Aikamoinen Meksikon Grand Prix sitten ajettiin!
Meksikon Rengaslotto näkemättä joskin aivan alkukierroksilla ja aivan niin aikaisin kuin varikkokäynnit alkoivat niin olisin vielä voinut vahvasti toisin siitä asiasta väittää.
Toki muutama kuljettaja kävi kolmen stopinkin pysähdyksellä, mutta kahdella selvittiin ja vapailla pysähdysmäärillä ilman rengassääntöä olisi varmaan nähty vain maaliin ajo tai sitten vain yhden stopin kisa.
Omalta osaltani tarvitsen lopullisen tuomion antamiseen kuivan kelin kisoja ainakin vielä 1-2 kappaletta lisää. Ei ollut aivan niin yllättävä kisa kuin aluksi luulin ja sadettakaan ei sitten lopulta tullut kuitenkaan.:dunno:
Turva-auto sen sijaan pääsi vierailemaan ensi kertaa Meksikon radalla ja Lewis Hamiltonilla oli kyllä jotakin hampaankolossa pitkin kisaa.
Periaatteessa tuntui kyllä jotenkin Nico Rosbergille pelatun oloiselta koko voitto. Toisaalta en ihmettelisi jos Rosberg voittaisi vaikka Interlagosin tai Abu Dhabinkin, mutta sitten alkaisi mystisesti ensi kaudella taas kummallisten ns. Virheiden ja tappioiden taival...
Suomalaisten kolari taas...
Ei oikein tiedä, että itkeäkö vai nauraako? Tosin nämä tilanteet todella rajuina ovat olleet hyvin harvinaisia kaikkiaan. Sochin tilanteeseen verrattuna Valtteri Bottaksen syyllisyyden osuus kasvoi aika reippaasti ja Kimi Räikkösen vuorostaan laski, mutta silti kaikkiaan kilpailutilanne. Erittäin Pitkin Hampain tosin lausuen.
Viimeisen kierroksen taistelussa tai ensimmäisen kierroksen taistelussa tuon voisi hyväksyä paremmin, mutta muuten tekee kyllä tiukkaa itselleni tuollaisia temppuja hyväksyä. Mahdollisen rangaistuksen Bottakselle vaikka varikon 5 sekunnin aikapysähdyksenä olisi voinut antaa, mutta ei enempää sitten kyllä rangaistuslinjallakaan koska ei se liian kohtuutonkaan olisi saanut olla. Ja eihän sitä syylliseksi tietenkään tuomittu Valtteria ei, mutta...
Ei tuollaisia vain saisi tapahtua ja tuomariston pitäisi oikeasti kohta vetää raja tuohon, että mitä kuljettajat saisivat tehdä radalla ja mitä ei. Ja mitä ajajatuomareihin tulee niin oikeastaan lähes kaikki ns. Ajajatuomarit ovat oikeastaan kilpailujen tuomaristojen neuvonantajia. Ainakin käsittääkseni. Toki nykyään ja vanhempina aikoina on ollut uransa lopettaneita kuljettajia ihan yleisemminkin jo käytännössä yleistuomareina lajissakin.
Pikku muistelun voi jälleen tekstiäni kritisoivat ylittää ja sitten jatkaa kun se on päättynyt:
Ja eihän nämäkään uusi ilmiö ole kun jo Jackie Stewartin piti olla uransa jälkeen tuomarina 1970-luvulla ja Didier Pironiakin kyseltiin tuomariston yleisjäseneksi 1980-luvulla.
Pikku muistelu on päättynyt ja Meksikon nykyhetken käsittely jatkuu tästä:
Kilpailun osalta mikäli Bottasta ei lasketa päivän mieheksi Räikkösen kolarin ja mustatun maineen takia niin päivän mies voisi olla Daniil Kvjat Venäjältä. Kvjat ajaa vallan hyvin ja Unkarin kakkossija on tosiaan ollut tämän kauden paras sija ja ei nelospaikkaan huono ole. Kolmas olisi toki ollut vielä parempi.
Sergio Perez veti lopulta vähän heikomman kotikisan kuin olisin odottanut, mutta kaikkiaan hyvin vetäisi ja radalla kyllä taisteluja nähtiin vaikka taas kerran FOM:n ohjaajalla tuntui olevan aivan muuta hommaa kuin itse kisa ja välillä tuntui kaunottaret kiinnostavan enemmän kuin itse kisa.
Toisaalta kivahan se on aina naisia katsella.
Ja palkintotilaisuudessa olikin vasta sitten toinen Abedin veljeksistä eli radan entisistä promoottoreista viikonloppuna oikein ison huomion kohteena kun toinen Abedin veljeksistä onnistui Meksikon telkkua lukuun ottamatta olemaan isommalta julkisuudelta varsin piilossa. Ja haastattelija olikin sitten itse Nigel Mansell.:alppu:
Oli kyllä Bottaksella ilme kun Nigel-setä meinasi vähän alkaa jutustelemaan.

Nelson Piquet Senior olisi varmaan heittänyt jotain levotonta juttua naisista tai jotakin todella muuta menevää juttua.
Bottaksellakin tuntui Williams-tallin ilolinnut kujertavan kisan jälkeen ja kisaa ennenkin.
Sadekisa olisi tuonut kyllä tunnelmaa, mutta sitten vesittänyt paremman arvioinnin radasta rengasmielessä. Seokset voisi säilyä samanlaisena ensi vuoteen tai sitten pehmeämpiä kehiin vaikka sitten se tietenkin taas olisi toinen juttu sen kisan mielenkiinnon varmistamisen kannalta.
Radan osalta ensimmäisiä mutkia voisi ehkä vielä muuttaa ja vähän keskisektoria, mutta muuten rata tuntuu olevan niin hyvä kuin vain Tilken osalta voi odottaa nykypäivän tilanteissa. Kun sitä Leijonan mukaan nimettyä mutkaa ei vain voi enää muuttaa...:frown:
Mexico Cityn nykyisen radan osalta ehkä parasta antia radassa olivat nuo vanhempaan aikaan verrattuna huomattavasti tasoitetut ja entistä rataa oikaisevat, mutta silti mukavat keskiosuuden mutkat jossa oli monella kuljettajalla lähteä kilpailussakin auto käsistä.
Vielä kun olisi ollut vanhempi Esses ja kunnon Curva Solana niin...
Toki myös Stadionin-osuus on katsojaläheinen ja erikoinen Stadionille ohjautuva palkintopaikalle ajattaminen kilpailun jälkeen kärkikolmikon osalta toi vähän Monacon mieleen.
Ja aivan paras asia koko kisassa ehkä sinänsä oli Meksikon riemastuttava yleisö joka todella jaksaa uskoa lajiin ja sen voimaan. Toivottavasti myös jatkossakin on yleisöä paljon mukana kilpailussa ja miksi ei olisi kun Meksikossa ollaan?:thumbup:
Loppuun vielä, että Meksikon kilpailua seurasi 134 850 katsojaa ja yhteensä viikonloppua seurasi sitten 335 850 katsojaa.:ahem:
Viva la Gran Premio de Mexico!:alppu: