F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
OK, Pirelli siis käyttää erilaisia tekniikoita täyttääkseen FOMin toiveet renkaiden kuluvuudesta. Eipä tuo sinänsä mikään ihme ole.
Räikkönen vetäisi vai kaikki vetäisi? Ja poikkeavat taktiikat kääntyy tässä nyt jotenkin yhtäkkiä huonoksi asiaksi?
Toiset kuskit säästelee paremmin kuin toiset. Poikkeavat taktiikat kääntyvät säästelyn takia huonoksi asiaksi niille, jotka eivät pidä säästelystä. Mutta jos jokin F1-talli katsoo toisenlaisillakin renkailla säästelevän taktiikan nopeimmaksi, niin ei se säästely mihinkään poistu.
 

Checo

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
11
Eikö tuo nyt ole ihan perusfysiikkaa. Ei pinta-ala kitkaan vaikuta jos kuorma pysyy samana. Vai meinaatko että tämä on höpöhöpöä? Leveän renkaan etu on, että siitä voidaan tehdä pehmeämpi koska rasitus/pinta-ala on pienempi. Mutta edelleenkään ei leveämmistä kumeista ole muuta kuin haittaa jos Pirelli jatkaa ripuliseosten tekemistä.
En ole alan asiantuntija mutta kyllä nämä vaikuttaa ihan höpöhöpö-jutuilta jos et pysty enempää avaamaan.

Sinähän väitit:
"Toisin kuin yleisesti luullaan, pitohan ei kasva pinta-alan kasvaessa."

Tästä voi päätellä että pito on pienempi tai samansuuruinen kuin pienemmässä renkaassa. Mikä ei ihan varmasti arkijärjellä mietittynä pidä paikkaansa. Huvikseen ne urheiluautoihinkin lyö läskiä alle ja kiihdytysautotkin vois ajella nakkirinkuloilla ihan yhtä hyvin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
En ole alan asiantuntija mutta kyllä nämä vaikuttaa ihan höpöhöpö-jutuilta jos et pysty enempää avaamaan.

Sinähän väitit:
"Toisin kuin yleisesti luullaan, pitohan ei kasva pinta-alan kasvaessa."

Tästä voi päätellä että pito on pienempi tai samansuuruinen kuin pienemmässä renkaassa. Mikä ei ihan varmasti arkijärjellä mietittynä pidä paikkaansa. Huvikseen ne urheiluautoihinkin lyö läskiä alle ja kiihdytysautotkin vois ajella nakkirinkuloilla ihan yhtä hyvin.
Lähtökohtaisesti pinta-ala ei tosiaan vaikuta kitkaan mitenkään.

Kuten todettiin, tilanne ei pyörivässä renkaassa kuitenkaan ole aivan niin yksiselitteinen. Vaikka rengas pyörii, sen pitäessä se ei luista maata vasten vaan on käytännössä lepokitkatilassa. Renkaan luistaessa lepokitka vaihtuu liikekitkaksi mikä on aina lepokitkaa pienempi. Renkaissa ehkä merkittävin tilannetta sekoittava asia on renkaiden lämpenemisestä johtuva tietynlainen "liimautuminen" rataan missä pinta-alalla on luonnollisesti merkitystä.

Kuitenkin jos sinulla on kaksi rengasta identtisestä kumilaadusta joista toinen on leveä ja toinen kapea niin pito on tasaisella asfaltilla suht samanlainen. Kuten aiemmin totesin, merkittävin syy leveän renkaan käyttöön on sen mahdollistama pehmeämpien ja pitävämpien seosten käyttö, koska rasitus per pinta-ala on pienempi. Jos pehmeästä renkaasta tekee kapean se murenee ja sulaa alle. Tällä ei tietenkään kuitenkaan ole mitään merkitystä jos seokset ovat tahallisesti kuraa niin kuin nykyisellään trendinä formuloissa on.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toiset kuskit säästelee paremmin kuin toiset. Poikkeavat taktiikat kääntyvät säästelyn takia huonoksi asiaksi niille, jotka eivät pidä säästelystä. Mutta jos jokin F1-talli katsoo toisenlaisillakin renkailla säästelevän taktiikan nopeimmaksi, niin ei se säästely mihinkään poistu.
Silloin jos se säästely on vain yksi taktiikka muiden joukossa, ja se säästely ei ole välttämätöntä, niin minusta se ei ole ongelma. Hyvähän se vaan olisi jos F1:ssä pystyisi hakemaan menestystä erilaisilla lähestymistavoilla niin ajotyylin kuin tekniikankin suhteen.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Bottas höpöttelee GpUpdatelle: Olenko ensi vuonna Williamsilla, sitä en voi vielä teille kertoa, Bottas sanoo GP Updaten mukaan.

– Sen voin kyllä kertoa, että olen erittäin luottavainen tulevaisuuden suhteen, olen F1-lähtöruudukossa myös 2017
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Bottas höpöttelee GpUpdatelle: Olenko ensi vuonna Williamsilla, sitä en voi vielä teille kertoa, Bottas sanoo GP Updaten mukaan.

