Kotimaan rallikausi 2016

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ajelikos Harri Toivonen aktiivisesti vielä a-ryhmän aikoina? Mieleen muistuu joku incar pätkä muistaakseni Mazdalla?

Sori, meni vähän ohi aiheen.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Ja uskon että mikäli taustat olisi samalla tasolla niin Nikaran Jakke pistäis ainakin kovaa hanttiin Salolle.
Alkukaudesta ainakin Nikaralla on ollut vauhti suurinpiirtein samalla tasolla vanhalla Evolla mitä Salo hivenen uudemmalla R5:lla. Ainut "mutta" on siinä vaan että Nikaralta on hajonnut jotain autosta / muuta virhettä taustalla.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Alkukaudesta ainakin Nikaralla on ollut vauhti suurinpiirtein samalla tasolla vanhalla Evolla mitä Salo hivenen uudemmalla R5:lla. Ainut "mutta" on siinä vaan että Nikaralta on hajonnut jotain autosta / muuta virhettä taustalla.
Suurin piirtein samalla tasolla? Tunturissa Nikara ajoi vanhalla taksilla toista minuuttia jälkiä Salon selkään, mutta hyppäsi Ristilammen piilohypyssä auton rikki. Mikkelissä ja Nilsiässä oli tasaisempaa, mutta kuitenkin siten, että Nikara oli edellä ennen ongelmia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
SM:ssä oli tosiaan kovia nimiä ja kunnon kalustoa vielä 80-90-luvulla. Oli huomattavasti mielenkiintoisempaa. Mutta herää kysymys, kuka on Fagerrud?
Reif Fagerudd ifrån Jakobstad ajeli '87 A-ryhmän Mazdalla ihan tasapäin Suntan, Saarenpään, Antero Laineen ja Harri Toivosen kanssa SM-skaboissa. Taisi jokusen rallin voittaakin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ajelikos Harri Toivonen aktiivisesti vielä a-ryhmän aikoina? Mieleen muistuu joku incar pätkä muistaakseni Mazdalla?

Sori, meni vähän ohi aiheen.
Hartsa ajoi A-ryhmän Mazdalla '87 kauden ja alun seuraavasta Lancia Delta HF:lla ja sen jälkeen jätti rallattelut yli 20 vuodeksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Fagerudd oli 1987 SM-pisteissä 16., pisteitä kauden kisoista 12.
Tänä päivänä ei saada edes lähtöluetteloon kuuttatoista 1-kategorian kilpa-autoa. Suurin osa nelikoista on jotain R4 tai N-ryhmän Pitsimisuja, jotka ei ole kilpa-autoa nähneetkään. 87 kaudella taisi kokolailla kaikki tuossa 16 kärjessä olla ison A-ryhmän pelejä.
Esim. 87 Tunturissa Reif oli yleiskisan (ja ison A:n) 10s. Luokassa maaliin ajoi 20 autokuntaa.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tänä päivänä ei saada edes lähtöluetteloon kuuttatoista 1-kategorian kilpa-autoa. Suurin osa nelikoista on jotain R4 tai N-ryhmän Pitsimisuja, jotka ei ole kilpa-autoa nähneetkään. 87 kaudella taisi kokolailla kaikki tuossa 16 kärjessä olla ison A-ryhmän pelejä.
Esim. 87 Tunturissa Reif oli yleiskisan (ja ison A:n) 10s. Luokassa maaliin ajoi 20 autokuntaa.
Vuoden -87 ison A-ryhmän suosikkipelejä olivat 80 Quattro (koneesta irtosi jopa 200hp) ja Mazda 323 4wd 1,6-litraisella padalla. On siinä ollut kilpa-autoa kerrakseen. :alppu:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Vuoden -87 ison A-ryhmän suosikkipelejä olivat 80 Quattro (koneesta irtosi jopa 200hp) ja Mazda 323 4wd 1,6-litraisella padalla. On siinä ollut kilpa-autoa kerrakseen. :alppu:
Tuo -87 A-ryhmän Mazda 323 varsinkin oli sellainen tykki, että vieläkin menee iho kananlihalle kun muistelee. :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vuoden -87 ison A-ryhmän suosikkipelejä olivat 80 Quattro (koneesta irtosi jopa 200hp) ja Mazda 323 4wd 1,6-litraisella padalla. On siinä ollut kilpa-autoa kerrakseen. :alppu:
Riippuu ihan verrokista. Tuohon aikaan normi perheauton tehot ei olleet mitenkään päätä huimaavia ja jos halusi 3:lla alkavia teholukemia, piti hommata joku Ferrari tai Lamborghini. Ei tainnut Corvettenkaan moottorista saada 300 hevosvoimaa tuohon aikaan ulos vaikka pahin saastekontrollimoottoreiden aallonpohja olikin jo jäänyt taa. Toki 200 hp ralliauto ei tämän päivän standardeilla ole juuri mitään mainittavaa.

Takaveto-Cossy, Bemun E30 M3 ja Mersun 190E "Cosworth", Toyota Supra Turbo ja Nissanin 300 ZX olivat tuohonaikaan aivan ylikylän vehkeitä
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Riippuu ihan verrokista. Tuohon aikaan normi perheauton tehot ei olleet mitenkään päätä huimaavia ja jos halusi 3:lla alkavia teholukemia, piti hommata joku Ferrari tai Lamborghini. Ei tainnut Corvettenkaan moottorista saada 300 hevosvoimaa tuohon aikaan ulos vaikka pahin saastekontrollimoottoreiden aallonpohja olikin jo jäänyt taa. Toki 200 hp ralliauto ei tämän päivän standardeilla ole juuri mitään mainittavaa.

