Kyllä työ tekijänsä löytää - PT 2

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Siinä sitä sitten olla möllötellään ja äimästellään kun Skynet sanoo automaattirekkoineen oldezille avaimet tai lähtee.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nimenomaan ihmiset kuitenkin pyörii siellä liikenteessä toisin kuin metrotunneleissa.
Niin ne vaan on ihmiset istumassa 'ratin' takana laivoissa ja lentokoneissakin, vaikka ovat jo vuosia enimmäkseen automaattiohjauksella kulkeneet.
Lentokoneissa ja laivoissa ihmiset ovat siellä ongelmatilanteita varten, kun ilmassa ja vedessä kun on vaikeeta saada apuja. Maantiellä auton voi ohjata sivuun ja odottaa apuvoimia. Niin siinä joutuu joka tapauksessa tekemään oli kuskina kone tai ihminen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Lentokoneissa ja laivoissa ihmiset ovat siellä ongelmatilanteita varten, kun ilmassa ja vedessä kun on vaikeeta saada apuja. Maantiellä auton voi ohjata sivuun ja odottaa apuvoimia. Niin siinä joutuu joka tapauksessa tekemään oli kuskina kone tai ihminen.
Rekan robottikuski sanoo *tööt* ja siirtyy ajamaan vastaantulevien kaistalle. Sitten vaan odotellaan, että joku kanssa-autoilija soittaa valvontakeskukseen, että teillä hei jyrää täällä rekka väärällä kaistalla.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Oon ollut nyt muutaman viikon keikkahommissa kaupungin x autotehtaalla. Kätevän näköisesti robotit lyövät koreja kasaan ja maalia päälle. Lopultahan noi vie kaikkien meiän duunit. Aloin tossa pohtimaan, että mahtaakohan tekniikan ja erityisesti tekoälyn kehityksen myötä nousta esiin robottioikeusaktivisteja, joiden mielestä on väärin orjuuttaa koneet, joilla on alkeellinen tietoisuus? Luultavasti.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Oon ollut nyt muutaman viikon keikkahommissa kaupungin x autotehtaalla. Kätevän näköisesti robotit lyövät koreja kasaan ja maalia päälle. Lopultahan noi vie kaikkien meiän duunit. Aloin tossa pohtimaan, että mahtaakohan tekniikan ja erityisesti tekoälyn kehityksen myötä nousta esiin robottioikeusaktivisteja, joiden mielestä on väärin orjuuttaa koneet, joilla on alkeellinen tietoisuus? Luultavasti.
Loistava kysymys. Etenkin jos koneille joskus nousee tietoisuus. Nehän voivat tulla paljon ihmistä älykkäämmiksi ilman tietoisuuttakin. Itse asiassa näin käy lähes varmasti. Eikä siihen enää mene kauan, ehkä 5-10 vuotta.

Ja nämä tekoälyt vievät todella paljon työpaikkoja, etenkin asiantuntijoiden. Ne pystyvät hetkessä oppimaan "kaiken" ja soveltamaan sitä ja oppimaan "kaiken" mitä juuri nyt tapahtuu maailmassa. Voi kuullostaa utopialta, mutta valitettavasti se ei ole sitä. Todennäköisesti koko talousjärjestelmä on mietittävä uudestaan, koska algoritmit ja robotit pystyvät hoitamaan suurimman osan kaikesta työstä.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Vois siteerata yhtä radiomainosta, että ei se haittaa vaikka robotti mun työni veisikin, jos mä saan kuitenkin siitä työstä palkan. Ja mitä se robotti rahalla tekiskään.

Mun työni ois osannut kone tehdä jo varmaan kolmekymmentä vuotta sitten.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Vois siteerata yhtä radiomainosta, että ei se haittaa vaikka robotti mun työni veisikin, jos mä saan kuitenkin siitä työstä palkan. Ja mitä se robotti rahalla tekiskään.

