Toyota Gazoo Racing

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Toyota Gazoo Racing otti avausvoittonsa huikeaksi spektaakkeliksi muodostuneessa Ruotsin rallin saagassa.


The Saga of Rally Sweden 2017

 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11224
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kysymys herää miksi viisi ovinen kori, kun on ollut kaksi ovisiakin?
Etelä-Afrikassa Corollaa ei ole tehty viime vuosikymmeninä kaksiovisena.

Muuten tuolla on muutamia todella aivokuolleita kommentteja Etelä-Afrikan autourheilusta. Maassa on todella värikäs ja mielenkiintoinen autourheiluscene. Ralli tosin suosiossa vähemmistölaji rata-autoiluun verrattuna. Myös gymkhanan ja dragracingin harrastaminen rallia suositimpaa. Suomalaisena on hyvä olla katsojana kisapaikoilla, hardcorefanit tuntevat hyvin Suomen autourheilumenestyksen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Etelä-Afrikassa Corollaa ei ole tehty viime vuosikymmeninä kaksiovisena.

Muuten tuolla on muutamia todella aivokuolleita kommentteja Etelä-Afrikan autourheilusta. Maassa on todella värikäs ja mielenkiintoinen autourheiluscene. Ralli tosin suosiossa vähemmistölaji rata-autoiluun verrattuna. Myös gymkhanan ja dragracingin harrastaminen rallia suositimpaa. Suomalaisena on hyvä olla katsojana kisapaikoilla, hardcorefanit tuntevat hyvin Suomen autourheilumenestyksen.
Ja ratamoottoripyöräilyssä on jo vahvat perinteet. Jon Ekeroldin FB-kertomuksia uransa varrelta on ollut todella mielenkiintoista lukea. Ekerold voitti yhden ja Ballington 4 maailmanmestaruutta. Binder oli viimevuoden Moto3-mestari, ei mestareita synny ihan tyhjästä.

Mutta nyt meni pahasti ohi otsikon, onnittelut Gazoolle! Ilmeisesti tiimissä on tekijöitä ympäri maailman, ainakin WRC-radiossa niin mainittiin?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Etelä-Afrikassa Corollaa ei ole tehty viime vuosikymmeninä kaksiovisena.
Jotain tämän kaltaista ajattelinkin. Ilmeisesti noita S2000 Corollia on tehty myös Euroopassa(RED/TTE)?
Auris ei tainnutkaan olla tähän liittyvä auto, vaan joku Australian miesten viritys.

Kilpailutoimintaa S2000 Yariksilla hoitaa nykyisin Toyota Gazoo Racing South-Africa.

https://www.youtube.com/watch?v=zTTbF2gTuWo
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ilman Latvalan siirtoa tojotalle näiden debyytti olisi ollut aika varmasti jotain toisenlaista... Ja sille Latvalan palkkaamisellehan ei toisten mielestä pitänyt olla niin MITÄÄN perustetta :p
Kahden kisan jälkeen on toki helppo sanoa, että Latvalan palkkaaminen oli oikea ratkaisu. Viime vuosien näyttöjen perusteella kuitenkaan ei voinut kuin ihmetellä moista päätöstä.
Olen mielelläni ensimmäisenä nostamassa kättä virheen merkiksi ja myönnän olleeni väärässä, mikäli sama tahti jatkuu vastedeskin.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Iso peukku Latvalalle ja koko porukalle täältä! :thumbup: Syksyn testivideoista on otettu valtava harppaus eteenpäin kunnioitettavassa ajassa, joskin täytyy pitää mielessä sekin että Ruotsissa jos jossain Latvala pystyy hanskalla paikkaamaan tilannetta.

Ilman Latvalan siirtoa tojotalle näiden debyytti olisi ollut aika varmasti jotain toisenlaista... Ja sille Latvalan palkkaamisellehan ei toisten mielestä pitänyt olla niin MITÄÄN perustetta :p

Niin ja ajatellaan vaikka tilanne että Yariksella ajaisivat nyt Hänninen ja joku muu. Täällä me asiantuntijat tiedettäisiin että auto on paljon muista kehityksestä jäljessä. Näyttää tuolla kuitenkin kohtalaisesti pääsevän kun on kuski ratin takana.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Kahden kisan jälkeen on toki helppo sanoa, että Latvalan palkkaaminen oli oikea ratkaisu. Viime vuosien näyttöjen perusteella kuitenkaan ei voinut kuin ihmetellä moista päätöstä.
Olen mielelläni ensimmäisenä nostamassa kättä virheen merkiksi ja myönnän olleeni väärässä, mikäli sama tahti jatkuu vastedeskin.
Emmä nyt tiedä. Latvala oli paska kuski viimeiset vuodet ja se on fakta. Johtopäätöksessäkään ei ole liiemmin vikaa, eli että niillä näytöillä Jari-Mattia ei olisi välttämättä kannattanut palkata. Kysymysmerkiksi jääkin, olisiko hän saanut jatkaa ilman Mäkisen läsnäoloa Toyotan johtoportaassa.

