Mexico Cityn ensimmäisistä harjoituksista jäi päällimmäiseksi tuntemukseksi hieman mietteliäs olo. Tavallaan vanha kunnon rata on silti niin kovin muuttunut.
Jotenkin tuli mieleen Montreal tai Adelaide kun oli tavallaan niin helposti ajettavia mutkia, mutta silti vaikeita saada ihan täysillä tai lähes täysillä läpi vedetyksi.
Monza sitten tuli mieleen lähinnä pidennetyltä suoralta. Stadionosuus toi sitten radan hitaimman, mahdollisesti ehkä koko sarjan toiseksi hitaimman ja ehkä jopa hitaimman mutkan Monacon entisen Loewsin rinnalla.
Maikkarilla oltiin taas ajoittain ihan kujalla ja keskikastin kuljettajien tuntemus nollasta. Tai sitten heitetään vain jotain ilmoille ja pidetään sitä hokemaa koko kauden kuvana jostakin kuskista.:frank:
Välillä tuntui taas olevan sitä ns. Vanhan Hyvän Ajan vertailua liikaakin ja sekään aika kun ei ihan vielä niin kovin vanhaa ole. Tai vielä ollenkaan niin vanhaa kuin sitten silloin kerran oli...
Aika härskiä oli Saloltakin väittää yhdessä välin yhtä mutkaa tiukaksi kun sama mutka ajettiin melkein kaasu pohjassa jo Champ Car-aikoina ja sitten nykyisestä Curva Mansellista eli entisestä Peraltadastakin kun ei jäljellä ole kuin Champ Car-ajan marginaalisesti pidempi tynkä niin ei kovin hyvä ollut.
Olisi vain saanut tuo legendaarinen mutka nimeltään olla uusimisen jälkeen vaikka Curva Lamy tai Curva Lavaggi kuin Curva Mansell...:thumbfh:
No joka tapauksessa pahimmat mokat hymistellen läpi vieden voisi sanoa, että ainakin omanlaisensa mielenkiintoisen lisän tuo ainakin Toro Rosson ja Red Bullin parantunut taso näin muutaman viime kisan aikana.
Kimilläkin voi olla nyt ehkä kauden viimeinen todellinen tilaisuus menestyä kun rata on kaikille uusi tuttavuus joskin Mercedes ei vielä kaikkeaan todella ole näyttänyt. Sergio Perez ainakin näytti kotiyleisön edessä osaamistaan. Oli lähteä vanhemmallekin Peraltadalle ajelemaan.
Kinkkinen rata kyllä on joiltakin kohdilta edelleen ajaa kuten silloin ennenkin joskin pomppuja on paljon vähemmän ja on vähemmän levottomampi rata kuin ennen.
Kisassa tosin on varmasti vaikeampi ajaa raskaammilla polttoainelasteilla vaikka niidenkin määrät ovat laskeneet 2-3 viime vuoteen verraten. Pidoton rata tuntuu olevan, mutta sadesää on tuntunut pyyhkineen osan hiekoista pois radalta.
Lisäksi todella korkeille koneet vetävät kierrokset. Verstappenilla oli 12 500 kierrosta ja sama oli Bottaksella mikä heille oli varmasti kauden eniten ja Perezillä oli 12 800 kierrosta. Verstappenilla tosin koneen kierrosluvut olivat suurimman osan sessiota 12 000 kierroksessa.
Renkaista en vielä lähde arpapeliä heittämään enkä lopullista arvosanaa sanomaan tämän kauden kisan perusteella.
Ensi vuoteen jää ilman sadekeliä ja mikäli edes puoletkaan takavuosien Meksikon Rengasloton tunnelmasta on jäljellä tämän kauden kisassa niin veikkaan, että päätösten arviointi syntyy monenkin vuoden kisan jälkeen jos sittenkään sillä aiemmin rengaskestävyydet heittelivät rajusti vuosi vuodelta.
Salon kanssa samaa mieltä olen radan ohituspaikkojen mahdollisuudesta sillä niitä olisi riittänyt vaikka ns. Jonossa Ajelun aikakautenakin mikä suomalaisille oli niin kovin menestyksekäs...