Mun työni ois osannut kone tehdä jo varmaan kolmekymmentä vuotta sitten.
Koneet eivät osaa lusmuilla - vielä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Rekan robottikuski sanoo *tööt* ja siirtyy ajamaan vastaantulevien kaistalle. Sitten vaan odotellaan, että joku kanssa-autoilija soittaa valvontakeskukseen, että teillä hei jyrää täällä rekka väärällä kaistalla.
Ihan yhtälailla tai jopa todennäköisemmin se kuski voi sanoa tööt.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Kyllä ne itsestään ajavat autot aika kaukana vielä ovat. Uudessa TM:ssä aihetta on laajasti pohdittu ja esitelty. Toki suuri osa tekniikasta on jo olemassa ja onhan niitä autojakin jo. Suunnistusongelmia on. Kuka ylläpitäisi minuutin tai vielä lyhyemmän ajan viiveellä tarkkaa karttaa, missä näkyy jokainen tietyö? Esim.

Kuka omistaisi autot? Kenen vastuulla kolari on?

Varmaan aiheessa edetään askel kerrallaan. Ja tulee paljon variaatioita, joissa on eri tavalla ja eri määrä automatiikkaa.

Kun automaattiautot ovat arkipäivää, osaavatko ihmiset enää ajaa autoa itse? Jos tarve tulisi siis.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ihan yhtälailla tai jopa todennäköisemmin se kuski voi sanoa tööt.
Juu. Tällöin tosin huomaa tilanteen ja pyrkii korjaamaan sen. Tai suistuu tieltä vahinkoa aiheuttamasta.

Mutta automaattirekka ei vikaantuessaan välttämättä käsitä tekevänsä väärin, vaan sitkeästi jyrää vastaantulijoiden kaistalla tai pyörätiellä. Milloin automatiikka ja koneäly ovat niin varmoja, että 65 tonninen maantiejyrä uskalletaan päästää henkilöautojen, mopojen, polkupyörien ja jalankulkijoiden sekaan?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä ne itsestään ajavat autot aika kaukana vielä ovat. Uudessa TM:ssä aihetta on laajasti pohdittu ja esitelty. Toki suuri osa tekniikasta on jo olemassa ja onhan niitä autojakin jo. Suunnistusongelmia on. Kuka ylläpitäisi minuutin tai vielä lyhyemmän ajan viiveellä tarkkaa karttaa, missä näkyy jokainen tietyö? Esim.

Kuka omistaisi autot? Kenen vastuulla kolari on?

Varmaan aiheessa edetään askel kerrallaan. Ja tulee paljon variaatioita, joissa on eri tavalla ja eri määrä automatiikkaa.

Kun automaattiautot ovat arkipäivää, osaavatko ihmiset enää ajaa autoa itse? Jos tarve tulisi siis.
Jos tulee joku tietyö vastaan niin sitten tarttee toki kuskin ottaa ohjat, mutta eihän sen kuskin tarvitse välttämättä olla autossa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juu. Tällöin tosin huomaa tilanteen ja pyrkii korjaamaan sen. Tai suistuu tieltä vahinkoa aiheuttamasta.

Mutta automaattirekka ei vikaantuessaan välttämättä käsitä tekevänsä väärin, vaan sitkeästi jyrää vastaantulijoiden kaistalla tai pyörätiellä. Milloin automatiikka ja koneäly ovat niin varmoja, että 65 tonninen maantiejyrä uskalletaan päästää henkilöautojen, mopojen, polkupyörien ja jalankulkijoiden sekaan?
Sen vuoksi on useita eri järjestelmiä.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Jos tulee joku tietyö vastaan niin sitten tarttee toki kuskin ottaa ohjat, mutta eihän sen kuskin tarvitse välttämättä olla autossa.
Missä luuraa lisäarvo tällöin? Rahtiliikenteessä tapahtuu kuorman lastausta ja purkua. Miten valvomossa istuva rahtari sen tekee?

Tietysti valvojalla voisi olla vaikka 5 rekkaa näpeissään. Rekat ajaisivat terminaalien väliä ja terminaaleissa robotit ja/tai ihmiset hoitavat lastinkäsittelyn. Mutta, tiellä tilanne voi perkelöityä sekunnissa. Huomaako valvomokuski tilanteen, milloin, onko selvillä ko rekan ympäristöstä niin, että pystyisi tekemään järkeviä ohjausliikkeitä?

Käsistä karannut rekka voi surmata sekunneissa kymmeniä tai satoja henkilöautomatkustajia. Voiko tällaista riskiä ottaa, vaikka olisi kuinka varajärjestelmiä?
 
Ylös