Lentokoneissa ja laivoissa ihmiset ovat siellä ongelmatilanteita varten, kun ilmassa ja vedessä kun on vaikeeta saada apuja. Maantiellä auton voi ohjata sivuun ja odottaa apuvoimia. Niin siinä joutuu joka tapauksessa tekemään oli kuskina kone tai ihminen.Nimenomaan ihmiset kuitenkin pyörii siellä liikenteessä toisin kuin metrotunneleissa.
Niin ne vaan on ihmiset istumassa 'ratin' takana laivoissa ja lentokoneissakin, vaikka ovat jo vuosia enimmäkseen automaattiohjauksella kulkeneet.
Ei oikein niska enää kestä tätä ajohommoo.Salminenkin voi sitten teleporttautua paikasta toiseen, kun pölynimurit kulkee itsestään.
Rekan robottikuski sanoo *tööt* ja siirtyy ajamaan vastaantulevien kaistalle. Sitten vaan odotellaan, että joku kanssa-autoilija soittaa valvontakeskukseen, että teillä hei jyrää täällä rekka väärällä kaistalla.Lentokoneissa ja laivoissa ihmiset ovat siellä ongelmatilanteita varten, kun ilmassa ja vedessä kun on vaikeeta saada apuja. Maantiellä auton voi ohjata sivuun ja odottaa apuvoimia. Niin siinä joutuu joka tapauksessa tekemään oli kuskina kone tai ihminen.
Loistava kysymys. Etenkin jos koneille joskus nousee tietoisuus. Nehän voivat tulla paljon ihmistä älykkäämmiksi ilman tietoisuuttakin. Itse asiassa näin käy lähes varmasti. Eikä siihen enää mene kauan, ehkä 5-10 vuotta.Oon ollut nyt muutaman viikon keikkahommissa kaupungin x autotehtaalla. Kätevän näköisesti robotit lyövät koreja kasaan ja maalia päälle. Lopultahan noi vie kaikkien meiän duunit. Aloin tossa pohtimaan, että mahtaakohan tekniikan ja erityisesti tekoälyn kehityksen myötä nousta esiin robottioikeusaktivisteja, joiden mielestä on väärin orjuuttaa koneet, joilla on alkeellinen tietoisuus? Luultavasti.
Koneet eivät osaa lusmuilla - vielä.Vois siteerata yhtä radiomainosta, että ei se haittaa vaikka robotti mun työni veisikin, jos mä saan kuitenkin siitä työstä palkan. Ja mitä se robotti rahalla tekiskään.
Mun työni ois osannut kone tehdä jo varmaan kolmekymmentä vuotta sitten.
Osaa ne. Tietokoneeni tekee sitä nytkin.Koneet eivät osaa lusmuilla - vielä.
Ihan yhtälailla tai jopa todennäköisemmin se kuski voi sanoa tööt.Rekan robottikuski sanoo *tööt* ja siirtyy ajamaan vastaantulevien kaistalle. Sitten vaan odotellaan, että joku kanssa-autoilija soittaa valvontakeskukseen, että teillä hei jyrää täällä rekka väärällä kaistalla.
Juu. Tällöin tosin huomaa tilanteen ja pyrkii korjaamaan sen. Tai suistuu tieltä vahinkoa aiheuttamasta.Ihan yhtälailla tai jopa todennäköisemmin se kuski voi sanoa tööt.
Jos tulee joku tietyö vastaan niin sitten tarttee toki kuskin ottaa ohjat, mutta eihän sen kuskin tarvitse välttämättä olla autossa.Kyllä ne itsestään ajavat autot aika kaukana vielä ovat. Uudessa TM:ssä aihetta on laajasti pohdittu ja esitelty. Toki suuri osa tekniikasta on jo olemassa ja onhan niitä autojakin jo. Suunnistusongelmia on. Kuka ylläpitäisi minuutin tai vielä lyhyemmän ajan viiveellä tarkkaa karttaa, missä näkyy jokainen tietyö? Esim.
Kuka omistaisi autot? Kenen vastuulla kolari on?
Varmaan aiheessa edetään askel kerrallaan. Ja tulee paljon variaatioita, joissa on eri tavalla ja eri määrä automatiikkaa.
Kun automaattiautot ovat arkipäivää, osaavatko ihmiset enää ajaa autoa itse? Jos tarve tulisi siis.
Sen vuoksi on useita eri järjestelmiä.Juu. Tällöin tosin huomaa tilanteen ja pyrkii korjaamaan sen. Tai suistuu tieltä vahinkoa aiheuttamasta.
Mutta automaattirekka ei vikaantuessaan välttämättä käsitä tekevänsä väärin, vaan sitkeästi jyrää vastaantulijoiden kaistalla tai pyörätiellä. Milloin automatiikka ja koneäly ovat niin varmoja, että 65 tonninen maantiejyrä uskalletaan päästää henkilöautojen, mopojen, polkupyörien ja jalankulkijoiden sekaan?
Missä luuraa lisäarvo tällöin? Rahtiliikenteessä tapahtuu kuorman lastausta ja purkua. Miten valvomossa istuva rahtari sen tekee?Jos tulee joku tietyö vastaan niin sitten tarttee toki kuskin ottaa ohjat, mutta eihän sen kuskin tarvitse välttämättä olla autossa.
Mutta onko se se, mihin pitäisi pyrkiä?Ihminen on paska kuski. Nopeammin kuin pian, eivät ihmiset saa ajaa autoa.
Mielestäni on hyvä, jos (ja kun) kehitys kulkee siihen suuntaan, että onnettomuuksia sattuu vähemmän.Mutta onko se se, mihin pitäisi pyrkiä?
Vai onko ihminen liian "inhimillinen kuski"?
"oikoluku.. "
Eli kone tekee vähemmän virheitä rutiinissa? Onko liikenne rutiini?Mielestäni on hyvä, jos (ja kun) kehitys kulkee siihen suuntaan, että onnettomuuksia sattuu vähemmän.