Celica GT-Four (ST205), Corolla WRC
Janne Tuohino: 00-01 Corolla WRC
Juuso Pykälistö: 01-02,Corolla WRC
Jussi Välimäki: 02 Corolla WRC
Jari-Matti Latvala: 05-06 Corolla WRC
Mikkola ajoi myös 1980 Jyväskylässä Celicalla
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tapio Rainio muuten puuttuu myös listasta. 1978-1981. :D
:thumbup: Tietoa löyty sieltä suunnalta Toyota-kuskeista, kyllähän Rainion Tapsa Celicalla tosiaan mm. Jyskälässä ajoi neljänä vuonna. -78 oli 6.s, -79 oli 7.s, -80 oli 7.s ja -81 keskeytti. Josko nyt alkais olla kaikki suomalaiset Toyotaa mm-tasolla ajaneet kuljettajat kasassa..? :D Hänninen ja Lappi tulee toki tähän hurjaan joukkoon mukaan alkavalla kaudella.

Hannu Mikkola: 75-77 Corolla Levin TE 27, -80 Celica 2000 GT & uran viimeinen kisa -93 Celica Turbo 4WD (ST185)
Markku Saaristo: -77 Corolla 1600 SR TE27
Pentti Airikkala: -77 Celica 2000 GT
Timo Mäkinen: -79 Celica 2000 GT
Tapio Rainio: 78-81 Celica 2000 GT
Juha Kankkunen: 83-85 Celica TwinCam Turbo, 88-89 Supra Turbo, Celica GT-4 (ST165), 93-96 Celica Turbo 4WD (ST185), Toyota Celica GT-Four (ST205)
Markku Alen: 92-93 Celica GT-4, Celica Turbo 4WD (ST185)
Marcus Grönholm: 90-98 Celica GT-4 (ST165), Celica Turbo 4WD (ST185), Celica GT-Four (ST205), Corolla WRC
Pasi Hagström: 93-00: Corolla GT, Celica Turbo 4WD, Celica GT-Four, Corolla WRC
Teemu Selänne: -98 Corolla WRC
Janne Tuohino: 00-01 Corolla WRC
Juuso Pykälistö: 01-02 Corolla WRC
Jussi Välimäki: -02 Corolla WRC
Jari-Matti Latvala: 05-06 Corolla WRC
 
Viimeksi muokattu:
Ylös