F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Itse ainakin lopetan ykkösien katsomisen, jos aletaan ajamaan jotain kahta pikkukisaa ja toista vieläpä käännetyssä järjestyksessä. Hyvä formaatti pikkuluokkiin, mutta ei kuninkuusluokkaan. Kyllä formuloiden ongelmat ovat ihan jossain muualla kuin kisapituudessa.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Mieluummin kisoihin vaikka tuplasti lisää pituutta. Ja moottori- polttoaine-, vaihdelaatikko-, yms. säästelyt minimiin. Kolme tuntia kisailua täydellä vauhdilla, kalusto ja ukot äärirajoilla koko ajan. Siinä sitä olisi kuninkuusluokkaa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Mieluummin kisoihin vaikka tuplasti lisää pituutta. Ja moottori- polttoaine-, vaihdelaatikko-, yms. säästelyt minimiin. Kolme tuntia kisailua täydellä vauhdilla, kalusto ja ukot äärirajoilla koko ajan. Siinä sitä olisi kuninkuusluokkaa.
Joo, ei Kuninkuusluokan kuulukaan olla heikoille ja köyhille. Mun mielestä Manorikin joutaisi lentää nevadaan tuolta muiden menoa häiritsemästä. Sauperi saisi mennä samalla oven avauksella. Haasille ja Renaultille suotakoon vuosi-pari näytönaikaa - toisekseen niillä on riittävästi hilloa.

Lisäksi kuljettajiin pitäisi saada jokinlainen ranking-systeemi. Nuori tulokas tekee hyvää jälkeä GP3 -> GP2 ja kreditit nousee. Samaan aikaan joku vanha patu töhöilee, kreditit putoaa. Kaksi huonoa kautta ja ulos. Tilalle kaksi hyvää kautta ajanut tulokas. Töhöillyt vanha kettu voi halutessaan mennä nostamaan tasoa GP2:een. Korkeimpaan tasoon (F1) kuuluisi F1-tallimäärä x2 verran kuljettajia. Paikan ostaminen miltään tasolta kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Muutama 3-4 tuntinen kisa välitankkauksella toisi mukavaa vaihtelua.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Toro Rosso jatkaakin nykykuskeillaan. Taitaa olla että Gaslylle kävi erittäin kalliiksi se taannoinen twiitti, jossa ilman Helmutin lupaa meni ilmoittamaan olevansa kohta Toro Rosso-kuski.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Lähdettäkin vielä: http://www.autosport.com/news/report.php/id/126782

Näinköhän Gasly annetaan vuodeksi Renaultille, jos Bottasta ei saada ja Mersu ei ole halukas Oconin siirtymiseen Rellulle?
Gaslyn valinta Renault'n tehdastalliin olisi kyllä outo veto. Ocon on myös ranskalainen ja hänellä on suhde Renault-talliin juniorihommien kautta. Gasly on todistanut olevansa ylimielinen, eikä radallakaan ole ollut niin vakuuttava.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ocon on myös ranskalainen ja hänellä on suhde Renault-talliin juniorihommien kautta.
Oconin kohdalla ongelma vaan taitaa olla Mercedes, kun kuuluu heidän junioriohjelmaan. Sinänsä olisi oiva veto, koska taitavat olla Hülkin kanssa suunnilleen yhtä pitkiäkin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000001935405.html

Eli tällaista. Jenson Button haluaa formulakisoista lyhyempiä, koska nuoret fanit eivät hänen mukaansa jaksa innostua nykyisestä formaatista, jossa kisat kestää sen 1,5-2 h. Buttonkaan ei tosin kerro kuinka paljon nykyisestä 1,5-2 h / n. 300-310 km systeemistä kisoja tulisi lyhentää.
Minä en näkisi F1-kisojen ongelman olevan kisojen pituus, vaan todellinen ongelma on kisatapahtumien köyhyys ja erityisesti kärkitaistelu on usein ohi jo startin jälkeen Mersujen napattua kärkipaikat.

Nykyisellään F1-kisoissa on menty liikaa säästöajon suuntaan ja ensisijaisesti siihen on saatava muutos mikäli halutaan kisoista mielenkiintoisia.

Toinen mihin pitää saada muutos on poukkoileva tuomarilinja, koska nykyisellään tuomarilinja tuntuu olevan erilainen jokaisessa kisassa ja lisäksi tuomarilinjan olisi oltava sama kaikille kuljettajille.
 

Jiihaa

Active member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
26
Minä en näkisi F1-kisojen ongelman olevan kisojen pituus, vaan todellinen ongelma on kisatapahtumien köyhyys ja erityisesti kärkitaistelu on usein ohi jo startin jälkeen Mersujen napattua kärkipaikat.

Nykyisellään F1-kisoissa on menty liikaa säästöajon suuntaan ja ensisijaisesti siihen on saatava muutos mikäli halutaan kisoista mielenkiintoisia.

Toinen mihin pitää saada muutos on poukkoileva tuomarilinja, koska nykyisellään tuomarilinja tuntuu olevan erilainen jokaisessa kisassa ja lisäksi tuomarilinjan olisi oltava sama kaikille kuljettajille.
Täysin samaa mieltä kaikista mainitsemistasi asioista. :thumbup:

Eihän se tosin ole Mersun vika, että dominoivat sarjaa mennen tullen. Syö vaan mielenkiintoa sarjaa kohtaan tuollainen yhden tallin täydellinen hallinta, jo kolmatta vuotta peräkkäin. Kaiholla muistelen esim. vuotta 2012, kun seitsemässä ekassa kisassa oli eri voittajat.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Omasta mielestäni 90-minuuttinen kisa on pituudeltaan optimaalinen. Siinä kerkeää hieman vaikuttaa jo vaihteleva sää ja turva-autoakin on mahdollista nähdä. Reilusti lyhyemmissä kisoissa ei välttämättä nähtäisi varikkostoppejakaan. Menee aika hypoteettiseksi olettaa, että kuljettajista tai autoista otettaisiin hieman enemmän irti nopeammilla vedoilla. Kisan lyhentäminen pelkästään siksi, että nykyään kilpailut ovat niin helvetin tylsiä, on ainakin ehdottomasti väärä vaihtoehto.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Minä en näkisi F1-kisojen ongelman olevan kisojen pituus, vaan todellinen ongelma on kisatapahtumien köyhyys ja erityisesti kärkitaistelu on usein ohi jo startin jälkeen Mersujen napattua kärkipaikat.
Juuri näin. Hyvää kilvanajoa voisi katsoa vaikka 24 tuntia, mutta nykyään starttia ja ensimmäistä kierrosta lukuun ottamatta F1:set ovat useimmiten tylsää sunnuntaiajelua. Kisojen lyhentäminen ei ole ratkaisu ongelmiin, mistä tämä tylsyys johtuu. Toisekseen, ES-Jonnejen maltti ei riitä edes 15 minuutiksi. Heitä varten on YouTuben crash complitation videot.

Poimisin yhden vähemmän puhutun ongelman:
Joka uudistus tuntuu tekevän kilpailusta entistä kliinisempää ja ennalta-arvattavampaa. Esimerkkeinä tuore Verstappen-sääntö ja uusimpana kierroksella ohitettavien varoitusjärjestelmä. Tulevaisuudessa ohittaminen varmaan hoidetaan kohteliaasti vilkkua näyttäen, joka velvoittaa edellä olevan siirtymään radan reunaan.

Kun kaikesta yritetään tehdä kuljettajille mahdollisimman helppoa (radat, ohittaminen, radioapu), niin ei ihme, että fanien jännitys ja kiinnostus katoaa. Mielestäni kisoista ja ajamisesta pitäisi tehdä mahdollisimman v*ttumaista kuskeille, jotta jyvät erottuu akanoista ja hyvä suoritus perustuu siihen, että sietää painetta ja välttää virheet. Osa ei tähän pystyisi joka kerta, ja nähtäisiin enemmän draamaa radalla.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
F1-kisoja ei pidä lyhentää eikä tehdä kaksikisaista viikonloppua, koska koko sarjan 66-vuotisen historian aikana niin ei ole tehty. Yksityyppiluokissa toi ehkä toimisi, koska niissä kisaviikonloppujen lähdöt ovat aika lyhyitä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei kannattaisi liian aikaisin tuuletella tallipaikkaansa (jos näin on todella käynyt).

Kvjatin jatko yllätys superlupaukselle – ”En oikein ymmärrä tätä”

Ranskalaislupaus Pierre Gasly oli jo valmistautunut ottamaan F1-talli Toro Rosson kisapaikan vastaan, mutta sen sijaan hän joutuukin etsitään ensi kaudeksi mielekästä tekemistä.

Red Bull yllätti viikonloppuna monet, kun se ilmoitti parjatun Daniil Kvjatin jatkavan kakkostiimi Toro Rosson kuskina myös kaudella 2017. Venäläiskuski menetti keväällä emotallin paikkansa Max Verstappenille, ja Gaslyn uskottiin syrjättävän hänet seuraavaksi.

- Tämä oli tietenkin vähän yllätys. Asiat näyttivät aika hyvältä ja sitten he kiinnittivät Daniilin erittäin nopeasti, Gasly hämmästeli Motorsport.comille.

- He eivät oikeastaan selittäneet sitä minulle. Sen takia en oikein ymmärrä sitä.

Red Bullin tallipaikoista päättävä Helmut Marko kertoi sunnuntaina MTV Sportille, että Kvjatin jatkolla Toro Rossolle halutaan jatkuvuutta. Tiimi vaihtaa Ferrarin viime vuoden mallia olevat moottorit ensi kaudeksi Renault’n uusiin myllyihin, joten energiajuomajätissä odotetaan kakkostiiminkin nousevan valmistajien MM-sarjan viiden parhaan joukkoon.

Gasly, 20, on ennen GP2-kauden päätösosakilpailua toisena seitsemän pistettä tallikaveri Antonio Giovinazzin takana. Sarjan voittaja ei saa sääntöjen mukaan jatkaa enää seuraavalla kaudella, joten mahdollinen mestaruus veisi Gaslyn tilanteeseen, jossa hänellä ei ole mielekästä kisapaikkaa odotellakseen F1-siirtoa.

- On sääli, etteivät he odottaneet kauden loppuun, että saanko mestaruuteni.

- Puhuin pari päivää sitten Helmutin kanssa, ja yritämme miettiä, mikä on parasta minulle. Hän tietää tavoitteeni päästä F1:een, Gasly kommentoi.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner vakuuttaa ranskalaisen olevan edelleen yhtiön suunnitelmissa.

- Tietysti hänen tavoitteensa on voittaa GP2-mestaruus. Hän tekee hyvää työtä meille. Viime viikolla hän teki rengastestin, mikä kertoo siitä, kuinka korkealle arvostamme häntä. Meillä on onnekas tilanne, kun ympärillä on hyviä lahjakkuuksia.

- Hänestä tulee Red Bullin testi- ja varakuski ja tekee paljon simulaattorityötä. Ja kaikkea muuta, joka tulee vastaan, Horner vakuutti.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kvjatin-jatko-yllatys-superlupaukselle-en-oikein-ymmarra-tata/6133044
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Sprinttikisat kuuluvat maastohiihtoon, eivät formula ykkösiin. Eikä kilpailujen lyhentäminen, eikä toisaalta myöskään pidentäminen poista lajin ongelmia ja tee sitä kiinnostavampaa suuren yleisön silmissä. Siihen, miten lajin kiinnostavuus ja brändi saadaan paremmalle levelille, on miettittävä muita keinoja.
Okei, ehkä X määrä normaaleja pitempiä kisoja, voisi pieni piristysruiske olla. Ja tuoda vaihtelua normikalenteriin. Tämäkin formaatti herättäisi tietysti erinäisiä kysymyksiä. Kuten kuinka monta näitä kisoja kaudessa olisi, kuinka paljon normaalikisoja pitempiä ne olisivat ja millä radoilla ne ajettaisiin. Mutta kuten todettua, isossa kuvassa, pelkästään kilpailujen pituuteen puuttuminen, ei lajin ongelmia ratkaise.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649

juhah

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
168
Sprinttikisat kuuluvat maastohiihtoon, eivät formula ykkösiin.
Ei ne kyllä kuulu hiihtoonkaan.
Kaikki hyvä pilataan näillä muutoksilla, jotta katsojat olisivat tyytyväisiä.

Väliaikalähdöt takaisin ja pertsa pertsana!
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
BBC:n tietojen mukaan McLaren olisi menettämässä toisenkin pitkäaikaisen sponsorinsa Red Bullille. Vuosi sitten Tag Heuer lopetti 30-vuotisen yhteistyön ja lähti Red Bullin "moottorisponsoriksi", mutta nyt myös Mobil 1 -brändi olisi vaihtamatta tallia. McLarenin ja ExxonMobilin yhteistyö on kestänyt yli 20 vuotta. McLaren on kuitenkin löytänyt uuden öljysponssin Castrolista. Samalla kerrotaan, että Ron Dennis olisi saamassa kenkää osin näiden sponsoriongelmien takia, ja hänen tilalleen yritetään palkata oman pr-firmansa välityksellä monille muille F1-talleille tukun menestyksekkäitä sponsorisopimuksia tuonutta Zak Brownia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös