2016 Rallye Monte Carlo

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Eipä tuo Bossekaan mikään itse varmuus ratin vääntäjänä ollut Toyota-vuosinaan. Puhumattakaan eräästä Tuupovaarasta kotoisin olevasta Rallin maailmanmestarista.
Arska itse sanoi viime vuoden puolella eräässä haastattelussa, että tokihan hän olisi voinut opetella vielä myöhemmällä iällä uuden tavan, miten nelikoilla olisi pitänyt ajaa, mutta hän ei vain kokenut sitä mielekkääksi. Vaikka eleetön nokka edellä ajaminen olisi varmasti ollut nopeampi tapa edetä, niin se aivan varmasti oli myös paljon tylsempi niin kuskin itsensä kuin katsojienkin kannalta. Ja katsojien vuoksihan noita ralleja ajetaan.
Latvalalla on vähän samaa vikaa kuin Vatasella, Grönholmilla ja vaikka M.Aleenilla - varmisteleminen ei ole mielekästä vaan vedetään alusta alkaen täysillä ja lopussa voidaan vielä vähän kiristää.
Nykyään vain ehkä Bosse voittaisi mestaruuden. Ei ulos/tulos tyylillä pärjää, koska teknisiin vikoihin harvoin keskeytetään ja varmuus huippukuskeilla on korkea. Latvala olisi ehkä pärjännyt vielä 90 luvulla.

Ja Bossella oli yliyrittämistä Toyotalla, koska oli paineita tuloksista. Peugeot ja Ford urat olivat varmempaa. Latvala sen sijaan on epävarma onko paineita tai ei eikä tallin vaihtokaan auttanut. Ainut puolustus on se, että hänen mukaista autoa ei ole ehkä kehitetty ikinään kuten Loeb, Hirvonen, Bosse yms. ovat saaneet.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Lappi nousi toiseksi 1.7 sekunnin turvin ennen viimeistä pätkää.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Lappi on tosi hyvin parantanut vauhtia kisan toisella puoliskolla. Joten katsotaan kuinka Power Stagella käy.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En usko epäonneen. Latvala jotenki aina löytää ne kivet ja kannot, jos ei muuten vaa mene pöpelikköön
vitsillä ton heitin, mut näinhän se jälleen kerran meni. Joku kerkes jo väittään huonoksi tuuriksi :D
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
No jotain hyvääkin, WRC2 luokan Suomalaiset kyllä näyttyivät potentiaaliaan. Suninenkin päräytti vielä pohjat power stagelle. Ja Lappi luokassaan hienosti toinen. Ovat todella kovia jätkiä kyllä molemmat. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mun mielestä ihan kelvollinen kilpailu.
Hyundain huonot säädöt alkuunsa vähän latisti. Onneksi Meeke piti kisaa jännittävänä.

En tiedä onko Neuville, Sordo, Paddon akselista Ogierin haastajaa henkilökohtaisessa kisassa, mutta merkkimestaruus voi mennä jännäksi.
Neuville on näyttänyt selviävän viime kauden kipsistä?

Östberg on mainio. Missään vaiheessa se ei suuremmin loista, mutta aina se vaan itsensä hyville pisteille kampeaa. Olispa Fordilla toinenkin varma kuski.

Lappi ja Suninen teki kyllä varmat suoritukset.
Vatanen jostain syystä hiipui loppua kohden, mutta olihan silläkin hetkensä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
vitsillä ton heitin, mut näinhän se jälleen kerran meni. Joku kerkes jo väittään huonoksi tuuriksi :D
Tämä kisa meni taas kyllä valitettavan tutulla kaavalla J-M:lta :rolleyes: On se harmi, kun vuodesta toiseen aina vaan sama juttu. Erikoinen tuo selityskin ettei muka nähnyt sitä tönäisemäänsä ihmistä. Onneksi ei aja formuloita.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
No jotain hyvääkin, WRC2 luokan Suomalaiset kyllä näyttyivät potentiaaliaan. Suninenkin päräytti vielä pohjat power stagelle. Ja Lappi luokassaan hienosti toinen. Ovat todella kovia jätkiä kyllä molemmat. :thumbup:
Kumpikaan ei vaan ollut mukana WRC2-luokassa. Olivat kilpailun 9. ja 12. :rolleyes:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Ogierin voittopeijaiset, niin ansaittuja kuin ovatkin, tahtovat väliinsä puuduttaa. Häppeisivät ranskalaiset!

Mua ei sinänsä hämää Jari-Matin ajoittaiset ja välillä jopa säännölliset suistumiset tai muut tööttäämiset. Läpi uranhan tuo on jatkunut, joten kait se on sitten ihan odotettavissa? Vauhdin laskeminen taitaa lopultakin vaikuttaa asiaan ihan marginaalisesti, paitsi jos vaihtaa nopeuden köröttelyksi, mutta sellaisella ajolla ei pääse edes lähiliikenteeseen bussikuskiksi. Antaa Jari-Matin vetää vaan niin maan perkuleen kovaa joka paikassa ja joka rallissa. Käsiala on se mikä on, ja musta varsin mielenkiintoinen kuin myös jännä kun ei tiedä mitä sieltä tulee?:thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sehän oli helpompaa kun pisteet meni paljon enemmän ristiin.

Latvalan osalta jutut voisi kopioida parin viime kauden ketjuista. Pari "asiantuntijaa" vaatii alkukaudesta potkuja. Lopulta sieltä se Ogierin jälkeen paras palkinto on pokattu kauden päätteeksi. Joten miksi VW haluaisi hänestä eroon?
Ainoastaan kai siinä tilanteessa että Mikkelsen ajaa samoja tai parempia tuloksia vähemmällä rahalla ja III autoon saataisiin kiinnitettyä ensi kaudelle esim. EePee.