Takaveto-Cossy, Bemun E30 M3 ja Mersun 190E "Cosworth", Toyota Supra Turbo ja Nissanin 300 ZX olivat tuohonaikaan aivan ylikylän vehkeitä
Joo mutta jos samassa kirjotetuksessa ensin lytätään ännäpohjaiset mitsut joista kuitenkin etanolilla lähtee se 650-700nm ja sanotaan, että 1,6L 323 a-ryhmäläinen se vasta kilpa-auto oli, niin voi olettaa että jotain kuittausta tulee ;)
Se on totta että nykystandardeilla fin-r mitsu ei ole rallien "parasta a-ryhmää". A-ryhmäläisethän aikoinaan oli. Ei saa 21 WRC:tä valitettavasti Suomessa viivalle.

80-kuskitkin oli kovempia miehiä ku nykyset rattisankarit. Paitsi Mouton.
"How does it feel to be beaten by a woman?"
"The time is not the problem, but my heart you know" :p
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joo mutta jos samassa kirjotetuksessa ensin lytätään ännäpohjaiset mitsut joista kuitenkin etanolilla lähtee se 650-700nm ja sanotaan, että 1,6L 323 a-ryhmäläinen se vasta kilpa-auto oli, niin voi olettaa että jotain kuittausta tulee ;)
Se on totta että nykystandardeilla fin-r mitsu ei ole rallien "parasta a-ryhmää". A-ryhmäläisethän aikoinaan oli. Ei saa 21 WRC:tä valitettavasti Suomessa viivalle.
[/QUOTE]

Myönnän pointin. Ilmaisin asian ilmeisen epätäydellisesti. 87 kaudella viivalla oli aika monta ison A-ryhmän peliä, jotka tuohon aikaan edustivat - jos ei nyt ihan rallin terävintä kärkeä - niin ainakin liki sitä. Siihen en kykene vastaamaan kuinka monta näistä A-ryhmäläisistä oli ex-works pelejä ja kuinka moni omassa tallissa kyhättyjä ns. A-ryhmäläisiä, mutta eniveis ne olivat tuohon aikaan lähempänä kv. kärkeä kuin mitä on keskimääräinen kansallisen sarjan ralliauto vuonna 2016. Toki N-ryhmän puolellakin on tultu vähintään yhtä isoja loikkia eteenpäin niistä ajoista kun Saku Vierimaa ja Tommi "Gazoo" Mäkinen ajoivat N-ryhmän Delta HF 4WD:lla N-ryhmän voitosta.
Ja vaikka Suomeen ei tietenkään saada montaakaan WRC autoa viivalle, niin olisi edes sitten R5:ia s.e. saataisiin edes sen 15 WRC/R5/S2000 autoa lähtöviivalle. Eikä ne 2-litraiset kit-caritkaan pahoja olleet, vaikka raapivatkin vain edestä. Niissä oli kuitenkin ihan oikean kilpa-auton tuntua.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
R5-luokan pelitkin ovat oikeasti sen hintaisia käyttökuluiltaan, ettei niistä mitään jokapojan laitteita tule.

Ajat ovat vaan hiukan muuttuneet 80-luvun kultavuosista. Ihmisillä on nykyään paljon muitakin kivoja kohteita, mihin rahansa haluavat laittaa. Eikä pelkästään kallista kalustoa jaksa katsella, jos ei sitä viedä niinkuin kilpa-autoa kuuluu viedä. Niitäkin on SM-sarjassa ollut aikojen saatossa ihan tarpeeksi. Mieluummin sitä katsoo, kuinka 2wd autoa viedään pilven reunaa, kuin laikat punaisena pumppaavaa WRC/RRC/s2000/R5-autoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
R5-luokan pelitkin ovat oikeasti sen hintaisia käyttökuluiltaan, ettei niistä mitään jokapojan laitteita tule.

Ajat ovat vaan hiukan muuttuneet 80-luvun kultavuosista. Ihmisillä on nykyään paljon muitakin kivoja kohteita, mihin rahansa haluavat laittaa. Eikä pelkästään kallista kalustoa jaksa katsella, jos ei sitä viedä niinkuin kilpa-autoa kuuluu viedä. Niitäkin on SM-sarjassa ollut aikojen saatossa ihan tarpeeksi. Mieluummin sitä katsoo, kuinka 2wd autoa viedään pilven reunaa, kuin laikat punaisena pumppaavaa WRC/RRC/s2000/R5-autoa.
Tuo on kyllä tosi. SM-sarjassa niinkun MM-sarjassakin on kautta aikojen ollut näitä kavereita, joilla on kyllä paalua ostaa itselleen premium luokan kilpuri, mutta ei kuitenkaan käsiä viedä sitä niinkuin autoa kuuluisi viedä.
Mutta niitä näyttävästi vietyjä 2wd pelejä ei vaan oikein enää tahdo ralleissa olla. Jostain R2 luokan etuvetokinneristä ei saa näyttävää vaikka voissa paistaisi. Joku M3:n tai GT3 Porsche on sitten ihan eri asia. Mutta suomalaisilla sorateillä ei Porschella oikein tee mitään ja asvalttisprintitkin on pääosin sellaista kiihdytä-jarruta tynnyrinkiertoa eikä jouheita ajettavia reittejä, joissa Porsche pääsisi oikeuksiinsa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Harmi, että itsellä olis joskus Loebmäinen silmäkäsikornaatio ja reaktiot, mutta ei koskaan varaa harrastaa. :dunno: haave oli joskus, muta realiteetit olivat toiset. :(Aina ollut hyvä perstuntuma autoihin. haha,
 
Viimeksi muokattu:
Ylös