Se on tietysti hieno homma Latvalan itsensä ja suomalaisen ralliurheilun kannalta, että mies ilmeisesti pystyi hyödyntämään tämän "oljenkorren" (jos voittaja-autolla ajamista kehtaa tuolla tavoin vähätellä). Latvalahan pelastaa tässä mahdollisesti myös monen muun suomalaisen uran, sillä jos hän olisi Hännisen tavoin romuttanut autonsa Monakossa ja Ruotsissa, niin media kyseenalaistaisi niin hänen kuin Mäkisenkin aseman, ja japanilaiset saattaisivat haudata Suomi-projektinsa kokonaan hyvin nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Latvalahan pelastaa tässä mahdollisesti myös monen muun suomalaisen uran, sillä jos hän olisi Hännisen tavoin kyntänyt ojassa Monakossa ja Ruotsissa, niin media kyseenalaistaisi niin hänen kuin Mäkisenkin aseman, ja japanilaiset saattaisivat haudata Suomi-projektinsa kokonaan hyvin nopeasti.
Tommilla on 4v "vedenpitävä" paperi Toyotan kanssa rallitallin pyörittämisestä, joten hieman epäilen väitettäsi. Toki ainahan kaiken voi irtisanoa mutta korvaus tästä on suurempi kuin sopimuksen ehto normaalisti...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Emmä nyt tiedä. Latvala oli paska kuski viimeiset vuodet ja se on fakta.
MM-sarjan kakkonen on "paska kuski"? Okei, eihän siinä sitten mitään. Kuinka huonoja ne muut (mestari poislukien) sitten ovatkaan... ei kehtaa edes ajatella moista.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11224
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kilpailutoimintaa S2000 Yariksilla hoitaa nykyisin Toyota Gazoo Racing South-Africa.

https://www.youtube.com/watch?v=zTTbF2gTuWo
Hoiti lokakuuhun 2016 asti. Olimme katsomassa syyskuussa Cape Town Toyota Dealer Rallya (tjsp, megalomaaninen pitkä nimi), jossa vahvistettiin se tieto että 2016 mestaruuden jälkeen tehtaat vetäytyvät ralleista Etelä-Afrikassa (VW lähti jo lähes vuotta aiemmin) ja S2000-autot jäävät varakkaiden harrastelijoiden leluiksi. Mestaruudesta ajetaan 2017-> vain R2-autoilla.

Sekä Toyota että VW tekivät ahkerasti S2000-autoja lähes vuosikymmenen. Niitä näkyi kovin niukasti Euroopassa, jonkin verran Australiassa ja Etelä-Amerikassa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Se on tietysti hieno homma Latvalan itsensä ja suomalaisen ralliurheilun kannalta, että mies ilmeisesti pystyi hyödyntämään tämän "oljenkorren" (jos voittaja-autolla ajamista kehtaa tuolla tavoin vähätellä). Latvalahan pelastaa tässä mahdollisesti myös monen muun suomalaisen uran, sillä jos hän olisi Hännisen tavoin romuttanut autonsa Monakossa ja Ruotsissa, niin media kyseenalaistaisi niin hänen kuin Mäkisenkin aseman, ja japanilaiset saattaisivat haudata Suomi-projektinsa kokonaan hyvin nopeasti.
No melko tuuhea skenaario, muun kuin kuskien vaihtamiseseen tulevan paineen osalta, ja kuljettajan normaalivirhe taas ei liity tiimin toimintaan eikä autoon.

Tilanne olisi kokonaan eri, jos auto olisi huomattavan hidas ja epäluotetettava ja jos se jatkuisi kauden edetessä, sitten olisi syytä miettiä mitä on tehty väärin, mutta kun kumpikaan noista ei ole nyt ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
MM-sarjan kakkonen on "paska kuski"? Okei, eihän siinä sitten mitään. Kuinka huonoja ne muut (mestari poislukien) sitten ovatkaan... ei kehtaa edes ajatella moista.
Valheessa on hyvä elää. Jari-Matti oli MM-sarjan kuudes. Ylivoimaisella autolla. Ja oli lähempänä jäädä seitsemänneksi kuin nousta viidenneksi.

No melko tuuhea skenaario, muun kuin kuskien vaihtamiseseen tulevan paineen osalta, ja kuljettajan normaalivirhe taas ei liity tiimin toimintaan eikä autoon.

Tilanne olisi kokonaan eri, jos auto olisi huomattavan hidas ja epäluotetettava ja jos se jatkuisi kauden edetessä, sitten olisi syytä miettiä mitä on tehty väärin, mutta kun kumpikaan noista ei ole nyt ongelma.
Tommi halusi palkata tiimiin suomalaiset kuskit ja jos ne samat suomalaiset keskeyttävät omiin kämmeihinsä jatkuvasti, niin se olisi niin isku Tommille kuin suomalaisille kuljettajillekin. Aivan varmasti olisi Japanista tullut käsky, että kuskipolitiikka tulee vaihtumaan. Sen jälkeen suomijunnuilta olisi noussut taas kerran tie pystyyn. Se on oma lukunsa, että olisiko Mäkistä tai Latvalaa voinut kenkiä pois millä aikataululla.
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Latvala voitti ja Mäkisen johdolla on rakennettu erinomainen ralliauto. Parin kuukauden takainen kannatusjoukko ilmeisesti täällä keskustelee, vai miten. Tietenkin positiivisissa tunnelmissa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kun katsoo tarpeeksi tarkasti niin tuulitunneli on Mercedeksen Brackley. Jossain taidettiinkin mainita, että aerosta vastaa joku nimeämätön yritys Britanniassa.

 

Renaultisti

Active member
Liittynyt
15.12.2016
Viestit
28
Lappi ajellut asvaltti testejä, ei hullummalta näytä meno. Lappi kuitenkin nuorena rataa ajanut, niin näyttäisi Yaris ihan ok taipuvan. Ei noista klipeistä autojen välillä oikein isoja eroja pysty sanomaan...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Puolan ralliin odotan Toyota Gazoo Racingilta vahvaa panosta, kuten toki myös perään ajettavasta kotoisesta Suomen rallista. Talli väläytti hyvällä kokonaispanoksella jo Sardiniassa ja lasten tauteja on saatu autosta hiottua entisestään pois, vaikka yllättävän luotettava ja kestävä Toyota on ollut heti debyytti-kaudellaan.

Puola on mielenkiintoinen ralli, vähän kuin Suomi, mutta ilman hyppyjä ja pehmeämmällä pinnalla. Kisan pitäisi olla hyvä testi myös Suomen MM-rallia ajatellen ja sopia Yariksen aerodynamiikalle kovilla nopeuksilla ajettaessa, aerodynamiikka Toyotan WRC:ssä on tähän saakka osoittautunut sen yhdeksi vahvimmista osa-alueista.

Toyota ajoi Puolan kisaan erittäin hyvät testit. Sadekelin säädöilläkin pääsivät ajamaan, mistä voi olla hyötyä kun viime vuonnakin Puolan päätöspäivänä satoi vettä. Sadettakin voi hyvinkin Puolan kisassa tulla pitkän lämpimän jakson jälkeen, kuten nyt on Puolaan ennustettu.

Tekniselle puolellekin löytyi testeissä uusia juttuja. Latvalan mukaan talli otti askeleen eteenpäin etenkin iskunvaimentimien kanssa. J-M oli tyytyväinen auton balanssiin ja toteaa. "Koska autoamme on testattu paljon Suomessa, minulla on sellainen tunne, että Yaris WRC sopii Puolan samankaltaisille hiekkateille erittäin hyvin."
http://www.suomif1.com/2017/06/jari-matti-latvala-luottavaisena-puolaan-yaris-wrc-sopii-puolan-teille-erittain-hyvin/

Etenkin Esapekka Lapilta odotan Toyota -kuljettajista hyvää tulosta myös Puolasta, vaikka mies on itse toppuutellut hyvin menneen Sardinian jälkeen. Toki vauhti on hitaamman Sardinian rallin jälkeen Puolassa ihan eri luokkaa, tiestö on todella nopeaa ja luotto täytyy olla autoon ja ajamiseen täysin kohdallaan.

Linkit vievät Ep:n Puolan rallin testeihin:

https://www.youtube.com/watch?v=SgOK95kpTZ8

https://www.youtube.com/watch?v=EbM-7RT3uxw
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Tommi Mäkisen luottomies jättää Toyota-tiimin

Jarmo Lehtinen jättää urheilutoimenjohtajan tehtävänsä välittömästi Saksan MM-rallin jälkeen. Tiimi tiedotti asiasta tänään maanataina.

Kokenut kartanlukija ennätti olla mukana tiimin debyyttikaudella kahdessa osakilpailuvoitossa, mutta haluaa nyt katsoa uusia haasteita uralleen.

- Tulokset ovat olleet fantastisia, ja olen ylpeä saatuani olla luomassa niitä. Toivon, että tiimi rakentuu tämän lupaavan alun päälle tulevina vuosina, kun minä taas jatkan uuteen lukuun urallani, Lehtinen kommentoi.

Tiimipäällikkö Tommi Mäkinen oli haikein mielin luottomiehensä lähdöstä.

- Jarmo on ollut tiimin alkuperäisiä arkkitehteja, ja olemme hänelle ison kiitoksen velkaa. Hän on ollut myös ystävä monille, joten toivomme hänelle kaikkea hyvää jatkossakin.

Ennen kuin Lehtiselle on löydetty seuraaja, tulee hänen tehtäviään hoitamaan testipäällikkö Timo Kankkunen ja insinööri Christopher Rowden.

Lehtinen on osallistunut urallaan 167 MM-osakilpailuun kartanlukijana Mikko Hirvosen aisaparina ja voittanut niistä 15.

Lahtelainen liittyi tiimiin heti alussa, ja kiersi jo vuonna 2016 jokaisen sarjan osakilpailuista.
https://yle.fi/urheilu/3-9762320
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuskin Lehtinen enää kartturiksi menee, ja noilla nuorisolaisillahan on hyvät kokeneet kartturit kaikilla. Lehtinen ehkä FIA:lle hommiin? Aiemminkin tänä vuonna oli kyllä uutisia että TGR:lta lähti porukkaa.
 
Ylös