Volkkarille on ihan se ja sama missä järjestyksessä kuskit ovat kauden päätteeksi, kunhan kolme ensimmäistä sijaa on Volkkarin kuljettajia.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Latvalan selitys siitä, että ei nähnyt katsojaa on ihan rehellinen valhe. Auton kulkusuunta oli poispäin tiestä, mutta niin vaan osasivat kääntää tielle päin ja löysivät vielä paikan josta mennä ojan yli. Mites se on mahdollista jos ei näe mitään ? Koko juttu näkyisi in-car kamerasta, mutta sitä kuvaa ei tietenkään ole annettu jakeluun.

http://www.iltalehti.fi/ralli/2016012321003762_ri.shtml
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
No onhan tuossa aika paljon savua, joka sitten poistuu ja Latvala näkee palata tielle. Joten periaatteessa voisi olla, että Latvala ei ainakaan varmaksi nähnyt, että osuiko, vai hyppäsikö katsoja juuri alta pois.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Latvalan selitys siitä, että ei nähnyt katsojaa on ihan rehellinen valhe. Auton kulkusuunta oli poispäin tiestä, mutta niin vaan osasivat kääntää tielle päin ja löysivät vielä paikan josta mennä ojan yli. Mites se on mahdollista jos ei näe mitään ? Koko juttu näkyisi in-car kamerasta, mutta sitä kuvaa ei tietenkään ole annettu jakeluun.

http://www.iltalehti.fi/ralli/2016012321003762_ri.shtml
Miksi lyö jarrut lukkoon, jos ei näe ihmistä. Kyllähän Latvala havaitsi henkilön ja painoi jarrua.

Jokatapauksessa suurimman virheen teki tuo tollo katsoja joka oli pellolla kerjäten melkeinpä yliajoa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Latvalan selitys siitä, että ei nähnyt katsojaa on ihan rehellinen valhe. Auton kulkusuunta oli poispäin tiestä, mutta niin vaan osasivat kääntää tielle päin ja löysivät vielä paikan josta mennä ojan yli. Mites se on mahdollista jos ei näe mitään ? Koko juttu näkyisi in-car kamerasta, mutta sitä kuvaa ei tietenkään ole annettu jakeluun.

http://www.iltalehti.fi/ralli/2016012321003762_ri.shtml
Näköaisti ei ole ainut millä voi päätellä mitä missä milloin.
Luulen että tuossavaiheessa kun auton kulku vaikutti tasottuneen röykytyksen jälkeen niin pää pyöri todennäköisesit mittariston suunnassa ja katsottiin että menikö öljypohja yms. rikki ja millainen joulukuusi mittarissa on tälläkertaa päällänsä.
Senjälkeen ruvettiin etsimään oikeasti tietä näköaisteilla, tollasessa röykyytyksessä näköasitikin kyllä sumenee aikalailla ja tilannetaju hämärtyy vähän väkisinkin, oli kyseessä millainen ammattilainen tahansa.
Ja onhan tuossa jo ennenkuin Latvala edes osuu ojarumpuun pyörät käännetty tietä kohti oikealle, ei vain volsu noussut pois ojasta ennekuin ojarumpu osui kohdille.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Miksi lyö jarrut lukkoon, jos ei näe ihmistä. Kyllähän Latvala havaitsi henkilön ja painoi jarrua.

Jokatapauksessa suurimman virheen teki tuo tollo katsoja joka oli pellolla kerjäten melkeinpä yliajoa.
Varmaan jarrutti koska oli juuri revittänyt ylös ojasta ja piti vähän katsella miten pääsee takaisin tielle. Aika hyvin tuota höyryä puskee tuulilasille, joten ihan ymmärrettävää ettei ihan täysin havaitse mitä edessä on.

Olisiko muuten riittänyt ovenavaus ja huuto "sattuko"? Sitten vaan jatkaa matkaa. Pidän täysin naurettavana kuskien syyllistämistä näistä tilanteista. Ihan varmasti tuolla on ollut kisan aikana muitankin pieniä kontakteja katsojien kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=xNLQsXJ7UgU Tässä on heti alkuun Latvalan tilanne facebookkia paremmalla laadulla. Muutenkin koosteella on ihan mielenkiintoisia tilanteita.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tyypillistä Latvalan tuuria, että kaikesta röykytyksestä huolimatta sen keskeytyksen syy oli ns. viiden pennin vika. Ojassa rypiessä oli mennyt mutaa laturin hihnan väliin joka sitten aiheutti sen että hihna luisti joutilasta. Kun siirtymällä sitten pysähtyivät katsomaan oliko tukivarressa vaurioita, niin sen jälkeen ei Hitlerin kosto enää lähtenytkään omin avuin käyntiin. Pulttipyssyn akusta sai juuri riittävästi apuvirtaa, mutta siihen mennessä oli jo myöhät täynnä ja peli siltä osin pelattu. Montessa ei perinteisesti ole ollut tämä Ralli2-sääntö käytössä joten ei päässyt edes seuraavana päivänä jatkamaan.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No onhan tuossa aika paljon savua, joka sitten poistuu ja Latvala näkee palata tielle. Joten periaatteessa voisi olla, että Latvala ei ainakaan varmaksi nähnyt, että osuiko, vai hyppäsikö katsoja juuri alta pois.
Tiesi kuitenkin pätkän jälkeen sanoa toimittajalle osuneensa katsojaan, ja pyytää tätä varmistamaan katsojan kunto, sekä olemaan hiljaa asiasta.
 
Ylös