– Sen voin kyllä kertoa, että olen erittäin luottavainen tulevaisuuden suhteen, olen F1-lähtöruudukossa myös 2017
Kuulostaa Kovalaiselle. Uskon kyllä, että Valen höpöttelyissä on perää.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kuulostaa Kovalaiselle. Uskon kyllä, että Valen höpöttelyissä on perää.
Näinköhän nappula on matkaamassa Williamsille ja päätökset on siellä valmiina.

Toivottavasti on rellu kortti varalla ettei tarvitsisi tehdä Heikkejä jossain Manorilla
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Rengaskeskustelusta:
joiltakin lienee ynohtunut, että, jos rengas on leveämpi, on siinä vähemmän voimaa painaa sitä radanpintaan/neliösentti tms.Ääritapauksesa, todella leveä rengas ei pureutuis lainkaan radan pintaan, koska paine/neliö olisi niin pieni.
Mutta: onko leveämpi parempi vai ei, siihen ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan kuten edellä, myös rengas seos, ja renkaan muukin rakenne vaikuttaa siihen, ilmanpaineesta puhumattakaan.
Yhdesät varmaan ollaan samaa mieltä:): leveämmässä on isompi ilmanvastus ja se on aika merkittävä tekijä lokasuojattomissa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jotain on pielessä sarjassa jos Valen tasoinen kuski tippuu pois. Ikävä kyllä kuskin imago myös myy ja Valella se on tasaisen harmaa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Jotain on pielessä sarjassa jos Valen tasoinen kuski tippuu pois. Ikävä kyllä kuskin imago myös myy ja Valella se on tasaisen harmaa.
Harmaa, mutta nopea. Huomattavasti parempi yhdistelmä kuin harmaa, mutta hidas(a.k.a. Chilton, Pic). Tai värikäs, mutta virheherkkä (a.k.a. Maldonado, Kvyat).


Bottas on Suomen Heidfeld.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Bottas on vetänyt aina tallikaveria päihin, ja tuo rahanarvoisia pisteitä tallille suoritusvarmuudella. Tuon pitäisi riittää nimivahvalle manageriporukalle Bottaksen markkinoimiseksi.
Jos jostakin kumman syystä Bottas jäisi ilman tallipaikkaa, olisi syy kyllä heikossa manageroinnissa.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Bottas on vetänyt aina tallikaveria päihin, ja tuo rahanarvoisia pisteitä tallille suoritusvarmuudella. Tuon pitäisi riittää nimivahvalle manageriporukalle Bottaksen markkinoimiseksi.
Jos jostakin kumman syystä Bottas jäisi ilman tallipaikkaa, olisi syy kyllä heikossa manageroinnissa.
Vieläkö Häkkinen ja Wolf on Bottaksen taustoilla? Luulisi nuitten jätkien osaavan jotain.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Bottaksesta ei oikein tiedä, kuinka hyvä on(kaan). Vain mutuilen, mutta tuskin ailahtelisi Massan tapaan huipputallikaverinkaan kanssa. Jos olisi vähän hitaampi, toisi silti tuloksia kokoajan. Näin jotain arviota kuskeista niin Bottas oli siinä mm. Hülkenbergin takana. En näkisi asiaa kyllä niinpäin...
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos miettii esim. Rellun tilannetta niin jos vaan Bottas itse näyttää vihreää valoa niin jopa ilman sinivalkoisia laseja näkisin melkeinpä hölmönä jos päätyvät johonkin muuhun vaihtoehtoon. Bottas ei ehkä ole mikään kaikista räiskyvin persoona ja tulee pieneltä markkina-alueelta, jos noin markkinointia ajatellaan mutta kuljettajana minusta juuri sitä mitä tuollainen uutta nousua rakentava talli tarvitsee. Erittäin tasainen, suoritusvarma, käsittääkseni antaa hyvää palautetta autosta ja myös riittävän nopea (vaikka ehkä sellaisia Hamiltonmaisia säkenöiviä suorituksia ei olla Bottakselta nähtykään niin ei Massa hidas ole ja on pystynyt lyömään Massan toistuvasti). Ja Bottaksella alkaa olla jo nyt kokemustakin sen verran että pystyy olemaan "johtava kuljettaja" nuoren nousevan kyvyn (Ocon?) rinnalla. Onhan esim. Hülkenbergkin tasainen ja vielä kokeneempi mutta vähän minua arveluttaisi se että edelleenkään ei ole päässyt edes palkintokorokkeelle koskaan ja on vähän jäänyt nyt Perezin jalkoihin (vaikka suorittaakin tasaisemmin kuin Perez). Perez tietysti hyvä vaihtoehto Bottakselle sikäli että nopeutta löytyy parhaimmillaan ehkä enemmän, mutta vastaavasti tasaisuus ei ole samaa luokkaa vaikka sillä saralla vähän petrannut onkin. Perezillä etuna myös meksikolaisrahoitus ja markkina-alue.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Maksimisuoritus Williamsilla on yleensä tarkoittanut yksin ajelua ja puolustustaistelua. Pääsisi nyt sellaiseen autoon, joka kulkee muuallakin kuin suorilla niin Bottaksestakin voisi löytyä ihan uusia puolia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös